Publicerat Januari 29, 200917 yr Hörde nu att det blir lagligt att använda båge nu, och va är det som gäller ? Vad ska jag köpa ?va behöver jag ,har ingen koll på det här och behöver hjälp att skaffa mig en jaktbåge Hur mkt pengar är det som ska ut ? Tack på förhand
Publicerat Januari 30, 200917 yr Hej det finns en enkel guide under Utrustning och Teknik en klistrad tråd där. MEn det är inte klart än even om det ser mycket ljust ut, det är en bit kvar innan det är färdigt.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Hej Pacco, än en gång kul att du valde att komma åter till forumet, och kul att du funderar på det här med båge. Vad som gäller i beslutet är inte klart än så länge, det jobbas för fullt med detta just nu på NV, men som det låter så är det rådjur och hjortkalv som är huvudprion just nu. Sen kommer det med största sannolikhet bli så att man skall ha vanlig jägarexamen och bågjägarexamen, när det gäller bågjägarexamen så vet jag inte i dagsläget vad det kommer att ställas för krav där, om det blir som det danska typ, men det visar sig så snart beslutet kommer närmare sommaren. Utrustningen då, ja...det går att köpa på sig hur mycket prylar som helst när det gäller bågjakten, men basic är ju: Båge: av ett känt märke, som har rätt draglängd och poundstyrka för dig, detta är superviktigt att det stämmer, annars så kommer ditt skytte aldrig att bli bra. Siktet: det finns en uppsjö av sikten att välja mellan, en-två-tre-fyra-fem pinnars, belysta-obelysta osv osv, ja du vet ju hur det är inom optikens värld.. Det är ju en högst personlig sak vad man trivs med, jag började med ett belyst 5 pinnarssikte, som hade pinnarna horisontalt, nu har jag belysta trepinnars med pinnarna vertikalt, så det där måste man klura ut själv vad som blir bra. Pilar:viktigt är att pilarna är rätt för den typen av båge du skjuter, styvheten på pilen måste vara anpassad för kraften i bågen, annars så får du effekten att pilen ormar sig och blir ostabil, vilket gör att precisionen blir lidande. Det som är mest vanligt är att man skjuter carbon, alltså kolfiberpilar till coumpondbågar, men även aluminium, jag föredrar carbon, då dessa är väldigt stryktåliga jämnfört med alu. Spetsar: Man måste ju ha jaktspetsar om man ska jaga, och där finns det hur mycket som helst att välja mellan, jag kör med några som heter Muzzy, trebladiga med utbytbara blad och spetsar, men som sagt, det finns mycket att välja på. Sen bör man ha fält eller tavelspets, dessa är till för övningsskyttet, det kan vara lite opraktiskt att övningsskjuta med jaktspets jämnt, det ställer lite krav på pilfånget att använda jaktspetts, medans övningsspetsen endast kräver en säck fylld med gamla kläder el dyligt som pilfång. Pilhylla:Det finns ett antal modeller att välja mellan, som har olika utformning och funktion, men syftet är ju detsamma, den jag har heter Wisky Biscuit, är som en rund skiva gjord av borst, men sen finns det som andra konstruktioner, mer eller mindre avancerade. Sen tillkommer det en massa kringutrustning, strängvax, bågverktyg (insexnycklar i tum helt enkelt), grejor för att fjädra om sina pilar, extra nockar, bra cammokläder, ja jag kan räkna upp hur mycket som helst egentligen, men det är ju som vanligt med detta, man får ju själv avgöra vad man behöver. När det gäller priser då? Gå inte i fällan att köpa billigt av någon som inte har en susning om vad dom säljer, det är så viktigt att du får rätt prylar som passar dej, och som är anpassade till varandra, och mitt absoluta råd är att du vänder dig till någon av de etablerade handlarna i landet, då dessa är mkt rutinerade bågjägare med lång erfarenhet, och då får du rätt prylar också, dom har ofta beggade bågar inne också, som nästan alltid är i mkt bra skick. Risken är annars, om du får fel prylar, att du lessnar för att skyttet blir skit, och dessutom så kommer du knappast att klara skjutprovet med grejor som inte funkar. Hoppas du vart något klokare, och du har pm strax också. Mvh Janne
Publicerat Januari 30, 200917 yr Ja sitter man å slöar så ! Jag satt faktiskt och skrev för glatta livet, dessutom så är sotarmurren här och stimmar...
