Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken Kaliber Ska Man Ha??!!

Featured Replies

Publicerat

Hei.

Vil også anbefale .308W, selv har jeg 2 stk, og de kjenner jeg veldig godt, og lite rekyl iforhold til størrekalibre. Men husk å finn deg et skikkelig bra kikkertsikte, legg penga der, det annbefales.

Lykke til. ^_^

Sako_35

Publicerat

Min röst faller oxå på 308:an

Den kalibern är nog det sista som lämnar mitt vapen skåp.

Publicerat
Min röst faller oxå på 308:an

Den kalibern är nog det sista som lämnar mitt vapen skåp.

Om man leker med den skräckframkallande tanken att endast ett klass1 vapen fick innehas så är valet enkelt.

Min 308 kan göra allt som mina andra klass1 vapen gör,dom kan däremot inte göra allt som min 308 gör ^_^

Dock blir livet och jakten lite enklare med flera valmöjligheter.

/Micke

Publicerat
Dock blir livet och jakten lite enklare med flera valmöjligheter.

/Micke

Och fan så mycket roligare !! ^_^

Publicerat
Och fan så mycket roligare !! ^_^

Word bro ;)

/Micke

Publicerat

Jag håller med en 308 win är en perfekt kaliber i sverige passar alla jaktformer. från toppfågel till älgjakt.

Publicerat

japp 308an var den första bössan i mitt skåp cg1900 om någon undrar,den kommer aldrig lämnna skåpet.dax att pipa om den nu den har ju några år på nacken.

Publicerat

Tja...kaliber är som religion...den ena tycker si och den andra tycker så. Har själv .30-06, 9.3x62, 6.5, .223 och .308 (i den ordning jag köpte bössorna). Har själv flera bössor, men tycker att Blaser systemet är förträffligt. Enkelt att byta pipor och således kaibrar.

I mina händer är .30-06 och .308 likvärdiga. De funkar bra till det mesta...allt från hare till gris,älg och björn. Har skjutit björn med .308 även om jag då önskade att jag hade 9.3an. Vill dock varna aningen för .300 WM och 9.3an. Trots att jag är erfaren skytt är jag aningen rädd rekylen i 9.3an och har sedans dens införskaffande helt klart blivit en sämre skytt.

Vad jag förstår är 6.5an den mest vanliga kalibern i sverige och jag kan tala mig varm för den i oändlighet. Ingen rekyl att tala om, flack kulbana, sänker älg utan problem. Kruxet är väl om det blir något blyförbud i framtiden. Till 6.5an och .308 går det alltid att få tag på billig ammo, vilket inte är helt fel. Tycker personligen att du bör införskaffa en .223a eller en .22a som andrabössa för att öva med. Styckepriset på en .22a patron är svår att slå.

Begagnatutbudet för 6.5or och .308or är dessutom enormt. Det är bara att välja och vraka.

Publicerat

Personligen hade jag köpt en begagnad 6,5 tex en tikka eller sako. 6,5 gör jobbet, billig att skjuta med och en trevlig kaliber som fungerar ypperligt till både stort och smått. Dessutom brukar det finnas rejält med begagnade bössor att välja mellan.

Om du ska jaga blandat så finns det inte mycket som slår 6,5.

om det bara gällde storvilt så skulle jag kika på 30-06

Publicerat
  • Författare

Hej igen!

HJÄRTLIGT tack till er alla som svarat. :P

Känner verkligen att jag har fått förklarning på mina frågor, och vilka viktiga

saker man bör även tänka på innan.

Som vissa nämnde, är "hitta vapen som passar en", en så rätt så viktig sak att änka på, och

självklart träningsskjutning med 308/30-06 är mycke snällare mot både min axel och plånbok! :D

Men så som de känns nu är de nog .308´an som har fått en alldeles speciell plats i mitt hjärta efter

alla goda information och visdoms ord jag har hört ifrån er! B) och att den verkligen gör jobbet till de mesta!

Så nu är mitt nästa projekt och hitta en vapen som passar mig! :D

Åter igen, TACKAR och bockar för så många härliga svar!!!

Ha de gött allihopa och hoppas på återseende!! kommer säkert att fråga om råd igen gällande annat gott! :D:D

Mvh//

Publicerat

hej,

hade jag inte fått en 8x57js ur morfars dödsbo hade jag fortsatt att tycka att den är en omodern rackare som snart gått ur tiden.

nu tycker jag att det är en av de bästa kalibrar jag använt. snäll rekyl, bra presision, kraftigt anslag. den är som en 30-06 men inte så vild mot axeln, jag gillar den.

