Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
jimbolo

Fotsnara Räv

Recommended Posts

fredrikl

jag fick en stor hanräv på samma plats för två veckor sedan. Då var det två rävar som hade varit i farten, hanräven som jag fick och en tik (förmodligen den som jag fick idag). Idag hade det varit en ny hanräv lite i utkanten och kollat läget. Jag får se nästa helg om det finns några spår.

Februari brukar vara en bra månad, det dyker alltid upp lite nya rävar, jag misstänker att det har med löpperioden att göra.

Jag ska ta lite kort på dom verktyg jag har och posta dom, det skiljer lite på vad olika personer använder ser jag.

fredrikl

Här kommer det lite bilder på den utrustning jag använder när jag snarar räv.

Från vänster:

1. Handskar, dom här är tillverkade av ngn sorts gummi sim inte stelnar i kyla, dom är dessutom fodrade lite grann.

2. Spade av plywood att skotta fylla tillbaka snö med runt snaran, samt att gräva igen sina egna spår med.

3. Dammvippa att sopa den närmaste biten runt rävspåret. Jag använde från början en rävsvans, men bytte till en dammvippa eftersom rävsvansen skäppte ifrån sig lite lukt när den blev blöt.

4. En spade av trä att peta vajern i läge och att forma till det nya spåret. Baksidan av spaden har samma rundning som en rävfot och i ändan av skaftet finns en urgröpning som vajern passar i.

5. Och till sist en snara. Till motsats från Seger så använder jag så lite Lulesnaror som möjligt, men det är till syvende och sist en smaksak vilken sorts snara man använder.

6. I bakgrunden ligger trälådan som jag förvarar mina snaror och min utrustning i. Lådan är dessutom försedd me en ryggsäcksmes så att den blir lätt att bära med sig.

Lådan rymmer ca. 10 snaror + all utrustning som behövs.

post-1067-1234803453_thumb.jpg

post-1067-1234803466_thumb.jpg

fredrikl

Idag dök det upp ett tillfälle som man inte får missa. Jag upptäckte ett stort hål i plogkanten och trodde först att det var en bil som kört av vagen, men det visade sig att det var en räv som hade grävt ur hela plogkanten förmodligen på jakt efter en påkörd hare eller liknande.

Jag körde hem och hämtade lite torrfoder till hundarna som jag strödde ut i kratern. Jag kommer att strö ut mer torrfoder allt eftersom att räven äter upp det.

Förhoppningsvis så finns det nog med spår där till helgen, så då kommer den räven också att få "trampa i klaveret".

Bifogar en bild på hundhusväggen som den ser ut nu.

post-1067-1234803909_thumb.jpg

fredrikl

Avslutar med en pulsförhöjare för oss invigda...

post-1067-1234805960_thumb.jpg

Jamt

Jag har ett nummer av Jakt&Jägare med ett reportage om fångst med fotsnara, det var en jägare från Malå vill jag minnas. Kan det vara du fredrikl? Tycker att dina grejor stämmer väldigt bra överens med fotona från det reportaget.

fredrikl

jo, det var jag (fast jag var yngre och vackrare då...)

Seger
Här kommer det lite bilder på den utrustning jag använder när jag snarar räv.

Från vänster:

3. Dammvippa att sopa den närmaste biten runt rävspåret. Jag använde från början en rävsvans, men bytte till en dammvippa eftersom rävsvansen skäppte ifrån sig lite lukt när den blev blöt.

4. En spade av trä att peta vajern i läge och att forma till det nya spåret. Baksidan av spaden har samma rundning som en rävfot och i ändan av skaftet finns en urgröpning som vajern passar i.

Dammvipan du har har jag också tänkt skaffa, men som vanligt har det glömts bort.

Stämmer det du säger om rävsvansen, luktar lite när den blivit fuktig.

Baksidan på spaden gillar jag skarpt, det är ofta man får peta till vajern då den inte vill ligga på plats.

Smart idé ;)

Avslutar med en pulsförhöjare för oss invigda...

Ojoj, spännande att mötas av den synen när man vittjar :P

Något jag ej fick uppleva i morse heller.

Inte ett spår från natten, så rävarna har nog legat under pga kylan skulle jag tro. :blush:

jonhag

Kan nogen legga ut bilder av hur man setter ut snarorna?

Er jo forbudt i Norge, men jeg er nyfiken :rolleyes::lol:

kettukiller
jo, det var jag (fast jag var yngre och vackrare då...)

Är det verkligen möjligt?...trodde du var på topp nu ^_^

Skäms du som stövarjägare inte över att snara räv ..speciellt tikar...å nu

när din stövartik börjat driva räv som tusan?!Oj oj...vansinnet slår olika....

fredrikl

jag har börjat med en ny typ av kombinationsjakt på räv.

Jag släpper stövaren så får hon driva räven till det spår där det ligger en snara (det går att lära dom med lite dressyr...), sedan så får dom krypa under med snaran.

Eftersom att jag numera är utan terrier så använder jag då en lockpipa till att locka ut dom ur grytet.

