Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finns det underlag för månadstävling i lerduveskytte?

Featured Replies

Publicerat

Som ni alla vet så körs det en månadstävling i skytte på 80 alt 100 meter som är en förträfflig idé tycker jag.

Men nu är ju jag hagelskytt så det sjunger om det så jag vill med denna tråden pejla läget om intresse för en liknande tävling i lerduveskytte!

Jag vet inte hur pass bra tillgång ni har till skjutbanor och det vore bra om vi alla kunde skjuta efter samma förutsättningar.

Sporting t ex är ju min stora gebit men jag tror vi får det svårt att få till samma layout på alla skjutbanor :P

Skeet ser likadant ut överallt (hoppas jag ;) ) och samma sak för trap. Kanske löpande hare kan vara med också...

Så, vad tycker ni? Bu eller bä?

Önskemål?

Vi kan t o m köra med ett klassificeringssystem efter ackumulerade insända serier så vi får något att sikta mot och se förbättringar!

Vänligen,

Wizard

Publicerat

om du är med i dom tävlingarna så tror jag att första platsen är bokad i lång tid framöver. ;)

Publicerat
  • Författare
om du är med i dom tävlingarna så tror jag att första platsen är bokad i lång tid framöver. :P

Jag håller mig utanför och snarare hjälper till med tips, idéer och vad annat som kan behövas -_-

...eller så smyger jag in någon serie då och då ;)

Dock så är tanken att man skall tävla inom sin klass och jobba för att kunna kliva upp i nästa klass osv... Vips så har man plötsligt ett avsevärt bättre snitt!

Publicerat

Skitkul!

Men hur göra som sagt???

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jag kan tänka mig att en serie (25) i skeet kan vara ett moment t ex.

Vet inte om "flest hagel i haren" är jaktmässigt, men det skall vara kul också...

Dock har jag skjutit väldigt lite lerduvor i sverige så jag vet inte vad som erbjuds på våra lokala skjutbanor...

Så kom med förslag och åsikter!

Publicerat

Vi lägger in en bild på både dom krossade duvorna och de som ev förblev hela :)

Bra idé, jag har en bättre du skjuter o skriver in mitt namn så kan jag bli bäst någon gång :)

/Lasse

Publicerat

Hej.

Eftersom jag för närvarande inte har något liv (läs fruntimmer) och är otroligt sugen på att ta upp en gammal favoritsysselsättning (jaga lerduvor) så tycker jag detta skulle vara grymt kul att testa. Måste få hem min licens först (inom 2 veckor förhoppningsvis) men sen är jag som man säger "på".

Hur ett vettigt upplägg kan se ut är jag dock inte man att föreslå. Fan jag vet ju knappt hur det funkar på en skjutbana. När det begav sig (typ 100 år sen) åkte jag och farsan ner till en liten skjutbana och hängde upp en kastare i ett träd och sen travade man runt i en stor cirkel och sköt på ett antal ställen så att säga men det ska väl lösa sig när man väl varit iväg och smällt några gånger.

Jag tittar till tråden när jag fått hem knallpåken och kollar om det hänt något på den här fronten.

Kul idé, trevligt forum! :)

Mvh. Laz

Publicerat
  • Författare
Vi lägger in en bild på både dom krossade duvorna och de som ev förblev hela :P

Bra idé, jag har en bättre du skjuter o skriver in mitt namn så kan jag bli bäst någon gång :wub:

/Lasse

HAHAHA!

Jo jag har redan funderat på det här med redovisningen... Kanske ingen höjdare att plåta en hink med skärvor, men tävla är bra om man vill pressa sig själv lite och förbättra sitt skytte.

Dock ställer lerduveskytte lite mer komplexa krav än banskytte vad gäller utrustningen på plats. Kastare, layouts osv...

Därför är kanske skeet ett lämpligt moment att börja med.

Publicerat

Är det bara min hemma bana som har trapp istället för skeet, måste åka ända till Vetlanda för att komma åt en skeet bana, 1,2 mil :wub:

Redovisningen kan ju ske på rapport kortet, en bil på det o så in på sidan.

/Lasse

Publicerat

nu är det ju så att jag tror många banor har maskinerna låsta och stägnda nu till vintern :/ men jag hoppar med in sofort dom öppnas :wub:

Publicerat
  • Författare
nu är det ju så att jag tror många banor har maskinerna låsta och stägnda nu till vintern :/ men jag hoppar med in sofort dom öppnas :wub:

Vadfalls???

Det är ju NU man skall passa på att träna!!!

Publicerat

Hur ska redovisningen av resultatet genomföras?

