Publicerat Februari 18, 200917 yr beklagar sorgen!!! hoppas du finner kraft och tar och hämtar kompisen så slipper du leva i ovissheten! tyvärr nått vi som sysslar med grythundar måste vara beredd på att vare gång kan vara sista.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Beklagar, ytterst tragiskt men vi får hoppas att hunden dog lycklig. Har jagat en del i gryt i mina dar men alldrig fått någon hund död i grytet. En gång fick brodern en tax dödad men den dog av stenras vid nerslag. Haft hundar som suttit länge i gryt, en tax tog flera dar o gräva upp. Alla gryt är grävbara i mina ögon men vissa kräver en massiv arbets insats... Men har nu hört om några som dött i gryt utan anledning egentligen. Varför? Kan det va så att hundarna är så hårt avlade att de inte klarar "pressen" eller känner när det är läge o lugna ner sig? Nåt snäpper av, typ i hjärnan eller hjärtat ? Skulle va mycket intressant o få en obdution och studie på hur/varför hundarna dör.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Beklagar Jag förlorade min TJT tik för 2½ år sedan i ett klippgryt, hon jobbade ihjäl sig helt enkelt, satt inte fast på något sätt, var inte heller illa skadad så att det skulle betyda nått för liv och lem, tog henne till veterinär när vi fått ut henne som konstaterade att hunden avlidit av en kombination av utmattning och vätskebrist vilket gör att kroppen går i chock, den vätska som finns samlas i lungsäckarna och blockerar syreupptagningen. Hon låg i grytgången precis som om hon bara somnat, hon orkade helt enkelt inte mera. Med facit i hand och med tid att reflektera över hennes livstid och livsstil så är slutsatsen att hunden var alltför skarp och hård, det var en tidsfråga innan hon skulle ha hittat på nått dumt. Känner många som jagar gryt och som aldrig tappat hundar eller knappt behövs veterinär vård ens, känner andra som jagar hare och älg som tappat sina hundar för trafiken, våra vänner lever farligt. Har nu detta påverkat mig vad gäller jakten? Jo, det har det nog, jag är mera öppen för vad jag har för hund nu, hur är hennes skärpa och hårdhet? har inte släppt henne i gryt än, men kommer troligen att göra det som det verkar, hon är inte skarp på samma sätt som den förra var, inte heller lika hård och har ett sunt mått av självbevarelsedrift. Hela familjen här beklagar utgången av det hela, hoppas att ni orkar ta er ner i grytet och få ut hunden, jag om någon vet att det går!...min tik låg i ett klippgryt, 5 man jobbade i 8 timmar med spett och spade och ett kedjespel, flyttade stenblock på 2 kubik med bara handkraft för att nå ner till hunden...och det gick, en otrolig känsla att få ut hunden och mycket viktigt för övriga familjen inte minst för barnen.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Så länge det inte är ett solidt berg så kan man alltid komma åt hunden. Men tragiskt som fan att läsa detta. Lider med er! Lärde mig av detta ytterligare en sak. Att man aldrig kan vara nog försiktig. Kommer troligen aldrig att släppa ner i ett "farligt" gryt efter detta. Som det verkar så kommer jag att få samma problem som Alfie isåfall. Och det är det sista jag önskar. Önskar er lycka till med att få ut hunden. Samla ihop ett gäng och ta tag i det! mvh C-A
Publicerat Februari 18, 200917 yr Har själv en Jack Russell tik på drygt 3 mån som ska köras i gryt, tror att man kommer å vara ganska orolig första gångerna men dom är ju avlade för det här jobbet så inte mycket å göra. Beklagar!!!
Publicerat Februari 18, 200917 yr Satt också och hoppades på att det skulle komma en annan lösning men så blev det ju inte. Kan bara beklaga sorgen!!! För egen del så hade jag tänkt använda min korthårstax i gryt men eftersom han är "lite" stor i brösmåttet så blev det aldrig så. Just nu känns det bra..... MVH K9
Publicerat Februari 18, 200917 yr Författare Jag ser att jag har en annan syn på saker än en del andra. Jag gräver inte ut min döda hund, helt enkelt för att jag anser att han inte kan få en finare grav än den han har. Det finns inget nytt hål jag kan stoppa honom i, som ärar hans minne bättre än det han ligger i nu. Vi är alla olika. Hoppas att ni alla någon gång får uppleva att ha en lika fantastisk hund som min!
Publicerat Februari 18, 200917 yr Beklagar verkligen.....Har aldrig förlorat en hund själv men har två hundar. Bävar inför den dagen då mina hundar lämnar jordelivet.....
Publicerat Februari 18, 200917 yr Beklagar värkligen Jag har själv grythund och kan nästan förstå hur det käns. Min åsikt är nog samma som din, varför gräva ut en hund som redan är död bara för att sätta den i ett anna hål. Det är ju en annan sak om man inte vet om den lever eller är död Mvh.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Beklagar verkligen sorgen! Vad var det för jycke du hade? MVH Roggman66
Publicerat Februari 18, 200917 yr Författare Jag hade Sveriges bästa Jack Russell Terrier. Saltisgårdens Dandy Deluxe, alias Joppe. 2004 Mentalbeskrivning 2005 Uppflyttad lydnadsklass 2 2006 Svensk grytjaktschampion -sprängare, uppflyttad lydnadsklass 3, Korad 2008 Finsk Jaktchampion (För övrigt den enda terriern i det här landet som tagit sitt finska championat på riktig jakt, istället för i låda, vad jag vet) grytapporteringsprov och arbetsbeskrivning vildsvin Arbetade på mårdhund och räv. Hade inte problem med överslag eller överdriven skärpa av den typ som diskuterats i tråden, utan arbetade klokt även när det hettade till. Pappa till 3 valpkullar.
Publicerat Februari 18, 200917 yr beklagar verkligen de inträffade!.. tycker om ditt sätt att se det med hunden! en bättre viloplats finns inte för en hund som trivdes att vara i gryt!.. Mvh Mamre!
Publicerat Februari 18, 200917 yr Har följt tråden med spänning om att ni skulle finna hunden med liv men tyvärr blev slutet ej lyckligt. Beklagar verkligen.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Beklagar sorgen. Jag har varit med om att tappa en tyskterriertik i ett gryt. Vi letade också med en avlopps kamera men det var väldigt svårt. Känndes som en nål i en hö stack. Bilden på denna kamera var ej den bästa. Lider med dig.
Publicerat Februari 18, 200917 yr Har nu varit nere i grytet med fiberoptisk kamera. Min hjälte i livet, anställd på Sydspol, ställde upp efter arbetstid för en struntsumma. En människa jag aldrig tidigare träffat, men med hjärtat på rätta stället. Ska ändå en del till för att människor ska lägga sig i en ravin i 12 minusgrader mitt i natten.Även den man som kom farandes med ett dieselaggregat ska ha sin del av äran. Hunden är med största säkerhet död, och har så varit under många timmar. Utrustningen, som är värmekänslig, gav inget utslag på det "håriga" som hittades 10 meter in i sidan på sluttningen, i vad jag tror är kitteln. Finns en viss felmarginal för att det döda kan vara grävling, men jag ser det som otroligt. Min hund är redan begravd, på en mycket lämplig plats, och jag kommer inte försöka flytta honom därifrån.