Publicerat Januari 25, 200917 yr Jag har ingen egen Garmin Astro men jag har hjälpt en Astroägare att får igång och använda sin pejl och jag måste säga att förtroendet för Garmin har sjunkit drastiskt efter jul. I november inköptes en pejl och vi fick igång den och installerade kartor och allt. Den var guld på jakten då vi såg precis var hunden befann sig och vart den var på väg. Strax efter jul så tappade handenheten kontakten med hunden och vi trodde att det berodde på att hunden var utanför räckvidden. Vi satte oss i bilen och åkte och letade efter hunden men var vi än var så fick handenheten ingen kontakt. Efter någon timme hittade vi hunden i närheten av där vi hade tappat bort den. På nästa jakt kunde vi inte få handenheten att få kontakt med hundenheten, vilka åtgärder vi än vidtog. Ägaren var minst sagt förbannad på prylarna och hela paketet lämnades in hos återförsäljaren. Två veckor senare fick vi en helt ny pejl och ett helt nytt halsband (enligt dem i alla fall). Igår skulle vi kolla så att grejerna verkligen funkade då pejlen skulle med på jakt idag. Men döm om vår förvåning när samma problem uppstod. Ingen kontakt mellan enheterna. Både handenheten och halsbandet hade satellitkontakt. Idag har jag suttit och grejat med skiten utan att få dem att fungera. Vi ska kolla så att kontakten i halsbandet inte har lossnat, men varför skulle den ha gjort det? Det är ju ett helt nytt, aldrig använt halsband. Det kan knappast bero på handhavandefel eftersom vi har gått efter, den i mina ögon torftiga, instruktionsboken. Fast Garmin har kanske skrivit fel i instruktionsboken... Det är i alla fall himla märkligt att vi får samma problem med den nya pejlen. Har någon annan upplevt liknande problem med sin Astro? Det är himla trist att inte kunna använda pejlen när den är så bra (när den fungerar alltså). Jag har tänkt köpa en Garmin-GPS till bilen men nu vet jag inte om jag vill det. Jag har som sagt inte mycket förtroende för Garmin längre
Publicerat Januari 25, 200917 yr Jag har ingen egen Garmin Astro men jag har hjälpt en Astroägare att får igång och använda sin pejl och jag måste säga att förtroendet för Garmin har sjunkit drastiskt efter jul.I november inköptes en pejl och vi fick igång den och installerade kartor och allt. Den var guld på jakten då vi såg precis var hunden befann sig och vart den var på väg. Strax efter jul så tappade handenheten kontakten med hunden och vi trodde att det berodde på att hunden var utanför räckvidden. Vi satte oss i bilen och åkte och letade efter hunden men var vi än var så fick handenheten ingen kontakt. Efter någon timme hittade vi hunden i närheten av där vi hade tappat bort den. På nästa jakt kunde vi inte få handenheten att få kontakt med hundenheten, vilka åtgärder vi än vidtog. Ägaren var minst sagt förbannad på prylarna och hela paketet lämnades in hos återförsäljaren. Två veckor senare fick vi en helt ny pejl och ett helt nytt halsband (enligt dem i alla fall). Igår skulle vi kolla så att grejerna verkligen funkade då pejlen skulle med på jakt idag. Men döm om vår förvåning när samma problem uppstod. Ingen kontakt mellan enheterna. Både handenheten och halsbandet hade satellitkontakt. Idag har jag suttit och grejat med skiten utan att få dem att fungera. Vi ska kolla så att kontakten i halsbandet inte har lossnat, men varför skulle den ha gjort det? Det är ju ett helt nytt, aldrig använt halsband. Det kan knappast bero på handhavandefel eftersom vi har gått efter, den i mina ögon torftiga, instruktionsboken. Fast Garmin har kanske skrivit fel i instruktionsboken... Det är i alla fall himla märkligt att vi får samma problem med den nya pejlen. Har någon annan upplevt liknande problem med sin Astro? Det är himla trist att inte kunna använda pejlen när den är så bra (när den fungerar alltså). Jag har tänkt köpa en Garmin-GPS till bilen men nu vet jag inte om jag vill det. Jag har som sagt inte mycket förtroende för Garmin längre Svågern har denna både till skogs, havet o bilen! Han tog den direkt ifrån USA! Den fungerar bra! http://www.batsidan.com/content/35/
Publicerat Januari 25, 200917 yr förmodligen måste ni ta bort den förinstallerade hunden "Dog" och installera en ny hund.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Hej Kristin!.. jag har haft en Garmin Astro ett år nu!. men en DC-20 enhet visst den tapar kontakten i bland men den kommer alltid tillbaka! de jag märker när den tappar kontakten är att då är offtast hunden på ställen där det är väldigt tät skog! i övrigt fungerar den super bra! jag har orgonal aten på hund enheten och ryggsele till hunden!.. och på hand enheten har jag en skogsanten!.. de jag hör men ej testat än är att DC-30 har lite bättre uppbyggnad! och gör att enheten inte lika lätt tappar kontakten! men ska givetvis testa det!