Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Svetta ut en grythund

Featured Replies

Publicerat

Jahopp, nu har det gått 7 timmar sen lilla favorithunden försvann under glädjetjut ner i marken. Min kille har inte för vana att stanna längre än nödvändigt, så det hela är inte riktigt vårt normala jaktmönster. Nervositeten stiger ju längre tiden går.

Alla historier om hur BRA allt slutade, efter lång tid välkomnas!!

• Svar 55
  • Visningar 9,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Jahopp, nu har det gått 7 timmar sen lilla favorithunden försvann under glädjetjut ner i marken. Min kille har inte för vana att stanna längre än nödvändigt, så det hela är inte riktigt vårt normala jaktmönster. Nervositeten stiger ju längre tiden går.

Alla historier om hur BRA allt slutade, efter lång tid välkomnas!!

Menar du att han är kvar i grytet ännu eller? Är det inte grävbart?

Vet hundar som legat upp till 12 timmar vid grävlingsjakt om det är till någon tröst. Hör ni hunden eller är det tyst i grytet?

Publicerat
  • Författare

Grytet är inte grävbart.

Det har vart tyst sen 11, och inget djur har lämnat grytet. Hunden är kvar.

Bur är utplacerad och kollas med jämna intervall

Publicerat
Grytet är inte grävbart.

Det har vart tyst sen 11, och inget djur har lämnat grytet. Hunden är kvar.

Bur är utplacerad och kollas med jämna intervall

Har ni kunnat lokalisera honom med hjälp av pejlen då? Tänkte om det ligger still eller om det rör på sig något där nere...

I vilket fall så håller jag tummarna för att du får tillbaka hunden välbehållen

Publicerat

Håller tummarna, här upp har väl nån tysk vart nere över ett dygn.

Vad betyder ej grävbart?

Håll oss uppdaterade.

/Micke

Publicerat

Vart i landet håller du till???

Är det inom rimligt avstånd så kommer jag o hjälper er att gräva, lyfta, slita eller vad som krävs för att få ut han...............

Publicerat
Vart i landet håller du till???

Är det inom rimligt avstånd så kommer jag o hjälper er att gräva, lyfta, slita eller vad som krävs för att få ut han...............

Torde vara i Ekebytrakten

http://www.terrestrial.se/

/Micke

Publicerat
  • Författare

Ej grävbart som extremt rotfyllt med väldigt mycket träd. Dessutom ligger det i slänten på en ravin, så själva lutningen gör det väldigt svårt att ens stå vid grytet. (den ditställda buren är tex surrad vid ett träd för att inte bara fortsätta nedåt) Dessutom är det djupt och vitt så det skulle nog ta ett par tre dagar att gräva ut det med spett och spade är jag rädd.

Jag har inte pejl på mina hundar när jag jagar, har aldrig riktigt sett nyttan av det eftersom jag bara har sprängare.

Publicerat

Det kan inte vara så att det finns en "hemlig" utgång som han smitit ut ifrån, och nu sitter och mumsar pankakor hos någon granne.

Publicerat
Ej grävbart som extremt rotfyllt med väldigt mycket träd. Dessutom ligger det i slänten på en ravin, så själva lutningen gör det väldigt svårt att ens stå vid grytet. (den ditställda buren är tex surrad vid ett träd för att inte bara fortsätta nedåt) Dessutom är det djupt och vitt så det skulle nog ta ett par tre dagar att gräva ut det med spett och spade är jag rädd.

Jag har inte pejl på mina hundar när jag jagar, har aldrig riktigt sett nyttan av det eftersom jag bara har sprängare.

OK, ingen pejl försvårar helt klart läget. Men om det inte är sten så är väl risken mindre att hunden fastnat någonstans.

Går det att få dit en grävmaskin?

/Micke

Publicerat
  • Författare

Stene: Nu är just den här lilla hunden ett mirakel av lydnad och social kompetens, så nej, han drar ingenstans, mer än till sin matte.

Micke: Grävmaskinen når inte ner från toppen av ravinen dessvärre

Publicerat

ok. Hoppas att allt går bra för vovven. Måste vara hemskt att vänta. Hoppas att allt går bra och jag håller självklart tummarna.

Publicerat

Håller Tummarna för dig!! Min Terrier försvann för 2 veckor sen. Intensivt letande i 26 timmar tills han stod på brokvisten och viftade på svansen!

//TB

Publicerat
  • Författare

Ringde avloppsfirman, de tycker lite synd om mig, kan kanske komma om 3-4 timmar och kika md fiberkameran om de ser nått, som en slump bor killen som har jouren i samma by som vi jagat. Hoppas det betyder nått bra...

Publicerat

jag hoppas att allt går vägen! De är så synd när en trevlig jakt ska sluta sådär :rolleyes:

Som sagt. Håll oss uppdaterade!

Publicerat

Håller tummarna allt jag orkar :rolleyes: har varit i samma sits för dryga 2 år sedan....

Publicerat

Hua! Håller tummarna för er! Det där och vänta på en hund är inte skoj.. ovan eller under jord..

Publicerat

Fy fasen Mia! Vi lider med Dig verkligen. Att detta skulla drabba just Joppson var ju inget man direkt kunnat gissa,.. Men det ska gå bra! Det är bara så.

*kramar*

Publicerat

Hoppas naturligtvis att du får hem din hund. Finns inget värre än oviss väntan. Blir bara mer övertygad om att jag gör rätt som inte jagar gryt med mina terriers

Publicerat

pratat med en finsk uppfödare i sommras deras ena hane låg i gryt ca 17h blev tillslut uppgrävd

hoppas det går bra

Publicerat

Svårt att sitta uppe i Umeå och tycka då man inte sett platsen men jag skulle börja gräva... Samla ihop ett gäng men folk, beväpna er med sekatörer, yxor, spadar, spett. Som jag tolkar inlägget vet du var hunden gått in.

Som svar på Amakulus inlägg och lite även till dej... det är fel tillfälle, men, en pejl är en billig livförsäkring! Jag släpper aldrig mina hundar utan pejl. Men gjort är gjort.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Har nu varit nere i grytet med fiberoptisk kamera. Min hjälte i livet, anställd på Sydspol, ställde upp efter arbetstid för en struntsumma. En människa jag aldrig tidigare träffat, men med hjärtat på rätta stället. Ska ändå en del till för att människor ska lägga sig i en ravin i 12 minusgrader mitt i natten.

Även den man som kom farandes med ett dieselaggregat ska ha sin del av äran.

Hunden är med största säkerhet död, och har så varit under många timmar. Utrustningen, som är värmekänslig, gav inget utslag på det "håriga" som hittades 10 meter in i sidan på sluttningen, i vad jag tror är kitteln.

Finns en viss felmarginal för att det döda kan vara grävling, men jag ser det som otroligt.

Min hund är redan begravd, på en mycket lämplig plats, och jag kommer inte försöka flytta honom därifrån.

Publicerat

Vi förlorade en terrier förra säsongen, i ett djupt gryt .

Vi grävde i 6 timmar ner till 5/6m innan vi hittade både räv och lilla Ella döda i grytet som hade rasat över de bägge.

Men att lämna dem i grytet är ju mig helt främmande....

Så lat att jag inte gräver ut min kompis det blir jag nog aldrig, även om det är storsten ivägen hela vägen....... :PB)

Publicerat

Kunde inte sova och hoppades på en helt annan nyhet här,.. Jag är jätteledsen Mia. Vet vad han betydde för Dig. :P

Publicerat

Vilken trist nyhet, hoppades på att det skulle gå vägen.

Lasse