Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trofe´jakt

Featured Replies

Publicerat

Satt o läste i några trådar och fann en hel del kommentarer som " att jag är helt emot trofe´jakt".

Vad är det som är så fult med att vilja ha en trofe´?

Publicerat
Satt o läste i några trådar och fann en hel del kommentarer som " att jag är helt emot trofe´jakt".

om alla höll på med trofe jakt skulle alla stora kapitala vilt vara ganska snabbt bort och därmed får en dålig genetisk linje mm sålänge den inte sköts?, sen finns det väl trofe jakt att man skiter i köttet tar bara skinnet och trofen ?

själv är jag inte trofe jägare eller kött jägare , jag är bara en jägare <_<

Publicerat

Absolut ingenting anser då jag.. men jag jagar inte troféer, men anser att dom är en fin bonus om man fäller en fin älg eller bock! varför skulle det vara fult att ta hand om troféen? Det är väl bättre att ta hand om hela djuret än att kasta bort ett fint minne! Men det är klart.. om man jagar enbart för troféen och skiter i köttet så är jag emot det.. om det nu inte gäller rovdjur! Vet inte men jag tror inte jag kommer att börja äta räv och mårdhund.. blir nog skinnjägare där i alla fall! <_<

Och skinn är ju en trofée eller hur!

Publicerat

Att bara jaga för trofé har jag lite svårt med personligen men har inte problem med att andra gör det!

Som jag har skrivit i andra trådar: Jag jagar mindre (storlek & ålder) djur för köttet och andra jagar för trofén. Då blir det förhoppningsvis bra balans...

Dock om jag skjuter ett exceptionellt djur i något avseende så kan jag tänka mig ett montage men det är inget jag strävar efter. Har jag en kapital råbock i sikte bredvid ett smaldjur så vet jag vilken jag skjuter om jag säger så.

Detta är nu den "hemmajakten" man har. Lite annat med jaktresor blir det ju. Det kan ju vara lite bökigt, för att inte tala om legaliteten, att få hem köttet från en vattenbuffel på flyget hem <_<

Däremot så går det att få med sig en trofé hem. Många av dessa parker i afrika som har jakt kan på så sätt bekosta bevarandet av en massa djurarter som annars skulle ligga pyrt till om jag har förstått det hela, men detta är ju din gebit Amakulu -_-

Oavsett vilken "läggning" man har skall man alltid respektera viltet.

Publicerat

Så länge man ser till att köttet tas tillvara så har jag inget emot det.

Jag kan tycka att en fin trofe kan vara ett bevis på att man har en fin stam och att den vårdas.

Sen är ju djur med stor trofe ofta svårare att komma åt än yngre, så de är ju en större utmanig att överlista dom.

Publicerat

Har man tillgång på trofedjur så jagar man säkert såna på sin mark.

Har man inte några trofedjur på sin mark är det ju lite svårt att trofejaga.

Då blir nog folk lite avis och kallar de som lyckas för trofejägare.?

Jag kan skjuta troféer ,och gör det. =Trofejägare.

Jag kan skjuta matvilt i form av fågel , päls & klövvilt även fisk. =Köttjägare

Går upp på morgonen för att skjuta kaja , skata tex. =Allsidig jägare

Håller ett hårt tryck på rovdjur. =Predatorjägare

(jag är i alla kategorier utan att vara extrem åt nått håll)

Själv tycker jag det är kul & vackert med troffer. Roligt att se nån annans troffer samt att nån gillar mina.

Stoppar även upp en del djur å fåglar för jag tycker att de är så "beskrivande" när de är fint uppstoppade.

Jag skäms inte.........

Publicerat

det jag anser vara trofe jägare är dom som betalar stora pengar för att lägga ner en stor trofe.

sett annonser där människor annonserat ut t.ex kronhjortar med bild och sedan ett pris på vad det ska kosta att komma till hängnet och nedlägga den kapitala hjorten...kan mest liknas vid att köpa bil etc.

men visst skjuter jag gärna en stor älg eller dyl om tillfället dyker upp.men att betala extra bara för att få en stor krona på väggen är inte något för mig...men alla är vi olika

mvh jonas

Publicerat

Jag använder ibland utrycket "Trofe jägare" och i min mening är detta något negativt...

