Publicerat Februari 24, 200917 yr Hela vitsen med Tolling och Tollaren är att den ser ut som en räv och har samma rörelsemönster då den tollar. Det är klart att hunden kan gå i vattnet...men gör räven det? Sen att fåglarna är så ointelligenta att de vill komma närmare en Tollare är för mig en en gåta. Men hela vitsen med tolling är ju att locka fåglarna närmre...änder tror jag skulle räds om hunden är i vattnet. Däremot gäss i augusti är inte alls lika skygga...de kommer närmre oavsett. Detta konstaterades en varm dag när vi bara skulle låta Nemo få svalka sig lite....
Publicerat Februari 27, 200917 yr Hej För att komplettera ytterligare för den oinvigde så "ser" sjöfågel en Tollare som just en räv på jakt efter något att äta. Fågeln har ganska bra koll på hur djup vattnet är där "räven inte bottnar" och simmar heller inte gärna innanför denna osynliga gräns. Vi har idag 3 st Tollare hemma och jag kan garantera att det verkligen fingerar. Vi har tollat in fågel från ca 600 meters håll. Väldigt sällan kommer ensamma fåglar inom skjuthåll, utan de brukar komma in i flock. Har varit med på jakt där de formligen springer in på vattnet för att kolla upp vad rävfaan på stranden sysslar med och skall hålla koll på den. Det fungerar på alla sorters sjöfågel. T.o.m. svanar blir lurade av dem. Varje år går "Tollarspecialen" och i år går den utanför Ransäter i Värmland. Ett evenemang som brukar dra cirka 300 - 480 tollare, och som alla startar i alla möjliga sammanhang. Allt från lydnad, agility, jakt i olika former samt utställning. Vi var med och arrangerade detta evenemang här i Kolmården 2004, och folket på bygden trodde de blivit invaderade av en rävfarm som blivit hemlösa. Folk som varit med på skarp tollingjakt är ofta mäkta imponerade av lättheten med att jaga sjöfågel med tollande hundar. Andra raser kan säkert lära sig tillvägagångssättet, MEN ser de ut som rävar...?