Jump to content

Fantastiska skott med traditionella bågar

Guest Sickboy

Recommended Posts

Guest Sickboy

Satt och kollade Youtube.

Tyckte jag gott kunde lägga upp några länkar på lite trickskott och annat.

Vissa har varit uppe tidigare tror jag?

Några Koreaner skjuter på en sojaböna samt gör en Robin Hood.

Dessa skjuter Fristil, dvs recurvbåge med sikte, lägg märke till ankringen.

Japansk klassiskt skytte (Kyudo), en konstform.

Nu missar han målet, men det spelar ingen roll eftersom det handlar om "Zen" o då behöver man egentligen inte ens en pil;)

Byron Ferguson, säkerligen en av världens bästa trickskyttar med långbåge.

Det finns andra sätt än att använda Releaser eller Tab.

Här demonstreras hur man använder en tumring.

Användes framför allt i asien, och då med kortare ryttarbågar.

Världens genom tiderna kanske bäste långbågskytt Howard Hill.

En legendarisk bågskytt som bla spelade in ett flertal filmer.

MVH//Sjukpöjken

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• J S

13

• Fundin

13

• Roger_P

8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest Sickboy
jag inser hur lite jag kan om bågskytte då jag inte tyckte att det var så fantastiska klipp.

Hmm...Maddog, nu måste jag ju leta fram lite riktigt fräcka klipp bara för att impa på dig! :D

Först tänkte jag endast lägga in trickskott, men tyckte samtidigt det skulle vara skoj att visa lite annorlunda skytte.

Kyudo och skytte med tumring hör ju inte till vanligheterna direkt?

Här skjuter Byron Ferguson quarter mynt och "lifesavers"

med sin lånbåge.

Ron LaClair kan han oxå!

nu börjar det likna något, har en kompis vars far tagit os guld i bågskytte så eftersom jag har sett vad han klarade så är jag lite svårflörtad.

Guest Sickboy
nu börjar det likna något, har en kompis vars far tagit os guld i bågskytte så eftersom jag har sett vad han klarade så är jag lite svårflörtad.

Är ju inte alltid så lätt att Imponera på en Norrlänning heller eller hur maddog?;)

Men skämt å sido, det är nog så svårt att pricka ett kaffefat på 15 meter med trad båge, det vet alla som provat.

Sedan kan man liksom inte jämföra med compound/recurv med sikte (fristil).

Har läst att Howard Hill ofta sköt äpplen från personers huvuden i uppvisningssyfte från 60 feet med sin 100 pounds långbåge.

Finns tyvärr ej på film.

Han kunde även pricka ett plommon på samma avstånd. ;)

MVH//Sickboy

Är ju inte alltid så lätt att Imponera på en Norrlänning heller eller hur maddog?:lol:

Men skämt å sido, det är nog så svårt att pricka ett kaffefat på 15 meter med trad båge, det vet alla som provat.

Sedan kan man liksom inte jämföra med compound/recurv med sikte (fristil).

Har läst att Howard Hill ofta sköt äpplen från personers huvuden i uppvisningssyfte från 60 feet med sin 100 pounds långbåge.

Finns tyvärr ej på film.

Han kunde även pricka ett plommon på samma avstånd. :D

MVH//Sickboy

Det finns några långbågeskyttar som imponerat på mig. Howard Hill och Byron Ferguson är två av dem. Det finns även några skyttar i Sverige och Finland som jag vet skjuter ruskigt bra med traditionell utrustning.

Men i det stora hela ska man välja compound med sikte om man ska ut och jaga.

Vet att diskussionen om tradskytte varit uppe tidigare på detta forum och min åsikt har jag fortfarande kvar: Det är endast en handfull av tradskyttarna i Sverige som duger till att gå på jakt med sin utrustning.

För skytte med tradbågar är svårt och kräver mycket kontinuerlig träning för att du ska hålla dig på topp.

Många gånger får man höra att vissa personer inte klarar av att skjuta tävlingar eller prov. Men att de sen i skogen skjuter som gudar och allt funkar. Jag har lite svårt att tro på det där. Precis som tradskyttarna vid provtillfället skulle drabbas av nån kollektiv guldskräck för att sen prestera ohyggligt bra när ingen ser på.