Har jobbat på gods, där vi hade hägn med både gris och hjort. Här betalade jägare åtskilliga tusen kronor för att få nedlägga en fin trofe...

I ett fall var det en person som betalade en "stor" summa för att få nedlägga en guld galt i hägnet. Vi visslade lite skakade med foderspannarna och alla grisar kom inklusive denna "monster galt" som sköts på ett tiotal meter, när den åt framför våra fötter.

Är detta jakt? Det värsta var sedan att höra skrytet om hur han nelagt denna. Och jag mår illa av bara tanken att han stolt har denna trofe på väggen...

Liknande exempel kan jag dra med både hjort och bockjakt. Men detta är ju ett sätt för gods och gårdar att tjäna pengar på jakten för att kunna bibehålla en god stam...

Visst har jag också flera troferer på väggen, men dessa anser jag som en bonus vid jakt... Inte något jag inriktar jakten på. Ett bevis på att man har en god viltstam etc.

Själv jagar jag för upplevelsen, viltvården och för att få kött i frysboxen. För mig så är det mycket att vistas i naturen, jobba sida vid sida med hunden, komma nära viltet. Och nedlägges vilt är detta en stor bonus! Går inte och grämmer mig för en missad skott changs.

Men vi är alla olika, och har olika förväntningar/synvinklar på vad jakt innebär. Precis som vissa anser att halvautomatiska gevär (med militärt ursprung) inte tillhör jakten och andra gör detta.

Publicerat
Jag använder ibland utrycket "Trofe jägare" och i min mening är detta något negativt...

Har jobbat på gods, där vi hade hägn med både gris och hjort. Här betalade jägare åtskilliga tusen kronor för att få nedlägga en fin trofe...

I ett fall var det en person som betalade en "stor" summa för att få nedlägga en guld galt i hägnet. Vi visslade lite skakade med foderspannarna och alla grisar kom inklusive denna "monster galt" som sköts på ett tiotal meter, när den åt framför våra fötter.

Är detta jakt? Det värsta var sedan att höra skrytet om hur han nelagt denna. Och jag mår illa av bara tanken att han stolt har denna trofe på väggen...

Liknande exempel kan jag dra med både hjort och bockjakt. Men detta är ju ett sätt för gods och gårdar att tjäna pengar på jakten för att kunna bibehålla en god stam...

Visst har jag också flera troferer på väggen, men dessa anser jag som en bonus vid jakt... Inte något jag inriktar jakten på. Ett bevis på att man har en god viltstam etc.

Själv jagar jag för upplevelsen, viltvården och för att få kött i frysboxen. För mig så är det mycket att vistas i naturen, jobba sida vid sida med hunden, komma nära viltet. Och nedlägges vilt är detta en stor bonus! Går inte och grämmer mig för en missad skott changs.

Men vi är alla olika, och har olika förväntningar/synvinklar på vad jakt innebär. Precis som vissa anser att halvautomatiska gevär (med militärt ursprung) inte tillhör jakten och andra gör detta.

Skulle ha kännt likadant.

Ifall någons jakt går bara ut på att få skjuta trofe'djur, såhar jag en negativ tanke om det. Skulle tex aldrig godkänna att man låter bli att skjuta en räv bara för att man då kanske missar chansen att skjuta ett trofe'djur. Men inget fel i att envar jägare tar tillvara trofe'n från bytet och e' stålt för det.

Själv har jag inget intresse att rikta in min jakt för att få stora horn etc. :unsure:

Publicerat

De "trofejägare" eller i fallet ovan trofe"jägare" som betalar för att få skjuta ett visst djur i hägn är väll en sak. Djur köps och säljs och det är en annan diskution. Det är ju också bra att ta till vara så mycket som möjligt från fällt villt, inklusive trofeer. Men de som hällre skjuter stora djur med fin krona än små skraltiga tycker jag är lite dumma. Läs rätt, kanske inte dumma, men det är ju bättre om alla jobbar för att behålla så god viltstam som möjligt.

