Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa på G

Featured Replies

Publicerat

Japp, det är bara att bekräfta - Jag kan INTE hålla en och samma tanke i huvudet under någon längre sammanhängande tid.

Min första tanke var att komplettera min vapengarderob med en passande bössa för småvilt i kaliber .222. Så långt allt väl. Mr9,3 var dessutom och kikade på en bössa åt mig på Torsbo. Skicket verkade väl inte helt 100% och enligt Mr9,3 var inte priset riktigt i relation.

Efter ett besök på BOFAB idag blev jag störtkär i en Winchester 70.. Kände, klämde, skruvade isär.. synade noga. Knappt en repa.. nån liten blesyr på kolven kanske, men inget som störde. Pipan var alldeles spegelblank invändigt och räfflorna såg väldigt bra ut. Kort och gott, var bössan i väldigt bra skick.

Men det är dessvärre här jag frångick min första tanke... kalibern på Winchestern var .308... och inte .222 som jag var ute efter.

Nu tror jag iofs att denna .308:an kommer duga precis lika bra till allt som jag hade tänkt mig en 222:a till. Faktiskt så hade lakelandern fungerat precis lika bra, men jag tycker den är alldeles för tung. Och Winchestern var ju så söt och fin.. kunde ju inte låta bli.

Jag tror det jag försöker göra här är att få lite bekräftelse på att winchestern kommer blir bra osv... osv.. Jag behöver få höra att jag inte är helt slut i huvudet. Jag får ju såklart lite ångest när jag faller för frestelsen och köper något som inte var tanken från början.

En klar fördel är ju kulutbudet, finns ju hur mycket godis som helst att välja på =)

Om någon har lite hylsor till övers i .308 är jag även spekulant ;)

Publicerat

Ja. Det är inte lätt då konsumtions-djävulen viskar i örat: köp....köp

:P

Publicerat
  • Författare
Ja. Det är inte lätt då konsumtions-djävulen viskar i örat: köp....köp

:P

Näää.. hehe.. men jag tänker att om denna bössan sköter sig så blir den ju mer allround än en 222:a hade blivit.. denna kan jag ju ta till allt vilt.. vilket i sin tur gör att SPS:en blir överflödig och kan avyttras i förmån för nått annat kul jag kommer få för mig saknas i garderoben :P

Publicerat

.308 är ju en mycket bra kaliber. Och känns det bra från början så är det ju oftast det. Sen är det ju alltid kul att prova nått nytt....om inte annat så blir du ju en erfarenhet rikare. :P

Publicerat

Klart att Kapten ska ha sig en 308 :P

Laddar du sedan själv så är möjligheterna oändliga!

Publicerat
  • Författare
.308 är ju en mycket bra kaliber. Och känns det bra från början så är det ju oftast det. Sen är det ju alltid kul att prova nått nytt....om inte annat så blir du ju en erfarenhet rikare. :P

Ja precis, men jag tror denna kan vara en keeper :P Den var inte bäddad dock, så det ska jag fixa till så snart jag får den.

Tror inte det är många skott avlossade med denna bössan faktiskt.. =)

Publicerat
  • Författare
Klart att Kapten ska ha sig en 308 :P

Laddar du sedan själv så är möjligheterna oändliga!

Hihi, jaaa.. har ju förstått detta =) Hittills är det Markus som laddad det jag behövt.. men ambitionen finns där.. så innan sommaren infinner sig ska laddpress och nödvändiga vertyg finnas även i mitt hem =) Måste ju prova Sierra 110gr HP Varminter för räven t.ex.. =)

Publicerat
Jag tror det jag försöker göra här är att få lite bekräftelse på att winchestern kommer blir bra osv... osv.. Jag behöver få höra att jag inte är helt slut i huvudet.

Men... du köper ju amerikanskt!! Då kan det inte bli fel :)

"En sund tanke i en sund kropp" :)

/Micke

Publicerat
  • Författare
Men... du köper ju amerikanskt!! Då kan det inte bli fel :D

"En sund tanke i en sund kropp" :)

/Micke

Jag var lite mentalt otrogen med Sako och Tikka faktiskt, till en början.. men man kan ju inte gå ifrån jänkarspetten :)

Publicerat
Jag var lite mentalt otrogen med Sako och Tikka faktiskt, till en början.. men man kan ju inte gå ifrån jänkarspetten :)

Ska du ha kvar 30-06'an om du slår till på 308'an??

Kalibrarna e ju lite lika, inte för att det gör något! :D

Synd o göra sig av med en sån fin bössa som din Remington menar jag :)

Publicerat

Absolut inte!!

