Publicerat Februari 16, 200917 yr Har ett tag funderat på att byta ut siktet till klass 1an. Jag är på jakt efter ett hyfsat allround siktesom inte kostar skjortan och halva byxbenet typ Zeiss och Swarre. Alternativet är att skaffa 2 sikten dels ett billigare sikte typ beg leupold 3-9/50 för vanlig jakt och ett 8/56 belyst eller utan för vakjakt. Problemet är att det inte är helt lätt att hitta sikten i rätt prisklass och skick, att då hitta 2 st olika är inte lättare. Bombardera mig med tips och inputt /Lasse
Publicerat Februari 16, 200917 yr Har ett tag funderat på att byta ut siktet till klass 1an.Jag är på jakt efter ett hyfsat allround siktesom inte kostar skjortan och halva byxbenet typ Zeiss och Swarre. Alternativet är att skaffa 2 sikten dels ett billigare sikte typ beg leupold 3-9/50 för vanlig jakt och ett 8/56 belyst eller utan för vakjakt. Problemet är att det inte är helt lätt att hitta sikten i rätt prisklass och skick, att då hitta 2 st olika är inte lättare. Bombardera mig med tips och inputt /Lasse jag har enligt mig ett bra allround sikte 2,5-10x56 belyst. har skjutit djur på många olika avstånd med det och det funkar ypperligt till vak. fabrikatet bestämmer plånboken.
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare jag har enligt mig ett bra allround sikte 2,5-10x56 belyst. har skjutit djur på många olika avstånd med det och det funkar ypperligt till vak. fabrikatet bestämmer plånboken. Är sugen på lite mer förstorings grad annars helt ok. vad har du för fabrikat på ditt? /Lasse
Publicerat Februari 16, 200917 yr Jag har jagat med ett gäng olika Leupold under mina aktiva år. Aldrig har något svikit mig,ej heller har jag haft anledning att klaga på optiken eller skymningsvärdena. Liksom för dig är min budget begränsad. Hur Leupold belysning är har jag ingen koll på då jag själv köpte mitt första belysta någonsin för några veckor sedan,det blev en ny Meopta 7x56 med belyst punkt för 6500:- /Micke
Publicerat Februari 16, 200917 yr Är sugen på lite mer förstorings grad annars helt ok. vad har du för fabrikat på ditt?/Lasse IOR. gillar man mer förstoring ska man ha det men x10 funkar fint för mig, har hyggliga resultat på 500 m med det bättre än det x 18 jag hade med sämre optik.
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare Jag har jagat med ett gäng olika Leupold under mina aktiva år.Aldrig har något svikit mig,ej heller har jag haft anledning att klaga på optiken eller skymningsvärdena. Liksom för dig är min budget begränsad. Hur Leupold belysning är har jag ingen koll på då jag själv köpte mitt första belysta någonsin för några veckor sedan,det blev en ny Meopta 7x56 med belyst punkt för 6500:- /Micke Jag har ingen begränsad budget jag är bara snål så slapp Hipp o lägga in någon kommentar om det Nej visst är det så att pengar inte finns i överflöd till pappas leksaker, skulle gärna ha tre sikten till varje vapen med det är nog en utopi som aldrig kommer att upplevas. Eftersom kl 1an kommer att anv ändas till grisvak, älgjakt div rådjur och till viss del om jag blir bättre i skyttet en del bana så vill jag gärna ha ett sikte med belyst riktmedel. (Fråga mig inte varför har bara fått för mig att det underlättar) Samt kunna skjuta på lite längre håll med bra förstoring. Till kl2an kommer jag att köpa ett vettigt sikte vet inte vad än bara som jag kan vaka räv och jaga rådjur med, sedan har jag redan mitt Buschnell som passar fint till banan. /Lasse
Publicerat Februari 16, 200917 yr Författare IOR. gillar man mer förstoring ska man ha det men x10 funkar fint för mig, har hyggliga resultat på 500 m med det bättre än det x 18 jag hade med sämre optik. Visst är det så, bra optik är viktigare en förstoring. AAAAA Dessa ständiga val. /Lasse
Publicerat Februari 16, 200917 yr Jag har ingen begränsad budget jag är bara snål så slapp Hipp o lägga in någon kommentar om det Nej visst är det så att pengar inte finns i överflöd till pappas leksaker, skulle gärna ha tre sikten till varje vapen med det är nog en utopi som aldrig kommer att upplevas. Eftersom kl 1an kommer att anv ändas till grisvak, älgjakt div rådjur och till viss del om jag blir bättre i skyttet en del bana så vill jag gärna ha ett sikte med belyst riktmedel. (Fråga mig inte varför har bara fått för mig att det underlättar) Samt kunna skjuta på lite längre håll med bra förstoring. Till kl2an kommer jag att köpa ett vettigt sikte vet inte vad än bara som jag kan vaka räv och jaga rådjur med, sedan har jag redan mitt Buschnell som passar fint till banan. /Lasse belysning tycker jag helt klart är en bra grej men den måste kunna ställas mycket lågt.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Har ju en Z Varipoint 2,5-10x50 som måste nära nog vara den ulimata allroundsiktet om man inte endast ska ha bössan för drevjakt eller toppfågel. + bra förstoringsspann för både drev och smyg + bra riktmedel för drev och vak + bra ljus för vak + ej för klumpig för smyg En Nikon E belyst i samma utförande kanske? /Må
