Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

varberger

Featured Replies

Publicerat
det är fint jäkligt fina bössor det där :mellow: skjuter den inom en enkrona som var varbergers garanti när de sålde bössorna då??

Min första träffbild jag sköt satt 6 skott på 2 cm :lol:

Det var iofs på 40 meter, men den skjuter tätt som fan iaf -_-

Publicerat

Lägger in två bilder på snyggingen B)

post-2435-1242378606_thumb.jpg

post-2435-1242378689_thumb.jpg

• 2 months later...
Publicerat

Kan passa på att bumpa tråden genom att säga att Torsbo handels precis skickar licenspapperna på en Varberger 757 i vänster åt mitt håll <_< Ibland är det kul att svara i telefon :o:D

• 2 weeks later...
Publicerat

Hmm, så ni vill påstå att det är bra precision på 717, och hur bar isf? Duglig till toppjakt? Pratar vi om fabriksladdad ammo eller hemmaladdad? Har nämligen hittat en 30-06 som jag blev lite sugen på ifall det är bra precision på dom ...

Samuel

Publicerat
Min 757 lyx va plastbäddad redan från fabriken......

Mvh grävUppland..........

Är du säker att det inte var gjord av nån annan? Kompisen har en lyx modell, en 9,3x62 och i den såg jag nu hur det är gjort. En plåtbit som sitter skruvad i stocken, sen är det utpressat en bit i den som ska agera rekylklack. Ok på en 6,5:a möjligtvis men inte på en 9,3:a. Sen drar skruvarna rätt in i virlet på stocken så vid torr väder lek så glappar systemet i stocken. Helt otroligt vad marknadföring kan göra på priset. Sånt är synd på en annars fin bössa. Han har lämnat den till stigge nu så den får en rekylklack a´la Remington och pelarbäddning.

• 1 year later...
Publicerat

har just köpt en Varberger! 30-06 ska tydligen vara nån lyx.Men va modellen är vet jag inte.... Va finns det för modeller??post-5712-1287135777_thumb.jpg

Publicerat
har just köpt en Varberger! 30-06 ska tydligen vara nån lyx.Men va modellen är vet jag inte.... Va finns det för modeller??post-5712-1287135777_thumb.jpg

Det är en 777 Lyx, har en själv i samma kaliber. Det är en "riktig" Varberger, dvs gjord i Varberg innan första konkursen varefter produktionen flyttade.

En osannolik precision för en standardbössa, skjuter 1-2 cm träffbilder på 80 meter med min.

Publicerat

Jag har en 777 superlyx och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd. :P

Publicerat

Kan ta och fråga när jag ser att varberger kom på tapeten. varberger 757, är de alla tillverkade i varberger?

har en 757 30-06 varberger och tillverkades den i varberg borde de varit om jag förstått saken rätt i början av 90 talet den är tillverkad?

Publicerat
Kan ta och fråga när jag ser att varberger kom på tapeten. varberger 757, är de alla tillverkade i varberger?

har en 757 30-06 varberger och tillverkades den i varberg borde de varit om jag förstått saken rätt i början av 90 talet den är tillverkad?

Ja den är tillverkad i varberg i början på 90-talet helt rätt !! =)

Är någon sugen på en sprillans varberger så maila P-O på www.kolvmakeri.se.

Kostar ju en slant iof, men det är ingen dum bössa!

Jag skulle få ge ca 15000 för en ny vänster studsare i 308w och då får man väl ändå tänka på att det är en vapensmed som skruvar ihop den åt en.

mvh//

Publicerat

Hej jag har funderat på att skaffa mig en varberger i kaliber 222 eller 243 hur är precisionen på dom?ni som har en sån är ni nöjda med vapnet överlag?

Matte

Publicerat
Det är en 777 Lyx, har en själv i samma kaliber. Det är en "riktig" Varberger, dvs gjord i Varberg innan första konkursen varefter produktionen flyttade.

En osannolik precision för en standardbössa, skjuter 1-2 cm träffbilder på 80 meter med min.

Tack för informationen!! Uppskattas!

Publicerat

Hur är Varbergers magnumstudsare? Har sett en del 757or i 458winmag, eftersom det finns en del av dem antar jag att det är originalkaliber. Är det samma goda precision i magnumbössorna som i övriga kalibrar? Hur är de stockade med tanke på rekylen?

Någon som har erfarenheter?

Publicerat

Menar ni att samtliga Varberger bössor med namn 717, 757 och 777 i Varberg? Eller tolkar jag detta helt fel? Jag vill ha en Varberger från Varberg då dem enligt många håller absolut bäst kvalite. Har hittat en par i 717 men vet ej om dessa är från varberg.

• 4 weeks later...
Publicerat

Alla Varberger har samma modellnummer...oavsett var dom är tillverkade...dock så slutade man med 757 när dom kom till Kalix..ända sättet är att försöka få fram tillverknings år..före 1997 så är dom gjord i Varberg

Publicerat
Hur är Varbergers magnumstudsare? Har sett en del 757or i 458winmag, eftersom det finns en del av dem antar jag att det är originalkaliber. Är det samma goda precision i magnumbössorna som i övriga kalibrar? Hur är de stockade med tanke på rekylen?

Någon som har erfarenheter?

Har en Varberger 777 Lyx kaliber 338Wm med rak klassisk kolv och den är snällare än min Carl Gustav 2000 30-06:a i rekylen. Varbergern är visserligen lite tyngre men den raka kolven är nog helt klart bättre än monte carlo på magnum modellen. Precisionen är grymt bra :) ! Inga problem att sätta 3 skott i en 5 krona på 100m.

/Svenne

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur tar man isär slutstycket på en varberger??

• 2 weeks later...
Publicerat

Har två st 717 vänster en 6,5:a och en 9,3 båda med superprecision 6,5 skjuter 5 skott lapua trainer inom en 50 öring, 9,3:an sprider lite mer 3 skott i en enkrona är det bästa jag presterat den är iof kortad till 50cm pipa. Bifogar en bild från lite nöjesskytte med 6,5:an tre skott inom 12mm och då har jag skjutit ett skott lapua mega ett norma oryx och ett norma alaska.

post-6337-0-68743100-1293469436_thumb.jp

Publicerat

Har en Varberger i 6,5x55. Vet tyvärr ej i vilken modell. Skjuter grymt bra. I en 5 kr på 150 m. Haft lite strul med träffbilden efter montage av stalon ljuddämpare. Efter undersökningar visade det sig att det blivit en "bula" vid mynningen. Kortade pipan och nu går den som en dröm igen.

post-6460-0-51476100-1293572113_thumb.jp

Publicerat

När man ska ta isär slutstycket behöver man en medföljande "hylsa" som man ska slappa slagfjädern med..eller rättare spänna upp den sen man är färdig...kan vara lite tungt utan.Sen man har slappat fjädern så håller man i slutstyckshandtaget o håller slutstycket vågrätt så knackar med en plasthammare på muttern så ska handtaget lossna.Sen är det bara att vicka ut slagstiftet.Omvänt när du montererar ihop.

Publicerat

När man ska ta isär slutstycket behöver man en medföljande "hylsa" som man ska slappa slagfjädern med..eller rättare spänna upp den sen man är färdig

Fungerar fin fint med en större skiftnyckel och en trasa runt. Sen är det bara att spänna upp.