Jump to content

Fantastiska skott med traditionella bågar

Guest Sickboy

Recommended Posts

tvivlar inte en sekund på att det är så!.. men precis som du är med compund är jag ang tävling!.. fast man ska aldrig säja aldrig! man får juh inte vara sämre än att man kan få ändra sej!..

Mvh

Om du inte säger det till nån kan jag berätta att jag skjutit compound en gång, med med fingerskytte och instinktivt ;o)

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• J S

13

• Fundin

13

• Roger_P

8

Top Posters In This Topic

Posted Images

För att återgå till originaltrådens innehåll har jag här lagt upp en video när jag tar några skott i hobbyrummet, avståndet är bara 8 meter eftersom det är svårt att få ut så mycket mer. Istället för att göra som finnen och bara skjuta en pil och klippa har jag istället valt att skjuta tre och ta fram kameran till målet så man ser att det inte är "en på miljonen" skott utan bara tre helt vanliga skott.

Om du inte säger det till nån kan jag berätta att jag skjutit compound en gång, med med fingerskytte och instinktivt ;o)

Jag har provat det också. Men insåg att jag måste nog ha ett sikte på ändå! :)

Dom 10 första åren sköt jag med fingersläpp och 80-92 pounds. Numera fuskar jag på med release och 70 pounds.

Funderar å att skafa en 50-60 pound båge. Det räcker ju för allt vilt utom tjockhudingar i afrika.

För att återgå till originaltrådens innehåll har jag här lagt upp en video när jag tar några skott i hobbyrummet, avståndet är bara 8 meter eftersom det är svårt att få ut så mycket mer. Istället för att göra som finnen och bara skjuta en pil och klippa har jag istället valt att skjuta tre och ta fram kameran till målet så man ser att det inte är "en på miljonen" skott utan bara tre helt vanliga skott.

Mycket bra skjutet! Hur långt håll kan du hålla denna precisision på?

Däremot måste du klä in din båge/pilhylla med nåt mjukt skinn! Det låter otroligt mycket när du lägger på pilen.

Det rådjuret är inte uppfunnet än som står kvar i en tyst skog när du lägger på en pil med så högt ljud. ;)

Mycket bra skjutet! Hur långt håll kan du hålla denna precisision på?

Däremot måste du klä in din båge/pilhylla med nåt mjukt skinn! Det låter otroligt mycket när du lägger på pilen.

Det rådjuret är inte uppfunnet än som står kvar i en tyst skog när du lägger på en pil med så högt ljud. ;)

Denna precision håller jag upp till ca 12 meter (pilarna slår i varandra) sen går det snabbt utför Vid 15 är det golfboll, vid 18 tennisboll och vid 25 fotboll om jag räknar in även de dåliga skotten, det är därför jag håller mig under 20 meter vid jakt.

Bågen jag skjuter är en ran tavelbåge, alstrar blott 39J, men faktum är att jag inte har skinn på jaktbågen heller, värken kalkoner, kaniner eller getter har reagerat på ljudet. I ofs kan man smyga på pilen betydligt tystare än jag gör här.

Hemma efter en lång vandring, camouflaget är sot från tragiat blandat med solskyddskräm, när hatten är av blir dock pannan blek. Det var dock inte såhär mörkt när jag skjöt kalkonen.

Firstturkey.jpg

Funkade även bra på vildget, 2 pilar i vitalområdet eftersom hon inte reagerade på första.

Mylittlegoat.jpg

Bågen är 55# vid 26", pilen som gick djupare kapade revben både in och ut, den som gick sönder fastnade i benet på utvägen.

Denna precision håller jag upp till ca 12 meter (pilarna slår i varandra) sen går det snabbt utför Vid 15 är det golfboll, vid 18 tennisboll och vid 25 fotboll om jag räknar in även de dåliga skotten, det är därför jag håller mig under 20 meter vid jakt.

Bågen jag skjuter är en ran tavelbåge, alstrar blott 39J, men faktum är att jag inte har skinn på jaktbågen heller, värken kalkoner, kaniner eller getter har reagerat på ljudet. I ofs kan man smyga på pilen betydligt tystare än jag gör här.

Hemma efter en lång vandring, camouflaget är sot från tragiat blandat med solskyddskräm, när hatten är av blir dock pannan blek. Det var dock inte såhär mörkt när jag skjöt kalkonen.

Bågen är 55# vid 26", pilen som gick djupare kapade revben både in och ut, den som gick sönder fastnade i benet på utvägen.

Snyggt skjutet!

De viltslag du nämnde är kanske inte de som är känsligast för ljud. Men du har inte råd att låta bågen låta om du tänkt ge dig på hjortdjur och vissa afrikanska vilt. Där tror jag du kommer obönhörligen tvåa.

Vill minnas de 2 kudutjurar som jag hade inne på 20 meters håll. Frugan filmade dem när jag böjde mig fram och med handen som skydd viskade jag till henne: "jag tänker inte skjuta nån av dom".

På filmen hörs inte viskningen, men kudutjurarna drog som en avlöning efter att först ha vänt blicken mot gömslet och stirrat rätt in i kameran. Känsliga djur det där!

Snyggt skjutet!

De viltslag du nämnde är kanske inte de som är känsligast för ljud. Men du har inte råd att låta bågen låta om du tänkt ge dig på hjortdjur och vissa afrikanska vilt. Där tror jag du kommer obönhörligen tvåa.

Vill minnas de 2 kudutjurar som jag hade inne på 20 meters håll. Frugan filmade dem när jag böjde mig fram och med handen som skydd viskade jag till henne: "jag tänker inte skjuta nån av dom".

