Publicerat Februari 10, 200917 yr Belisle 120-2 Kommer att vara godkänd för jakt i Sverige f.o.m hösten 2009 Här ses den i två utföranden, dels som stötgiller och dels som trampgiller. Detta är INTE Belisle fällan dock !
Publicerat Februari 10, 200917 yr jamen då borde ju conibear,duke mm ochså bli det ( tack gode gud att vi får börja använda bra fångst giller)
Publicerat Februari 10, 200917 yr Tyvärr... så enkelt är det inte ! Det är Belisle som är sökt på i Sverige då den anses vara den bättre av 120-2 fällorna samt dom fällor som kan godkännas MÅSTE vara certifierade i Canada. D.v.s Duke kan tex ALDRIG bli godkännd i Sverige så länge inte Fur Institute of Canada får den godkänd enligt : The Canadian Wildlife Directors, Competent Authorities for implementation of the Agreement on International Humane Trapping Standards (AIHTS) ( Det vart mycket engelska där.... pust !!! ) Janne Detta är den fälla som kommer att godkännas... Belisle
Publicerat Februari 10, 200917 yr Tyvärr... så enkelt är det inte ! Det är Belisle som är sökt på i Sverige då den anses vara den bättre av 120-2 fällorna samt dom fällor som kan godkännas MÅSTE vara certifierade i Canada. D.v.s Duke kan tex ALDRIG bli godkännd i Sverige så länge inte Fur Institute of Canada får den godkänd enligt : The Canadian Wildlife Directors, Competent Authorities for implementation of the Agreement on International Humane Trapping Standards (AIHTS) ( Det vart mycket engelska där.... pust !!! ) Janne vad är det för skillnad på den och coniebear?
Publicerat Februari 10, 200917 yr Fälltypen fick sitt namn av uppfinnaren Frank Conibear. Fällan har sedan gått under benämningen Conibear eller body gripper. Idag tror jag det är bara... (inte 100% säker) fälltillverkare Victor som har kvar benämningen Conibear, och som parantes... Deras "conibear" är INTE godkänd för mård i Canada. Övriga fälltillverkare benämner den typen av fälla för Body Gripper.
Publicerat Februari 10, 200917 yr Tyvärr... så enkelt är det inte ! Det är Belisle som är sökt på i Sverige då den anses vara den bättre av 120-2 fällorna samt dom fällor som kan godkännas MÅSTE vara certifierade i Canada. D.v.s Duke kan tex ALDRIG bli godkännd i Sverige så länge inte Fur Institute of Canada får den godkänd enligt : The Canadian Wildlife Directors, Competent Authorities for implementation of the Agreement on International Humane Trapping Standards (AIHTS) ( Det vart mycket engelska där.... pust !!! ) Janne Vad Naturvårdsverket godkänner har nog lite att göra med vad som är godkänt i Kanada. NV testar och godkänner fällor helt enligt sina ega standarder (åtminstone tills EU säger ngt annat)
Publicerat Februari 10, 200917 yr Det Nv gör är att dom går bl.a efter just nämda AIHTS när det gäller fällor från andra länder...på gott och ont. Detta gäller då även tryck och stl på fällorna. Detta överförs sedan på andra normer och fällor. Och som jag anser det... bra är att vi äntligen kommer att kunna använda just 120-2 fällorna
Publicerat Februari 10, 200917 yr jojo jag vet dom olika tillverkarna har 4 olika tillverkare hemma men jag vill veta vad som skiljer sig Belisle och tex victors eller dylikts modell? och vars kan man läsa om beslutet?
Publicerat Februari 11, 200917 yr jojo jag vet dom olika tillverkarna har 4 olika tillverkare hemma men jag vill veta vad som skiljer sigBelisle och tex victors eller dylikts modell? och vars kan man läsa om beslutet? på belisle felle lukker felle keften helt sammen og det gør den ikke på andre conibear... MVH Alaska
Publicerat Februari 11, 200917 yr Om det är beslutet om godkännandet av fällorna du menar John så finns det än så länge inte. Detta då jag bara fått ett muntligt svar att Belisle kommer att bli godkänd med hänvisning till AIHTS och att dom kommer att godkännas i vår. Men lovar att återkomma så fort jag fått det på pränt. Janne
Publicerat Februari 11, 200917 yr på belisle felle lukker felle keften helt sammen og det gør den ikke på andre conibear...MVH Alaska menar du att på belisle fällan lukker/låser? slagjärnet helt samman men ej på conibear.