Skytte med långbåge/rekurv är kul! Otroligt kul skulle jag vilja säga. Men svårt att få till nån precision om du jämför vad du på kort tid kan uppnå med en fulltutrustad compound.

Trots detta finns det skyttar som klassas in som en på miljonen och de imponerar på alla!

Men i det stora hela ska man välja compound med sikte om man ska ut och jaga. Vet att diskussionen om tradskytte varit uppe tidigare på detta forum och min åsikt har jag fortfarande kvar: Det är endast en handfull av tradskyttarna i Sverige som duger till att gå på jakt med sin utrustning.

För skytte med tradbågar är svårt och kräver mycket kontinuerlig träning för att du ska hålla dig på topp.

Många gånger får man höra att vissa personer inte klarar av att skjuta tävlingar eller prov. Men att de sen i skogen skjuter som gudar och allt funkar. Jag har lite svårt att tro på det där. Precis som tradskyttarna vid provtillfället skulle drabbas av nån kollektiv guldskräck för att sen prestera ohyggligt bra när ingen ser på.

Alltså..

Bara för att inte du JS lyckas jaga med tradbågen behöver du väl inte hacka ner på folket som vill göra det!?

Visst, det är svårt med trad men övar man så blir man bra (om man nu har känsla för det).

Och det där med Guldskräck har jag sett bössjägare drabbas av på skjutbanan..

Men i skogen är det dem som lyckas bättre än genomsnittet!

Samtidigt har jag sett "toppskyttar", som skjuter 5 ettor i varje serie, missa djur för att de blir så nervösa när det verkligen gäller.

SBJFs ansökan var ju att jakten i Svergie skulle vara med pil och båge, inte enbart compound.

Klarar man skjutprovet så ska man ju få jaga med grejerna som man kan hantera!

På tex Åland har ju alla tradskyttar som försökt, klarat provet..

Alltså..

Bara för att inte du JS lyckas jaga med tradbågen behöver du väl inte hacka ner på folket som vill göra det!?

Visst, det är svårt med trad men övar man så blir man bra (om man nu har känsla för det).

Och det där med Guldskräck har jag sett bössjägare drabbas av på skjutbanan..

Men i skogen är det dem som lyckas bättre än genomsnittet!

Samtidigt har jag sett "toppskyttar", som skjuter 5 ettor i varje serie, missa djur för att de blir så nervösa när det verkligen gäller.

SBJFs ansökan var ju att jakten i Svergie skulle vara med pil och båge, inte enbart compound.

Klarar man skjutprovet så ska man ju få jaga med grejerna som man kan hantera!

På tex Åland har ju alla tradskyttar som försökt, klarat provet..

Men om nu tradutrustning är så bra och funkar. Varför har endast en handfull klarat provet i Danmark?

När jag tog min examen i Danmark 1995 så klarade ingen av tradskyttarna skjutprovet den dagen.

Kan det vara så att skjutprovet på Åland med oändligt många tillåtna försöka ska ändras till max 2 per omgång?

För även en blind höna hittar ett korn emellanåt. Ponera att de 2 första rundorna hade varit riktig jakt. Då hade vi sett skadskjutningar om det varit på riktigt och inte prov.

Jag klankar inte ner på tradskyttet som sådant. Men konstaterar att det är inte många som duger till att jaga med det.

Kan ju vara det som Naturvårdsverket hakat upp sig på, när endast compound verkar bli tillåten.

För oavsett vad du säger om bössjägare och att de som presterar sämst på älgbanan är de som sen skjuter bäst i skogen så kan jag inte se att det skulle vara så i mitt jaktlag. Där skjuter de som övar mest också de snyggaste skotten på älgarna.

Så jag tror det där är mer en myt från de som inte kan skjuta egentligen. Man måste ju ha något att rättfärdiga sin jakt med.

Guest Sickboy

Är det inte så idag när det gäller det praktiska skytteprovet att oavsett om du skjuter trad el comp så är det samma avstånd?

