Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hot Rod

Featured Replies

Publicerat

Har i många år funderat på att bygga en Hotrod. Helst nått liknande som Millners rod från "sista natten med gänget". Det är väl en -31a med 32ans grill.

Nåväl, har nu planer att köpa en drivlina till att börja med och givetvis ska den vara så billig som möjligt för det blir dyrt nog i slutändan. Jag upptäckte snart att bland det billigaste sättet att hitta en V8 m låda är att köpa en van och vanligast är Dodge. Det är då 318 med 727 låda som är vanligast o enklast att hitta. De är normalt försedda med insprut vad jag förstår och det gör saken lite svårare eftersom jag inte tänkte förse rodden med alla de givare som en modern bil är försedd med vilket kan ställa till det för elektoniken/insprutet. I värsta fall startar inte skiten.

Så till mina frågor, har ni andra några förslag på en billig drivlina? Hur löser man enklast styrningen av insprutet eller kan man skrota den o sätta på ett vanligt insug och hur påverkar det besiktningen (max 0,15kw/1kg bil).

Kom med alla galna ideer och förslag.

• Svar 69
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Vet inte om det är billigt, men hemmabyggen verkar hyffsat ofta ha donator-linor från jaguar eller ford, kanske nått o kika på?

Publicerat

Gamla Chevy-8:or finns väl att få tag på billigt. Jänkarnas volvo, billiga delar åxå.

Publicerat

Jag sa ju till dig i lördags vad du ska ha för drivlina RW :P Hörde du inte på då

Publicerat
  • Författare
Jag sa ju till dig i lördags vad du ska ha för drivlina RW :lol: Hörde du inte på då

Jag tycker inte att en Volvo drivlina är nåt att ha i en roligare bil. Känns ungefär som att gå på fest med nersketna byxor.... ^_^

Publicerat
  • Författare
Gamla Chevy-8:or finns väl att få tag på billigt. Jänkarnas volvo, billiga delar åxå.

Chevorna brukar vara dyrare men å andra sidan är delarna billigare. Svårt val men att tänka på är att jag behöver en besiktningsmotor. Den får å andra sidan gärna vara en bra grund att bygga vidare på. Jag har ju haft både cheva (Camaro) och Ford (Cougar) förr så det är lite spännande att ha en Mopar.

Publicerat
  • Författare

Jag hade hoppats att Stocken1969 skulle hitta in här för han har ju haft en Valle med bra drag i (10 sek bil). Han nämde nått om att Jeep grand Cherokee med stora motorn (360) ska ha bra toppar och då vara en bra grund att bygga på. Problemet är att de har en låda med fördelningsdel för 4WD som jag inte har nytta av. Van:arna ska normalt ha en 727 låda och ibland en Dana 60 m diff som bakaxel. Blir kanske att kombinera ihop från olika bilar...

Ingen som förövrigt har nån gammal bil stående (äldre än 1948) i nån lada??

Publicerat

du undrade hur det påverkade besiktningen. Om du fixar papper på en bil som är äldre än 50? (Minns inte riktigt åldern) så är det väl besiktnings fritt. Har en polare som har just en sån, eller om det var den förra som han hade som var typ en kopia på American Graffiti rodden. Och den var besiktnings fri pga ålder.

Publicerat

Snoka upp en gammal Dodge Van med uselt oljetryck och mycket rost. Köpes för skrotpeng ta lådan och sälj motorn. Eller ännu bätre om du hittar en Van av B-modell Då har du även en bra bakaxel. Samma där sälj motorn Det är ändå bara en 318. Snoka sen upp en Grand Cheroke Och Filéa den sälj allt utom motorn. Du skall ta den stora modellen 360. Där har du en bra grund och desutom lite pengar över. hihi

Gammal bil kan jag kolla upp till dej om du vill.

Publicerat

Ursäkta ett litet sidospår men jag har funderat på att skaffa en gammal Cherokee, alt. wagoneer och ha som jaktbil. Kommer aldrig att glömma den Cherokee Chief jaktledaren i pappas jaktlag hade... Har haft bl.a. en camaro Z/28 -69 med icke original hottad big block, så suget efter V8 finns där alltid, även om jag är nöjd med min Toyota LC 90. Funderar nu på en vanlig bil + en fet jaktbil!

Stocken - när du menar stora 360:an då menar du fyrportsversionen antar jag? Man ser ibland äldre jeepar då de bytt ut motorn (antingen 6.an eller en 360 även om det fanns en större 400 nånting tror jag) mot allt från toyota dieslar till GM 350 TPI. Brukar det vara problem med drivlinan?

Publicerat
  • Författare
du undrade hur det påverkade besiktningen. Om du fixar papper på en bil som är äldre än 50? (Minns inte riktigt åldern) så är det väl besiktnings fritt. Har en polare som har just en sån, eller om det var den förra som han hade som var typ en kopia på American Graffiti rodden. Och den var besiktnings fri pga ålder.

