Publicerat Februari 9, 200917 yr Stefan 30 år, hundägare och snart småbarns förälder. Intresset för jakt började i mycket unga år när man fick följa med farbrors jaktlag. Jagar det mesta, men har nu snöat in på sjöfågeljakt. Av en slump läste jag en artikel om hundar som med sitt sätt att leka kunde locka till sig fåglar. Det var så jag fick upp ögonen för Tollare. Genom en vän kom jag i kontakt med : ”-En tjej som har rätt bra koll på just den rasen” Det var så jag träffa Anna & Nemo. Sen har allt bara fallit på plats och nu 10 månader senare har vi skaffat lilla tiken Mitzi. För mer info beskök görna min sida: www.tolf.se Så vad gör jag här då? Jo jag hoppas på att kunna dryfta diverse frågor och idéer med en något bredare åldersgrupp en den jag är van vid. Mvh / Stefan
Publicerat Februari 9, 200917 yr Hjärtligt välkommen kompis! Var ta mig tusan på tiden att du reggade dig! Här kommer du att stortrivas.
Publicerat Februari 9, 200917 yr Fin hemsida. Vad är det för märke på hagelbocken? Det ser ut som en Beretta.
Publicerat Februari 9, 200917 yr hej och välkommen hit,, hoppas att du kommer att trivas hära hos oss
Publicerat Februari 9, 200917 yr Nu ska jag ta o skvallra lite! Tolf har nog smålands snyggaste beretta. Ett riktigt "piece of art"
Publicerat Februari 9, 200917 yr Författare Den finns på min hemsida: Här Vilket välkomnande, Tack ska ni ha!
Publicerat Februari 21, 200917 yr Författare välkommen hit vadför bössa är det du har ? ser väldigt läcker ut http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...t=0#entry278004
Publicerat Februari 24, 200917 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...t=0#entry278004 Ser najs ut men nu har nyfikenheten över din hund slagit mig. alltså vad jag nu förstått så leker hunden i vattnet och den rörelser och vita fläckar lockar in fåglarna ? vilka and arter funderar detta på ? hur tillämpas denna metod bäst ?
Publicerat Februari 24, 200917 yr Författare Ser najs ut men nu har nyfikenheten över din hund slagit mig. alltså vad jag nu förstått så leker hunden i vattnet och den rörelser och vita fläckar lockar in fåglarna ? vilka and arter funderar detta på ? hur tillämpas denna metod bäst ? Info från Tollarklubben: Envis, intelligent, arbetsglad, lättlärd, rolig, krävande, pigg, glad, viljestark, slug, intensiv, lurig och reserverad. Ja, detta är bara några av de beskrivningar som man hör om "tollaren", den minsta av våra retrieverraser. LPII SVCH Vildandens Morkulla af Nortchi - Foto: Anette Björgell Nova Scotia Duck Tolling Retriever är en förhållandevis ny ras i Sverige. Den första kom hit 1984, men i hemlandet Kanada går historien så långt tillbaka som till mitten av 1600-talet. Tollaren är liksom alla andra retrievers en jakthund, framavlad att apportera döda och skadade fåglar. Men tollaren skiljer sig från övriga retrievers i och med att den även är avsedd att användas i ytterligare ett moment. Den lockar fåglarna inom skotthåll och det är detta som kallas tolling. Tollarna är dock oerhört mångsidiga och har visat sig fungera mycket bra även i andra jaktsammanhang, framförallt som eftersöktshundar, men även i stötjakt. På lydnads- och brukstävlingar har tollarna lyckats mycket bra och på senare år har antalet hundar ökat kraftigt i denna typ av hundsportsarrangemang. Agility och flyball är andra grenar som tollaren enligt många är som "klippt och skuren" för. Tolling Enkelt beskrivet går det till på följande sätt. Jägaren bygger sig ett gömsle en bit från vattnet. När en flock fåglar slår sig ner långt ute i vattnet, väntar han en stund innan han låter hunden visa sig. När han är säker på att fåglarna funnit sig tillrätta och slappnar av, slänger han iväg en pinne eller en boll från sitt gömställe och låter hunden apportera den. Ibland behövs endast ett fåtal, andra gånger många kast och apporteringar för att väcka fåglarnas intresse. När fåglarna väl har upptäckt hunden, börjar de vanligtvis att simma in mot land. Hunden kallas nu in till gömstället och kommenderas att stanna kvar. När fåglarna sedan skjuts i uppflog, skickas hunden ut för att apportera dött och skadat vilt. SSRK anordnar sedan 2007 officiella tollingjaktprov.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Enkelt beskrivet går det till på följande sätt. Jägaren bygger sig ett gömsle en bit från vattnet. När en flock fåglar slår sig ner långt ute i vattnet, väntar han en stund innan han låter hunden visa sig. När han är säker på att fåglarna funnit sig tillrätta och slappnar av, slänger han iväg en pinne eller en boll från sitt gömställe och låter hunden apportera den. Ibland behövs endast ett fåtal, andra gånger många kast och apporteringar för att väcka fåglarnas intresse.När fåglarna väl har upptäckt hunden, börjar de vanligtvis att simma in mot land. Hunden kallas nu in till gömstället och kommenderas att stanna kvar. När fåglarna sedan skjuts i uppflog, skickas hunden ut för att apportera dött och skadat vilt. då borde det väl gå i princip med vilken hund som helst ?
Publicerat Februari 24, 200917 yr Författare Lite mer info från koppartrollets kenel: Tollaren är en jakthund, och dess huvudsakliga användning är sjöfågeljakt, där den som enda retriever jobbar både före och efter skott. Men vad gör en ”återbärare”(”retriever”) före skott?! Jo den tollar! Men då frågar sig många; ”vad är tolla?”. Tolling är när hunden hoppar i strandkanten, oftast efter något föremål som jägaren kastar från gömslet där han sitter gömd. Tolling liknar de hopp en räv gör när den fångar möss. Detta beteende lockar till sig sjöfåglarna, då hunden är ett hot mot deras ägg. När fåglarna är tillräckligt nära kallar jägaren till sig hunden och skjuter sedan änderna. Under tiden som jägaren skjuter fåglarna sitter hunden passiv vid jägaren i gömslet. När jägaren skjutit färdigt skickar han ut hunden för att apportera (återbära) skadade skjutna och döda fåglarna.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Lite mer info från koppartrollets kenel:Tollaren är en jakthund, och dess huvudsakliga användning är sjöfågeljakt, där den som enda retriever jobbar både före och efter skott. Men vad gör en ”återbärare”(”retriever”) före skott?! Jo den tollar! Men då frågar sig många; ”vad är tolla?”. Tolling är när hunden hoppar i strandkanten, oftast efter något föremål som jägaren kastar från gömslet där han sitter gömd. Tolling liknar de hopp en räv gör när den fångar möss. Detta beteende lockar till sig sjöfåglarna, då hunden är ett hot mot deras ägg. När fåglarna är tillräckligt nära kallar jägaren till sig hunden och skjuter sedan änderna. Under tiden som jägaren skjuter fåglarna sitter hunden passiv vid jägaren i gömslet. När jägaren skjutit färdigt skickar han ut hunden för att apportera (återbära) skadade skjutna och döda fåglarna. men varför skulle dom komma om dom tror deras ägg är i fara? deras ägg är ju kläckta flera månader sen ? (ursäkta om jag låter lite negativ ) men förstår endå inte riktigt varför en retriever tex inte skulle kunna hoppa i vattnet.