Om du blir besatt av sådana finska tvångstankar igen så kommer jag praktisera lite exorcism på dig!

/Micke

Publicerat
  • Författare
Absolut inte!!

Om du blir besatt av sådana finska tvångstankar igen så kommer jag praktisera lite exorcism på dig!

/Micke

Lovar att hojta till isf =)

Publicerat
  • Författare
Ska du ha kvar 30-06'an om du slår till på 308'an??

Kalibrarna e ju lite lika, inte för att det gör något! :D

Synd o göra sig av med en sån fin bössa som din Remington menar jag :)

Det känns lite "lyxigt" att ha både 30-06 och 308 faktiskt, å andra sidan om jag behåller båda så kan jag ju använda samma kulor till båda.. det är ju alltid ngt..? =) Skulle det visa sig att remingtonen blir skåpvärmare av detta så har jag nog inget annat val än att skicka den... men DÅ blir det en LTR i .223! =) Jag ska ha haft en av varje tillverkare och modell innan min jaktliga "karriär" är över :)

EDIT: ja, varje kaliber oxå såklart! :D

Publicerat
  • Författare

Kan för övrigt tillägga att på Winchestern kommer jag sätta mitt Nikon som nu sitter på SPS:en. Tillsvidare får den vara utan kikare, sen är nog meningen att köpa in en rödpunkt till den och enbart ha den till drevjakt (OM jag nu inte avyttrar den..).

Till Lakelandern spånar jag på en Nikon 4-16x50 eller liknande och ha den till toppfågel, banskytte och mer stillasittande jakt. Toppfågel är väl kanske inte så stillasittande.. får väl köpa ett sele eller ngt till den så det inte blir så förbaskat tungt att traska runt med den.

Publicerat
Kan för övrigt tillägga att på Winchestern kommer jag sätta mitt Nikon som nu sitter på SPS:en. Tillsvidare får den vara utan kikare, sen är nog meningen att köpa in en rödpunkt till den och enbart ha den till drevjakt (OM jag nu inte avyttrar den..).

Till Lakelandern spånar jag på en Nikon 4-16x50 eller liknande och ha den till toppfågel, banskytte och mer stillasittande jakt. Toppfågel är väl kanske inte så stillasittande.. får väl köpa ett sele eller ngt till den så det inte blir så förbaskat tungt att traska runt med den.

Träna mer så du orkar med en stor tub :)

/Lasse

Publicerat
Träna mer så du orkar med en stor tub :)

/Lasse

+1 :)

Publicerat

Jag har lite svårt att se hur du kan ersätta en 222:a med en 308:a? :)

Nu har inte jag skjutit räv själv med 308 och varmintkulor, men min bror har gjort det med 30-06 och TNT 125:or, och det var tydligen ingen trevlig historia :)

Enligt min mening är något i kaliber .224" betydligt lämpligare för "varmintjakt" (det finns en anledning till att varmintkulor tillverkas i .308 som största diameter), men det beror ju lite grann på vad du kommer att prioritera. Är det mest rådjur som kommer att befinna sig bakom hårkorset så är 308 inget dumt val alls.

Till syvende och sist är det viktigaste att du själv är tillfreds med ditt val :D

Publicerat
  • Författare
Jag har lite svårt att se hur du kan ersätta en 222:a med en 308:a? :wub:

Nu har inte jag skjutit räv själv med 308 och varmintkulor, men min bror har gjort det med 30-06 och TNT 125:or, och det var tydligen ingen trevlig historia ^_^

Enligt min mening är något i kaliber .224" betydligt lämpligare för "varmintjakt" (det finns en anledning till att varmintkulor tillverkas i .308 som största diameter), men det beror ju lite grann på vad du kommer att prioritera. Är det mest rådjur som kommer att befinna sig bakom hårkorset så är 308 inget dumt val alls.

Till syvende och sist är det viktigaste att du själv är tillfreds med ditt val :P

Jag är nog lite otydlig i mitt inlägg, hehe.. inte så konstigt när jag knappt själv förstår hur jag tänker :P Tanken var inte att ersätta en 222:a med en 308:a.. Det råkade bli en 308:a och jag tycker nog den känns lite mer allround än 30-06:an, även om skillnaden kanske inte är så jättestor kalibermässigt.

Om man får bössan att skjuta väl med 110gr Sierra Varminter och man trycker på en lämplig ljuddämpare så tror jag nog den duger till gott och väl ÄVEN vid varmintjakt =) Att man dessutom kan ta samma bössa på älgjakten är ju ingen nackdel, men en kompromiss i effekt vid varmintjakten.

