Publicerat Januari 27, 200917 yr Jan Åkerman lär vara en av de som skjutet flest vilt i vårt land och jag vill minnas att en av de troféer han värderade mest var ett panben från en älgko så vad som är en trofé kan nog variera från människa till människa. Det handlar väl om nånting som får minnena från jakten att komma tillbaka. Foto från jakten kan kanske sägas vara en trofé? SÅ om alla först kan bestäma sig för vad en trofé är så kan debatten gå vidare.... Själv blir jag lite beklämd av de som bara sparar stora horn och slänger bort övriga horn (och därmed minnena?). Samtidigt kan jag förstå det för skjuter man mycket kan det bli väl mycket benbitar på väggarna. Blev lite virrigt det hära..
Publicerat Januari 27, 200917 yr Om vi skulle ta hand om alla älghorn vi skjuter i mitt (norra) jaktlag så skulle det se ut som ett japanskt apotek!Lite större horn får hundarna att gnaga på men det skall vara rätt många taggar om det skall monteras. Småhorn tar vi inte rätt på om inte skytten vill ha det. Detta kan man enkelt jämföra med alla dov och kron-skinn som slängs i skåne. I jämtland slängs inga skinn. De går direkt till beredning! Det är nog lite upp till var och en vad man skall göra så länge avskjutningen har ett syfte och inte bara är för nöje. Skinnen hämtas av en uppköpare som kommer och hämtar dom hos oss 2 gånger under älgjakten. Dels vid uppehållet och sedan när älgjakten är slut. Hornen får ju vara och en ta vara på om man vill ha dom annars blir det slaktavfall!