Ca 25-30 meter på rådjuret?

Då är det ju inte speciellt konstigt att många torskar.

Duktiga trad skyttar har kanske 15 meter som sitt maximala avstånd vid jakt.

Samtidigt så förstår jag ju att det är klart lättast att ha ett prov för alla bågtyper, även om det inte är så realistiskt rent praktiskt.

Hade jag själv fått skjuta provet med ett maxavstånd till rådjuret på 15 meter så hade det ju inte varit några problem.

Men 10 meter är en oerhörd skillnad när det gäller trad skyttet.

Mina högst egna reflektioner dock.

MVH

//sickboy

Är det inte så idag när det gäller det praktiska skytteprovet att oavsett om du skjuter trad el comp så är det samma avstånd?

Ca 25-30 meter på rådjuret?

Då är det ju inte speciellt konstigt att många torskar.

Duktiga trad skyttar har kanske 15 meter som sitt maximala avstånd vid jakt.

Samtidigt så förstår jag ju att det är klart lättast att ha ett prov för alla bågtyper, även om det inte är så realistiskt rent praktiskt.

Hade jag själv fått skjuta provet med ett maxavstånd till rådjuret på 15 meter så hade det ju inte varit några problem.

Men 10 meter är en oerhörd skillnad när det gäller trad skyttet.

Mina högst egna reflektioner dock.

MVH

//sickboy

Helt klart är det avståndet som skiljer de båda bågtyperna åt när vi pratar antalet träffar.

En compoundskytt kan skjuta enormt fina serier på bra långt håll. En tradskytt måste förmodligen begränsa sig till avstånd till under 15-20 meter.

Men trots att de är redan så på våra jaktstigar så förvånar det mig att vinnaren i tradklassen sällan tar sig upp ens på en medioker compoundplacering. Säg att maxpoängen är 300 på en sån runda. En mycket duktig compskytt preseterar kanske 270p. Vinnaren i tradklassen, som i snitt skjuter på 10 m kortare håll på varje mål, kommer sällan ens upp i hälften av den summan. Redan detta visar ju att någon brist måste det finnas.

Då har jag svårt för att förstå hur man kan påstå att tradutrusntingen sen funkar skitbra i skogen.

Det är inte tradbågen som jag klankar ner på, det är snarare skytten som inte är bra nog. Pilbågen oavsett modell gör sitt jobb. Det brister i den som håller i prylarna. Så ASATpro är helt fel ute när han beskyller mig för att klanka ner på bågarna.

Jag tror inte Ålänningarna har "oändligt" många försök på att klara uppskjutningen!

Vad jag hört är det endast en person som behövt en 3e gång på sig för att klara, en stor del har klarat på 1a försöket medans några andra behövt en 2a gång!

Compskyttar som säger sig vara så otroligt duktiga på att pricka små föremål på långt håll har ju fått göra om IBEP provet!

Kan man inte hantera sitt val av vapen så får man helt enkelt öva mera!

Bilden jag bifogat är från Argentina.

28 februari åker några erfarna svenska tradjägare dit för att jaga från hästryggen.

post-2420-1234701245_thumb.jpg

Tycker mig känna att vi haft denna debatt flera gånger, och undrar om den leder någon vart igentligen.

Det är ju inte ens sagt att det kommer att bli skjutprov eller ens jakt förden delen i Sverige.

Men när det nu gäller skjutprov eller prov över huvud taget är som bekant min inställning följande.

För att ett prov skall ha ett vetenskaplig värde, ska provet vara lika för alla, hur och med vilken utrustning

man vill utföra provet är upp till skytten/provtagaren. Man bör inte anpassa ett prov till varje individs olika

förutsättningar då detta kan leda till tolkningsfrågor av slutresultatet och där igenom tappar provet sin igentliga funktion och värde. Att säga att vissa skyttar tex alldrig skulle skjuta på xxx antal meter i skogen är rent hypotetiskt och till lika

omöjligt att föllja upp för någon myndighet. Därför spricker argumentet att en trad skytt skulle avlägga prov på kortare avstånd än en CP skytt. Provet är för PILBÅGE oavsett märke/modell eller utrustning, rent teoretiskt kan då vän av ordning

börja göra saker o ting allt för krångligt och som vi vet blir detta en källa till problematik och byråkratik utan dess like.