Publicerat
om alla höll på med trofe jakt skulle alla stora kapitala vilt vara ganska snabbt bort och därmed får en dålig genetisk linje mm

sålänge den inte sköts?

Just det! Och detta är självreglerande.

Ingen som sysslar med trofejakt såväl i egen regi som till försäljning gör detta utan någon form av avskjutningsplan,då är det inte trofejakt vi pratar om utan rovjakt.

Läser man den här tråden så märker man rätt snart att definitionen på en trofejägare är ganska vag,är det någon som köper sitt kapitala horn på rot?är det en som åker på jaktresa? är det någon som skjuter ett kapitalt djur överhuvudtaget?

Vad är således en trofejägare? Jag kvalar säkert in där då jag har en tanke bakom min avskjutning varje år för att få kapitala djur-endast kapitala horn hänger på mina väggar,precis lika viktigt är köttet för mig som jag värdesätter något grymt.

Kanske man är en trofe-upplevelse-köttjägare :lol:

Min högsta dröm är att kunna få råd att åka till canada eller alaska för att jaga snöget eller tjockhornsfår.

Köttet lär jag inte kunna tillgodogöra mig och trofen lär påminna mig dagligen om det som kommer att ge mig störst behhållning-stapatsen och upplevelsen!

Tycker ett bättre ord för trofejägare är Upplevelsejägare!

/Micke

Publicerat

För mig är trofen en del i jakten, i dom fallen jag sparat en trofe är det då jakten betytt nått speciellt. ett minne helt enkelt. För mig som jagar i huvudsak älg med hund så blir det hornen.

Att skjuta en stor tjur som bara kommer och går förbi, eller en stänkälg från ståndet skulle jag aldrig. Den får då hellre gå och jag får försöka hitta den nån annan dag med hund.

För mig betyder jakten uppleverlser, skjuta en guldtjur som promenerar förbi ger ingenting för mig. Då ger det mig mer att skjuta en lite pinntjur när hunden gjort att bra jobb. eller till slut efter många om och men komma åt och skjuta efter en lång dag. Det är dom älgarna man kommer ihåg.

Jag har förmånen att få jaga i ett lag där vi inte måste skjuta allt första älgjakts veckan. vi kan jaga hela hösten i stället utan stress. vi hinner få dom älgar vi ska ha innan jakten är slut ändå.

Jag har inte funderat så mycket på det här innan jag så ett program på tv från afrika, i det programmet betalar man en summa och får skjuta ett djur. sittande på bilflak åkte dom omkring tills dom hitta ett skjutbart djur, dom till och med sköt från bilflaket. lejon födde dom upp till dom som har råd att avliva dom...

Det går säkert inte till så överallt och förmodligen är det just denna typ av jakt som gör att det finns vilt kvar i afrika men för mig är det ofattbart att det finns folk som betalar pengar för att fara och avliva djur.

jag har en dröm att nån gång få skjuta en björn, trotts det skulle jag inte ens komma på tanken att fara och skjuta den om dom ringde från skansen och ville ha hjälp att ta bort en björn. Det var den kännslan jag fick av den jakten i det tvprogrammet.

Ska jag betala för en "trofe" så ska jag betala för en upplevelse,en jakt. Att skjuta "tama" trofe djur intreserar inte mig. då sitter jag heller och ser målarfärg torka eller nått annat mer stimulerande....

Min dröm om Afrika blev lite skadeskjuten med detta program...

För mig är inte jakten en jakt på kött. men köttet är definitivt en bra bonus, får man sen en trofe att ta hem som ett minne från en speciell händelse är det roligt med.

