Publicerat Januari 26, 200917 yr Hej, Idag var faktiskt första gången då jag tog mig tid att göra ett riktigt ballistikkort till 6,5x47:an. Tidigare har jag bara räknat ut drop och klick på 200 och 300 meter, men nu körde jag på ut till 600 och tog även med vindavdrift. Det här är ett absolut första embryo vilket antagligen innehåller det jag behöver. Funderar på mer praktiska aspekter såsom om det räcker med var 25:e meter eller om man ska köra ännu mindre steg? Och vinden? Egentligen kanske jag borde köra med Henriks lathund fullt ut, men jag vill ändå ha lite synpunkter på innehållet i tabellen. Har försökt göra den mer läsbar genom att tona ner drop och avdrift och istället fokusera på antal klick. Tabellen kanske bör kompletteras med mil, så jag kan hålla av för vind med riktmedlet istället för att skruva? Det finns en hel del information som kan vara bra att ha med, men samtidigt vill jag undvika att ha det alltför plottrigt. Man skulle t.o.m. kunna tänka sig två eller tre olika versioner av kortet, där det första är absolut minsta möjliga info (bara klick), och sedan kan man bläddra vidare om man nu prompt måste veta drop etc.? Återstår oxå att blanda in atmosfäriska förhållanden, sned sidvind, mm. Finns säkert massa bra idéer ute i stugorna, so let's hear it!
Publicerat Januari 26, 200917 yr WOW Ser ruggigt bra ut! Mitt kort har 50m intervall vilket har fungerat perfekt under praktisk jakt,hamnar målet mitt emellan två avstånd så går det rätt fort att räkna om klicken. Go for it. /Micke
Publicerat Januari 26, 200917 yr Nu vet jag inte vilket sikte du har men har du ett som har justeringen i 1/4 MOA klick så är det ju mkt smidigare att ange justeringen just i MOA än klick. Som det är nu måste du ju räkna hela tiden. Jag har mil justering på mitt Nightforce och så här ser mitt kort ut till 185gr Berger VLD. Smidigt fastsatt med paracord på ringen för att lätt kunna kika på. Baksidan har en lathund för avståndsbedömmning med hjälp av riktmedlet samt SARA formeln.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Författare Nu vet jag inte vilket sikte du har men har du ett som har justeringen i 1/4 MOA klick så är det ju mkt smidigare att ange justeringen just i MOA än klick. Som det är nu måste du ju räkna hela tiden. Good point! Hade jag inte ens tänkt på eftersom jag är "van" vid att bara skruva upp max 16 "klick". Men nu när du säger det så är det så klart att föredra. Fick kolla in en bild på min turret för att minnas hur den är graderad: Sedan kan man tycka att det borde räcka att ange vind i 1 m/s, men jag tror det finns utrymme för mätfel då, eftersom värdena avrundas till närmaste heltal för min del. Det kan ju bli 49% avvikelse som max om uträkningen säger 1,49 "klick" (1/4 MOA) för det avrundas förstås neråt till 1. Vilket innebär att om det blåser 5 m/s och jag tar antalet klick för 1 m/s och multiplicerar med 5 så tar jag med mig avrundningsfelet och har fortfarande 49% felmarginal. Har jag däremot räknat ut avdriften för 5 m/s så blir felet max 1 "klick" oavsett om avdriften innebär att jag ska skruva 5 eller 50 klick i sida. Och blåser det 8 m/s så adderar jag antalet klick för 5 och 3 m/s avdrift vilket ger lite större "fel" än att räkna ut direkt för 8 m/s, men det ger fortfarande bättre noggrannhet än att multiplicera värdet för 1 m/s med 8. Någon som hänger med så här på morgonkvisten? Om någon tan tänka sig att skänka 17 tovor så ska jag genast köpa ett NF NXS 5,5-22x56 CM MLR...