Personligen, med vetskap om min egen begränsning som skytt, kommer jag inte söka längre skotthåll på något vilt. Jag får räkna med att ta mig själv inom rimligt skjutavstånd.. så ÄN tror inte jag att jag kommer ha så enorm nytta av väldigt snabba kalibrar med flack kulbana.

Dessutom skulle jag ju kunna ta fram någon bra laddning i 6,5x55 till varmintjakt om det verkligen inte blir bra alls med .308

Men som du säger, det är väl främst rådjur (om de kan tänkas flytta tillbaka hit), någon älg kanske och någon bäver som främst kommer befinna sig i hårkorset. Iaf är det vad jag kan tänka mig nu utan att ens ha provat bössan.

Den kändes lite mer kompakt än mina andra vapen, det gillar jag. Remingtonen är lätt, men lång och ganska vispig. Lakelandern är ganska kort, men väldigt tung och "fyrkantig/fet". Winchestern är lagom mycket vikt i ett format som kändes väldigt tilltalande. Vi får se vad det blir av det och hur jag trivs med den =)

Publicerat
  • Författare
Träna mer så du orkar med en stor tub :wub:

/Lasse

Du får väl sätta ihop ett program åt mig sen när jag och Markus kommer ned till dina domäner =) Mitt dagliga träningsprogram består mest av att lyfta kaffekopp ^_^

Publicerat

Ok, då förstår jag ^_^

Vad jag menade med varmintaspekten är att en 308 med en snabb kula i 110-grainsklassen stökar till en räv rätt rejält (kan t.o.m. gå i två delar om det vill sig illa). Med exempelvis en 222 får du en lite "snyggare" effekt och naturligtvis drygt halva mängden kulfragment eller strax där under. Kulbanemässigt ser jag personligen inga fördelar med vare sig den ena eller den andra - båda skjuter ju kulor i hög hastighet men med rätt dålig bc.

Man ska inte underskatta känslan hos "rätt" vapen :wub:

Publicerat

Om du egentligen är sugen på en 222a så skulle jag inte köpa mig en 308a. Nej då skulle jag i stället sattsa på en 6,5a. En kaliber som duger till allt småvilt och även som "reserv" till 30-06an om den strejkar under älgjakten.

Publicerat
  • Författare
Ok, då förstår jag ^_^

Vad jag menade med varmintaspekten är att en 308 med en snabb kula i 110-grainsklassen stökar till en räv rätt rejält (kan t.o.m. gå i två delar om det vill sig illa). Med exempelvis en 222 får du en lite "snyggare" effekt och naturligtvis drygt halva mängden kulfragment eller strax där under. Kulbanemässigt ser jag personligen inga fördelar med vare sig den ena eller den andra - båda skjuter ju kulor i hög hastighet men med rätt dålig bc.

Man ska inte underskatta känslan hos "rätt" vapen :wub:

Jag har iofs inga ambitioner att samla på rävskin.. if you follow.. :P

Publicerat
  • Författare
Om du egentligen är sugen på en 222a så skulle jag inte köpa mig en 308a. Nej då skulle jag i stället sattsa på en 6,5a. En kaliber som duger till allt småvilt och även som "reserv" till 30-06an om den strejkar under älgjakten.

Men.. nu har jag ju en av varje.. 6,5.. 308.. och 30-06 =) Hela högen =) Bara att välja och vraka i skåpet när man ska ut ^_^

Publicerat
Du får väl sätta ihop ett program åt mig sen när jag och Markus kommer ned till dina domäner =) Mitt dagliga träningsprogram består mest av att lyfta kaffekopp :wub:

Jag tror att Flex är betydligt bättre på att sätta ihop ett program till dig, men visst jag har ca 500kg i traktor vikter som du kan få släpa runt på, duger inte det tar vi en traktor med handbromsen i lagd :P

Hoppas min 222a blir klar till jakten+ att Vapex får hem mina Nosler BT silver tipp, är så sugen på att skjuta svarta kulor ^_^

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Jag tror att Flex är betydligt bättre på att sätta ihop ett program till dig, men visst jag har ca 500kg i traktor vikter som du kan få släpa runt på, duger inte det tar vi en traktor med handbromsen i lagd :wub:

Hoppas min 222a blir klar till jakten+ att Vapex får hem mina Nosler BT silver tipp, är så sugen på att skjuta svarta kulor ^_^

/Lasse

Hehe.. 500kg låter.. lagom.. =)

Jaa.. hoppas att licenstanten inte är seg denna gången, hon brukar vara snabb, så jag får skjuta in mig lite med bössan innan vi kommer ned =) Vad jag ska ladda med har jag ingen aning om.. blir nog ngt fabriksladdat i brist på tid är jag rädd.