Publicerat September 21, 200718 yr Vill lyfta tråden. Regnet öser ner. Jag var och kastade upp linorna med kastspö till bulvanerna idag. Inget spel på morgonen däremot för tre dagar sedan men jag var för sent ute. Verkar vara hur mycket rovfågel som helst. Blåser man i pipan har man omedelbart tre duvhökar ovanför skallen.
Publicerat September 21, 200718 yr Vill lyfta tråden. Regnet öser ner. Jag var och kastade upp linorna med kastspö till bulvanerna idag. Inget spel på morgonen däremot för tre dagar sedan men jag var för sent ute. Verkar vara hur mycket rovfågel som helst. Blåser man i pipan har man omedelbart tre duvhökar ovanför skallen. Hade själv tänkt ut en sväng imorrn....har tyvärr inga bulvaner (än) men tänkte testa att gå imellan några myrar och locka en liten stund vid varje myr.
Publicerat September 21, 200718 yr Författare Hade själv tänkt ut en sväng imorrn....har tyvärr inga bulvaner (än) men tänkte testa att gå imellan några myrar och locka en liten stund vid varje myr. Häng upp nå annat svart.Prova rulla ihop lite tyg eller nå annat, och häng upp i träden innan du börjar locka. Improvisera lite nu Ta bilder! ;D
Publicerat September 21, 200718 yr Häng upp nå annat svart.Prova rulla ihop lite tyg eller nå annat, och häng upp i träden innan du börjar locka. Improvisera lite nu Ta bilder! ;D hmm...kan det funka med fotboll (svartmålad) måntro??....rund å så...ser nästan ut som en orre som sitter ihopkurad...en fet orre möjligtvis : ;D...kanske en handboll vore optimal....kan fuka, man vet inte föräns man har testat den lilla kameran har gett upp efter ett möte med ett klinkersgolv ;D...å den stora får jag nog inte ta med ut i skogen...skulle jag pajja den också blir det nog halshuggning med slö häcksax ...men mobilkamerna funkar (än), så lite gryniga, men fullt se-bara bilder kan fixas ;D
Publicerat September 22, 200718 yr Lyckades idag! Fyra orrar totalt. Gjorde några riktiga lyckträffar. Tog ett långskott då hunden höll på att röja mig. 255 meter stående med trädstöd. Den rasade ner som en punkterad ballong. Det känns i hela kroppen när man gör en lyckad avfyrning! Något närmare upptäcker jag ytterligare en tupp och ett bomskott följt av en ny träff och den fjärde tuppen gick i backen. Dom två andra var enklare skott på 242 och 231 meter liggande med bra stöd. Orrarna började spela sent inte förrän 07.30 började dom blåsa och kuttra men då lät det överallt. Tyvärr så gav dom blanka den i mina bulvaner och jag fick smyga 4-500m innan jag hittade igen dom. Nu väntar jag på licensen till min nya 6mm PPC. Kanske måste placera mig bättre än med 6,5-06;an men jag slipper en väldig massa oväsen och rekyl.
Publicerat September 22, 200718 yr Lyckades idag! Fyra orrar totalt. Gjorde några riktiga lyckträffar. Tog ett långskott då hunden höll på att röja mig. 255 meter stående med trädstöd. Den rasade ner som en punkterad ballong. Det känns i hela kroppen när man gör en lyckad avfyrning! Något närmare upptäcker jag ytterligare en tupp och ett bomskott följt av en ny träff och den fjärde tuppen gick i backen. Dom två andra var enklare skott på 242 och 231 meter liggande med bra stöd. Orrarna började spela sent inte förrän 07.30 började dom blåsa och kuttra men då lät det överallt. Tyvärr så gav dom blanka den i mina bulvaner och jag fick smyga 4-500m innan jag hittade igen dom. Nu väntar jag på licensen till min nya 6mm PPC. Kanske måste placera mig bättre än med 6,5-06;an men jag slipper en väldig massa oväsen och rekyl. Härligt Nils!! .... För mig så blev det ingen jakt pga dimma....dimman lättade runt 08:00, å då antog jag (förmodligen felaktigt) att de inte spelade mer....men klockan är ställd för morgondagen, så förhoppningsvis kan inte vädret stoppa mig
Publicerat September 22, 200718 yr Så länge det inte regnar är dimma bara en fördel om man bara ser en bit. Ännu bättre är det om solen ser ut att kunna bryta igenom. Då brukar dom bli alldeles speltokiga. Klockan 0400 går reveljen i morrn igen. Jag ska vara på plats innann dom har vaknat. Här började det spöregna på förmiddan och det var bara att försvinna in i bilen och åka hem.
