Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med att skaffa mig en båge

Featured Replies

Publicerat
Hej Pacco,

Jag är några veckor mindre grön än dig. Så jag kan bara tala om följderna ifall om du inte stoppar bågtankarna på hyllan. Jag fick senaste vapentidningen i brevlådan i fredags den läser jag nästa pliktskyldigt för alla tankar snurrar runt bågar och bössorna är ganska ointressanta. Vad är det som händer när bössorna har blivit lätt ointressanta…

Jag och tjej provade på compound på Tullgarn i somras och det tyckte vi båda var skoj. Vi blev medlemmar i Bågjägarna samtidigt. I ett av numren så skrev JS om bågjakt i Afrika och där någonstans blev jag totalt insnöad på detta med bågar.

Jag var och kollade på lite roliga bågar hos en seriös handlare och snackade en del med honom. Han tipsade mig om en bågklubb som låg när där jag bor. Jag undrade bla. om jag som är så väldigt vänsterögd och högerhänt skulle skjut höger eller vänster. Han hävde dock att det inte var något problem med att blunda på vänster.

Jaktsäsongen började lida mot sitt slut så jag anmälde mig och tjej till en bågkurs med recurebåge på den rekommenderade klubben. Blev hårt i tutat direkt att man skulle skjuta med båda ögon öppna så det var bara att prova att skjuta vänster men det kändes lite bakvänt. Men nu efter några gånger funkar det alldeles strålande. Vi skjuter något som heter klassikt dvs. en båge utan stödhjul (som en ledare uttrycker det), utan sikte och med en väldigt enkel pilhylla i from av en plastflärp eller stålfjäder. Det är inte speciellt dyrt medlemskap och klubben håller med alla prylar man behöver och köpråd när man känner sig mogen för det.

Damen var lite bekymrad efter första lektionen för hon trodde inte att jag skulle tycka det var roligt att skjuta recuve, utan att jag ville skjuta compound. Hon tyckte det nämligen var hur skoj som helst (vilket hon aldrig skulle säga om en knallpåk). Men hon hade gruvligt fel, jag tycker att det är skoj att skjuta recuve och jag är övertygad om att det kommer göra mig till en bättre bågskytt även med compound när det blir dags för det. Nu tjatar även grabbarna om att få kursen så dom också kan skjuta med oss. Inget dåligt problem….. ^_^

Du efterlyste lite tester på www.bowtube.com så testar en amerikan som heter Jason Balazs lite bågar, dock väldigt amerikanskt dvs. allt är bra, möjligtvis strålande, eller helt super….

Lite mer tekniska siffror hittar du på http://www.archeryevolution.com/

Man ju alltid roa sig med att läsa vanliga amatörers kommentarer om allt som rör bågskytteprodukter på www.cabelas.com

om man skiter i att läsa allt som gett 5 i betyg så är det lite intressant.

Har'e

Jocke

Kul att läsa, särkillt det om att din tjej gillar detta. Jag är fast övertygad om att bågjakt/bågskytte tilltalar kvinnor av flera själ, men du nämde just ett av dem,, det smäller inte så förbannat och ingen rekyl heller. Ännu roligare om barnen också tycker det är roligt för då hittar man något hela familjen kan göra tillsammans vilket inte är så vanligt idag ( om man inte räknar TV tittande som en sysselsättning) Så kanske bågjakten kan göra " jakt" mera tilltalade till kvinnor och ungdom !

Publicerat
Så kanske bågjakten kan göra " jakt" mera tilltalade till kvinnor och ungdom !

100% rätt när det gäller min familj i alla fall.

Publicerat
100% rätt när det gäller min familj i alla fall.

håller med här!... min kära hustru är inte ett dugg intreserad av bössor!.. men en riktigt bra compundbåge har hon!.. även lite lättare tycker iaf jag att lära in små killarna i jakten!.. eftersom det inte kräver att åka till skjutbanan!..

Mvh Mamre!..

