Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Beretta

Orrjakt med bulvaner.

Recommended Posts

Fredde_piteå
Mer bilder kommer, för nu har Beretta köpt digitalt  ;) 

Härligt...borde ju gå att filma med din digi kamera också...iallafall små snuttar..

Nils l

Här kommer några till bulvanbilder. Tyvärr så har jag inte alls lyckats med den här jakten. Fick sitta och lyssna på orrspel en hel morgon med bulvanerna uppe utan att se en enda pippi.

normal_bulvan.jpg

normal_bulvan2.jpg

Hallen

Snygga bulvaner. :D

Hallen

Jag och min son Jesper var ute på morgonen. Mycket härligt väder solen sken -3grader och vindstilla. Inte lika mycket Orre som sist, men vi hade först några som kom och satte sig i topp på ca. 130-180meter. (den på 130 åkte dit) sedan kom det 7st precis över gömslet (en av dessa på bilden) några kom på för nära håll. Vi fick med oss 4st hem och med detta är jag MYCKET nöjd. I dag hade jag kameran som vapen istället, för jag ville ha den där ultimata Orr bilden. Jag tycker att den blev ganska bra med ljuset i bakgrunden. 8)

Det blev två med hagel och två med kula.

post-37-1129482103_thumb.jpg

Hallen

Här är tre av de fyra. :D

post-37-1129482169_thumb.jpg

Hallen

Jesper ville också vara med på bild.

Efter denna underbara halvdag i skogen avslutade vi den vid en öppen eld vid Norrlillån och grillandes marinerad Orr bröst. 8)

post-37-1129482373_thumb.jpg

Guest markus_piteå

Man blir mycket sugen...=) ....skulle vara roligt att testa en ny jaktform.....synd bara att det inte är så gott om orrar...:(

Hallen

När jag hittade "våran" myr för något år sedan, så var jag och jagade på ett berg i närheten då jag hörde Orrspel. Jag tog min bil och körde lite överallt för att försöka att lokalisera vart det var närmast till Orrarna. Jag klev då ut ur bilen och försökte ta mig ut mot den myr där jag trodde att de skulle hålla till vid. Efter ca 10-15 minuter hittade jag en stor myr där de satt och spelade. Efter någon dag for jag dit igen med Beretta och byggde ett tillfälligt gömsle. Men efter som, så har vi både flyttat och byggt om gömslet för att få det på så optimalt ställe som möjligt.

Detta har alltså inte gjorts på en höst, utan vi har provat oss fram, samt att vi har testat  lite olika med hur bulvanerna ska sitta osv. Alltså vi har lagt ner många timmar för att få ett bra resultat. Men nu tror jag att vi har hittat rätt, nu ska vi bara dit med några sittplattser så att man inte behöver ha så tung packning.

palmen

Snygga bilder Hallen !

Jag var själv ute i morse men jag hade med mig valpen så det blev ingen bulvanjakt.

Såg en hel drös orrar inom kulhåll, men vad hjälpte det när jag bara hade hagel med mig. :( :(

Jag ska försöka ta mig ut på tisdag igen och då åker bulvanerna upp igen.

Fredde_piteå

Var å jagade räv imorse och en liten stund efter vi kom hem kom det två orrar och gjorde en flyby över huset :D...tror ni man blev förvånad, hakan föll handlöst till marken ;) ;D...det är tydligen inte i skogen man jagar orre i Hortlax...det är på ens egen tomt ;D

Fina bilder föresten...mer sånna :)

//Fredde

Hallen

Upp med bulvaner på hustaket. ;D

Seger

Härliga bilder Hallen, speciellt orrtuppen i topp  :o

Hallen

Tack Seger, som du vet blir det många bilder innan man lyckas med den där superbilden som man är riktigt nöjd med. Kul med digital, för man kan missa många gånger utan att det är dyrt.

Beretta

Hallen;

Jag tog ju några bilder med videokameran.

Inte världsklass, men ganska OK, eller hur.

post-18-1129655046_thumb.jpg

Hallen

Du behöver väl ingen digitalkamera.

Beretta
Du behöver väl ingen digitalkamera.

Johoo, det behöver jag visst.

Om jag bara nu kom på hur jag fick in videofilmerna på datorn skulle ni få se på sniperskott a´la Tomas  ;)

Hallen

Jag hoppas att det går på någotvis, det är alltid kul med lite film. :-*

Fredde_piteå
Om jag bara nu kom på hur jag fick in videofilmerna på datorn skulle ni få se på sniperskott a´la Tomas  ;)

Känner du nån med en inspelningsbar DVD och en tv med dubbla scart anslutningar så ska det inte va nått stort problem.

Då gör man såhär: Koppla videokameran till en scart och DVD:n till den andra. om kameran t,ex är på kanal E1 och DVD:n på E2 (Kan även heta A1 och A2) ställ in DVD:n så att den spelar in det som visas på E1 (alltså det som visas på kameran) slå igång kameran så att den spelar upp på tv:n och slå samtidigt igång inspelningen på DVD:n...och vipps har du en skiva med jaktfilm :)... sen bör du ha själv eller känna nån som har en DVD läsare på sin dator (alt. en DVD brännare, för att dom läser ALLT) plugga in skivan och lägg in innehållet i din dator och sen mailar du filmerna till Mats så att han kan lägga upp dom på forumet :)...plätt lätt... ;) ;D

// Fredde

Hallen

Jag har ev. en som kan fixa detta L-O om det är så att du inte kan. Macke föresten, HAN har allt som behövs.

Fredde_piteå

F.ö så stötte vovven en orre idag precis på tomt gränsen ( vår Tomt ligger i anslutning till våran mark) förmodligen nån av dom som flög över huset i söndags.

Hallen

Som jag sa, upp med Orrbulvanerna på takknuten. :D

Fredde_piteå

Jaa...tror fan jag måste det...upp med bulvanen på tv antennen ;D... och sen gömma sig bakom skorstenen

Hallen

Glöm ej att ta kort. ;D