Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken Kaliber Ska Man Ha??!!

Featured Replies

Publicerat

Hej!!

Jag har "äntligen" fått chansen/tiden att satsa lite mer på de bästa jag vet, dvs. JAKT & fiske! :blink:

Tog för knappt år sen jägarexamen, trots att jag har vart med på jakt sen många år tillbaka.

Så nu har tiden kommit för mig att investera i ett par bössor.

Hageln är redan fixad! (De vart en Browning Cynergy) MEN jag är lite fundersam över vilken kaliber jag

borde satsa på när de kommer till studsarn..

För mig har de alltid kännts som att va vilsen i en djungel när de är snack om val av studsar kaliber..

den ena säger: " jag har haft 6x5 i alla år" den andra har rena "Rambo" förrådet hemma så han skiftar

vapen så som jag byter skor..(dvs. ofta!) så ni förstår vad jag menar med att va lite vilsen! <_<

Så till saken. Jag vill gärna skaffa mig en "all-around" vapen, som anpassar sig till både små/storvilt..

De kaliber som jag har undersökt och eventuellt tänkt att satsa på

är, antingen 30-06 eller 300 Win Mag..

båda känns lockande, då jag kan ha exempelvis skifta mellan

9,7g Nosler.BST till mindre vilt som Rådjur och 13g Oryx för större vilt...

De jag undra över är vilken som hade vart bäst att investera i..?

eller kanske en helt annan kaliber som ni rekommenderar?

Hur som helst, Uppskattar om ni, "lite mer kunniga" kunde vägleda mig med era erfarenheter och visdom! :o

Tackar på förhand!!!

Mvh//

Publicerat

om man är ny jägare och skytt bör man sätta några hundra kulor i skjutvallen så min röst går till 308w.

tycker att den nästan klarar allt en 30-06 klarar med mycket mindre rekyl.

Publicerat

Tror att det är svårt att hitta ett bra "all-round" vapen. Ofta vill man ju ha flera vapen som fyller sina syften i vapengarderoben. Men kaliber 30-06 eller 308 win är ju väldigt mångsidiga.

Mitt råd är att prova dig fram. Var man måste bli klok på sin egen övertygelse. <_<

Publicerat
Tror att det är svårt att hitta ett bra "all-round" vapen. Ofta vill man ju ha flera vapen som fyller sina syften i vapengarderoben. Men kaliber 30-06 eller 308 win är ju väldigt mångsidiga.

Mitt råd är att prova dig fram. Var man måste bli klok på sin egen övertygelse. :angry:

Tja, det svåra är väl inte att hitta ett bra allroundvapen, utan att lyckas hålla sig till det. Skaffar man en .308 eller kanske ännu hellre en 30-06 så har man vad man behöver för allt från fågel till gris. Men den lilla rösten i huvet kommer nog tids nog att lyckas övertyga dig om behovet av fler kalibrar, just wait and see... ^_^

Min "jaktmentor" tycker bättre om 30-06 än .308 och därför satsade jag på den kalibern. Den är utmärkt och kan varmt rekommenderas, och det finns ett fantastiskt brett utbud av ammo för varierande bruk och budget. Det där med rekyl har jag inte märkt mycket av, utan det är nästan så att jag undrat över vad jag egentligen ska med .222:an till (som den lilla rösten i skallen tyckte var helt oumbärlig till fågel&räv...).

maddog har ett bra argument för "vaniljkalibrarna" - ska man komma upp i lite volymer på skjutbanan är det en fördel med övningsplugg för 5:-/styck. Men även efter långvarig träning så finns det ju faktiskt en orsak till att just de kalibrarna är så vanliga/populära/allmänt förekommande. De är faktiskt väldigt bra och lämpade för just jakt.

Ha en go helg,

:huh:

Publicerat
Så till saken. Jag vill gärna skaffa mig en "all-around" vapen, som anpassar sig till både små/storvilt..

Frågan är vad du definierar som småvilt?

Personligen tycker jag både 30-06 och framförallt 300 Win Mag är för kraftiga till det mindre viltet.

Jag har själv en 308 som förtjänstfullt nedlägger allt från hare till älg,god effekt,bra precision,mjuk rekyl och trevlig för de lite längre skjutpassen på banan.

Krångla inte med olika kulor med olika träfflägen för olika vilt,välj en 11,6grams kula du tror på och skjut allt med den.

Min 300H&H har jag visserligen skjutit några rådjur med men den är onödigt kraftig till detta.

308Win tycker jag absolut du ska titta närmare på!

/Micke

Publicerat

jag röstar på en 308a. Väldigt bra älgkaliber som du kan jaga allt från vildsvin,älg och björn till toppfågel och räv:)

Väldigt flackskjutande också^_^

Publicerat

Jag är varken särskilt erfaren eller väldigt kunning men är helt övertygad om att 30-06 (eller308)är utmärkt att börja med, det gjorde jag ^_^ Men som tidigare skribenter säger så vill man efter ett tag utöka sin garderob, och då handlar det kanske inte så mycket om att 30-06 inte KAN göra det man vill. En magnumkaliber skulle jag personligen aldrig välja som nybörjarbössa av den enkla anledningen att det blir så dyrt att träna mycket, och det SKA man göra som nybörjare :angry:

Publicerat

Även jag rekommenderar 308W starkt, den duger till allt. ^_^

Sen att en bygel i 30-30W är fan så mycket roligare, är ju en annan sak... :angry:

Publicerat

Jag började min "studsarkarriär" för 8 år sedan med en 300 Win Mag då jag hade läst mycket intressant om den, och i jämförelse med farsans och brorsans 30-06:or så framstod den som rena atombomben.