Det blir iofs inte många skjutna per år med den här metoden, men spännade är det...

kettukiller
jag har börjat med en ny typ av kombinationsjakt på räv.

Jag släpper stövaren så får hon driva räven till det spår där det ligger en snara (det går att lära dom med lite dressyr...), sedan så får dom krypa under med snaran.

Eftersom att jag numera är utan terrier så använder jag då en lockpipa till att locka ut dom ur grytet.

Det blir iofs inte många skjutna per år med den här metoden, men spännade är det...

Hehe, ja så kan man ju också göra.Om den nu inte kommer ut när du lockar på den...har du provat att

göra en åtel utanför och sedan vaka där...alternativt en rävfälla?Du får ju många jaktformer på samma räv :lol:

John

första med snara för säsongen.

bilder i dagboken

FinneoTysk

Hej

Har äntligen hittat några likasinnade!

Här i Centrala Sverige så är det en sällsynt skitvinter för hundjakt, men djup lössnö är ju perfekt för snarorna.

Har hållit på ganska många år nu, och tycker att det är lite onödigt mycket pryttlar i kursen. Min far var framgångsrik saxjägare så jag använder i princip samma utrustning som han hade;

.en vanlig liten bilspade av plast eller plåt

.en "träspatel" ca 40 cm lång o lite bredare an snaran. Täljd av en vanlig tunn bräda.

.en vanlig bilsop, (finns på macken), med mjuka borst.

Handskarna är täta gummihandskar, och på benen har jag stövlar o ett par pvc-regnbyxor. detta för att inte lämna vittring där jag står.

Stå så du inte lägger vind över spåret och tänk på att göra att rejält hål under trampplattan så att räven trampar ner ordentligt. Bottnar mickel för tidigt så tar snaran långt ner på tassen och då är det stor risk att han går loss. (Det är höjden av tomhet att finna en ensam snara liggande på snön!)

Tänk på att det tar min 2 dygn att torka en monterad snara. Om man separerar fjäder och snara så torkar det ganska snabbt, och sedan använder man handskarna när man skruvar ihop den.

Och slutligen så är min erfarenhet att Lulesnaran,(enda jag använt),ibland levereras med aningen för lång vajer och har tappat några rävar pga detta.

FinneoTysk

Glömde två saker....

Ankaret bör vara minst av samma längd som snaran, detta för att undvika att räven skall kunna krypa in med hela härligheten.

Och, som någon tidigare nämnt, lämna några kvistnabbar kvar så att den inte kan glida loss. Lossnar ankaret så har man nästan garanterat en krypning och mycket stora problem...

John
första med snara för säsongen.

bilder i dagboken

nu med bild i bläder boken,nån som vet om fläcken på ryggen är skabb det är bara täckhåren borta.

John

andra räven i år med snara.en skabb räv mindre

bild i dag boken

cooltox

vart kan jag gå utbildningen om fångst kortet jag har letet i närheten av härnösands komun men har inte hittat något

lsjonsson
vart kan jag gå utbildningen om fångst kortet jag har letet i närheten av härnösands komun men har inte hittat något

Kola med jägarförbundet Västernorrland el. studiefrämjandet i din kommun. Här i Kalix är det studiefrämjandet som har hand om det. :(

John

hoppas du har bättre tur än jag anmälde mig via jägarförbundet i 8 år utan att dom hade nån kurs tur att riksjägarna hade en kurs föra säsongen.

jonaswande

Fick en råbock i rävsnara i veckan=( men den han bara sitta max30 min och kunde enkelt lossas och återfå friheten oskadd...som tur var.

Kongratul

Även jag har nu fått en introduktion av rävsnarning av en bekant.

Mycket spännande jaktform. Dock hade räven stannat ett steg ifrån spåret där snaran låg :lol:

Dock hade en springtokig pointer sprungit efter hela vårat skidspår så räven skyddade nog för hundens lukt och hoppat över skidspåret.

Har Seger någon koll på vad rävjägaren i din by vad hans film heter om rävsnarning?

Samt hur man får tag på den?

Mvh//Jonas

Seger
Har Seger någon koll på vad rävjägaren i din by vad hans film heter om rävsnarning?

Samt hur man får tag på den?

Mvh//Jonas

I byn där min stuga ligger tror jag att du menar ?

Filmen heter Kettu Pyyttäjä och är bara på Meän Kieli ( tornedals finska )

Tyvärr ej heller textad till svenska.

Jag har en VHS film och jag vet inte om den finns i något dvd format ?

Kiruna Frilans videoproduktion har gjort den, så försök forska vidare på det, kanske det löser sig.

Kongratul

Tänkte på dehär med "spadarna" som används vid utsättning av snaror, är "lulespaden" den som majoriteten använder sig av? Vore kul att se om de finns andra lösningar?

Mvh//Jonas

Slaktar
snara002.th.jpg snara004.th.jpg vad tycker ni om detta model.

fredrikl
Tänkte på dehär med "spadarna" som används vid utsättning av snaror, är "lulespaden" den som majoriteten använder sig av? Vore kul att se om de finns andra lösningar?

Mvh//Jonas

Om du går tillbaks i tråden lite grann så kan du se min utrustning.