Publicerat Januari 30, 200917 yr Hej det finns en enkel guide under Utrustning och Teknik en klistrad tråd där.MEn det är inte klart än even om det ser mycket ljust ut, det är en bit kvar innan det är färdigt. Oj jädrans tack tack ska kolla med en gång !
Publicerat Januari 30, 200917 yr Hej Pacco, än en gång kul att du valde att komma åter till forumet, och kul att du funderar på det här med båge.Vad som gäller i beslutet är inte klart än så länge, det jobbas för fullt med detta just nu på NV, men som det låter så är det rådjur och hjortkalv som är huvudprion just nu. Sen kommer det med största sannolikhet bli så att man skall ha vanlig jägarexamen och bågjägarexamen, när det gäller bågjägarexamen så vet jag inte i dagsläget vad det kommer att ställas för krav där, om det blir som det danska typ, men det visar sig så snart beslutet kommer närmare sommaren. Utrustningen då, ja...det går att köpa på sig hur mycket prylar som helst när det gäller bågjakten, men basic är ju: Båge: av ett känt märke, som har rätt draglängd och poundstyrka för dig, detta är superviktigt att det stämmer, annars så kommer ditt skytte aldrig att bli bra. Siktet: det finns en uppsjö av sikten att välja mellan, en-två-tre-fyra-fem pinnars, belysta-obelysta osv osv, ja du vet ju hur det är inom optikens värld.. Det är ju en högst personlig sak vad man trivs med, jag började med ett belyst 5 pinnarssikte, som hade pinnarna horisontalt, nu har jag belysta trepinnars med pinnarna vertikalt, så det där måste man klura ut själv vad som blir bra. Pilar:viktigt är att pilarna är rätt för den typen av båge du skjuter, styvheten på pilen måste vara anpassad för kraften i bågen, annars så får du effekten att pilen ormar sig och blir ostabil, vilket gör att precisionen blir lidande. Det som är mest vanligt är att man skjuter carbon, alltså kolfiberpilar till coumpondbågar, men även aluminium, jag föredrar carbon, då dessa är väldigt stryktåliga jämnfört med alu. Spetsar: Man måste ju ha jaktspetsar om man ska jaga, och där finns det hur mycket som helst att välja mellan, jag kör med några som heter Muzzy, trebladiga med utbytbara blad och spetsar, men som sagt, det finns mycket att välja på. Sen bör man ha fält eller tavelspets, dessa är till för övningsskyttet, det kan vara lite opraktiskt att övningsskjuta med jaktspets jämnt, det ställer lite krav på pilfånget att använda jaktspetts, medans övningsspetsen endast kräver en säck fylld med gamla kläder el dyligt som pilfång. Pilhylla:Det finns ett antal modeller att välja mellan, som har olika utformning och funktion, men syftet är ju detsamma, den jag har heter Wisky Biscuit, är som en rund skiva gjord av borst, men sen finns det som andra konstruktioner, mer eller mindre avancerade. Sen tillkommer det en massa kringutrustning, strängvax, bågverktyg (insexnycklar i tum helt enkelt), grejor för att fjädra om sina pilar, extra nockar, bra cammokläder, ja jag kan räkna upp hur mycket som helst egentligen, men det är ju som vanligt med detta, man får ju själv avgöra vad man behöver. När det gäller priser då? Gå inte i fällan att köpa billigt av någon som inte har en susning om vad dom säljer, det är så viktigt att du får rätt prylar som passar dej, och som är anpassade till varandra, och mitt absoluta råd är att du vänder dig till någon av de etablerade handlarna i landet, då dessa är mkt rutinerade bågjägare med lång erfarenhet, och då får du rätt prylar också, dom har ofta beggade bågar inne också, som nästan alltid är i mkt bra skick. Risken är annars, om du får fel prylar, att du lessnar för att skyttet blir skit, och dessutom så kommer du knappast att klara skjutprovet med grejor som inte funkar. Hoppas du vart något klokare, och du har pm strax också. Mvh Janne tack tack självklart stannar jag och tackar som sagt för stödet jag fick! oj oj det var mkt info om bågen pilar mm , och det vart lite grekiska för mig så jag väntar gärna på ditt pm. Och nu förstår jag själv att bli lite grekiska för andra när jag skriver lite fakta om optieken
Publicerat Januari 30, 200917 yr Framför allt så tycker jag att du ska ta kontakt med en bågskytte klubb. Roger nämde detta i sin guide, men jag propsar extra mycket på detta. Där kan du kolla upp din exakta draglängd, prova lite olika bågar. Framförallt så har du möjlighet att göra rätt från början, kan vara riktigt svårt att hitta rätt teknik själv. Lycka till med bågköpet och rapportera gärna vad det blev för båge i slutändan?