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Januari 27, 200917 yr Hej Kristin!.. jag har haft en Garmin Astro ett år nu!. men en DC-20 enhet visst den tapar kontakten i bland men den kommer alltid tillbaka! de jag märker när den tappar kontakten är att då är offtast hunden på ställen där det är väldigt tät skog! i övrigt fungerar den super bra! jag har orgonal aten på hund enheten och ryggsele till hunden!.. och på hand enheten har jag en skogsanten!.. de jag hör men ej testat än är att DC-30 har lite bättre uppbyggnad! och gör att enheten inte lika lätt tappar kontakten! men ska givetvis testa det!.. Mvh Mamre!.. Tycker man har bättre mottagning med DC-20 än med DC-30. Då har jag en egen modifierad antenn till DC-20 och väst. Testade på taxarna i helgen och tappade lättare kontakten med den som hade DC-30 halsbandet. \mats
Publicerat Januari 27, 200917 yr Då kanske man ska vara glad över att sitt ex funkar klockrent. Har inte tappat kontakten en enda gång än... Skulle vilja kunna uppdatera positionen oftare än de 5s som är min idag. Min valp är så spårnoga så man tror ju att han inte gör annat än står still.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Även vi har en DC 20 till våran jämte, och som Mamre säger, den kan tappa kontakten ibland i tät skog, men annars funkar den klockrent. Det problemet ni har fått låter ju jätteskumt, och med tanke på att det rör sig om två st nya pejlar, så blir det bara ännu skummare... Att man kan få ett måndagsex är väl en sak, men två.. Jag har annars fullt förtroende för Garmins grejor, har använt dom i flera år utan problem, men förstår att du blir tveksam.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Då kanske man ska vara glad över att sitt ex funkar klockrent.Har inte tappat kontakten en enda gång än... Skulle vilja kunna uppdatera positionen oftare än de 5s som är min idag. Min valp är så spårnoga så man tror ju att han inte gör annat än står still. Har faktiskt ändrat min till 10 sek tycker det räcker gott och väl till en tax och man vinner mycket på batteritiden. Hade problem någon eftermiddag innan att batteriet nästan tog slut och skulle hunden springa bort i slutet av en jaktdag är det skönt att veta att batteriet vara någon timme till. \mats
Publicerat Januari 27, 200917 yr Har faktiskt ändrat min till 10 sek tycker det räcker gott och väl till en tax och man vinner mycket på batteritiden. Hade problem någon eftermiddag innan att batteriet nästan tog slut och skulle hunden springa bort i slutet av en jaktdag är det skönt att veta att batteriet vara någon timme till.\mats Håller med. Finns egentligen ingen anledning att ha tätare uppdatering än var 10s.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Jag har ingen egen Garmin Astro men jag har hjälpt en Astroägare att får igång och använda sin pejl och jag måste säga att förtroendet för Garmin har sjunkit drastiskt efter jul.I november inköptes en pejl och vi fick igång den och installerade kartor och allt. Den var guld på jakten då vi såg precis var hunden befann sig och vart den var på väg. Strax efter jul så tappade handenheten kontakten med hunden och vi trodde att det berodde på att hunden var utanför räckvidden. Vi satte oss i bilen och åkte och letade efter hunden men var vi än var så fick handenheten ingen kontakt. Efter någon timme hittade vi hunden i närheten av där vi hade tappat bort den. På nästa jakt kunde vi inte få handenheten att få kontakt med hundenheten, vilka åtgärder vi än vidtog. Ägaren var minst sagt förbannad på prylarna och hela paketet lämnades in hos återförsäljaren. Två veckor senare fick vi en helt ny pejl och ett helt nytt halsband (enligt dem i alla fall). Igår skulle vi kolla så att grejerna verkligen funkade då pejlen skulle med på jakt idag. Men döm om vår förvåning när samma problem uppstod. Ingen kontakt mellan enheterna. Både handenheten och halsbandet hade satellitkontakt. Idag har jag suttit och grejat med skiten utan att få dem att fungera. Vi ska kolla så att kontakten i halsbandet inte har lossnat, men varför skulle den ha gjort det? Det är ju ett helt nytt, aldrig använt halsband. Det kan knappast bero på handhavandefel eftersom vi har gått efter, den i mina ögon torftiga, instruktionsboken. Fast Garmin har kanske skrivit fel i instruktionsboken... Det är i alla fall himla märkligt att vi får samma problem med den nya pejlen. Har någon annan upplevt liknande problem med sin Astro? Det är himla trist att inte kunna använda pejlen när den är så bra (när den fungerar alltså). Jag har tänkt köpa en Garmin-GPS till bilen men nu vet jag inte om jag vill det. Jag har som sagt inte mycket förtroende för Garmin längre Har hört om någon som haft problem med Astron och då har det varit lödningen vid antennfästet som släppt. Troligen har de knäckts pga att man använt längre antenn.