Publicerat Februari 17, 200917 yr Hua, är ju inte enkelt.. Min egen uppsättning idag på .308 är ju en Leupold VXII 2-7x33 för drevjakt, skogsjakt lite av varje. Funkar bra och är lätt och smidig. Vill man när ytterligare 70gram på kikaren så finns det ju en UL variant 2-7x28. För vak och längre avstånd har jag en Meopta, 3-12x50, med lyse i toppen. Funkar kanon för mig iaf, både för plånbok och jakten. MEN, fick jag välja så hade jag hellre haft en kikare, kanske en Swarre Z6i eller ngt. Alt en tysk 1,5-6 och en lättare vakkikare... hua.. finns mycket att klura på.. :/
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Hua, är ju inte enkelt.. Min egen uppsättning idag på .308 är ju en Leupold VXII 2-7x33 för drevjakt, skogsjakt lite av varje. Funkar bra och är lätt och smidig. Vill man när ytterligare 70gram på kikaren så finns det ju en UL variant 2-7x28. För vak och längre avstånd har jag en Meopta, 3-12x50, med lyse i toppen. Funkar kanon för mig iaf, både för plånbok och jakten. MEN, fick jag välja så hade jag hellre haft en kikare, kanske en Swarre Z6i eller ngt. Alt en tysk 1,5-6 och en lättare vakkikare... hua.. finns mycket att klura på.. :/ Oja visst finns det. Man vill ju ha bra grejjer över hela spannet. Det optimala är nog kvalitets sikten e56 glugg för vak och ett lättare för drev och ett för ev målskytte, mend et blir dyyyyyrt. Slår man ihop de kriterierna så hamnar man allt som oftast på eett 2,5/10-50 eller liknande. /Lasse
Publicerat Februari 17, 200917 yr Jag har en trijicon 2,5-10x56 som jag är supernöjd med konstant belysning bra optik enligt testerna samma klass som de tyska. förstoringsgraden är bra! tillräckligt lågt för att kunna svinga på drevjakt och riktmedlet kanon då jag använder aimpoint på hundförar bössan så funkar triangeln som en "rödpunkt" i snabba lägen. Och med den belysning som är funkar i alla lägen på nattvak. Priset betydligt billigare än de tyska runt 6000 om du köper på nätet av någon som importerar.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Oja visst finns det. Man vill ju ha bra grejjer över hela spannet. Det optimala är nog kvalitets sikten e56 glugg för vak och ett lättare för drev och ett för ev målskytte, mend et blir dyyyyyrt.Slår man ihop de kriterierna så hamnar man allt som oftast på eett 2,5/10-50 eller liknande. /Lasse Iofs.. du är ju så gammal så du har nog inte någon nytta av en 56glugg numera..
Publicerat Februari 17, 200917 yr Lasse Fundera på vilka omständigheter som kommer att råda då du använder det. Här nere är vi inte lika "välsignade" med snö och minusgrader som uppåt landet vilket gör att du kommer att vaka utan denna upplysande fördel i de flesta fall. Leupold är väldigt trevliga kikare dvs lätta, snygga, hållbara etc - jag har tre stycken - det finns dock en sak som de inte är jättebra på och det är mörkeregenskaper när det är riktigt mörkt. Här behövs ofta den lilla "edge" som tyskarna ger (kanske Trijicon också?). Just nu är omständigheterna för vak nära optimala häromkring men hur ofta är de det? //K9
Publicerat Februari 17, 200917 yr LasseFundera på vilka omständigheter som kommer att råda då du använder det. Här nere är vi inte lika "välsignade" med snö och minusgrader som uppåt landet vilket gör att du kommer att vaka utan denna upplysande fördel i de flesta fall. Leupold är väldigt trevliga kikare dvs lätta, snygga, hållbara etc - jag har tre stycken - det finns dock en sak som de inte är jättebra på och det är mörkeregenskaper när det är riktigt mörkt. Här behövs ofta den lilla "edge" som tyskarna ger (kanske Trijicon också?). Just nu är omständigheterna för vak nära optimala häromkring men hur ofta är de det? //K9 Jag upplevde det senast i går när jag tog min 300 som är bestyckad med en leupold 3-9x50 och jag har jämfört många gånger förut mörkeregenskaperna saknas på leupolden om man vill åt det lilla extra. Om jag tittar i min swarovski eller trijicon och ser grisen hur tydligt som helst och sedan går över i min leupold så går det inte att skjuta med sistnämnda.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Titta i t ex en Swarre och en Leupold och jämför med att titta ut i snön, även i fullt dagsljus.. Det är synbar skillnad.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Hörrö din lilla smålänning Hur kul är det tror du att vara sugen på att vaka räv på höststubben en natt med halvmåne och väl på plats inser du att du inte har en chans att skjuta pga kass kikare? Belyst riktmedel i någon form ska du ha alltså. Sen vilket fabrikat är knepigare då du är snållänning De två tuberna jag har, 1,5-6x42 och 3-12x56 kommer jag aldrig att byta ut! Båda har grymma mörkeregenskaper samt skitbra rödpunkter. Japp, de kostade skjortan och halva byxbenet men i priset ingick att man slapp dessa brydderier som du sitter i just nu! Dessutom så när de är betalda, vilket mina är, så är det bekymret fullkomligt bortglömt! Kladdat lite på de nya swarrarna men aldrig riktigt insett dess storhet men det kan bero på att jag är totalt varipointfrälst.. Mvh!
