Publicerat Februari 17, 200917 yr Jag har fått ett erbjudande här i byn att jag kan få arrendera grannens mark om jag vill. Totalt blir det 44ha i ett skifte ca ½ x 1km. Marken är lätt kuperad och väglös. Markerna är nyligen avverkade och planterade. Jag har sett gott om rådjursspår och harspår samt mycket vildsvins skador. Det förekommer även älgspår men inte så mycket. Räv finns det däremot gott om spår från. Frågor: 1. Vad kan jagas där, hur mycket kan skjutas? (jag menar kan man bara jaga en gång om året lär det ju bli dyrt) 2. Vad kan vara lämpligt att betala för det? Marken ligger ca 10 km från kusten i norra småland. (100 kr/ha?) Jag känner mig lockad (trots att jag ännu inte har någon jägarexamen (jag jobbar fortfarande på det) att ha jaktmark alldeles runt knuten. Tacksam för "expertisens" utlåtande.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Som jag ser det så kan du skjuta kanske max. ett rådjur och en gris per år, men det är isåfall precis. Räv kan du skjuta så mkt du kan, samma gäller grävling och kråkfågel. Hare kanske en eller ett par per år. 100 kr/hektar låter som ett rimligt pris, och trots allt 4400 kr/år för en egen mindre mark där du kan strosa runt på och kanske även släppa en tax på eller liknande ser jag som rätt överkomligt pris.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Jag har fått ett erbjudande här i byn att jag kan få arrendera grannens mark om jag vill. Totalt blir det 44ha i ett skifte ca ½ x 1km. Marken är lätt kuperad och väglös. Markerna är nyligen avverkade och planterade. Jag har sett gott om rådjursspår och harspår samt mycket vildsvins skador. Det förekommer även älgspår men inte så mycket. Räv finns det däremot gott om spår från.Frågor: 1. Vad kan jagas där, hur mycket kan skjutas? (jag menar kan man bara jaga en gång om året lär det ju bli dyrt) 2. Vad kan vara lämpligt att betala för det? Marken ligger ca 10 km från kusten i norra småland. (100 kr/ha?) Jag känner mig lockad (trots att jag ännu inte har någon jägarexamen (jag jobbar fortfarande på det) att ha jaktmark alldeles runt knuten. Tacksam för "expertisens" utlåtande. Expertis o expertis inte jag i alla fall men ett utlåtande kan jag ju komma med. Att släppa en hund på en så liten mark anser jag vara lite fel, ok med en stötande hund men inte någon drivande typ Drever,Tax eller för den delen stövare. Jaga kan du ju göra allt. Pyrscha Rådjur skjuta kanske 2-3 stycken om året(beror ju lite på tillgången) Hare kan du nog skjuta utan att någon höjjer på ögonbrynen Ansök om kalvlicens så kan du få skjuta en kalv eller ännu helre om det finns ett jaklag intill så försök att gå med där för att kunna jaga älg. Gris kan du ju skjuta på åtel hur många har jag ingen aning om beror ju på beståndet men jag tror inte någon gråter om du lägger ner en 5 st eller så. allt hänger ju på vad markerna runt omkring har för sig, kanske de jagar gris gemensamt så du kan vara med även där. Arealpriset hänger ofta på olika saker men en hundring /ha låter ganska rimligt om marken är användbar. Jag arrenderar en mark på 20 ha som är helt oanvändbar men jag gör det av två anledningar 1: mer areal i älgtilldelningen 2: om det kommer marker runt mig Lite funderingar från mig.. /Lasse Ps var i småland finns du själv är jag från Vetlanda trakten.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Räv kan du skjuta så mkt du kan, samma gäller grävling och kråkfågel. ??? Kan du förklara hur du resonerar där?
Publicerat Februari 17, 200917 yr ???Kan du förklara hur du resonerar där? enkelt mindre räv större chanse på en god fågelföryngring, mindre räv mindre smittorisk, mindre räv större chans på rådjurs föryngring mindre kråka större chanse på har föryngring mindre kråka mindre räv mindre räv mindre kråka , men ingen aning om Grimbart, mindre grimbart mera daggmask?
Publicerat Februari 17, 200917 yr ???Kan du förklara hur du resonerar där? Jag vet din åsikt i det hela. Men jag vet ingen som bryr sig här omkring utan alla är tacksamma för hur mkt predatorer man lyckas skjuta, då dessa tål ett hårt jakttryck o inte jagas i lika stor utsträckning som "matvilt". Eller tycker du att han bara får skjuta en räv varje år, en grävling varannat o 2 kråkor per år?