På filmen hörs inte viskningen, men kudutjurarna drog som en avlöning efter att först ha vänt blicken mot gömslet och stirrat rätt in i kameran. Känsliga djur det där!

Ja Kudu har jag aldrig varit på, men väl dovhjort, fick upp draget bara för att pröva på men kunde inte skjuta pga att jag inte hade råd att skjuta hjortar ;) då jag fick jaga gratis på allt utom just handjur av dovhjort som kostade $2000

ThomasMamre

:lol: .. lovar å vara tyst om detta!... B)

Mvh

Satt och kollade Youtube.

Tyckte jag gott kunde lägga upp några länkar på lite trickskott och annat.

Vissa har varit uppe tidigare tror jag?

Några Koreaner skjuter på en sojaböna samt gör en Robin Hood.

Dessa skjuter Fristil, dvs recurvbåge med sikte, lägg märke till ankringen.

Japansk klassiskt skytte (Kyudo), en konstform.

Nu missar han målet, men det spelar ingen roll eftersom det handlar om "Zen" o då behöver man egentligen inte ens en pil;)

Byron Ferguson, säkerligen en av världens bästa trickskyttar med långbåge.

Det finns andra sätt än att använda Releaser eller Tab.

Här demonstreras hur man använder en tumring.

Användes framför allt i asien, och då med kortare ryttarbågar.

Världens genom tiderna kanske bäste långbågskytt Howard Hill.

En legendarisk bågskytt som bla spelade in ett flertal filmer.

MVH//Sjukpöjken

Ja där ligger man i lä, inte änns i drömmarna fixar men sånna skott.

• 4 months later...
Hinkraka

Kanske lite fel tråd, men då man diskuterat bågtyper här så tar jag upp det ändå. Finns det något som är sagt kring lagförslaget om dragvikt/draglängd/pilvikt/pilhastighet?

För det kan ju eventuellt begränsa oss trad-skyttar.

Kanske lite fel tråd, men då man diskuterat bågtyper här så tar jag upp det ändå. Finns det något som är sagt kring lagförslaget om dragvikt/draglängd/pilvikt/pilhastighet?

Ingen här gör lagförslaget, frågan är nog bäst riktad till Naturvårdsverket eller liknande

Vi vet ju faktiskt inte om andra bågar än compound blir tillåtna vid en svensk bågjakt. Men än har vi inte sett beslutet så vi får väl hoppas att om man bara uppfyller kraven på effekten och klarar skjutprovet så ska man kunna jaga med vilken båge som helst. Djuret bryr sig ju inte om vad det är för båge som skickar iväg pilen. När pilen passerar genom brösthålan på ett rådjur så är ju slutresultatet detsamma oavsett bågtyp.

yellowhouse63
Vi vet ju faktiskt inte om andra bågar än compound blir tillåtna vid en svensk bågjakt.

Detta tolkar jag som att compounden är klar?

Sen om jag fattat fel eller JS uttryckt sig lite slarvigt? Det vet jag inte!

Fast skoj blir det... :)

Fast skoj blir det... ;)

ingenting är klart över huvutaget, det tror jag är den bästa inställningen man kan ha.

sen det är inte JS som bestämmer vilka bågar som blir lagliga eller inte, från bågjägar håll hoppas nog

alla att alla typer av bågar blir tillåtna så länge de uppfyller vilka krav som nu kommer att sättas.

Väldigt liten ide att spekulera,diskutera detta då ingen här kan avgöra vad som igentligen kommer att ske

önsketänkanden har vi alla tror jag, även jag då jag gärna åker till sverige och jagar någon gång med bågen.

Dock tror jag att otåligheten skapar en massa frustration,irritation osv, det är nog bäst att bara vänta och se

med tiden kommer vi säkert få klarhet i vad som kommer att gälla.

Fast skoj blir det... <_<

Ja, om man ska tolka det som verket gick ut med i januari så verkar det endast avse compoundbågar i ett inledande skede. Men det vet vi ju inte förrän beslutet kommer. Det kan ju faktiskt bli ett negativt svar också.

Förbundet har då iaf inte satt någon begränsning vid bågtyp i sin ansökan.

yellowhouse63
Ja, om man ska tolka det som verket gick ut med i januari så verkar det endast avse compoundbågar i ett inledande skede. Men det vet vi ju inte förrän beslutet kommer. Det kan ju faktiskt bli ett negativt svar också.

Förbundet har då iaf inte satt någon begränsning vid bågtyp i sin ansökan.

Precis som jag trodde! <_<

yellowhouse63
ingenting är klart över huvutaget, det tror jag är den bästa inställningen man kan ha.

sen det är inte JS som bestämmer vilka bågar som blir lagliga eller inte, från bågjägar håll hoppas nog

alla att alla typer av bågar blir tillåtna så länge de uppfyller vilka krav som nu kommer att sättas.

Väldigt liten ide att spekulera,diskutera detta då ingen här kan avgöra vad som igentligen kommer att ske

önsketänkanden har vi alla tror jag, även jag då jag gärna åker till sverige och jagar någon gång med bågen.

Dock tror jag att otåligheten skapar en massa frustration,irritation osv, det är nog bäst att bara vänta och se

med tiden kommer vi säkert få klarhet i vad som kommer att gälla.

Fast skoj blir det... <_<

yellowhouse63
Joo det e sant förstås <_<

Vi håller tummarna....!

yellowhouse63
Vi håller bågarna. ehh.

<_<