• 3 months later...
Publicerat

Efter att ha läst denna tråd och massor med liknande både här och på utländska forum börjar bilden klarna om vilken båge som bör införskaffas. Hög stränghöjd och hyffsat lättskjuten hellre än snabb.

Frångan jag har är egentligen bara var ev begangnade bågar lättast lokaliseras, diverse googlande och blockande gav inte mkt, vilket jag så här efter att ha läst en del kanske var bra.

dala

Publicerat
Efter att ha läst denna tråd och massor med liknande både här och på utländska forum börjar bilden klarna om vilken båge som bör införskaffas. Hög stränghöjd och hyffsat lättskjuten hellre än snabb.

Frångan jag har är egentligen bara var ev begangnade bågar lättast lokaliseras, diverse googlande och blockande gav inte mkt, vilket jag så här efter att ha läst en del kanske var bra.

dala

har du kollat på denna tråden?

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15186

Dom killarna brukar även ha lite begangnat oxå.

Bra bågar behöver inte kosta överjäkligt med pengar.

Hur mycket hade du tänkt att betala?

Ska du ner till Elmia mässan, så har du möjlighet att träffa seriösa handlare samt klämma o känna lite :D

MVH//Sjukis

Publicerat

Ah dessvärre lägger arbetet tyvärr käppar i hjulen som vanligt, fast man får ju vara glad att man har ett ,så man har råd att köpa bågar överhuvudtaget.

Kollade in de sidorna, men tycker inte att det fanns så mkt nu, fast det är ju inte bråttom så det dyker säkert upp något. Jag förstår att man kan få lägga ut en hel del, men det kan vara ok om man får vad man vill ha.

Tack för hjälpen.

D

Publicerat

Vet inte riktigt vad du är ute efter!?

Men den mest nordliga av de tre seriösa länkarna som "sjukis" skickade dig, har en beg. lista man beställer direkt av honom.

Alla bågarna finns/syns inte på hemsidan. Tror det var ett 20 tal bågar han hade på den listan!

Men ska du ha en smidig och lättdragen båge med hög stränghöjd (7 9/16 tum - 20.2 cm)

så kolla APA bågarna (uttalas "ej-p-ej" och inte som primaten :blink: ).

Tror att Mamre här på forumet kan gå i god för det märket. :P

Men det bästa du kan göra är att försöka testa/provdra så många olika bågar/märken som möjligt!

Synd att du inte kan åka till Elmia, där hade du fått en massa svar.

Lycka till med valet! :blush:

Ah dessvärre lägger arbetet tyvärr käppar i hjulen som vanligt, fast man får ju vara glad att man har ett ,så man har råd att köpa bågar överhuvudtaget.

Kollade in de sidorna, men tycker inte att det fanns så mkt nu, fast det är ju inte bråttom så det dyker säkert upp något. Jag förstår att man kan få lägga ut en hel del, men det kan vara ok om man får vad man vill ha.

Tack för hjälpen.

D

Publicerat

Utmärkt en sådan lista ska beställas omdelbart.

Problemet är lite att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter själv, skjuter nu en cirka 60@29 recurv samt några hemmagjorda långbågar av ask, compound har jag bara prövat några gånger.

Apan ser riktigt fin ut, men den kanske är för mer erfarna skyttar? en psa bow madness har fångat mitt intresse.

Tack för listan.

Publicerat

Du har bra smak!! <_<

Både PSE BowMadness och APA Vipern är grymt lättskjutna bågar!

Pelle.L här på forumet har Madness mellanbågen, så han kan ju berätta vad han tycker om den.

Vipern tror jag ingen här på forumet har men några har andra modeller av APA.

Synd att du inte kan komma på Elmia, där kommer i alla fall två av de största "bågjägarförsäljarna" i Sverige finnas!

Så har man frågor och funderingar så kan jag ju rekommendera att man kommer dit för att klämma å känna på ett flertal modeller!