Vill man ha bågjakt i sverige och inte försvåra hela processen bör man inte höja röster om detta provande, för det slutar bara med att myndigheten struntar i allt, just för att det nu helt plötsligt blev så många olika faktorer som försvårar lagskrivandet och uppföljning av jaktsituationer att de helt sonika väljer bort det.

JS, anledning till att man hos oss får avlägga hur många serier man vill är av två huvudskäl, för det första månar vi om turistjakten här, vi vill inte ha det som i Danmark just för att vi annser att det skulle försämmra eller ta bort incitamentet

att komma hit och jaga. Det andra är att vi annsåg att har du inte klarat det på 4 försök kommer du inte klara det på tio försök heller, du blir bara fattigare. Så vi har inte ett prov för att folk ska misslyckas utan för att du ska kunna påvisa att du kan hantera det vapen du valt att jaga med under jaktlika förhållanden.

I finland får de som avlägger Älgprovet använda stöd tex, medan här får man inte göra det, dock är det Finländska provet

godkänt här vid jakt på älg, detta är inte uppskattat här, just av den orsaken att det inte är lika för alla,, detta som en passus bara.

Nåväl detta kan säkert diskuteras i tid och evighet, och jag tänker inte lägga några asspekter på hur man ska göra

i sverige, med tiden kommer vår statestik att utvisa hurvida vårt prov är bra eller ej tror jag.

En liten fundering..

Vi bågjägare säger ju att vårt jaktliga maxavstånd är 30 meter.

Det vore ungefär som att jämföra det jaktliga maxavståndet för kula på kanske 180-200 meter.

Nu var det ju länge sedan jag tog vanliga jägarexamen, men vad jag minns så var ju inget skjutprov på jaktligt maxavstånd.

Utan skjuthållen för kula var mellan 80-100 meter som nog mera liknar ett övre snittavstånd för kula.

Enligt dansk jaktstatistik så är ju ett snittavstånd (där de allra flesta djuren blir påskjutna) på strax under 20 meter, oavsett bågtyp.

Så varför måste vi gå ut och sätta så långa håll på en uppskjutning med båge, som 30 meter?

Åländska skjutprovet verkar ju vara väldigt realistiskt när det gäller avstånd!

Tror Roger skrev nått om att han satt rådjuret 23 meter bort som längst.

Även om jag kan träffa på 30 meter, så är det ju inget som säger att jag varken bör/ska/vill skjuta på så långa håll under jakt!

Som en vis man utan avståndsmätare sa till mig:

"-Kan du inte säga hur långt det är till målet, så är det för långt!" ^_^

En liten fundering..

Vi bågjägare säger ju att vårt jaktliga maxavstånd är 30 meter.

Det vore ungefär som att jämföra det jaktliga maxavståndet för kula på kanske 180-200 meter.

Nu var det ju länge sedan jag tog vanliga jägarexamen, men vad jag minns så var ju inget skjutprov på jaktligt maxavstånd.

Utan skjuthållen för kula var mellan 80-100 meter som nog mera liknar ett snittavstånd för kula.

Enligt dansk jaktstatistik så är ju ett snittavstånd (där de allra flesta djuren blir påskjutna) på strax under 20 meter, oavsett bågtyp.

Så varför måste vi gå ut och sätta så långa håll på en uppskjutning med båge, som 30 meter?

Åländska skjutprovet verkar ju vara väldigt realistiskt när det gäller avstånd!

Tror Roger skrev nått om att han satt rådjuret 23 meter bort som längst.

Även om jag kan träffa på 30 meter, så är det ju inget som säger att jag varken bör/ska/vill skjuta på så långa håll under jakt!