Publicerat September 22, 200718 yr Så länge det inte regnar är dimma bara en fördel om man bara ser en bit. Ännu bättre är det om solen ser ut att kunna bryta igenom. Då brukar dom bli alldeles speltokiga. Förstod nästan det....skit också :-....så går det när man har för lite erfarenhet, men imorrn SKA jag ut ....
Publicerat September 22, 200718 yr En förlorad jaktdag kommer aldrig igen! Krama kudde ger inget kött i frysen. Kompisen orkade inte heller upp och han blev också utan fågel. :
Publicerat September 22, 200718 yr En förlorad jaktdag kommer aldrig igen! Krama kudde ger inget kött i frysen. Kompisen orkade inte heller upp och han blev också utan fågel. : ;D ;D ;D....
Publicerat September 22, 200718 yr En bild Nice, längtar att få testa mina bulvaner.. Vad är det för kulbössa på bilden? Mvh
Publicerat September 22, 200718 yr Jag avundas er nu..min bästa jaktkompis är nu i Gulsele ?? Mellan Junsele och Åmsele ??? I typ Ångermanland..för 14 dagar sedan var han där och jagade en vecka,kom hem med säcken full av fågel,dock ej för bulvan..mera liten munster..... Shit nu är han där igen...och jag måste vara hemma och jobba ihop andras pensioner....
Publicerat September 22, 200718 yr Vapnet är en cg3000 sporter med en borderpipa i 6,5-06. Hela härligheten väger säkert 6 kg men den skjuter som en gud och en laser tror jag böjer av mera än kulan (lite överdrift). Skulle inte gå att ta skott stående på över 250m annars.
Publicerat September 22, 200718 yr Vapnet är en cg3000 sporter med en borderpipa i 6,5-06. Hela härligheten väger säkert 6 kg men den skjuter som en gud och en laser tror jag böjer av mera än kulan (lite överdrift). Skulle inte gå att ta skott stående på över 250m annars. Lite trist att gå och bära på en hel förmiddag med den vikten kan jag tänka mig ;)...hade tidigare en Ruger varmint som vägde 5,5kg....inte för att jag är överdrivet klen, men den var rätt trist att bära på längre stunder ....å andra sidan så brukar precitionen väga upp vikten....med råge, å din verkar onekeligen ha precitionen 8) Vad är det för Vo i den kalibern?... /Fredde
Publicerat September 22, 200718 yr Jag avundas er nu..min bästa jaktkompis är nu i Gulsele ?? Mellan Junsele och Åmsele ???I typ Ångermanland..för 14 dagar sedan var han där och jagade en vecka,kom hem med säcken full av fågel,dock ej för bulvan..mera liten munster..... Shit nu är han där igen...och jag måste vara hemma och jobba ihop andras pensioner.... Du menar nog mellan Junsele och Åsele gissar jag? Jag ska själv jaga en vecka i de trakterna och det kryllar dessutom av harar modell ölburkar där i år med PS: Jobba hårt för jag vill gärna få en tidig och hög pension ;D
Publicerat September 23, 200718 yr 10 grammare 900m/s 9 grammare 970m/s 8 grammare ca 1000 5,5 tills dom exploderar i luften. Ja bössan är billig efter bara någon timme i skogen och lämpar sig inte för några längre skogspromenader. Nu lovar dom regn på morgonen men jag far ut en stund i allafall. Trött så in i helvete. Skulle inte ha suttit uppe så länge framför datorn.