Vilket är det bästa man kan göra innan man bestämmer sig!

Annars så är det ju rätt långt avstånd mellan handlare och köpare..

Utmärkt en sådan lista ska beställas omdelbart.

Problemet är lite att jag inte riktigt vet vad jag är ute efter själv, skjuter nu en cirka 60@29 recurv samt några hemmagjorda långbågar av ask, compound har jag bara prövat några gånger.

Apan ser riktigt fin ut, men den kanske är för mer erfarna skyttar? en psa bow madness har fångat mitt intresse.

Tack för listan.

Publicerat
Du har bra smak!! <_<

Både PSE BowMadness och APA Vipern är grymt lättskjutna bågar!

Pelle.L här på forumet har Madness mellanbågen, så han kan ju berätta vad han tycker om den.

Vipern tror jag ingen här på forumet har men några har andra modeller av APA.

Synd att du inte kan komma på Elmia, där kommer i alla fall två av de största "bågjägarförsäljarna" i Sverige finnas!

Så har man frågor och funderingar så kan jag ju rekommendera att man kommer dit för att klämma å känna på ett flertal modeller!

Vilket är det bästa man kan göra innan man bestämmer sig!

Annars så är det ju rätt långt avstånd mellan handlare och köpare..

Jag instämmer med föregående skara! APA, PSE, Bear, Mathews och för övrigt de andra märkena som de 3 handlare ,som vi reggat som seriösa, företräder garanterar ett bra köp. Du riskerar med andra ord inte att köpa på dig nåt HOBBEX skit om du vänder dig till dem. Jag känner samtliga dessa personligen sedan åratal tillbaka och kan rekommendera dem.

http://www.bagjaktskatalogen.se

http://www.kiharchery.com

http://www.scandinavianbowhunting.com

Oavsett vem av dessa du vänder dig till så får du sakkunnig hjälp.

Publicerat

Har en apa black mamba x2a. Lättskjuten båge trots twincams och mycket fart..

Men vill man ha en ännumer lättskjuten båge så ska man nog titta på vipern eller varför inte boa? Väldigt väldigt mjuka bågar, men jag uppfattar Boan som lite klumpig.. Men det är väl en smaksak.

Har hört väldigt gott om PSE bowmadness också! Ej haft möjlighet att prova den själv dock.

APAbågarna kan jag däremot personligen gå i god för att är bra grejer.

Publicerat

Nu har jag fått listan, men det gjorde inte saken lättare fler märken som jag inte hunnit läsa in mig på. Det verkar dessutom som om bågdesinen ändrats drastiskt på bara ett par år. Bågarna med ett par år på nacken ser långa och gammla ut, Det som ev kan vara intressant på den listan var en apa taipan och en ben pearson spolier angel, den var dock ful i mitt tycke.

Men jag tänker absolut vända mig till en av de renomerade säljarna, bland annat eftersom jag är okunnig, bättre då att handla från nån som är kunnig, så kanske man slipper problem längre fram.

Tack för all hjälp, det tar lite tid att bena ut vad man behöver vill ha var etc.

D

Publicerat

Jo, det har ju hänt en hel del på design sidan..

Fast jag lovar att de bågarna är lika "dödliga" och träffsäkra som en båge från 2009. ;)

Lycka till med valet! :D

Nu har jag fått listan, men det gjorde inte saken lättare fler märken som jag inte hunnit läsa in mig på. Det verkar dessutom som om bågdesinen ändrats drastiskt på bara ett par år. Bågarna med ett par år på nacken ser långa och gammla ut, Det som ev kan vara intressant på den listan var en apa taipan och en ben pearson spolier angel, den var dock ful i mitt tycke.

Men jag tänker absolut vända mig till en av de renomerade säljarna, bland annat eftersom jag är okunnig, bättre då att handla från nån som är kunnig, så kanske man slipper problem längre fram.

Tack för all hjälp, det tar lite tid att bena ut vad man behöver vill ha var etc.

D