Publicerat Februari 14, 200917 yr Japp då var det bestämt, foxterrier ska det bli! Nu vill jag ha hemsidenamn på olika uppfödare där man kan läsa om foxens olika fördelar och andra bravader. Foxterrierklubbens hemsida är ju bara till för utställningshundarna. Visst tycker jag att dom också är intressanta, men inte om hundarna inte används till praktisk jakt också. Så kom igen och överös mej med information om olika foxar!
Publicerat Februari 14, 200917 yr Janne Falk o Kettukiller jagar med foxar. De borde väl kunna skriva en del : ) I Grythunden, SGK:s årsbok var det ett reportage om Foxen som Janne skrivit. /M
Publicerat Februari 15, 200917 yr http://www.foxterrierklubben.com/ Foxterrierklubben har tyvärr inte så mkt med de jagande foxarna att göra, så där hittar man inte så mkt. Jag skulle kolla annonser i allmänhet...och sedan undersöka eventuella annonsörer. Finns en annons nu på nätet som jag själv är mkt skeptisk till, nämner inga namn men kolla upp huruvida det jagas med tiken i fråga och hur tidigare kull blivit.Då bör du kunna sålla bort endel. Det lär garanterat komma nån intressant kull framöver vårkanten.
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Hum har jag valt fel ras eller finns det bara väldigt få jägare som använder Foxterrier?
Publicerat Februari 16, 200917 yr Hum har jag valt fel ras eller finns det bara väldigt få jägare som använder Foxterrier? Det är väl bara tyskterrierklubben som pratar jakt, resten av rasklubbarna tror jag nog du får söka efter jaktgrejer... Ang. fel ras... Utan att veta allt för mycket så tror jag avelsbasen är mindre då det gäller foxarna än någon annan ras. Jag har dock inga belägg för det. /Micke
Publicerat Februari 16, 200917 yr Kolla med "Underdogs" här på sidan, han föder upp jagande foxterriers. Träffade en av hans tikar i helgen, mkt trevlig hund med stor jaktlust. Mvh Vesslan
Publicerat Februari 17, 200917 yr hejsan, inte allt för många som använder Foxterrier men den börjar kämpa sig tillbaka stabilt. jag har en ifrån Järvsöstigens kennel i sundsvall mkt bra ställe. Marianne jonsson Hall jätteduktig uppfödare som har tagit över ifrån sin pappa sigurd som jagade mkt med fox terrier. Det finns några jaktchampions så testa där:)
Publicerat Februari 17, 200917 yr sök i Finland. Vet att det finns jäkligt bra jaktlinjer där ännu.. Vill man ha en förliggare så är finska foxar okej...däremot skulle jag aldrig köpa en foxterrier från Finland om jag ska ha en sprängare. Vissa kanske inte håller med mig...men jag står fast vid min uppfattning tills motsatsen bevisas.Allt är inte bättre i Finland när det gäller jakthundar.....
Publicerat Februari 19, 200917 yr Joda finns mange fox terriers som brukes på jakt, send meg en PM så kan jeg sette deg i kontakt med en oppdretter her i Norge, han har oversikt over det meste som finnes av jaktlinjer her i Norge og Sverige.
Publicerat April 3, 200917 yr Författare Tjho! Nu är valpen född. Ge mej nu massor med tips på vad jag ska göra för att grytproven ska gå som på räls nästa år .