Precis, vår lag säger att målen kan sitta som längst 30 meter, sen är det upp till banläggaren att välja avstånden

jag brukar sätta banan olika varje år, dock ändrar jag den inte när den väl är satt för det året, så att det blir lika

för alla. Enda gången den ändras är när jag själv ska skjuta provet, då någon annan examinerar (inte insiminerar) mig

så ändras banan lite.

yellowhouse63

Som Mr JS skriver....

Pilbågen oavsett modell gör sitt jobb. Det brister i den som håller i prylarna.

(Brister är kanske fel ord? Men det krävs så mycket mer för att bli bra)

Vilket innebär att det kommer att bli problem även för compskyttar.

Sen är det ju tveklöst enklare att hålla ihop pilarna med sikte, releaser och letoff.

För det är ju dessa hjälpmedel som sitter på en compoundbåge som gör det lättare att träffa rätt.

Compoundbågen utan sikte, releaser och letoff har inte bättre precision än en trad båge utan siktmedel.

Bara MINA synpunkter. (I en "never ending" diskussion)

JS, nu vill jag inte att du tar detta personligt att jag slaktar ditt inlägg, men det var de som innehöll mest punkter som jag vill säga emot.

Men om nu tradutrustning är så bra och funkar. Varför har endast en handfull klarat provet i Danmark?

Här tror jag anledningen är mer relaterad till antalet som sysslar med bågskytte. Trad-jägare är mer bågskyttar som sysslar med jakt, medan jägare som börjar med båge väljer compound. Jag känner till minst 4 långbågeskyttar i sverige som tagit IBEP i sverige och klarat skjutprovet, Jag själv, Mattias Johansson, Erik Lindé och Peter Bergqvist alla bågskyttar som tävlar i långbågeskytte. Med tanke på att jag tog en 26e plats i Jakt SM så lär de finnas fler, men de kanske inte är så intresserade av jakt. Börjar man från andra hållet och inte är lika inbiten skytt

När jag tog min examen i Danmark 1995 så klarade ingen av tradskyttarna skjutprovet den dagen.

Det här är sk anekdotisk bevisföring, den kan aldrig användas på ett seriöst sätt. Jag skulle kunna kontra med "När jag klarade uppskjutningen för IBEP enligt danska regler klarade 100% av långbågeskyttarna provet, 0% av compoundskyttarna klarade det" Samma anekdotsika bevisföringe, lika värdelös, och bör inte användas på ett seriöst sätt i en diskussion.

Jag klankar inte ner på tradskyttet som sådant. Men konstaterar att det är inte många som duger till att jaga med det.

Här säger jag som ovan, inte så många jägare som duger att jaga med det, men väl så många bågskyttar är nog skickliga.

Kan ju vara det som Naturvårdsverket hakat upp sig på, när endast compound verkar bli tillåten.

Jag tror det beror på bågjägareförbundets tidigare lobbyverksamhet som jag delvis anser vara klantig (och numer borttagen) där man som ett argument häävdar att det är bågens tekniska utveckling som numer gör detmöjligt att använda den som jaktvapen.

Skulle det bli så att verket endast tillåter comp anser jag att bågjägareförbundet ska agera för att alla som klarar skjutprov ska få jaga med motsvarande utrustning, annars ser jag det värdelöst att vara med och dessutom agera som den ambassadör för bågjakt jag ändå är under alla de träffar jag har med Jägareförbund och Naturvårdsverk. Jag anser att jägarkåren ska hålla samman, vi är experter på att klanka ner på varandra (se bara vissa kuljägarepå bågjakt i allmänhet, jag vill inte ha samma situation mellan compoundbågjägare och traditionella bågjägare).

Därmed anser jag att vår centralorganisation, bågjägareförbundet, inte ska syssla med uttalanden som "Dagens pilbågar är mycket sofistikerade och effektiva med avseende på kraft och genomträngningsförmåga." citat från bågjägareförbundets hemsida. En replika av en 500 år gammal båge har högre kraft och genomträngningsförmåga än någon av compoundbågarna som ägs av skyttar här på forumet, med anslagsenergier över 200J, således är ovanstående påstående inkorrekt, texten vinner inget på att det finns där och det bör således tas bort. Angående sofistikering tycker jag ni ska fuindera på ett citat av en av vår arts största tänkare, leonardo da Vinchi, jag tar det på engelska för det var så jag läste det... "Simplicity is the uttermost sofistication"

Ponera att det blir så att endast compound blir tillåtet, hur defenierar man en compoundbåge? (ordet betyder bara sammansatt), att den ska ha en letoff funkar inte, det har även en del primitiva ryttarbågar tex....