(308 är också fin)

kalle

• 2 weeks later...
Publicerat

Även jag ska inhandla en bössa efter att jag avlagt en examen (om någon månad).

Jag känner mig riktigt sugen på en .308 men sedan kommen min fråga: lätt eller tung kula hänger inte det ihop men lång eller kort pipa.

I mina fantasier bör ju en längre pipa ge en högre kulhastighet och där med en flackare kulbana samt högre anslagsenergi.

Är det något jag behörver fundera på eller är det något jag borde ta upp med min psykiater?

Min idé är nog att med min starkt begränsade ekonomi att skaffa en bra begagnad bössa med ett fint begagnat sikte i en kaliber som både "klarar" av att uppfylla mina behov (älg,gris, rådjur och räv) samt ger mig möjlighet att öva utan att behöva sälja gården.

Publicerat
Jag känner mig riktigt sugen på en .308 men sedan kommen min fråga: lätt eller tung kula hänger inte det ihop men lång eller kort pipa.

I mina fantasier bör ju en längre pipa ge en högre kulhastighet och där med en flackare kulbana samt högre anslagsenergi.

Du kan med gott samvete välja en 308 med i princip valfri piplängd. Den extra hastigheten du får med en längre pipa är dels försumbar, och dels gör det istället bössan mer ohanterlig (om vi snackar piplängder på 60 cm och uppåt). En hastighetsökning på säg 50 m/s gör nästan ingenting för kulbanan ändå, och du kommer sannolikt att skjuta 99% av allt ditt vilt på under 100 meters avstånd.

Ska du nån gång dras med en 66 cm / 26" pipa så kan du lika gärna skaffa en 300 Win Mag.

Publicerat
Frågan är vad du definierar som småvilt?

Personligen tycker jag både 30-06 och framförallt 300 Win Mag är för kraftiga till det mindre viltet.

Jag har själv en 308 som förtjänstfullt nedlägger allt från hare till älg,god effekt,bra precision,mjuk rekyl och trevlig för de lite längre skjutpassen på banan.

/Micke

Hmmm... Out of the box om man nu kör köpeammo så har ju 30-06 och 308 samma kula, samma hastighet och samma anslagsenergi så varför skulle 30-06 vara för kraftig och inte 308?

Personligen gillar jag 308 före 30-06 pga den korta lådan.

Som svar till orginaltråden håller jag med dom andra i att du skaffar en kaliber som blir ekonomisk att skjuta mycket med på banan, tex 308W som för övrigt är en patron som räcker till all jakt i våra nordiska länder, men av erfarenhet så kommer du att vilja ha en mängd olika kalibrar varefter åren går.

Jag skulle rekommendera att du skaffar ett vapen med möjlighet att byta pipa ex. Blaser, Mauser, Sauer etc...

Mvh.

Publicerat
Hmmm... Out of the box om man nu kör köpeammo så har ju 30-06 och 308 samma kula, samma hastighet och samma anslagsenergi så varför skulle 30-06 vara för kraftig och inte 308?

Nästan i alla fall Jaktmatch i 308 har ett V0 om 810 och i 30-06 har den 845m/s.

Ungefär samma skillnad på jaktammo.

Nu är ju detta hur man upplever rekyl ganska subjektivt.

Jag föredrar åtminstone en patron med ett lägre V0 före den med högre för långa skjutpass.

/Micke

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har anv 308w samt 30-06.

Har själv en 30-06 perfekt som handladdare. Allt från lätta till tunga kulor.

rekyl? visst alla vapen har rekyl, men inte tycker jag att 30-06 är värre än 308w men men det är jag det.

PS: man skall inte hålla krampaktigt i vapnet när man skjuter :lol: ang rekyl

Publicerat

tycker som de flesta i den här tråden att du ska satsa på 308 eller 6,5x55 :P , har själv en 6,5 och funkar jätte bra, flack kul bana och liten rekyl, är väl samam sak med 308 men ammon är lite dyrare i alla fall jaktmatch våger inte svara på jaktammo. jag valde 6,5 av anledningarna att den har flack kulbana billig ammo, duger för allt vilt i sverige så varför ha större kaliber??? B) hittade också en grymt bra bössa i den kalibern(varberger 717) ;)

30.06 tycker jag bara är mer krut och dyrare ammo än 308, kanske finns andra fördelar också är inte så jätte insatt, kanske någon annan här kan svara på fördelar med 30 06 istället 308?? ;)

Publicerat
8 år och över 30 bössor senare

Respekt B)