8 år och över 30 bössor senare så kan jag konstatera att den enda nyttan jag hade av 300:an var att förstå vad det innebär att vara rekylrädd. Det tog flera år och några kraftigare bössor för att inse hur det ska kännas när man skjuter i bänk (fuskar man och rycker av skottet så gör det tusenfalt mer ont i axeln och ser dessutom för jävligt ut på tavlan).

Eftersom jag redan tidigare konstaterat att en 6,5x55 hade räckt mer än väl till det vilt jag nedlagt under dessa år (ett par älgar och strax över tio rådjur, bl.a.) så faller även min röst på 308 Win. Det är en helmysig patron och även om jag inte använt den själv till mer än ett rådjur så förstår jag av mer erfaret folk här på forumet att den duger till väldigt mycket mer än man kanske kan tro vid en första anblick.

Som jag ser det finns det enbart fördelar med att välja 308 framför 300 Win Mag, såvida du inte tänkt jaga elk på 500 meter eller avser att blåsa upp egot framför jaktkamraterna med en "fräck" patron :lol:

Publicerat

308win finns i 23 fabriksladdningar från Norma, Sako och Lapua! Inte illa! :rolleyes:

/Må

Publicerat

säger som dom flesta här 308 win.

Kan helt enkelt inte gå fel, massor med kulor att välja mellan, jättefin kaliber helt enkelt.

Lycka till!

//Kent

Publicerat

9,3 x 57 fungerar lysande men 308 funkar bra som sin först. Använde 308 i ca 25 år till allt men fick tag i en gammal 9,3 tillverkad 1936 lite ombyggnad så blev det mitt favo vapnet till klövvilt jakt klarar mig inte utan denna under bara kaliber. 308 åker fram till vakjakt men det beror på kikarsiktet jag har på den.

Så börja med en 308 och gå vidare sen. :rolleyes::D

Lasse

Publicerat

Då jag började jaga så blev mitt första vapen en 30-06 och det tyckte jag var en bra början bytte bort den för att den var så tung att släpa runt på. Tror inte att du blir missnöjd med vare sig 30-06 eller 308.

Publicerat

Tänk på att det inte är bara kalibern du ska tänka på, se till att skaffa en studsare DU trivs med, lika viktigt är bra optik, och framförallt-FÄSTEN!!!!!! av bra kvalitet.Köp hellre bra begagnat än nytt skit...............

Publicerat
Tänk på att det inte är bara kalibern du ska tänka på, se till att skaffa en studsare DU trivs med, lika viktigt är bra optik, och framförallt-FÄSTEN!!!!!! av bra kvalitet.Köp hellre bra begagnat än nytt skit...............

Väntade just på att någon skulle ta upp detta, det bruka ju komma i dessa trådar :(

Jag kan bara hålla med, kalibern är inte lika viktig som att du trivs med bössan :D

Det är många som tycker att 30-06 sparkar mer är nödvändigt men det är upp till stocken det, det finns ju tex massor av fina Hva 1600 i 30-06 för ett par tusenlappar, men det sägs att det är en otrevlig stock med tanke på rekylen :rolleyes: Fast bössan i sig är ju mycket för pengarna.

Publicerat

Det viktigaste som jag ser det är inte just kalibern i sig, alla klass1 kalibrar gör det de ska mer eller mindre.

Det som är viktigt är att du skjuter bra med den och då är ju en grundförutsättning att vapnet passar någotsånär och sedan att du vågar och har råd att skjuta mycket. Hemligheten är nog så enkel som att den som skjuter mycket lär känna både sig själv och sitt vapen, genom det så kommer säkerheten i att manklarar av att avlossa säkra och bra skott i olika situationer.

/Lasse

Publicerat

Vad jag egentligen ville ha fram är att kalibern är underordnad, att bössan passar e det viktigaste. Sen är ju 6,5 och 308. billigast att öva med, så då är valet ganska lätt..................308. med tanke på lite mer kraft, större kulutbud........

Publicerat

.30 kalibern är nog ett vettigt val som första klass 1, lite tveksam dock till Nosler BST till rådjur och annat matnyttigt vilt. ;)

Publicerat

Jag använder en .243 för allt utom klass 1 vilt, och jag har en 9.3 X 62 för älgen, att jag valde .243 för klass 2 beror på att den har en väldigt flack kulbana och det finns bra urval av amunition, jag använder Varmint granade till allt utom rådjur där en Lapua Mega 90gr gör jobbet väligt bra, till 9.6an så använder jag Oryxen, många tycker att 9.3 har en taskig kulbana och tappar höjd men där jag jagar så blir hållen sällan längre än 150 m så jag har inga problem med det.

Lycka till i valet.

Publicerat

+1 till på 308win, men jag håller med Upptag71 bössan e viktigare.

Beroende på om du ska köpa nytt eller beg, om du ska köpa nytt eller om du hittar ett lämpligt vapen kör på 308win, om beg

låt inte kalibern bestämma för mycket om du hittar en bössa som passar dig.

Publicerat

En helmysig kaliber som kommer lite i skymundan är 8X57JS som är en alldeles "lagom" patron precis 308 W..Börjar komma tillbaka mer och mer dessutom, i synnerhet i tyska vapen då det ju är nationalkalibern därnere..

Publicerat

röstar på 308win ^_^:D

Publicerat

308 Win är nog det ultimata nybörjarvapnet,

jag har jagat i 22 år, jag har fortfarande en bössa i kalibern.

/C

Publicerat

308 då räcker det med en studsare. ^_^