Nja, såvitt jag vet så blir det en bil med bytt drivlina, bromsar o axlar ett "ombyggt fordon" om det finns papper på att den varit besiktigad/registrerad innan. Har man inga papper eller om ombyggnaden är större så bedöms den vara ett "amatörbyggt fordon". Ett AF får då en ny identitet och räknas då som nybyggd men utan krav som andra nybygda fordon har (avgaskrav, krocktest mm). Blir det ett OF slipper man de avgifter som ett ny registerat fordon beläggs med (accis mm) och man har kvar den gamla identiteten. Detta såvitt jag tolkat texten på SFROs hemsida rätt.

Faktum är att jag funderar lite på om man inte skulle satsa på en Duett. Sätter man på framaxel från en 140:a och bromssystem från den, stöddig bakaxel från en jänke samt en V8:a m automat skulle man få en billig "rod" som man kan besiktiga som OF. Sen kan man ju piffa till den med ordentliga däck o fälgar samt färg i lite streetmacine stuk så ser den nog trevlig ut

Jag har ju satt en drömgräns på ca 50 000:- som maxtak för vad det får kosta.... :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Snoka upp en gammal Dodge Van med uselt oljetryck och mycket rost. Köpes för skrotpeng ta lådan och sälj motorn. Eller ännu bätre om du hittar en Van av B-modell Då har du även en bra bakaxel. Samma där sälj motorn Det är ändå bara en 318. Snoka sen upp en Grand Cheroke Och Filéa den sälj allt utom motorn. Du skall ta den stora modellen 360. Där har du en bra grund och desutom lite pengar över. hihi

Gammal bil kan jag kolla upp till dej om du vill.

Härligt att se att du hittat hit.

Å vafan e en van av B-model??

Publicerat

RW - varför inte en Suzuki Samuraj med en V8:a? Jaktbil med V8? Det skulle vara intressant! Faan jag kanske skall fundera på en sådan själv...

Publicerat
Jag tycker inte att en Volvo drivlina är nåt att ha i en roligare bil. Känns ungefär som att gå på fest med nersketna byxor.... :rolleyes:

Nu sa jag faktiskt SCANIA. Är som en smoking på grillpartaj :) Ska inte lägga mig i mer här nu RW , jag lovar

Publicerat
  • Författare
Nu sa jag faktiskt SCANIA. Är som en smoking på grillpartaj :wacko: Ska inte lägga mig i mer här nu RW , jag lovar

Just det, när vi snackade om kraftiga bakaxlar så tyckte du att en Scaniabakaxel vore sprängsäker, vilket den säkert är men ack så tung. <_<

Publicerat
  • Författare
RW - varför inte en Suzuki Samuraj med en V8:a? Jaktbil med V8? Det skulle vara intressant! Faan jag kanske skall fundera på en sådan själv...

Tja, en sån borde kunna tugga sig över ett berg på tomgång men nu är det en gatmaskin jag funderar på....

Publicerat
Nu sa jag faktiskt SCANIA. Är som en smoking på grillpartaj ;) Ska inte lägga mig i mer här nu RW , jag lovar

Nu svär du i kyrkan amakulu, skania har bara en fördel och det är att men lätt kan se var de varit på oljespåren ;):D:D

/Lasse

Publicerat
Ursäkta ett litet sidospår men jag har funderat på att skaffa en gammal Cherokee, alt. wagoneer och ha som jaktbil. Kommer aldrig att glömma den Cherokee Chief jaktledaren i pappas jaktlag hade... Har haft bl.a. en camaro Z/28 -69 med icke original hottad big block, så suget efter V8 finns där alltid, även om jag är nöjd med min Toyota LC 90. Funderar nu på en vanlig bil + en fet jaktbil!

Stocken - när du menar stora 360:an då menar du fyrportsversionen antar jag? Man ser ibland äldre jeepar då de bytt ut motorn (antingen 6.an eller en 360 även om det fanns en större 400 nånting tror jag) mot allt från toyota dieslar till GM 350 TPI. Brukar det vara problem med drivlinan?

400an går att hitta i B-mod Vanar och pickisar men det är rena smog motorer kostar skjortan att få snurr på. Även om det är en bigblock. Då är 360n bättre då den har mer gemensamt med 340n. Dvs allt kul passar.

Publicerat
Härligt att se att du hittat hit.

Å vafan e en van av B-model??

B-model är dom tyngre typ B250 och liknande Mindre C-korts åk.

Publicerat

RW se om du kan hitta SFROs bygghandbok där står mycket nyttigt i den. Jag vet att det gick att köpa den genom tidningen Weels.

Publicerat
  • Författare
RW se om du kan hitta SFROs bygghandbok där står mycket nyttigt i den. Jag vet att det gick att köpa den genom tidningen Weels.

Har den dock står inte bra tipps typ van av B-model. tack. Ska leta på blocket nu.

Publicerat

RW vill du jag skall ringa en runda om objekt och donatorer. Så tveka inte att säga till.

Publicerat
Faktum är att jag funderar lite på om man inte skulle satsa på en Duett.

Duetten och framför allt PV:n tycker jag är klart underskattade objekt. Går ju att få dom klart fräcka. Inte full koll men bör man kanske ha flipfront för att knöla ner en 8:a i den?

Publicerat

Det blir svår med pvn om man väljer 444 eller544 då dom inte har ram. Dutten har ram och där för en enklare kandidat.

Publicerat

Glömde det :blush: men det går väl om man sätter förstärkningar från torpeden till, ja va ska man kalla dom, "rambenen"?