Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stora problem med Astron

Featured Replies

Publicerat
Commasters antenn till astro står inget om någon förstärkare men den kan ju vara anpassad tiil en halv våglängd och på detta vis ge längre räckvidd.Här kommer en länk.

http://www.jakto.se/hundpejl/garmin-astro/...astro-3391.html

Antennen jag fick se såg inte ut sådär, delen på antennen som är närmast handenheten var inte svart.

Publicerat

Jag tycker facktiskt att astron är lite av en besvikelse, visst den funkar ju bra på hundar som aldrig springer längre bort än en killometer. Pejlen som sådan funkar bra men räckvidden är under all kritik som max har jag haft mina hundar på 2,2 killometer o då stog jag på ett berg i orsa. Här hemma i uppland har jag sällan kontakt över 1,3 killometer vilket är totalt förkastligt om man har hundar som jagar o inte springer runt fötterna

Suna

Publicerat

Glömde skriva att jag provat dc-20 i väst och hallsband o där funkade västen bäst men inte bra. Sen har jag provat ett dc-30 o det funkade väll ok men inte mer. Man skulle kunna höja frekvensen lite på både handenhet och sändare då tror jag vi kan få en pejl som funkar bra

Publicerat
Glömde skriva att jag provat dc-20 i väst och hallsband o där funkade västen bäst men inte bra. Sen har jag provat ett dc-30 o det funkade väll ok men inte mer. Man skulle kunna höja frekvensen lite på både handenhet och sändare då tror jag vi kan få en pejl som funkar bra

Tror nog du menar effekten. Har jag inte fel så är den idag 2 W men det borde ju vara lagligt att höja till 5 W samma som i radioapparaterna och de arbetar ju på samma fekvensband.

Fotfarande är ju en DoGPS eller liknande överlägsen särskilt om man ha så bra mottagning att man kan använda GPRS.

\mats

Publicerat

såg ari du ringde men jag var i fullt sjå att jaga då :D

men skulle man få ut 15km i jakt så lovar jag bjuda varje garmin astro ägare i denna tråd på en...

men jag gjorde en egen antenn igår av en gammal bilradio antenn som är teleskopisk och lödde ihop den med en gammal kontakt från en av flera trasiga antenner från garmin...... iaf fick jag ut den på ca 9km och inte ett berg ivägen eller ett träd under hundenheten... må denna var väldigt hobby gjord och klumpig men skulle en liten antenn klara bättre förstår jag iaf inte alls vad elläran handlar om,eller mhz osv...newton bor inte direkt i mitt huvud men har alla möjliga hjälpmedel att testa sakerna plus en morbror som är väldigt specilaiserad på just detta område som hjälpt mig... det svåra var att få tag på rätt gängor om man inte har det,sen lödder man bara på och testar sig fram...

ang garmins trovärdighet om att sälja kvalitets saker säger jag iaf om astron nordic varit en ganska tråkig historia,5 pejlar som vi fick till gällivare har 3 redan varit på service plus min kusins kontakt ej var inpluggad vid ny köp...tydligen ganska vanligt fel eftersom det var det första som service janne sa.... en sa att det var så billigt att man inte ska tro att man kan begära allt för mycket,men 6000kr plus karta 1700kr(dom som håller sig inom lagen) plus antenn typ 250kr klassen ligger man upp i 8000kr vilket alla andra pejlar ligger idag på,alltså inte billigare än andra kanske mer idiotsäker mjukvara,,,

Publicerat
Antennen jag fick se såg inte ut sådär, delen på antennen som är närmast handenheten var inte svart.

Såg nederdelen ut så här?

p80419n.jpg

Citat frrån web butiken:

Beskrivning:

Som ni alla vet har Garmin Astro 220 Nordic blivit höstens försäljnings succé. För att kunden ska bli riktigt nöjd med räckvidden rekommenderar ComMaster och Garmin att man använder en skogsantenn.

Vi har lyssnat på våra kunder och tagit fram en specialantenn för bättre mottagning.

Mycket mjuk så den inte skadar mottagarenhetens antennfäste och gjord för 155.450MHz.

Marknadens smidigaste skogsantenn 47.5cm. Passar till Garmin Astro och Lafayette micro 4.

Publicerat
Såg nederdelen ut så här?

p80419n.jpg

Citat frrån web butiken:

Beskrivning:

Som ni alla vet har Garmin Astro 220 Nordic blivit höstens försäljnings succé. För att kunden ska bli riktigt nöjd med räckvidden rekommenderar ComMaster och Garmin att man använder en skogsantenn.

Vi har lyssnat på våra kunder och tagit fram en specialantenn för bättre mottagning.

Mycket mjuk så den inte skadar mottagarenhetens antennfäste och gjord för 155.450MHz.

Marknadens smidigaste skogsantenn 47.5cm. Passar till Garmin Astro och Lafayette micro 4.

nej, den blanka delen var mycket längre och så var det nån text på.

Publicerat

ni kommer aldrig att vara helt nöjd innan ni har en ultra point i handen :P :P :P

• 2 weeks later...
Publicerat
ni kommer aldrig att vara helt nöjd innan ni har en ultra point i handen :P:D:(

Och vad är en ultrapoint ?

Publicerat
Och vad är en ultrapoint ?

det är samma som pointer doggps i sverige.

Publicerat

Vi har både vanliga antennen och den förlängda. Räckvidd på vanliga i kuperat bergsmark = 2,5 km och i öppen terräng (över/längs med dalgången) = ca 5 km. Den förlängda har vi inte provat ännu, men det lär komma det med. Har bara inte haft behov av den ännu :wub:

Publicerat

http://3f.nu/langdistansantenn-p-90.html?o...6cda59738fb1de2

här e yterligare en anten!.. den ska enligt dom som testat vara riktig bra!.. de har talas om 25km... jag har inte själv testat!.. men funderar dock på att införskaffa en!..

Mvh