Publicerat Februari 11, 200917 yr Dels är fjädrarna starkare än övriga fällor av samma stl och typ. Sedan låser dom helt tätt (även i avgillrat tillstånd) att det är helt OMÖJLIGT att dra ut det som är kvar av fingrarna mellan ramarna !!!! ( JAG VET )M.a.o Belisle fällan är inte det minsta "förlåtande" om den slår över dina fingrar !! Har du sedan tex spikat fast fångstvajern i trädet och inte har nån kompis eller ett säkerhetsrep som du kan dra ihop fjädern med....Blir du helt enkelt sittande tills hjäp kommer. Anledningen till det är att... INGEN i min omgivning i alla fall, klara av att spänna en av fjädrarna med en hand Tack och lov så är fällan utr men 2 säkerhetshakar... Janne
Publicerat Februari 11, 200917 yr jag vet att det är stor skillnad på tillverkare på järnen, coniebear och duke laddar jag för hand men dom estniska går precis så dom laddar jag offtast med tång. dubbla säkringar har jag på alla tillverkare. men tycker att dom större är lättare att ladda för hand 220 och 330 än 120
Publicerat Februari 11, 200917 yr efter vad jag kan se på bilderna så bör det vara ganska enkelt att modifiera vanliga conibear 120-2 till detta utförande, det är ju bara den extra bygeln som skiljer (plus eventuellt kraftigare fjädrar)
Publicerat Februari 12, 200917 yr Laddar man dom för hand utan hjälpmedel så kanske det är en fingervisning varför dom inte är... och inte kommer att bli godkända i Sverige Och som ni kanske vet så skall fällorna vara märkta även med pat nr och tillverkare vilket på Belislen finns på bl.a "dogen" och triggern. Om inte det finns så utan att kolla närmare ...vet jag att man gör sig skyldig till Jaktbrott enligt Jakfförordningens 11 § samt Jaktlagen §27 och §30 samt §45 3:e stycket. Säkert finns det fler lagar dom kan klämma dit en på om dom skulle vilja, och tyvärr finns det folk som älskar att klämma åt jägare...allra helst när dom anväder järn... och snaror
Publicerat Februari 12, 200917 yr Laddar man dom för hand utan hjälpmedel så kanske det är en fingervisning varför dom inte är... och inte kommer att bli godkända i Sverige Och som ni kanske vet så skall fällorna vara märkta även med pat nr och tillverkare vilket på Belislen finns på bl.a "dogen" och triggern. Om inte det finns så utan att kolla närmare ...vet jag att man gör sig skyldig till Jaktbrott enligt Jakfförordningens 11 § samt Jaktlagen §27 och §30 samt §45 3 stycket. Säkert finns det fler lagar dom kan klämma dit en på om dom skulle vilja, och tyvärr finns det folk som älskar att klämma åt jägare...allra helst när dom anväder järn... finns ingenting som säger att dom skall vara märkta med tillverkare och patentnummer, endast med fångstmannens namn och adress. fällan må vara hur patenterad som helst, man får ändå tillverka vilka fällor som helst för eget bruk, bara man håller sig till naturvårdsverkets föreskrifter om hur den skall vara tillverkad och vilka material som skall användas.
Publicerat Februari 12, 200917 yr Skrev lite otydligt i bråskan...skall försöka förklara lite mer ingående... När fällan är inne för godkännande så måste den vara märkt med tillverkare och ibland pat nr och även certifiering från annat land om det finns.( det sistnämda spar tid) När fällan sedan används skall den var väderbeständigt märkt. Förutom användarens namn, adress och telefonnr skall även fällans typ vara utmärkt. Tex För Conibear 330-2 är den benämningen S-25 (NV föreskrifter) Alla fällor (body gripper)har ju sitt namn eller logga instansad.... Är det då INTE Belisle tex så är det plötsligt ett jaktbrott om du inte kan bevisa att du gjort den själv och den håller alla SIS normer och mått som föreskrivs..(i detta fall.... läs patent) Och helt plötsligt hammnar vi i ett Moment 22 läge... Då du får enligt patenskyddet tillverka den själv för eget bruk men..... EJ FÖR EGEN VINNING !!! ( hårklyveri visst ...men så är lagen och vi lever i Sverige) Och detta gäller ju inte bara fällor utan all patent. Dvs... oavsett fälla får du INTE sälja skinn eller kött.... då är du ute på hal is för det blir plötsligt ..egen vinning. Ripsnaran har tex INGEN patent och kan därför användas för egen vinning. Andra fällor det gäller som har patent är tex dom i Sverige godkännda fotsnarorna.. men det finns kanske flera om vi kollar. Och tror ingen av oss skulle kunna göra den billigare i tid och pengar än vad den kostar i inköp....Om inte dollarn skenar allt för mycket !!! Vill man sedan använda icke godkännda fällor från andra tillverkare.... Så är det upp till var och en men, jag tror INTE att det är något som som SKALL uppmuntras på en seriös sajt med tanke på den påföljd som kan inträffa Allt detta är ju teknikaliteter som vi kan lämna åt sidan.... Jag tycker bara att det kommer att bli så skönt att vi nu kommer att få börja använda den till kommande jaktsäsong.