Det som betyder mest för mig i jakten är hunden, och goda vänner. då kvittar det om man får ihjäl nån älg eller inte....det hinns nästa gång

Mvh Rikard -som ser att det inte är särskillt länge till det är dags att släppa hunden igen....-

Publicerat

Det är ju så i dagens läge att pengarna styr mycket av livet,

en går som har ett häng, kan dra in en bra summa. okej, gör de, o så finns det jägare som betalar en jäkla massa.

Har en kompis som har ett kronhjorts häng, 1500 bara för att vara me. 1000 taggen. Han är fullbokad.

Jag själv har en markbit i södra stockholm, jag befinner mej där mer än 30 timmar i veckan, under dock vår o sommar.

För att röja upp, o ha mitt lilla viltvårds förberedan, samt att mata mina djur.

Har sett att djuren drar sej till de, o blir road att jag har en 30 talet vildsvin på en markyta som ej är större än 60 hektar.

Samt att ha under den 16 augusti ett par fina ställen att se en grann 6 - taggare o hans harem,

För mej är det jakt att ta bort dom mindre, samt att ta en större, för att få in en ny gen,

att ha en bra stam att fortsätta på.

Säga vad man vill om alla som betalar för att få skjuta en trofe, eller vad dom nu vill uppnå.. så vet jag ialla fall att jag har en fin skog att gå till,

samt att jag precis kan få välja vad jag skjuter på. Men att få se dessa vilda djur, det är bara de en upplevelse som jag lever med. =)

Mvh J

Publicerat

Personligen har jag svårt för de som enbar jagar för troféns skull, med vissa undantag då det kanske är allt man kan få med från vissa jaktresor. Om jag bara ser till mig själv så måste jag ha ngt syfte med att dra på avtryckaren - att djuret äts upp eller att det har med viltvård att göra (räv/kråka osv..). Jag skulle själv aldrig kunna skjuta något som det inte finns en praktisk anledning till.

Publicerat

Är ingen trof'ejägare men medföljer ett par fina horn vid fält vilt så blir jag glad.

Mvh

Publicerat

Det är väl allars jägares dröm att skjuta en el. ett par kapitala troféer under sin jaktliga karriär. Rådjur, dov, kron & vildsvin är väl det som är svårast att uppnå här i denna landsända, annars jagar man mest för köttet och nöjets skull, om man inte är ute och jagar predatorer förstås för det är väl inget att äta. :D Så lite köttjägare är man väl! :D

Publicerat
  • Författare

Wizard o Mr. Mauser o ls har väl legat närmast beträffande de svar jag önskat.

Trofe´jakt = jakt på kapitala handjur.

För att kunna utföra den sortens jakt krävs stora marker , iaf beträffande älg o hjort . Det krävs vidare en långsiktig planering av sin avskjutning som måste vara mkt selektiv.

Finns nog inte många som kan uppfylla dessa kriterier i Sverige , undantaget godsen. Jaktlag kan ha stora marker men då är där kanske 30 olika viljor hur jakten ska bedrivas

Att man bedriver trofe´jakt innebär inte att man slänger köttet.

Att sedan som ngn skrev att han stod o skramlade med foder i en spann o jägaren(?) bredvid skjutandes när galten kom kallar jag överhuvudtaget inte för jakt.

Hur sen vederbörande som ställt upp på det kan kritisera någon som sitter på en bil i Afrika o skjuter ett djur är lite oförklarligt för mig.

Det är en minoritet som bedriver den sortens jakt i Afrika så drömmen han hade om Afrika ska inte ses som krossad.

Sen som Wizard mkt riktigt påpekade har man arter som paradoxalt nog är beroende av rika människor som bedriver trofe´jakt på dem , för att arten överhuvudtaget ska ha en chans att överleva på jorden i vilt tillstånd.Det handlar bla. om noshörning ,elefant o lejon.

Så man skulle faktiskt kunna sammanfatta med att trofe´jakt är en sund jakt som främjar artens fortlevnad. Rätt skött vill säga

Publicerat
Wizard o Mr. Mauser o ls har väl legat närmast beträffande de svar jag önskat.