Publicerat Januari 30, 200917 yr Framför allt så tycker jag att du ska ta kontakt med en bågskytte klubb.Roger nämde detta i sin guide, men jag propsar extra mycket på detta. Där kan du kolla upp din exakta draglängd, prova lite olika bågar. Framförallt så har du möjlighet att göra rätt från början, kan vara riktigt svårt att hitta rätt teknik själv. Lycka till med bågköpet och rapportera gärna vad det blev för båge i slutändan? Det enda "felet" med att gå till en vanlig tavelklubb är att de är så insnöade på Hoyt eller Mathews.. De känner inte till andra märken och de har garanterat inte heller skjutit någon av dem. Inget fel i de bågarna men det finns i mitt tycke andra märken som är minst lika bra (eller bättre)! Så försök testa så många varianter du kan innan du bestämmer dig! Det är ungefär som med kängor, Meindl är ett stort och välkänt märke men passar inte alla. Vet inte vart du bor.. Sverige är ju rätt avlångt och det finns ju egentligen bara ett fåtal riktigt seriösa handlare, så det kan bli lite bilkörning. Eller om du har turen att ha en bågjägarklubb i närheten, de har oftast fler märken på bågar du kan kika på där än på en tavelklubb.. Har du frågor och funderingar så finns vi här för att svara på dem! Lycka till!
Publicerat Januari 30, 200917 yr Det enda "felet" med att gå till en vanlig tavelklubb är att de är så insnöade på Hoyt eller Mathews..De känner inte till andra märken och de har garanterat inte heller skjutit någon av dem. Inget fel i de bågarna men det finns i mitt tycke andra märken som är minst lika bra (eller bättre)! Så försök testa så många varianter du kan innan du bestämmer dig! Det är ungefär som med kängor, Meindl är ett stort och välkänt märke men passar inte alla. Vet inte vart du bor.. Sverige är ju rätt avlångt och det finns ju egentligen bara ett fåtal riktigt seriösa handlare, så det kan bli lite bilkörning. Eller om du har turen att ha en bågjägarklubb i närheten, de har oftast fler märken på bågar du kan kika på där än på en tavelklubb.. Har du frågor och funderingar så finns vi här för att svara på dem! Lycka till! Hoyt o Mathews, jo det tänkte jag oxå på, när det gäller tavelskyttarna så är det dom enda märkena som gäller naturligtvis. Mycket bra bågar bägge två. Men jag tycker ändå att det är värt att kontakta en klubb så du får ordning på tekniken. När du sedan fått lite kläm på det hela o vet draglängd osv, då kan det vara dax att kika på lite olika bågfabrikat.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Måste säga att han på Bagjaktskatalogen har en massa läsvärt på sin FAQ sida, där får man en bra start!
Publicerat Januari 30, 200917 yr Hoyt och Mathews gör bra bågar men man betalar mycket för namnet. Det finns många andra märken som är precis lika bra. Det bästa du kan göra är att försöka prova så många bågar som mögligt och välja den som du tycker känns bäst. Själv skjuter jag med en Martin Cougar III som jag har haft sen 2003 och jag är skit nöjd med den och den va 300 dollar billigare and mathews då när jag köpte den. Siktet är en personlig grej så där får du prova runt lite och se vilken siktes bild som passar dig själv har jag en slider model med en horisontal pinne som är belyst. Pilhylan skulle jag defenetivt gå med en drop away rest typ quick tune. Lycka till Pacco och tack för rådet om Nikopn Monarch 2.5x10-56 jag har den på min 30-06 och jag är skitnöjd
Publicerat Januari 30, 200917 yr tack grabbar ,jag ser nu att jaktbågskatalogen finns i holmsund en mil utanför umeå där jag bor ! är dem bra säger att göra me?