Publicerat Februari 12, 200917 yr Sen så vet jag inte riktigt om "conibear"-fällorna alltid är så mycket bättre än dom fällor som vi har idag. Jag var över till Nord-Amerika (Washinton State) 1999 och hälsade på en bekant där som då fångar stora mängder mård. Vi gjorde då en mycket enkel och inofficiell jämförelse mellan conibear 120-2 (både gillrade i en låda som genomgångstyp och som betesfälla med betet på gillertrådarna) och mina medhavda trapper 90. Vi fick ungefär lika mycket mård i dom betade conibearfällorna och i trapper 90 och minst i conibearfällorna som var placerade i lådor. Jänkarna blev f.ö mkt imponerade av trapper 90 och av en sidensjöfälla som jag också hade med mig. En stor fördel med conibear är väl att man kan ta med sig ett stort antal av den i ryggsäcken utan att det blir alltför otympligt.
Publicerat Februari 12, 200917 yr Har aldrig sett eller hört talas om att någon betade sina "conibear" fällor i gillertrådarna utan dom har endast använts som stöt eller trampgiller.. Tror heller inte jag sett någon monterad i lådfälla av genomgångstyp pga av att fjädrarna slår ca 10 cm horisontellt när den utlöser om den inte sätts i någon av öppningarna dvs . Men ofta har dom bara 1 ingång (dom jag sett och jagat med) i sina fällor likt våra fällor och betar dom inne i fällan som tex Gävleborgsfällan. Skicka gärna en bild på hur dom gillrats med bete och hur deras genomgångsfälla ser ut om du har någon . För alla nya ider är till gagn för oss jägare och... alla ider är väl bra tills motsatsen bevisats. Men dom har en liten annan tradition på andra sidan atlanten. Och som du skrev dom är lätta..... Belisle 120-2 väger 515 g ink vajer. Trapper 90 väger 1,195 g inkl tramplatta. Visar några bilder hur dom kan vara monterad på andra sidan atlanten ... Samt deras "snikmodell" !! Men dessa modeller är som ni förstår INTEgodkänd i Sverige Jag skall nu försöka avsluta mina inlägg i denna tråd... Men är det någon som är intresserad av Belisle fällan alt har frågor runt den så är ni välkommen att skicka mig ett litet PM så svarar jag så fort det går...Annars återkommer jag i ämnet så fort den blivit godkänd och första sänningen är på väg.... Janne
Publicerat Februari 13, 200917 yr Vet inte om jag vill ropa hej riktigt än men ifall Belisle blir godkänd så är det riktigt bra. Stora fördelen med Belisle mot våra svenska slagfällor tycker jag först och främst är att man kan få 3st Belisle 120 för priset av en Trapper 90. Typiskt att jag köpte 3st Trapper 90 slagjärn i sommras
Publicerat Februari 14, 200917 yr Vet inte om jag vill ropa hej riktigt än men ifall Belisle blir godkänd så är det riktigt bra. Stora fördelen med Belisle mot våra svenska slagfällor tycker jag först och främst är att man kan få 3st Belisle 120 för priset av en Trapper 90.Typiskt att jag köpte 3st Trapper 90 slagjärn i sommras Vill inte förstöra glädjen helt för dig Jamt men.... Ett litet påpekande angående priset bara: Dagens dollar kurs är ca 8.37 fällan kostar ca (riktpris återförsäljare)12,50 usd = 104.62 kr Till detta kommer moms 25% och en tullavg på jag tror den är på 17,5 % Detta gör att fällan innan frakt hamnar på ca 154 kr. Fällorna väger 515 g och kommer i låder om dussin 12x515= ca 6,2 kg vilket blir ca 7 kg ink emballage. Jag håller nu på att förhandla om fraktpriset med ett rederi och får se vart det kommer att hamna. Men lovar att återkomma om det när det är klart. Janne
Publicerat Februari 16, 200917 yr Et lite innspill fra Norge. Erfaringer med body grippers viser at feller under 160 er i svakeste laget for mår. Vi har brukt disse fellene ganske lenge her i landet. Ellers bra at dere og kan benytte dere av dem f.o.m. i år. Fellene er helt suverene
Publicerat Februari 17, 200917 yr Et lite innspill fra Norge.Erfaringer med body grippers viser at feller under 160 er i svakeste laget for mår. Vi har brukt disse fellene ganske lenge her i landet. Ellers bra at dere og kan benytte dere av dem f.o.m. i år. Fellene er helt suverene Kan det bero på att ni inte använder Belisle utan Duke och annat Taiwan skräp ??? Belisle 120-2
Publicerat Februari 17, 200917 yr Et lite innspill fra Norge.Erfaringer med body grippers viser at feller under 160 er i svakeste laget for mår. Vi har brukt disse fellene ganske lenge her i landet. Ellers bra at dere og kan benytte dere av dem f.o.m. i år. Fellene er helt suverene har användt 120 i snart 25 å inte fan e den svag på mård har aldrig haft skrap märken på lådan men typ som hålken dom blev upprivna innifrån innan mården dog.
Publicerat December 29, 201015 yr e det någon som har lite information om hur det går med denna fälla ???