Trofe´jakt = jakt på kapitala handjur.

För att kunna utföra den sortens jakt krävs stora marker , iaf beträffande älg o hjort . Det krävs vidare en långsiktig planering av sin avskjutning som måste vara mkt selektiv.

Finns nog inte många som kan uppfylla dessa kriterier i Sverige , undantaget godsen. Jaktlag kan ha stora marker men då är där kanske 30 olika viljor hur jakten ska bedrivas

Att man bedriver trofe´jakt innebär inte att man slänger köttet.

Att sedan som ngn skrev att han stod o skramlade med foder i en spann o jägaren(?) bredvid skjutandes när galten kom kallar jag överhuvudtaget inte för jakt.

Hur sen vederbörande som ställt upp på det kan kritisera någon som sitter på en bil i Afrika o skjuter ett djur är lite oförklarligt för mig.

Det är en minoritet som bedriver den sortens jakt i Afrika så drömmen han hade om Afrika ska inte ses som krossad.

Sen som Wizard mkt riktigt påpekade har man arter som paradoxalt nog är beroende av rika människor som bedriver trofe´jakt på dem , för att arten överhuvudtaget ska ha en chans att överleva på jorden i vilt tillstånd.Det handlar bla. om noshörning ,elefant o lejon.

Så man skulle faktiskt kunna sammanfatta med att trofe´jakt är en sund jakt som främjar artens fortlevnad. Rätt skött vill säga

Du är väl både trofé- & köttjägare med dina afrikajakter och sedan jagar du väl i Skåne och där blir det bägge delarna skulle jag tro. Ni har ju liksom lite andra förutsättningar jämfört med mig i min landsända eller hur. :D

Publicerat

Jag tycker att den negativa klang som trofé jakt kan ha ibland beror på att det kopplas ihop med hur djuret har fällts, så egentligen är det inte just att viltet har fina horn utan att det har fällts på ett jaktmässigt osportsligt sätt. Sen finns det väl lika många åsikter om vad som är osportsligt som jägare :lol:

Publicerat

Alla extrem varianter är inget vidare.

Kött jägaren som sjkuter på allt för att få hem så mycket kött som möjligt.

Eller trofe jägaren som tar trofen och kastar resten i skogen.

Men jag tror att det är få av oss som är sådana.

Men förmodligen en kombination av båda.

Vem skulle inte bli glad för en fin trofe även om det var så att man inte jagade just för trofen.

Och vem blir inte glad för att köttet som satt fast vid trofen smakar gott.

På någon form av Kött vs Trofe skala så ligger jag nog mer åt kött än trofe.

Men det betyder inte att jag inte uppskatar en trofe, men jag blir lika glad åt ett kid som en stor bock.

Men det är inte heller så att jag skjuter på allt som rörsig.

Jag var en typ av "trofe jägare" då jag innan jag var med i ett jakt lag var med på en betal jakt.

Kött etc till föll jaktlaget och det kostade mig 600:-

Men det var en "tom" glädje. Visst var det kul att få fälla sitt första rådjur men det känndes "tomt" att inte få tillgodose sig lite av köttet.

Publicerat

Det finns ju olika typer av troféjakt. Om jag skjuter en fin bock eller älg här hemma - självklart tar man hand om den. Att däremot inte ta hand om den och tex "slå av skovelhornen för att de är så jobbiga att dra ur skogen" är förkastligt tycker jag. Skjut inte då! I princip alla troféer skall man ju ta hand om, precis som man bör ta hand om allt på viltet egentligen. Det är ju ett sätt att hedra viltet särskilt, samt att ta tillvara på resurserna. Att åka till Turkiet och skjuta en jättegalt däremot, där man slänger köttet eftersom det är "orent" är däremot oetiskt, liksom alla annan jakt där man bara skjuter för trofén och inte tar tillvara på köttet. Med det sagt så borde man ju ta hand om alla rävar också, men pälsar törs man ju knappt ha längre och inte blir det mkt pengar heller, så ingen regel utan undantag...

