Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allroundsikte

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Måste det vara nytt?

Jag köpte i julas ett 6 år gammalt SoB 3-12x50 i nyskick för 5000 kr. Leta lite så sparar du in en massa pengar alt. köper för samma pris, men får högre kvalitet.

Tidigare har jag även köpt en Swaro 2.2-9 som var 20 år gammal. Det var lite damm på insidan linsen, så jag skickade den via Sako till Swarovski. De bytte ut allt utom tuben. Summa summarum, nytt sikte för 3 papp... :)

Ok, att dom inte har belysning men det tjänar man, enligt mig, in på bättre optik.

Behöver inte på något sett vara ett nytt sikte, bara bra om det inte är det = lägre pris.

Jag är lite sugen på ett belyst sikte och då lutar det oftast åt att man blir hänvisad till nya sikten tyvärr.

Du ska inte sälja SoB n till mig för 4000 ;)

/Lasse

Publicerat
Behöver inte på något sett vara ett nytt sikte, bara bra om det inte är det = lägre pris.

Jag är lite sugen på ett belyst sikte och då lutar det oftast åt att man blir hänvisad till nya sikten tyvärr.

Du ska inte sälja SoB n till mig för 4000 ;)

/Lasse

Näää...

Men tack för frågan! :)

Publicerat
  • Författare
Näää...

Men tack för frågan! :)

Jag var ganska säker på svaret B)

Blyga pojkar får inte kyssa vackra flickor, så jag var tvungen att fråga ;)

/Lasse

Publicerat

Det här är jäkla problem att brottas med. Om man dessutom, som jag, gillar prylar....mycke prylar, blir de ju inte lättare.

Grabbarna har helt rätt. Det är stor skillnad på kikare för 15´ och däröver och kikare för under 10´.

Jag tänkte såhär, när jag köpte till mina klass 1 och 2 pipor.

Vad ska jag göra mest? - Jo, bära klass 1 bössan på axeln. Vilket ger svaret att vikten har betydelse för den.

Vad jagar jag mest? - Jo, älg, älg och älg. Vilket ger svaret i huvudsak skjutljust.

Hur jagar jag mest? - Jo med hund. Vilket ger svaret skott i skogen ganska nära.

Detta resulterade i en Leupold VXII 1-4x20

Till klass 2 pipan blev samma frågor med andra svar resultatet en Meopta Artemis 3100 3-12x56 med belysning.

Denna är inskjuten för jaktmatch till klass 1 pipan. Jag jagar så sällan med klass 2 så det funkar för mej.

Jag är fullt medveten att ingen av dessa är särskilt "sexiga". Och det finns många som är bättre.

Men dessa funkar perfekt för mig.

Men....skulle jag jaga mycke i gryning, skymning och natt. Då skulle självklart valet falla på nåt annat...."sexigare"