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Författare Var inne med prylarna hos återförsäljaren igår och fick prata med en tekniker på Sportmanship (de som servar Garmins grejer bla.). Vi fick rådet att ta bort kartan från MicroSD-kortet och sedan installera om den med SD-kortet i datorns minneskortsläsare. Detta skulle göra att handenheten fick kontakt med halsbandet. Sagt och gjort, jag testade igår. Installerade om kartan och petade in kortet i pejlen. Sedan kalibrerade jag kompassen och efter det installerade jag hunden. Då detta tycktes funka så testpejlade jag kopoven som fick springa lös ute med pejlen på sig. Än så länge funkar det. Det som vi inte har lyckats fixa är att få in den mer detaljerade kartan, men jag gjorde å andra sidan inget försök igår heller. Nu ska jag se till att programvaran i både handenheten och hundenheten hålls uppdaterade i fortsättningen.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Har hört om någon som haft problem med Astron och då har det varit lödningen vid antennfästet som släppt. Troligen har de knäckts pga att man använt längre antenn. Har också hört detta så man ska nog undvika att ha dessa antenner på alltid, kanske bara byta till om hunden är borta och den vanliga antennen räcker inte till. Ps. Någon som har provat vilken räckvidd man kan uppnå med bilantennen, har en liggande hemma men inte hunnit prova ännu! \mats
Publicerat Januari 27, 200917 yr En kompis knäckte sitt antennfäste men det berodde nog mer på skruvande i och ur än att det var en lång skogsantenn. Verkar inte vara kanongängor i antennfästet och sedan vrider man lätt bort sladden inne i pejlen om antennen har börjat "snurra".
Publicerat Januari 27, 200917 yr hej tycker att det tagit lite tid att få kontakt mellan enheterna ibland, fick tipset att alltid kalibrera kompassen på e n gång man satt på dom, tyckte då att enhetena hittade varandra fortare... antennfästena: de antenn fästen jag har hört ska ha pajjat astro handenheten är inte gjorda för apparaten utan man har köpt tex: lafayettes 155 skogsanten, då denna är styvare än stro fästet är gjort för så nöter den på infästniongen i stället för att antenn viker sig. finns amtenner på marknaden som är bättre lämpade, jag köpte en comaster antenn(tror det var en sån) den är vesentligt mjukare o böjbarare en lafayettes, de sa på shopen att antennen var framtagen i ett samarbete mellan garmin o comaster eller nått... mvh
Publicerat Januari 27, 200917 yr Var idag in i en jaktbutik i Haparanda som säljer astron, han menade att dom hade tagit fram en antenn med inbyggd förstärkare å då ska man klara sig upp till 15km. Någon som har testat en sån antenn??
Publicerat Januari 27, 200917 yr Var idag in i en jaktbutik i Haparanda som säljer astron, han menade att dom hade tagit fram en antenn med inbyggd förstärkare å då ska man klara sig upp till 15km. Någon som har testat en sån antenn?? har aldrig hört talats om, men hör av dig om du får nå mer info... mvh
Publicerat Januari 27, 200917 yr har aldrig hört talats om, men hör av dig om du får nå mer info...mvh Har själv ingen astro men om du vill veta nå mer om antennen så kan jag ju fråga.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Var idag in i en jaktbutik i Haparanda som säljer astron, han menade att dom hade tagit fram en antenn med inbyggd förstärkare å då ska man klara sig upp till 15km. Någon som har testat en sån antenn??15 km !!!! ..så är fallet så beställer jag en i morgon bitti !!!
Publicerat Januari 27, 200917 yr 15 km !!!! ..så är fallet så beställer jag en i morgon bitti !!! Skulle vara roligt om någon som man känner skulle bevisa det............ska ringa fc å höra om han är intresserad..
Publicerat Januari 27, 200917 yr Var idag in i en jaktbutik i Haparanda som säljer astron, han menade att dom hade tagit fram en antenn med inbyggd förstärkare å då ska man klara sig upp till 15km. Någon som har testat en sån antenn?? ta det med en nypa salt han e ganska bra på att överdriva,han har ju sålt över 2000 garmin bara till finland, undra vars han fått tag på dom?
Publicerat Januari 27, 200917 yr ta det med en nypa salt han e ganska bra på att överdriva,han har ju sålt över 2000 garmin bara till finland,undra vars han fått tag på dom? Har tagit det med en stor nypa salt men det kan ju fungera....måste bara få nån och testa..
Publicerat Januari 27, 200917 yr nog skulle jag kunna testa, vad kostar en sån antenn? om jag inte minns fel så var det 250kr.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Commasters antenn till astro står inget om någon förstärkare men den kan ju vara anpassad tiil en halv våglängd och på detta vis ge längre räckvidd.Här kommer en länk. http://www.jakto.se/hundpejl/garmin-astro/...astro-3391.html
Publicerat Januari 28, 200917 yr Det dära med vad försäljarna skriver får man ju kolla i det finstilta vad som gäller. Orginalantennen ska ju klara 11km. Står väl typ vid optimalt väder och fri sikt om man ska läsa "mellan raderna". Men man ska inte måla faan på väggen för det...