Blir rätt många bilder om varje duva ska fotas :P:wub:

Rimligtvis borde någon form av protokoll fotas och läggas in?

Nordisk trap skjuter jag inte ens under vapenhot men en och annan skeetrunda kan jag nog bidra med.....när det är varmt och skönt ute ;)

/Micke

Publicerat

Låter som en jättebra ide!

Publicerat
... för att komma åt en skeet bana, 1,2 mil :wub:

/Lasse

åker 6 mil 2 ggr i veckan, men jag klagar inte.! :P skjuter dock bara sporting, vilket precis som wizard sa varierar så skeet och trap är nog det enda som funkar, synd bara att det är så trist ;)

Publicerat

Kul ide! Jag är gärna me'!

Behöver träningen :wub:

Publicerat

Vet inte hur era banor ser ut men där jag skjuter finns det alltid en skjutledare (eller vad han kallas).

Man kan be honom föra namngivet protokoll, vilket inte ska leda till ngr större problem, o därmed också få de underskrivet av skjutledaren.

Men hur klassindela?

Ålder, prestation, nån typ av handikappsystem?????

Skulle vara riktigt kul men även här hålls banorna stängda fram till början på maj!

Publicerat
Skulle vara riktigt kul men även här hålls banorna stängda fram till början på maj!

tror det är ganska globalt förutom dom kanske större banorna :/

Publicerat
Men hur klassindela?

Ålder, prestation, nån typ av handikappsystem?????

Keep it simple :blush:

Det finns så många variabler att det blir för stort att rådda.

Öppen klass räcker.

Förutom för alla som skjuter med kal 20 där 5 extra träff automatiskt ingår

<_<

/Micke

Publicerat
  • Författare

Om ni vill så kan vi använda ABC systemet som används för klassificering inom lerduveskytte, dock med egna graderingar.

Jag kan hålla i stats... På så sätt kan man sporra sig att förbättra sig genom att gå från klass D till klass A i sinom tid!

Annars gäller samma regler oavsett kaliber, ålder, kön, hårlängd osv <_<

Dock är det svenska regler för trap-skytte som gäller så stål 24g us7/7.5/8

Själv tycker jag inte Trap (DTL/ABT/NT) är så kul så om ingen har några problem med det så kör vi med skeet vilket de flesta lär ha tillgång till!

Skall rita ner regelverket, vilka poäng för olika klasser osv och återkommer snarast!

-Pull!

Publicerat

Ja skeet e de som gäller TYCKER JAG med!

Eller blandat.

Skjuter alltid blandat skeet, trapp o högtorn för att trimma alla skjutvinklar MEN skeet e roligast!

Publicerat

vafför inte trap ? :'(

Publicerat
vafför inte trap ? :'(

EDit. angående ammunition. måste man köpa stål ? tror jag måste annors special beställa :/ + har redan några tusen skott i bly som sitter och väntar på att bli använda :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
EDit. angående ammunition. måste man köpa stål ? tror jag måste annors special beställa :/ + har redan några tusen skott i bly som sitter och väntar på att bli använda <_<

Om bly är lagligt i finland får du givetvis skjuta med bly :rolleyes:

Men jag vill inte se 36g bly 9:or på skeetbanan, då får du avdrag :lol:

Publicerat

Toppen ide´finns det intresse så är det bara att köra!

Dock är det som tidigare nämnts att banorna här i norr är stängda vintertid och brukar öppna i slutet av maj, men den ivrige skytten brukar äga egen nyckel och kan skjuta vintertid om man vill.

Eftersom det bara gäller äran så behöver man inte krångla så mycket med hur resultaten ska redovisas utan vi får bara hoppas att alla är ärliga för hur roligt känns det att vinna på lögn!

Jag har något tusental gamla skeet hemma och skulle gärna göra några rundor på banan och se hur dålig man blivit ;)

Fyra rundor skeet skulle väl vara lämpligt tycker jag viktigaste med dessa "tävlingar" är väl att vi alla ska träna och bli bättre skyttar så massa krångliga regler gör det bara besvärligt. Sedan tycker jag även dem bästa SKA skjuta så alla får se vad en god skytt skall klara att prestera och tävlingsmomenten hittar man alltid gäller bara att klättra i resultatlistan :D

Publicerat
Om bly är lagligt i finland får du givetvis skjuta med bly ;)

Men jag vill inte se 36g bly 9:or på skeetbanan, då får du avdrag ^_^

nej nej såklart inte vem har nu råd att skjuta 36'or :D alltså inget över 28 graM ? ;)