Publicerat Februari 17, 200917 yr , men ingen aning om Grimbart, mindre grimbart mera daggmask? Nu får du nog läsa på lite , Grimbart är en bo-plundrare av rang , den tiden mark-häckande fåglar har sina ägg/kycklingar. Skulle även tro att grimbart tar harungar i den mån han kommer över. Men har man inget småvilt så är den kanske mer till nytta med tanke på att den tar sork. Men ALLA grävlingar som ligger på körda längs våra vägar visar att den bör hållas efter så den inte blir för talrik. Iof så är ju vägen en bra matplats så de stackars grävlingarna lockas dit tyvärr. Mvh....
Publicerat Februari 17, 200917 yr Jag vet din åsikt i det hela. Men jag vet ingen som bryr sig här omkring utan alla är tacksamma för hur mkt predatorer man lyckas skjuta, då dessa tål ett hårt jakttryck o inte jagas i lika stor utsträckning som "matvilt". Eller tycker du att han bara får skjuta en räv varje år, en grävling varannat o 2 kråkor per år? Jag vet lika väl som du att de flesta inte har något emot att man skjuter mycket predatorer. Men vad jag menar är att man inte kan ta det för givet. Både räv och grävling har ju mycket större hemområden än 50ha.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Frågor:1. Vad kan jagas där, hur mycket kan skjutas? (jag menar kan man bara jaga en gång om året lär det ju bli dyrt) " utlåtande. Jag är uppvuxen på 37hektar mark Räv kan man skjuta mycket , för det är sällan några grannmarker som jagar dem eller för den delen gnäller om du skjuter några. Jag själv har snart skjutit 30 rävar på 2 år , på mina 37 hektar. En älg var tredje/fjärde år skjuter vi , men skulle kunna ta en kalv varje år om man ligger i. Hare , ja jag skjuter så mycket räv så jag har extremt med hare kan se upp till 13/14 st ibland när jag vakar. Men jag skjuter dem bara för hund eller i upptramp. Så ta de harar du vill det blir nog ändå inte så många per år. (jag har precis kommit på vilket gott kött de har) Rådjur , nu börjar folk gnälla om man lyckas med jakten och de inte. Och det är så lokalt med rådjur ,men ett par /3 st kan du nog ta beror på markens beskaffenhet och jakttryck ifrån grannar. Vildsvin , beror på stammen och vad dina grannar vill med svinen. Kråkfågel , SKJUT så mycket du orkar ! Våra samhällen börjar ju svämma över av de kraxande fäna. Du lär dig markens av skjutnings kapacitet var efter du jagar. Prova ett år det gör väll inget ? Mina erfarenheter är att det kan va mycket trevliga marker fast det bara är 40hekar !!!
Publicerat Februari 17, 200917 yr En bra regel är väl : Vårda viltet så som du vill att dina grannmarker ska !
Publicerat Februari 17, 200917 yr Kul med folk som är i 35/40 hektars klubben.. =) Jag har till mitt förfogande en markbit ¨på 38 hektar i södra delen av stockholm, eller ja. 3,5 mil i från city.. O från om hur mycket man kan skjuta av, Jaa jag själv har i år skjutit 4 rådjur, vara av 3 kid o en bock. Grisar.. Hmm.. jaa de är man uppe nu i år redan i 5. har gått om gris, Räv.. de finns de bara för mycket av. 4 i år, men har s¨å jäkla mycket spår efter dom, så man undrar igentligen hur många gryt jag har på marken, mycket berg o tätt skog. Jag tycker att man ska skjuta med omdöme till vad du kan få till året därpå, att bedriva en bra viltvård, med stödfodring, osv jag har då sett att efter 5 års utfodring, med låg avskjutning har skapat mej glädje att få se djur varje gång man går ut i skogen. Har varje år tagit en kalvlicens som nu har sträckt sej, som nu i år till sista januari. o tills dess har den hunnit växa. om du får betala 100/ha så tycker jag att du ska ta de. för här är det inga sådana drömsummor. =) Mvh J
Publicerat Februari 17, 200917 yr Då ska jag in o vara lite gnäll-kärring igen då! Som vissa säger att du kan skjuta kanske 3 rådjur o uppåt 5 grisar per år på 44 hektar, nja, detta är väl opmistiskt enligt mig iaf, för en småländsk skogsmark. Det hade varit en avskjutning på ca 68 rådjur / 1000 hektar, inte många jaktmarker som klarar den avskjutningen idag i dom trakterna vågar jag nog påstå. Och att skjuta 5 grisar på den marken är som skjuta 113 st på 1000 hektar, inte heller direkt en hållbar avskjutning på många marker? Utan räkna med en mindre avskjutning på marken o se lite hur mkt vilt det finns. Och även om du kanske på en kväll ser 10 rådjur så "bor" inte dessa enbart på dina marker trots allt, något man får ha i åtanke. Men sen om du skjuter väldigt mkt predatorer så som räv osv så kan man väl ha samvete o kanske skjuta ett extra rådjur OM man ser att det ökar med killingar osv. Så ser jag på saken iaf, Ha det fint... Mvh Rasmus