Publicerat April 3, 200917 yr Tjho! Nu är valpen född. Ge mej nu massor med tips på vad jag ska göra för att grytproven ska gå som på räls nästa år . Ge hunden möjlighet att krypa och utforska saker direkt. När jag fick hem senaste hunden så byggde jag snabbt som attan ett minigryt av några lådor som låg och skräpade. http://ozzysblogg.blogspot.com/2008/01/hh-jaja-igen.html Fixa ett räv- eller grävlingsskinn som du kan busa o kampa med. Men man får vara lite försiktig med kampandet. Första terriern kampade jag jättemycket med och andra har jag inte kampat nästen någonting med. Man skall komma ihåg att de är terriers och att kamplusten antagligen finns där utan att man behöver locka fram den! Och så ut i skogen så fort som möjligt och göra hunden skogsvan, titta i hålor och skrevor ha med en äldre jycke osv. I sommar kan du uppsöka ett träningsgryt i grythundklubbens regi och låta hunden vistas vid och i grytet. Öppna luckorna och låt den springa/leka i grytet MEN ingen grävling i kitteln, ännu! /Micke
Publicerat April 27, 200916 yr Författare Ge hunden möjlighet att krypa och utforska saker direkt. När jag fick hem senaste hunden så byggde jag snabbt som attan ett minigryt av några lådor som låg och skräpade. http://ozzysblogg.blogspot.com/2008/01/hh-jaja-igen.html Fixa ett räv- eller grävlingsskinn som du kan busa o kampa med. Men man får vara lite försiktig med kampandet. Första terriern kampade jag jättemycket med och andra har jag inte kampat nästen någonting med. Man skall komma ihåg att de är terriers och att kamplusten antagligen finns där utan att man behöver locka fram den! Och så ut i skogen så fort som möjligt och göra hunden skogsvan, titta i hålor och skrevor ha med en äldre jycke osv. I sommar kan du uppsöka ett träningsgryt i grythundklubbens regi och låta hunden vistas vid och i grytet. Öppna luckorna och låt den springa/leka i grytet MEN ingen grävling i kitteln, ännu! /Micke Det verkar svårt att hitta kennlar eller jägare som skriver lite om sina foxar så som du gör ironheadmike men du kanske är unik
Publicerat April 27, 200916 yr Det verkar svårt att hitta kennlar eller jägare som skriver lite om sina foxar så som du gör ironheadmike men du kanske är unik unik och unik, jag vet själ hur det är att treva och inte veta så kan jag hjälpa till så gör jag så gott jag kan på ett någorlunda objektivt sätt. Foxar är dock den ras jag har minst erfarenhet av! /Micke
Publicerat Maj 16, 200916 yr Tjho! Nu är valpen född. Ge mej nu massor med tips på vad jag ska göra för att grytproven ska gå som på räls nästa år . Tränna den också att hoppa upp på ex en upp och ned vänd låda eller hoppa efter något den gärna vill ha ett upp hängt ben. Så bak partiet blir spänstigt så den lätt kan hoppa upp på hyllan du kan göra en 20-20 tunnelbit som den skall träna att hoppa upp och in i .I mitt tycke är det viktigt att spänsten är god på gryt hunden så den klarar att hoppa även inne i bergs gryt och inte blir kvar inne i en avsats.Vi ser inte hur det ser ut där under vi kan bara se till att de är väl förbereda Mvh Rolf
Publicerat Maj 26, 200916 yr Det verkar svårt att hitta kennlar eller jägare som skriver lite om sina foxar så som du gör ironheadmike men du kanske är unik Enig at det finnes få oppdrettere som skriver om jakt, men du finner noen jakthistorier på kammeret.no, prøv ett søk der Men du har enda ikke svart på hvor du har kjøpt valp ? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=12355 http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=2610
Publicerat Juni 1, 200916 yr Författare Enig at det finnes få oppdrettere som skriver om jakt, men du finner noen jakthistorier på kammeret.no, prøv ett søk der Men du har enda ikke svart på hvor du har kjøpt valp ? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=12355 http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=2610 Nu är valpen hemma. Hon är efter Järvsöstigens Issy och hanen heter Ricky.
Publicerat Juni 3, 200916 yr Nu är valpen hemma. Hon är efter Järvsöstigens Issy och hanen heter Ricky. Grattis, bra val Lycka till!!