Publicerat
..men pälsar törs man ju knappt ha längre och inte blir det mkt pengar heller, så ingen regel utan undantag...

Du skulle nog klä i en rävpälskappa dock :lol:

//Ola

Publicerat
Det finns ju olika typer av troféjakt. Om jag skjuter en fin bock eller älg här hemma - självklart tar man hand om den. Att däremot inte ta hand om den och tex "slå av skovelhornen för att de är så jobbiga att dra ur skogen" är förkastligt tycker jag. Skjut inte då! I princip alla troféer skall man ju ta hand om, precis som man bör ta hand om allt på viltet egentligen. Det är ju ett sätt att hedra viltet särskilt, samt att ta tillvara på resurserna. Att åka till Turkiet och skjuta en jättegalt däremot, där man slänger köttet eftersom det är "orent" är däremot oetiskt, liksom alla annan jakt där man bara skjuter för trofén och inte tar tillvara på köttet. Med det sagt så borde man ju ta hand om alla rävar också, men pälsar törs man ju knappt ha längre och inte blir det mkt pengar heller, så ingen regel utan undantag...

Om vi skulle ta hand om alla älghorn vi skjuter i mitt (norra) jaktlag så skulle det se ut som ett japanskt apotek!

Lite större horn får hundarna att gnaga på men det skall vara rätt många taggar om det skall monteras.

Småhorn tar vi inte rätt på om inte skytten vill ha det.

Detta kan man enkelt jämföra med alla dov och kron-skinn som slängs i skåne. I jämtland slängs inga skinn. De går direkt till beredning!

Det är nog lite upp till var och en vad man skall göra så länge avskjutningen har ett syfte och inte bara är för nöje.

Publicerat
Om vi skulle ta hand om alla älghorn vi skjuter i mitt (norra) jaktlag så skulle det se ut som ett japanskt apotek!

Lite större horn får hundarna att gnaga på men det skall vara rätt många taggar om det skall monteras.

Småhorn tar vi inte rätt på om inte skytten vill ha det.

Detta kan man enkelt jämföra med alla dov och kron-skinn som slängs i skåne. I jämtland slängs inga skinn. De går direkt till beredning!

Det är nog lite upp till var och en vad man skall göra så länge avskjutningen har ett syfte och inte bara är för nöje.

Ligger mycket i detta!

Horn från spets/gaffelbockar av rådjur får mina hundar som tuggben-sextaggare hamnar på väggen.

Huvudsaklig anledning till att fälla dessa för mig är för den högklassiga köttkvaliten.

Samma sak med dovhjort Spetsar/stånghjortar blir tuggben-skovlar hamnar på väggen.

Vinterrävskinn tar jag alltid rätt på,skulle bara inte kunna förmå mig att knöla ner ett sådant vackert byte i något hål....

Finns inget rätt eller fel i detta,bara olika synsätt.

/Micke

Publicerat

Hastar runt i en massa trådar här...mycket att ta igen.

Hinner inte läsa alla inlägg, men själva frågeställningen är ju inte ny i detta forumet.

Troféjakt är för mig den ultimata avskjutningen. De som har marker där man år efter år skjuter fina troféer har naturligtvis även lyckat med sina viltvårdsinsatser, och avskjutningsplanerna har varit gynnsamma för den arten man velat prioritera.

All avskjutning på våra marker syftar till att få livskraftigare och starkare populationer hela tiden, och ett sätt att mäta detta i är just troféer och kilo hemmaproducerat kött.

Väljer man sedan att sälja dem "på rot" för att få lite klirr i kassan för att bekosta viltvård och annat för att det behövs lite ekonomisk stöttning, och folk är villiga att betala för att kunna få ett praktexemplar på sin vägg, så är det för mig helt ok.

Varken säljare eller köpare gör något fel, om man tillsammans kan förbättra förutsättningarna för viltet.