Publicerat Februari 17, 200917 yr När det gäller klövviltsjakt är svaret noll djur /säsong eller kanske riktigare 0,5 rådjur per säsong. Predatorer o småvilt kan du väl skjuta vad du kan
Publicerat Februari 17, 200917 yr När det gäller klövviltsjakt är svaret noll djur /säsong eller kanske riktigare 0,5 rådjur per säsong. Nu får du utveckla dig. Tack
Publicerat Februari 17, 200917 yr Då ska jag in o vara lite gnäll-kärring igen då! Som vissa säger att du kan skjuta kanske 3 rådjur o uppåt 5 grisar per år på 44 hektar, nja, detta är väl opmistiskt enligt mig iaf, för en småländsk skogsmark. Det hade varit en avskjutning på ca 68 rådjur / 1000 hektar, inte många jaktmarker som klarar den avskjutningen idag i dom trakterna vågar jag nog påstå. Och att skjuta 5 grisar på den marken är som skjuta 113 st på 1000 hektar, inte heller direkt en hållbar avskjutning på många marker? Utan räkna med en mindre avskjutning på marken o se lite hur mkt vilt det finns. Och även om du kanske på en kväll ser 10 rådjur så "bor" inte dessa enbart på dina marker trots allt, något man får ha i åtanke. Men sen om du skjuter väldigt mkt predatorer så som räv osv så kan man väl ha samvete o kanske skjuta ett extra rådjur OM man ser att det ökar med killingar osv. Så ser jag på saken iaf, Ha det fint... Mvh Rasmus Hej gnäll-käring.. =) Inte skulle jag sitta o skjuta av den mängen djur på en markbit som man tar över, Jag har ändå haft min mark i över 10 år. o enbart kört fodring, o gjort min skog användbar för jakt, med åtlar o viltvatten. de är dom senaste 5 åren jag har tagit djur, dock så iår, samt förra året s¨å har jag ökat. Jag har en bra övervakan på min mark.. mot vad många andra har.. =P
Publicerat Februari 17, 200917 yr Jag tycker att du skall arrendera den. Sen tillbringar du vår och sommar med att smygarunt och spana på djuren så du får en uppfattning om vad där finns och hur mycket. Om du tex har tokmycket vildsvin så ta bort några. Om du har 15-20 rådjur så klipp en bock i augusti. Men bara för att där kanske är mycket djur så skall det inte bli rovdrift av det. Men som så många påpekat så svartfågel och räv kan du ta rätt många av innan det blir fel. Jag ser det som så att det är inte antalet hektar som styr det är hur biotopen är förskaffad.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Nu får du utveckla dig. Tack Inte mkt att utveckla. På rådjurstäta marker kan man ta 1 djur / 50 ha om man vill ha en långsiktig jakt. Det fanns inte 50 Ha så då blir matematiken enl. min skola 0,5 djur /år
Publicerat Februari 17, 200917 yr Glöm inte att det är ett ypperligt tillfälle att "träna" på också! Bara för att man har ett djur i siktet betyder inte det att man måste skjuta. Det går inte att generalisera hur mycket man kan/får skjuta. Man kan ta del av räntan av vad marken bär, och det skiljer sig från plätt till plätt. Dock, och detta är en bra sak, när du har egen mark så kan du och några till jaga tillsammans på varandras marker och på så sätt får alla tillgång till nya och spännande jakter! Lycka till!
Publicerat Februari 17, 200917 yr Då ska jag in o vara lite gnäll-kärring igen då! Som vissa säger att du kan skjuta kanske 3 rådjur o uppåt 5 grisar per år på 44 hektar, nja, detta är väl opmistiskt enligt mig iaf, för en småländsk skogsmark. Det hade varit en avskjutning på ca 68 rådjur / 1000 hektar, inte många jaktmarker som klarar den avskjutningen idag i dom trakterna vågar jag nog påstå. Och att skjuta 5 grisar på den marken är som skjuta 113 st på 1000 hektar, inte heller direkt en hållbar avskjutning på många marker? Utan räkna med en mindre avskjutning på marken o se lite hur mkt vilt det finns. Och även om du kanske på en kväll ser 10 rådjur så "bor" inte dessa enbart på dina marker trots allt, något man får ha i åtanke. Men sen om du skjuter väldigt mkt predatorer så som räv osv så kan man väl ha samvete o kanske skjuta ett extra rådjur OM man ser att det ökar med killingar osv. Så ser jag på saken iaf, Ha det fint... Mvh Rasmus Kan inte annat än hålla med "gnäll-kärringen". Väldigt väl resonerat. Vad jag tycker du ska göra är att arrendera marken och sedan ta ett snack med grannarna. Kanske finns möjligheter att jaga ihop med någon?