Publicerat Januari 30, 200917 yr Först tar man körkort,, sen köper man bil ja risken finns att man köper bågen för utbildningen jag ska se va man kan gå för utbildning runt umeå
Publicerat Januari 31, 200917 yr tack grabbar ,jag ser nu att jaktbågskatalogen finns i holmsund en mil utanför umeå där jag bor ! är dem bra säger att göra me? Lasse är toppen!.. och mycket kunnig inom området!.. och har ett stort utbud med bra kvalitet!.. så inte lär du bli besviken!.. världens bästa bågde!.. BlackMamba X1 kommer där ifrån!.. ..
Publicerat Januari 31, 200917 yr Lasse är toppen!.. och mycket kunnig inom området!.. och har ett stort utbud med bra kvalitet!.. så inte lär du bli besviken!.. världens bästa bågde!.. BlackMamba X1 kommer där ifrån!.. .. Jajaja...nu lugnar vi ner oss lite här.... Jag hann inte med pm nr 2 i går pacco, men då jag ser att du bor så pass nära Lasse, så tycker jag absolut att du ska ta kontakt med honom, han är mkt rutinerad bågjägare och säljer bra grejor, 4 av bågarna i den här familjen kommer från honom plus mycket kringutrustning, så du kommer att få bra grejor, han har även en del begagnat. Jag och sickboy här på forumet ska ju ner till Spanien i sommar och jaga med båge, och då ska bla Lasse med. Men jag tycker absolut att du ska kolla runt lite på de andra handlarna också, men du kan vara förvissad om att vilken båge du än väljer från någon av de etablerade, så får du bra grejor.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Kom just på att tänka på en sak. Pacco skulle vara kul om du grejade en båge och utvärderade lite sikten o riktmedel som du gör med krutvapen optiken? Bara en tanke, men det finns en hel del olika fabrikat och typer av sikten till bågar så det skulle inte vara dumt med lite tester.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Kom just på att tänka på en sak.Pacco skulle vara kul om du grejade en båge och utvärderade lite sikten o riktmedel som du gör med krutvapen optiken? Bara en tanke, men det finns en hel del olika fabrikat och typer av sikten till bågar så det skulle inte vara dumt med lite tester. Man kanske ska lära sig skjuta först . Innan man gör tester. Siktena till bågar har utvecklats enorm de sista 10 åren. Men sett ur jaktlig synpunkt är de flesta med förstorande linser s.k scopes tämligen värdelösa till jaktbruk. Ett vanligt pinnsikte med belysta fiberoptik pinnar eller TFO pinnar (Tritium Fiber Optic)är det ultimata jaktsiktet idag. Vissa laborerar med aimpoint. Några blir nöjda andra går tillbaka till pinnsikten.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Kom just på att tänka på en sak.Pacco skulle vara kul om du grejade en båge och utvärderade lite sikten o riktmedel som du gör med krutvapen optiken? Bara en tanke, men det finns en hel del olika fabrikat och typer av sikten till bågar så det skulle inte vara dumt med lite tester. Precis som JS säger så bör man ju kunna skjuta innan man börjar göra en massa tester! Så ge honom nått år eller 2.. Det vore ungefär som att sätta någon som aldrig vart och jagat, eller bara jagat nån gång med bågen, som ansvarig för en bågjägarkurs! Visst finns det säkert duktigt folk men det finns ingen som helst egen praktisk erfarenhet bakom..
Publicerat Januari 31, 200917 yr nej men måste man kunna skjuta för att göra tester?? Jo att man bör kunna skjuta innan man testar en massa specialgrejer det förstår ju jag oxå. Menade ju knappast att pacco skulle sätta igång nästa vecka direkt Finns en hel del pryttlar o tillbehör som en annan undrar över. Skulle faktiskt vara kul med lite utvärderingar på tillbehör ex sikten. Men som sagt det var bara en tanke.