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Iofs.. du är ju så gammal så du har nog inte någon nytta av en 56glugg numera.. Ha tror inte ett dugg på vad du insuinerar /Lasse
Publicerat Februari 17, 200917 yr Men Lars lille, inse, du kommer iaf att lägga massa pengar på dessa tokdyra sikten iaf förr eller senare bara för att testa. Varför inte göra det direkt så slipper du dessa funderingar? Mvh!
Publicerat Februari 17, 200917 yr Once you go german you näver go back, ett påstående som för min del är helt sann, jag är nog en liten optik _ _ _ _ men det är ju mest jag och min plånbok som lider av det eller hur, när jag jagar är det sällan, läs aldrig som jag kan skylla på min optik har varit den begränsande faktorn. Ergo köp en gång och gå och jaga sen, känner du att leupold räcker till så är det ju bra, skall sanningsenligt säga att jag aldrig har tittat i någon 30 mm tub från den tillverkaren så jag har ett otillräckligt underlag att uttala mig om deras 30 mm tuber. C- som förvisso äger en Swarovski med.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Hörrö din lilla smålänning Hur kul är det tror du att vara sugen på att vaka räv på höststubben en natt med halvmåne och väl på plats inser du att du inte har en chans att skjuta pga kass kikare? Belyst riktmedel i någon form ska du ha alltså. Sen vilket fabrikat är knepigare då du är snållänning De två tuberna jag har, 1,5-6x42 och 3-12x56 kommer jag aldrig att byta ut! Båda har grymma mörkeregenskaper samt skitbra rödpunkter. Japp, de kostade skjortan och halva byxbenet men i priset ingick att man slapp dessa brydderier som du sitter i just nu! Dessutom så när de är betalda, vilket mina är, så är det bekymret fullkomligt bortglömt! Kladdat lite på de nya swarrarna men aldrig riktigt insett dess storhet men det kan bero på att jag är totalt varipointfrälst.. Mvh! Fidde B har ju köpt ett 2-10-50 luotec eller vad det heter. Han är skit nöjd, tyvärr konstar det 16´pengar, inget roligt för en fattig snållänning Lasse
Publicerat Februari 17, 200917 yr Fidde B har ju köpt ett 2-10-50 luotec eller vad det heter.Han är skit nöjd, tyvärr konstar det 16´pengar, inget roligt för en fattig snållänning Hörrödudu.. du har +10K mer i månaden än jag så visst har du råd Mvh!
Publicerat Februari 17, 200917 yr Fidde B har ju köpt ett 2-10-50 luotec eller vad det heter.Han är skit nöjd, tyvärr konstar det 16´pengar, inget roligt för en fattig snållänning Lasse Det är ju en sån du ska ha!! Här är lite bilder att fundera (dregla) över... /Må
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Vad ni är goa Just nu lallar jag runt o kikar på Trijicon AccuPoint 2,5-10x56 med det nya riktmedlet, belyst kors istället för triangeln. Skilnaden i pris mellan den och Zeissen är ca 6000. känns betydande även om Zeissen känn mer som ett säkert kort. /Lasse
Publicerat Februari 17, 200917 yr Måste det vara nytt? Jag köpte i julas ett 6 år gammalt SoB 3-12x50 i nyskick för 5000 kr. Leta lite så sparar du in en massa pengar alt. köper för samma pris, men får högre kvalitet. Tidigare har jag även köpt en Swaro 2.2-9 som var 20 år gammal. Det var lite damm på insidan linsen, så jag skickade den via Sako till Swarovski. De bytte ut allt utom tuben. Summa summarum, nytt sikte för 3 papp... Ok, att dom inte har belysning men det tjänar man, enligt mig, in på bättre optik.