Publicerat September 7, 200916 yr Författare Va ute och plockade svamp igår. Gick förbi ett gryt och tänkte att det kanske är bäst att koppla foxen innan vi gick fram och tur va nog det. Alla hundar blev totalt galna så det va nog någon hemma men det va bara foxen som ville ner slet som en galning ner i hålet. Hon är ju bara 5 månader men intresset verkar ju finnas.
Publicerat September 7, 200916 yr vad ska du jaga med den?? vissa brukar säga man ska vänta ett bra tag med en rävsprängare så den inte hittar på massa otyg och hinner mogna,föreliggare tidigare,,men att den tycker det är roligt och jaga tror jag är generellt i alla hundar,vill hunden gå ner så gör den det..men kan man göra det under kontrollerade förhållanden är det alltid bra,men jag ska ej göra med nya att vara tidigt ute då jag vill min ska vara lite mera sanad i grytet då den bara ska hålla kvar djuren,min andra är bra på få saker och ting i rörelse,,tror därmed även vi har från samma hanhund en valp.. men grävling är alltid bra injagning eller bara testa då dom aldrig eller sällan går till attack som en räv gör och sätter sin respekt genom anfall,, ska köra min om den funkar i provgryt men inte mer än att få det på papper för jag tycker det är en barnlek för hunden dära,min skulle även idag klara apport provet och hyllan 5 månader gamal...
Publicerat September 8, 200916 yr vad ska du jaga med den?? vissa brukar säga man ska vänta ett bra tag med en rävsprängare så den inte hittar på massa otyg och hinner mogna,föreliggare tidigare,,men att den tycker det är roligt och jaga tror jag är generellt i alla hundar,vill hunden gå ner så gör den det..men kan man göra det under kontrollerade förhållanden är det alltid bra,men jag ska ej göra med nya att vara tidigt ute då jag vill min ska vara lite mera sanad i grytet då den bara ska hålla kvar djuren,min andra är bra på få saker och ting i rörelse,,tror därmed även vi har från samma hanhund en valp.. men grävling är alltid bra injagning eller bara testa då dom aldrig eller sällan går till attack som en räv gör och sätter sin respekt genom anfall,, ska köra min om den funkar i provgryt men inte mer än att få det på papper för jag tycker det är en barnlek för hunden dära,min skulle även idag klara apport provet och hyllan 5 månader gamal... Jag tycker att man ska börja jaga så tidigt som möjligt (givetvis måste hunden vara redo) just för att undvika att hundarna blir för skarpa. Men man ska inte vara dum, unghunden ska släppas i ett lätt gryt med chans på ett snabbt avslut. Sedan håller jag med om att grävling är bra att börja med dom som FC säger inte brukar attackera hunden om inte hunden attackerar grävlingen först. Många är rädd för att släppa på grävling men räv brukar kunna vara elaka särskilt om hunden är lite vekare.
Publicerat September 8, 200916 yr Författare Jag tycker att man ska börja jaga så tidigt som möjligt (givetvis måste hunden vara redo) just för att undvika att hundarna blir för skarpa. Men man ska inte vara dum, unghunden ska släppas i ett lätt gryt med chans på ett snabbt avslut. Sedan håller jag med om att grävling är bra att börja med dom som FC säger inte brukar attackera hunden om inte hunden attackerar grävlingen först. Många är rädd för att släppa på grävling men räv brukar kunna vara elaka särskilt om hunden är lite vekare. Hur vet man att hunden är redo. Har hört att man ska vänta upp till 2år med vissa hundar sammtidigt som jag läste på någon hemmsida om en hund som börjat jaga vid 5-6 månader. Hadde ju tänkt att vänta tills nästa år med jagandet men måste erkänna att det känns välldigt långt. (Vill ju jaga nu. )
Publicerat September 8, 200916 yr Prova hunden i lådgryt under kotrollerade former (galler mellan hund och grävling) där ser du om hunden är mogen för vidare injagning. hundar är individer och vissa mognar senare än andra. Prova dig fram och var inte rädd för att fråga erfaret folk. Är du medlem i grythundsklubben? Dom hjälper dig säkert med din hund, var bor du?