Publicerat Februari 1, 200917 yr tack så mkt för hjälpen grabbar det har varit mkt bra ! självklart ska jag lära mig att skjuta först innan jag börjar att jaga eller börja att testa sikten ,men självklart kan kolla det optiska prestanda ,men alla funktioner/finesser som ett bågjakt sikten har jag absolut ingen koll på , + att jag aldrig sett ett bågsikten live än . jag ser att del av er brukar jaga i spanien var isåfall ? jag tillbringar mkt tid där för att klippklättra och har tillgång till boende på olika ställen där så hoppas att det är i närheten . som sagt tidigare jag ska lyda era råd och tack så mkt för hjälpen och jag kommer säkert att behöva mer hjälp !
Publicerat Februari 1, 200917 yr tack så mkt för hjälpen grabbar det har varit mkt bra !självklart ska jag lära att skjuta först innan jag börjar att jaga eller börja att testa sikten ,men självklart kan kolla det optiska prestanda ,men alla funktioner/finesser som ett bågjakt sikten har jag absolut ingen koll på , + att jag aldrig sett ett bågsikten live än . jag ser att del av er brukar jaga i spanien var isåfall ? jag tillbringar mkt tid där för att klippklättra och har tillgång till boende på olika ställen där så hoppas att det är i närheten . som sagt tidigare jag ska lyda era råd och tack så mkt för hjälpen och jag kommer säkert att behöva mer hjälp ! Det är i Extremadura som jakten bedrivs, mot gränsen till Portugal. Jag ska svara på ditt pm lite senare, har lite pyssel först.
Publicerat Februari 1, 200917 yr Hej Pacco, Jag är några veckor mindre grön än dig. Så jag kan bara tala om följderna ifall om du inte stoppar bågtankarna på hyllan. Jag fick senaste vapentidningen i brevlådan i fredags den läser jag nästa pliktskyldigt för alla tankar snurrar runt bågar och bössorna är ganska ointressanta. Vad är det som händer när bössorna har blivit lätt ointressanta… Jag och tjej provade på compound på Tullgarn i somras och det tyckte vi båda var skoj. Vi blev medlemmar i Bågjägarna samtidigt. I ett av numren så skrev JS om bågjakt i Afrika och där någonstans blev jag totalt insnöad på detta med bågar. Jag var och kollade på lite roliga bågar hos en seriös handlare och snackade en del med honom. Han tipsade mig om en bågklubb som låg när där jag bor. Jag undrade bla. om jag som är så väldigt vänsterögd och högerhänt skulle skjut höger eller vänster. Han hävde dock att det inte var något problem med att blunda på vänster. Jaktsäsongen började lida mot sitt slut så jag anmälde mig och tjej till en bågkurs med recurebåge på den rekommenderade klubben. Blev hårt i tutat direkt att man skulle skjuta med båda ögon öppna så det var bara att prova att skjuta vänster men det kändes lite bakvänt. Men nu efter några gånger funkar det alldeles strålande. Vi skjuter något som heter klassikt dvs. en båge utan stödhjul (som en ledare uttrycker det), utan sikte och med en väldigt enkel pilhylla i from av en plastflärp eller stålfjäder. Det är inte speciellt dyrt medlemskap och klubben håller med alla prylar man behöver och köpråd när man känner sig mogen för det. Damen var lite bekymrad efter första lektionen för hon trodde inte att jag skulle tycka det var roligt att skjuta recuve, utan att jag ville skjuta compound. Hon tyckte det nämligen var hur skoj som helst (vilket hon aldrig skulle säga om en knallpåk). Men hon hade gruvligt fel, jag tycker att det är skoj att skjuta recuve och jag är övertygad om att det kommer göra mig till en bättre bågskytt även med compound när det blir dags för det. Nu tjatar även grabbarna om att få kursen så dom också kan skjuta med oss. Inget dåligt problem….. Du efterlyste lite tester på www.bowtube.com så testar en amerikan som heter Jason Balazs lite bågar, dock väldigt amerikanskt dvs. allt är bra, möjligtvis strålande, eller helt super…. Lite mer tekniska siffror hittar du på http://www.archeryevolution.com/ Man ju alltid roa sig med att läsa vanliga amatörers kommentarer om allt som rör bågskytteprodukter på www.cabelas.com om man skiter i att läsa allt som gett 5 i betyg så är det lite intressant. Har'e Jocke