För oavsett vad du säger om bössjägare och att de som presterar sämst på älgbanan är de som sen skjuter bäst i skogen så kan jag inte se att det skulle vara så i mitt jaktlag. Där skjuter de som övar mest också de snyggaste skotten på älgarna.

Så jag tror det där är mer en myt från de som inte kan skjuta egentligen. Man måste ju ha något att rättfärdiga sin jakt med.

Här håller jag med, en skytt kan prestera på prov är generellt sett skickligare än en som inte kan. Jag tycker Roger har ett mycket bra inlägg, klarar man provet med trad utrustning ska det vara okej, inget snack, inget gnäll.

Här kommer ett kontroversiellt inlägg, lite av ett tankeexperimet som jag ser det, men se om ni på logiska grunder kan argumetera emot mig.

"Peter skjuter en 70# långbåge, den levererar 84J. 200fps. Med den bågen har han skjutit sig till topp placeringar i tex jakt EM. Kalle skjuter en Compoundbåge, 70# med IBO hastighet på 283, vilket ger 84J. Båda skjuter och klarar skjutprovet med 6/6 träffar"

Min tes är att Peter har det bättre jaktvapnet, vi vet att båda hanterar sitt respektive vapen så den faktorn kommer vi ifrån, när vi då är ute i skogen och jagar finns det följande + och - med Compounden gentemot långbågen.

-

Bågen låter dvs risk för stringjump

Siktet kan rubbas

siktet gör att ljus och skugga kan lura skytten

releasern kan paja

div muttrar och skruvar kan gänga ur, vilket kan leda till diverse haverier

Med lb kan man oftare ta ett andraskott (Jag har gjort det en gång, även om det inte var nödvändigt så dog djuret med 2 pilar genom båda lungorna) Jag skjuter en andrapil nästan lika snabbt som många som använder repeterstudsare skjuter sitt andraskott, just under 2 sek.

+

snabbare pil minskar risken för stringjump

Som ni ser hittar jag fler positiva egenskaper hos den traditionelle skytten (han finns i verkligheten, det är en verklig skytt och hans båge som jag exemplifierar här) Att det sedan är färre skyttar som har passionen att träna så mycket som krävs för att klara skjutprovet som traditionell skytt gör inte deras val av vapen sämre på något sätt, när de väl kompenserat compoundens fördelar i enkelhet att lära sig använda har de fördelar i och med att utrustningen är så simpel att den princip aldrig falerar. Varje vecka då jag skjuter på klubben är det någon av compoundskyttarna som svär, skjuter ett skott åt helvete , skyller på utrustningen, åker hem och beställer nya grejjer... hur ofta tror ni det händer för trad skyttarna? Själv har jag skjutit 40000+ skott med i princip samma grejjer (pilarna byts ut eftersom då jag klyver mina nockar)

Argumentera gärna emot, kan vi inte ha olika åsikter kan vi aldrig få ut något vettigt ur debatten.

JS, nu vill jag inte att du tar detta personligt att jag slaktar ditt inlägg, men det var de som innehöll mest punkter som jag vill säga emot.

Mycket bra inlägg Fundin. Det uttalanden som de som JS gör, gör mig smått förbannad. Det är samma argument som Jan Guillo och Jan Danielsson kom med i Grabbarna på Fagerhult mot bågjakt och nu säger du samma argument mot tradskytte vid jakt.