Publicerat Januari 27, 200917 yr Visst är det bra att ha mera uträkningar för vind än 1 m/s, men för att göra kortet litet och smidigt är det nu utformat så. På kortet jag just nu jobbar med för 190gr SMK till min 300wm har jag även med 2 m/s vind. Skulle jag inte klara mig med detta så har jag vindmätare i ryggan samt Exbal på en Compaq Pocket Pc.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Författare Visst är det bra att ha mera uträkningar för vind än 1 m/s, men för att göra kortet litet och smidigt är det nu utformat så. På kortet jag just nu jobbar med för 190gr SMK till min 300wm har jag även med 2 m/s vind. Det lutar åt att jag gör en sån version som du har och fäster på bössan, och sen kan jag ha mer "avancerade" tabeller med mig att plocka fram vid behov.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Jag har också just börjat göra ballistiktabeller för min 223:a efter att ha skjutit några långhållskjutningar på bana upp till 600 m och några "simulerade fältskjutningar" liknande den vi ska göra i Hacksjön. Min tabell är snarlik din, med ett tillägg. Jag tyckte det var jobbigt att behöva räkna ut i huvudet skillnaden i klick när man man förflyttar sig mellan t.ex. 400m och 500m när man samtidigt hade en massa annat att tänka på, så jag la till en kolumn "Klick +/-". Alltså t.ex. från t.ex. 375 till 400 m "-4 klick". Jag tänker också klistra på tabellen på kolven med kartplast, så har jag inget löst som fladdrar. Men som sagt, jag är nybörjare på det här Hälsningar, Björn
Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Kul med input och att se hur andra tänker Jag ändrade mitt kort igår efter Johans synpunkt om att inte tänka i "antal klick" utan istället i MOA. För min del blev det oerhört simpelt att ändra - det var ju bara att dela antalet klick med 4
Publicerat Januari 28, 200917 yr För att förenkla ytterligare skulle jag avrunda MOA justeringen till .25, .50, .75 och sedan heltal. Dvs din tabell visar att du ska justera 2.8 mOA up för att skjuta mitt i på 250. Jag skulle då skriva 2.75. MOA markeringen består ju av fyra klick, hel moa + 25, hel moa +50, hel moa +75, hel moa. Avrundar du på det viset så slipper du ytterligare ett tanke moment, dvs själva vrundningen om den ska upp eller ner osv.
Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Avrundar du på det viset så slipper du ytterligare ett tanke moment, dvs själva vrundningen om den ska upp eller ner osv. Tackar! Du har rätt i att det är onödigt att avrunda manuellt även om det inte är nåt gigantiskt problem. Ska bara lista ut hur jag gör det automatiskt i Excel
Publicerat Januari 28, 200917 yr Måste bara fråga hur ni gör för att lägga in dessa dokument (ballistikkorten) i en tråd. Jag har försökt på alla vis med det vill sig inte Man är ju inte precis något datasnille heller i och för sig MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Titta på bilden nedan. När du skriver ett nytt inlägg väljer du "Browse", letar upp din bild på datorn, och väljer "Ladda Upp". Sen klistrar du in den med menyraden "Hantera aktuella bilagor(1)" eller hur många du nu har. Kör några förhandsgranskningar så ska det nog gå bra.
Publicerat Januari 28, 200917 yr Exabit, självklart läser jag denna tråd och kan givetvis inte låta bli att slå ett slag för att genomgående använda MIL som enhet, framförallt för de som har Mildot riktmedel. Nu vet jag i o f s att det inte är applicerbart i detta specifika fall eftersom din kikare har klick som motsvarar 1/4 MOA. Erfarenhetsmässigt har jag dock kommit tillslutsatsen att det är genomgående MIL som gäller, både i riktmedlet, på justerrattarna och på ballistikkortet. Nu kan det ha samband med att en man med mina begränsade fattningsförmågor inte klarar av såpass avancerade operationer som att konvertera från MOA till cm eller MIL. Personligen skulle jag välja att ha ett så enkelt ballistikkort som möjligt för att detta skall vara lättöverskådligt som man antingen gör dubbelsidigt och fäster som Johan gjort. På det sättet gör man det enkelt att kontrollera siffrorna även när man ligger ned, alternativet är så klart ett enkelsidigt kort som fästs på kolven men då är det lurigare att kontrollera detsamma i "färdigställning". Dessa enkla kort kompletterar jag med ett lite mer komplett ballistikkortet av den typen som jag pratade om i tråden om lathund för långhållskytte. Det senare gör man enklast som ett löst inplastat kort som ligger i benfickan eller dylikt. Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 28, 200917 yr Titta på bilden nedan. När du skriver ett nytt inlägg väljer du "Browse", letar upp din bild på datorn, och väljer "Ladda Upp". Sen klistrar du in den med menyraden "Hantera aktuella bilagor(1)" eller hur många du nu har. Kör några förhandsgranskningar så ska det nog gå bra. Jodå, bilder har jag ju laddat upp förr här. Frågan är hur ni får Excel filen till att fungera på forumet. Alltså, Hur får ni Excel filen att bli till en bildfil? MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200917 yr Jodå, bilder har jag ju laddat upp förr här.Frågan är hur ni får Excel filen till att fungera på forumet. Alltså, Hur får ni Excel filen att bli till en bildfil? MVH/Jocke Tryck på print screen, öppna sedan valfritt bildbehandlingsprogram. Klistra in, spara som jpeg i lämplig storlek - ladda upp på forum.. =)
Publicerat Januari 28, 200917 yr Tryck på print screen, öppna sedan valfritt bildbehandlingsprogram. Klistra in, spara som jpeg i lämplig storlek - ladda upp på forum.. =) Brukar bli så satans stora filer när jag gör på detta viset MVH/Jocke P.S fan nu kapar jag ju denna tråden totalt. Sorry Exabit D.S
Publicerat Januari 28, 200917 yr Nu har jag fixat det. Här är min "jakt vertion" av ballistikkortet till 6mmBR med V-max 65grs MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200917 yr Och här är en bild på mitt "stora" som jag tycker fullständiga kort. Har endast gått ut till 500m för jag kommer inte skjuta på längre håll än på ett tag och när det blir aktuellt så gör jag om kortet MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Ser ju helt ok ut Joacim, men du kanske oxå ska göra som Johan skrev och dela upp enheterna i MOA eller mil eller vad du nu har på ditt sikte?
Publicerat Januari 28, 200917 yr Jag föredrar en väldigt enkel modell för jakten med enbart klick som är anpassad att passa på avståndsmätaren. Måste stressa på banan efter jobbet imorgon för att verifiera denna då det blir premiär jakt med 6br sista två dagarna för toppjakten. Denna är framräknad med PCB och kommer säkert att kräva justering
Publicerat Januari 28, 200917 yr Ser ju helt ok ut Joacim, men du kanske oxå ska göra som Johan skrev och dela upp enheterna i MOA eller mil eller vad du nu har på ditt sikte? Tror att det kan bli ganska så bra att ha det i klick då jag har Swarovski Balistic turret. MVH/Jocke
Publicerat Januari 28, 200917 yr Nu har jag kontrollerat mitt "Rangecard" gentimot Swarovskis program för uträkning av hur det balistiska tornet ska ställas in och det stämmer exakt Med andra ord så är där 7mm mellan varje sträck på det balistiska tornet. Dom andra gångerna jag har provat att räkna ut hur tornet ska ställas in så har det stämmt bra så det är bara att hoppas det gör det nu också. Ska göra ett test i fält en dag här framåt. Skriver om fälttestet eller varifieringen av mitt Rangecard rättare sagt i min dagbok. MVH/Jocke
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare Ändrade nyss mitt ballistikkort till fjärdedels MOA. Jag provade även MROUND-funktionen i Excel ( MROUND("cellnamn";0,25) ), men tycker det blev mer svårläst. Här är senaste revisionen av mitt kort:
Publicerat Januari 29, 200917 yr Ändrade nyss mitt ballistikkort till fjärdedels MOA. Jag provade även MROUND-funktionen i Excel ( MROUND("cellnamn";0,25) ), men tycker det blev mer svårläst.Här är senaste revisionen av mitt kort: Det ser så trevligt ut ditt. Och mitt ser så fruktansvärt enkelt och tråkigt ut Mina kort är i alla fall på inplastning idag. Kom precis på att jag nog har "tabbat" mig lite då 65grs V-max moly utgått så jag får satsa på en annan kula om cirka 120 skott Jaja då får jag göra ett nytt och skicka iväg det på plastning också MVH/Jocke
Publicerat Januari 29, 200917 yr Författare Mina kort är i alla fall på inplastning idag. Var plastar du det?