Publicerat September 23, 200718 yr Åkte ut i morse en sväng, var en riktigt fin morgon...solen var på väg upp, lite lätt kyligt ute... Parkerade bilen och gick upp mot en liten sjö där det brukar sitta fågel i träden runt sjön...de brukar iaf sitta där på vintern :....men inte i morse, så jag fortsatte över ett ganska stort hygge mot en liten myr där jag vet att det håller till lite fågel. Kom fram till myren och får genast syn på 4st orrtuppar som betar i myrtallarna....tar fram benstöden ur ryggsäcken, skruvar fast dom på bössan och gör allt färdigt, sen börjar jag sakta men säker att krypa mot fåglarna för att få ett rent skotthåll.....ska precis runda en liten tallplanta föra att på så vis kunna skjuta, då flyger orrarna iväg....svär lite tyst för mig själv....ställer mig upp och går tillbaka till ryggsäcken och hagelgeväret som jag hade lämnat 10m bakom mig....skruvar lös benstöden, stoppar tillbaka kulbössan i hölstret på ryggsäcken och börjar att smyga ner mot myren. 10-15m från kanten stannar jag och spanar lite...och jajamän, på andra sidan sitter det en tupp i topp ...lägger mig ner, fram med stöden, mantlar i en patron i loppet och börjar åla mig fram för att få fritt skottfält även denna gång....bedömmer avståndet till ca 150m (ge å ta 25m)....får då syn på en flock på ca 10 orrar som kommer flygandes och slår i samma lilla tall-ö mitt i myren....men hade redan siktat in mig på denna tupp....nedan ser ni resultatet Min absolut första Orrtupp, på premiären med den nya bössan och dessutom med det absolut första skottet avlossat i en jaktsituation med den nya bössan :D....Jag är jätte nöjd!...ursäkta kvalitén på bilden...hade bara mobilen med mig :- /Fredde
Publicerat September 23, 200718 yr Grattis fredde!!!!!!!!!!! Med vad sköt du med? Speedheaden? Såg fågeln hel och fin ut? Mvh//Jonas
Publicerat September 23, 200718 yr Grattis fredde!!!!!!!!!!! Med vad sköt du med? Speedheaden? Såg fågeln hel och fin ut? Mvh//Jonas Tack Jonas Jajamän, sköt med speedheaden, fågeln var rätt hel faktiskt...dammade lite fjädrar, så jag hann bli lite orolig :-....avståndet var ju trots allt inte särskillt långt....men utgångshålet är typ som en 5-krona...helt OK för mig iaf ....tror i ärlighetens namn att .243:an hade gett samma köttförstörning på det avståndet. /Fredde
Publicerat September 23, 200718 yr Tack Jonas Jajamän, sköt med speedheaden, fågeln var rätt hel faktiskt...dammade lite fjädrar, så jag hann bli lite orolig :-....avståndet var ju trots allt inte särskillt långt....men utgångshålet är typ som en 5-krona...helt OK för mig iaf ....tror i ärlighetens namn att .243:an hade gett samma köttförstörning på det avståndet. /Fredde Okej, hört en som berättade att han skjutit en Orre på 50m med Lapuas FMJ, vart bara ett hål stort som en penna i fågeln.
Publicerat September 23, 200718 yr Okej, hört en som berättade att han skjutit en Orre på 50m med Lapuas FMJ, vart bara ett hål stort som en penna i fågeln. Ok...vet hur den kulan är utformad?...den sako laddar är ju rätt spetsig...t.ex normas FMJ är lite mer trubbig och kanske lite snällare mot fågeln?