Publicerat Februari 17, 200917 yr Tack så mycket på alla skarpa och även de "gnälliga" inläggen. Anledningen att jag frågar är helt enkelt att själv har jag ingen aning. Det jag vet dock är att på grannmarkerna brukar det skjutar en älgkalv om året, de flesta i byn som har marker brukar jaga där själva utan hund och då endast efter älg. Någon grannsamverkan finns inte idag. Däremot så kommer det förmodligen att ändras inom kort med generationsskiften eftersom de flesta markägare är mellan 70-90 år.Om jag ska sammanfatta vad jag läst så kan jag skjuta kråkor tills jag spyr och räv tills jag förfryser rumpan. Hare kan man kanske knäppa någon och eventuellt något rådjur. När det gäller vildsvin så ser jag färska spår varje dag när jag går mina promenader till det kan tilläggas att bönderna i min trakt är riktigt less på skadorna från dem. Jag bor så långt norr ur man kan komma i småland, i Västerviks kommun. Du är på rätt väg och exabit och herrmauser tar dig ytterligare en bt på vägen. Säkra marken till att börja med. PRATA med dina jaktgrannar, ni kanske kan komma fram till något vettigt. Om det är bönder som knappt jagar kanske du kan jaga på deras mark också. Om det är en jaktmark du gränsar till där arealen/jägare liknar din borde det vara möjligt att samjaga. Ingen kommer att säga något om du jagar räv och om du säger något i stil med att "Visst är det väl OK om jag skjuter en liten bock för varje två rävar" så kommer ingen tänkande människa ha något emot det uttaget. Ibland önskar jag att jag lärde mig jaga på mindre marker, jag tror att jag hade förstått en del saker om hur viltet rör sig om jag hade djupstuderat ett mindre område.
Publicerat Februari 21, 200917 yr Författare Avgjort. Jag ska gå och prata med markägaren så fort jag får syn på honom. Om det dår vägen, finns det färdiga blanketter eller liknande för att stadfärsta överenskommelsen. Lämplig tid, 5 år?
Publicerat Februari 21, 200917 yr Avgjort.Jag ska gå och prata med markägaren så fort jag får syn på honom. Om det dår vägen, finns det färdiga blanketter eller liknande för att stadfärsta överenskommelsen. Lämplig tid, 5 år? Japp det är en lämplig tid. Jag jagar i Tindered och det är mycket problem med grisarna mellan Västervik och Valdemarsvik. Jag skulle kolla med de andra jaktlagen runt omkring hur de gör och kolla vad dom tycker. Ni har ju inte mycket älg i dom trakterna så det skulle jag absolut låta bli att skjuta, det är relativt gott om hjort och rådjur så det kan man ju skjuta efter tillgång. Fråga dig själv vad du tror att du behöver (frysen) och vad du känner är lämpligt (för grannsämjan). Om du skjuter ett par grisar kommer ingen att klaga i dom trakterna.
Publicerat Februari 21, 200917 yr Författare Japp det är en lämplig tid.Jag jagar i Tindered och det är mycket problem med grisarna mellan Västervik och Valdemarsvik. Jag skulle kolla med de andra jaktlagen runt omkring hur de gör och kolla vad dom tycker. Ni har ju inte mycket älg i dom trakterna så det skulle jag absolut låta bli att skjuta, det är relativt gott om hjort och rådjur så det kan man ju skjuta efter tillgång. Fråga dig själv vad du tror att du behöver (frysen) och vad du känner är lämpligt (för grannsämjan). Om du skjuter ett par grisar kommer ingen att klaga i dom trakterna. Jaha, det var ju nära. Jovisst finns det mycket gris. Men om man läser statistiken så hamnar väl de flästa älgarna i närheten (Forsby) på diverse motorhuvar. Kanske därför det är så ont om dem...
Publicerat Februari 21, 200917 yr Avgjort.Jag ska gå och prata med markägaren så fort jag får syn på honom. Om det dår vägen, finns det färdiga blanketter eller liknande för att stadfärsta överenskommelsen. Lämplig tid, 5 år? Visst finns det färdiga blanketter jagareforbundet Ha lite koll på om han har jordbruksmarken ut arenderad, i så fall kan jakten vara jordbruksarrendatorns om inget annat skrivits på det kontraktet. /Lasse
Publicerat Februari 21, 200917 yr Ganska intressant att följa med resonemangen i hur ni jagar "på andra sidan viken". Här bildas ju jaktföreningar som sedan förvaltar över arrenderade jaktområden. Men likaväl så förvaltar vi viltstammar och avskjutningen av olika viltslag bestäms årsvis och skillnaden är ju att många jägare vistas på samma område. Men alla har ju sina favoritområden och med åren lär man sig att uppskatta vilttätheten och att kunna uppskatta hur många harar etc. som finns på ett visst område och därifrån reglera avskjutningen. Olika djur har ju olika stora "revir" och man därför kan man ju missbedömma tätheten på ett litet område om man inte ser till helheten runtom. Räv, mink, mård, mårdhund finns det ju inga begränsningar på, även om man som stövarjägare ibland anser att det finns för lite räv....men detta beror enligt mig på sjukdomar och inte på avskjutning.
Publicerat Februari 22, 200917 yr Jaha, det var ju nära. Jovisst finns det mycket gris. Men om man läser statistiken så hamnar väl de flästa älgarna i närheten (Forsby) på diverse motorhuvar. Kanske därför det är så ont om dem... att dom hamnar på huvar vid forsby/bällsjö har nog inget med att göra att ni har lite älg. För där finns det extremt med älg, i alla fall tills iår. jaktlaget på forsby uppsagda och dom har skjutit ner stammen ganska rejält i år. men lite offtopic annars om du vill ha en egen liten mark på ca2000ha att arrendera kan du ju ta arrendet på forsby
Publicerat Februari 22, 200917 yr Författare Ja, det vore något det. (möjligen något utanför min budget) Jag har mindre än 1 km till forsbymarkerna...
Publicerat Februari 26, 200917 yr Ja, det vore något det. (möjligen något utanför min budget) Jag har mindre än 1 km till forsbymarkerna... okej. är med i en mark på 26ha+50ha småviltsarrende mellan hornsberg och forsby, alltså har vi nu 26ha mitt i hornsbergs imperium på 4000ha