Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Foxterrier

Featured Replies

Publicerat

vill hunden går ner är det ett bra tecken,men man ska komma ihåg första mötet brukar kunna göra mycket hur framtiden ska ge.alltså om det blir otäckt,jag gillar hundar som visar tidig jakt och det brukar vara inom den fyllt 1år,men sen har jag ingen hund blivit bättre för det...

Publicerat
vill hunden går ner är det ett bra tecken,men man ska komma ihåg första mötet brukar kunna göra mycket hur framtiden ska ge.alltså om det blir otäckt,jag gillar hundar som visar tidig jakt och det brukar vara inom den fyllt 1år,men sen har jag ingen hund blivit bättre för det...

Håller med, hunden ska gå ner på eget bevåg, gör den inte det så är den kanske inte heller mogen för grytjakt. Sedan så kan det som FC skriver vara förödande om en försiktig unghund åker på stryk i sitt första gryt. Hundar med den rätta jaktlusten kommer dock över även en tuff start, därmed inte sagt att man ska vara dum mot hunden och stoppa ner en orutinerad hund i ett svårt gryt. Om en hund med tidig jakt är bättre kan jag inte svara på, jag har både hundar som varit tidiga och sena när det gäller jaktmognad och den enda slutsatsen jag själv kan göra är att de som mognat senare har/haft ett något mer avslappnat beteende och förhållningsätt till jakten, dock inte med varken sämre jaktlust eller skärpa. Dom hundar som är tidigt igång och ivriga i jakten brukar förbli det livet ut, sedan är ju terriers i allmänhet ganska tidiga i utvecklingen. taxen visar ju ofta en annan mognadsprocess. Iaf dom jag har/haft äran att jaga med.

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

I dag va vi vid konstgytet för fösta gången. Enligt de kunniga som va där så gick det bra skällde som en galning . Och ville mer än hon fick. Så nu väntar vi till nästa vecka då vi ska dit igen :huh:

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Tjoho!

Första grävlingen är död. Tror att hon skötte sej bra. Efter ca en timmes arbete och 3 nedeslag senare lyckades vi avsluta på 2dm djup. En stor sugga.

Publicerat

Kompisen har nog en ur samma kull som dig.

Funkar bra, fin storlek och god lust =) Ett lite ylande skall, härligt =)

• 3 months later...
Publicerat

Synes det var lite bilder her :P

Har selv to Fox terrier som jeg bruker på jakt den ene er en tispe på 4 år og en hann hund på 7 månder.

Tispen heter Seidemanns dora (SD) og hann hunden Billi, SD er moren till Billi og faren til Billi er russisk (Black).

SD er brukt en del på revejakt men i hovedsak brukt til avel, skal begynne og bruke henne mer på mink og hermelin jakt framover :P Billi er ganske ung enda så han har jeg kunn testet på Hermelin/mink i bur og brukt han et par ganger ute på jakt men har ikkje skutt noe før han enda. Har vært en del plaget med Billi når han var 5 månder så oppdaget jeg at han hadde patellaluksjon på begge bak bena grad 3 og 4, har operert den med grad 4 og jeg er i vurderings fasen om jeg skal ta en operasjon til da det er ganske usikkert om han kommer til og bli 100% igjenn.

Legger ved et par bilder av hundene her:

post-2846-1291752044_thumb.jpg

untitled.bmp

63801399.png

Uploaded with ImageShack.us

• 8 months later...
Publicerat

Ser på http://www.foxterrierklubben.com/ at de har begynt å ta grytjegere seriøst nå.

Ta en titt på grytbiten, er det mange jegere som har fylt ut det skjemaet?