Det är svårare att träffa med långbåge än med compbåge på längre avstånd. Det är svårare att träffa med compbåge än med gevär på längre avstånd. Men är man tränad och klarar de prov som krävs så ska man få jaga med sin utrustning. De som inte klarar får stanna hemma. Att det bara är en handfull skyttar i Danmark som klarat provet med tradutrustning tolkar jag som att det bara är en handfull som har tränat tillräckligt mycket för att vara en riktig bågskytt. Samma med de som skjuter låga poäng på dina jaktstigar. I USA är det inte ovanligt att tradskyttar skjuter i klass med compskyttar på 3D banorna. Att Byron och Howard är några undantag som bekräftar en regel är inte sant, de har övat upp sig genom träning och åter träning tills de har nått sin förmåga. Precis som de flesta kan göra om de bara vill.

Jag är ännu inte i deras klass och är ojämn i mitt skytte, men jag har bara hållit på sedan i våras. Men jag kan träffa en cigarettfimp på tio meter två gånger av tre, träffa äpplen på 20m 3 av 5. Med en 70#långbåge. Det är inte bra nog för att jaga ännu, men den dagen jag klarar proven vill jag inte bli tvingad att använda handikaphjälpmedel i skogen bara för att bågjägarförbundet inte tror att min utrustning duger.

/Markus Nanderöd

Guest Sickboy

Skulle det bli så att verket endast tillåter comp anser jag att bågjägareförbundet ska agera för att alla som klarar skjutprov ska få jaga med motsvarande utrustning, annars ser jag det värdelöst att vara med och dessutom agera som den ambassadör för bågjakt jag ändå är under alla de träffar jag har med Jägareförbund och Naturvårdsverk. Jag anser att jägarkåren ska hålla samman, vi är experter på att klanka ner på varandra (se bara vissa kuljägarepå bågjakt i allmänhet, jag vill inte ha samma situation mellan compoundbågjägare och traditionella bågjägare)

Tror det är första gången jag faktiskt blivit glad över en trådkapning?

Mycket bra inlägg Fundin, och väl skrivet.

Citerade dig på det som jag tyckte berörde mig mest, även om jag håller med dig i väldigt mycket du skrev.

Nu är det ju faktiskt så att vi måste alla jobba mot samma mål.

Att bågjakten håller på att bli lagligt här i landet är fantastiskt.

Om trad skyttarna inte får jaga, fast dom skjuter godkänt på ibep, och årliga skjutprov så vore det bedrövligt helt enkelt.

Men! om det skulle vara så illa, så måste ju SBJF jobba FÖR ett godkännande för användning av traditionell utrustning (vilket jag absolut tror att dom kommer att göra).

Vi har ju trots allt med myndigheter och tjänstemän att göra, så bästa sättet är kanske att ta en sak i taget?

Det gäller bara att få bollen i rullning så att säga.

För rullar det gör den ;)

MVH// Kent

yellowhouse63

"kan vi inte ha olika åsikter kan vi aldrig få ut något vettigt ur debatten."

Väl valda ord! ;)

Det är inte bra nog för att jaga ännu, men den dagen jag klarar proven vill jag inte bli tvingad att använda handikaphjälpmedel i skogen bara för att bågjägarförbundet inte tror att min utrustning duger.

Markus;

Jag kortade ner ditt inlägg lite, hoppas det är ok!

Tyvärr så "lobbade" den tidigare styrelsen (och förslaget som var skrivet) endast för compskyttar, vilket var mycket olyckligt!

MEN den nuvarande styrelsen har faktiskt tänkt om i frågan! Det förslag som ligger inne hos Verket är ju jakt med pil och båge, alltså ingen begränsning på utseende. Så länge bågen klarar vissa krav! Och naturligtvis att man kan hantera den på ett riktigt sätt. Det är inget fel i grejerna!!

Tyvärr så verkar motståndet finnas kvar hos vissa styrelsemedlemmar..

Tillägg:

Det är alltså Verket som kommit på att det bara skulle bli jakt med comp och att viltarterna endast ska vara rådjur och dovkalv. Någon där har gjort uttalanden om att: "-Träffområdet på småviltet är ju så litet och att det därför är svårt att träffa dem. Samtidigt som en kvist eller liknande kan skymma vitala området.."