Publicerat Februari 17, 200917 yr Inte mkt att utveckla. På rådjurstäta marker kan man ta 1 djur / 50 ha om man vill ha en långsiktig jakt. Det fanns inte 50 Ha så då blir matematiken enl. min skola 0,5 djur /år Jag själv sköt 3 rå på 90ha , och på andra marken 3rå 900ha. Så om man ger fan i matten så jämnar det nog ut sig. (han får ju jaga älgkalv så varför inte rå ? ) 1 rådjur per år behöver han absolut inte skämmas för. Och är det mycket gott om dem så .......///........ en get kan få 3 kid och nästa get oxå +smaldjuret och pinnbocken , glöm inte revirbocken ! På vissa av mina marker är det mycket rå. Och på andra nästan inga och inte blir det fler bara för man ej skjuter ? (det är en sak jag inte fattar ! ) Mvh...
Publicerat Februari 17, 200917 yr Författare Tack så mycket på alla skarpa och även de "gnälliga" inläggen. Anledningen att jag frågar är helt enkelt att själv har jag ingen aning. Det jag vet dock är att på grannmarkerna brukar det skjutar en älgkalv om året, de flesta i byn som har marker brukar jaga där själva utan hund och då endast efter älg. Någon grannsamverkan finns inte idag. Däremot så kommer det förmodligen att ändras inom kort med generationsskiften eftersom de flesta markägare är mellan 70-90 år. Om jag ska sammanfatta vad jag läst så kan jag skjuta kråkor tills jag spyr och räv tills jag förfryser rumpan. Hare kan man kanske knäppa någon och eventuellt något rådjur. När det gäller vildsvin så ser jag färska spår varje dag när jag går mina promenader till det kan tilläggas att bönderna i min trakt är riktigt less på skadorna från dem. Jag bor så långt norr ur man kan komma i småland, i Västerviks kommun.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Är ju kanon att du tar upp frågan, för som ny jägare är det inte lätt o avgöra vad som är rimligt och inte! Men är ju kanon om du kan få en jaktmark nära där du bor osv, och skjuter du lite predatorer och det finns gott om rådjur så ser jag inga problem med att du skjuter dig tex. en bock på bockjakten och ett vildsvin per år. Sen om du pratar med grannlagen och dom ex. försöker minska vildsvinsstammen kanske dom inte har något emot att du skjuter ett par till! Men du har ju grymma möjligheter o traska runt o lära känna denna lilla marken, och ta bra lägen nu när du jagar ensam, för eller senare kommer dom ju! Mvh
Publicerat Februari 17, 200917 yr Jag kanske ska rätta mig själv lite. 1 Rådjur på 40ha helt okej ! Sen att skjuta rådjur nr 2 & 3 oxå beror ju på , har grannarna lika små marker och skjuter 2-3rå de med då är det ju helt ohållbart ! Jag gick nog lite för mycket efter hur mina marker är. Där får jag skäll från små byar om det inte skjuts undan Som sagt provjaga så ser du snart hur du kan bedriva din jakt. Och att ha en egen mark att spattsera på det är fint.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Jag skulle gladeligen betala de pengarna för att ha en sådan mark relativt nära. Oavsett om du skjuter nåt rådjur eller ej så är det kul att kunna strosa omkring på "egen" mark. Och iom att den är ganska liten så kommer du nog ganska snabbt att lära dig den och hitta viltväxlar etc.
Publicerat Februari 17, 200917 yr Jag skulle gladeligen betala de pengarna för att ha en sådan mark relativt nära. Oavsett om du skjuter nåt rådjur eller ej så är det kul att kunna strosa omkring på "egen" mark. Och iom att den är ganska liten så kommer du nog ganska snabbt att lära dig den och hitta viltväxlar etc. Bästa tankegången hittills! Börja med att säkra marken som en möjlighet att komma ut på jakt överhuvudtaget. Fundera inte på hur mycket du kan skjuta i första hand utan lär dig i eget tempo att bara vara i naturen med vapen i hand med möjlighet till att fälla ett byte! Predatorjakt är inte lätt så var glad om du lyckas fälla någon räv överhuvudtaget. Det tar ett tag att bli en kunnig och driven jägare,etik och ansvar är viktigare än att fundera på maxuttag i detta skede. /Micke