Hoppa till innehåll

Breton


jimbolo

Recommended Posts

Är förmodligen som du själv är inne på, hormoner. Spökåldern som det brukar kallas drabbar en del mer, en del mindre och många inget alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu blir det en till breton i huset :-) Är riktigt sugen på att få börja om och träna valp nu. Speciellt nu när den jag har börjar funka riktigt bra.

Någon mer som ska ha valp i år?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har just varit med om en skräckdag med lillkillen (14 månader gammal hane som heter Sigfrid från Crilos kennel i Boliden).  Häromdagen var vi och grilla med nå folk och jag såg att han petade runt med nosen där folk hade slängt skräp/mat i gräset (10 meter från soptunnan  :wallbash: ) och jag var inte förvånad då han blev magsjuk dagen efter.  Fast förvånad blev jag när senare den kvällen hade han svårt att ta sig upp från bädden och gå, då det såg ut som bakbenen höll på att lägga av och han bara låg och huttrade.  Jag ringde jourveterinären då för att kolla om det lät som han behövde en nödresa till veterinären mitt i natten men de sa att det lät som jag kunde vänta till morgonen.  Det gjorde jag efter en sömnlös natt och vi kom in till veterinären här i Vilhelmina 8:30.  Efter några prov (och 3100kr...) bestämde de att vi behövde fara direkt till djursjukhuset i Östersund eftersom de misstänkte att de kunde vara någonting fast i tarmen.  Då stack jag dit i panik 23 mil söder om Vilhelmina och efter några prov till var de osäkra om det fanns något fast i tarmen eller inte så de tyckte det var bäst att han stannade där över natten. Då började adrenalinet och spänningen släppa i stackars husse och jag lyckades få tag i det enda lediga vandrarhemsrummet i hela Ösersund och försöka vila.  

 

Dagen efter ringde de och sa att röntgen visade att det mest troligen inte fanns någonting därinne och han vaknade pigg och glad och åt dietfodret de gav han med god aptit utan någon diarré/kräkning på hela dagen, så diagnosen blev bara en riktigt ordentlig magsjuka som ställde till så mycket buksmärta så det blev svårt för han att gå.  Jag var minst sagt lättad att han slapp opereras eller värre (och ÄNNU mer lättad att ha försäkring på hunden) men huvvaligen va jag blev förvånad att det kunde bli sådan kaos bara genom att äta något olämpligt som orsakade en magsjuka!  Har någon annan varit med om sånt?  

 

En annan fråga jag har till er som har haft breton/andra fågelhundar är om ni har upplevt att hunden huttrar lite grann av typ ingen anledning?  Alltså, utan att det är kallt, han är sjuk, hungrig, stressad osv?  Jag har märkt att Sigfrid har gjort det då och då eller ganska ofta sen han var valp men det har inte varit kopplat till andra symptom eller blivit värre eller någonting så jag har som inte tänkt mycket vidare om det.  Han har varit helt frisk annars förutom en lätt magsjuka då och då som det kan gå.  När jag var hos veterinären här nu så tänkte jag fråga om huttrandet och veterinären i Vilhelmina sa att det lät skumt och att jag skulle fråga i Östersund, och där i Östersund sa de att "vissa hundar gör det bara" och att "vissa raser som pointrar t.ex. kan huttra nästan jämt."  Men vad säger ni som har breton eller andra hundar då?  Har ni sett liknande tendenser eller fått mer förklaring om sånt?  

 

I alla fall, jag hoppas att ni alla får skippa en sådan upplevelse som vi har haft med denna dunder magsjuka men ifall era hundar visar liknande symptom någon gång så vet ni att det kan vara bara en magsjuka, och att för ta hand om bara en magsjuka kan hela summan gå på ungefär 13.000kr!  Jag kan lätt leva med 1500 i försäkringsavgift varje år ifall något så enkelt som magsjuka kan bli så dyrt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har varit med om sån magsjuka typ med en av våra. Kunde inte stå upp på morgonen, åkte in hon blev kvar över natten på dropp. De röntgade osv men visade ingenting. Hon var pigg dagen efter.

Ang huttrandet, du tror inte det har med upphetsning eller förväntan att göra? Eller gör han det även typ när han sover?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så det är inte bara Sigfrid som har råkat ut för en sådan sjuka!  Hur läskigt som helst alltså.  

 

Jag tror inte att huttrandet har med upphetsning att göra.  Jag tror inte jag har märkt att han har gjort det när han sover men det har han kanske...vet inte.  Det vart som då och då när han var valp och sen tänker man inte så mycket på det efter man blir van att han gör det då och då.  Han kan vara helt lugn liggandes utan att vara nära matdags eller någonting och börja huttra lite lätt eller så kan han göra också stående.  Blodproven hos veterinären såg normala ut, så det var inte riktigt någonting tydligt som såg fel ut förutom magsjukan och de lät inte särskilt oroliga att höra att han huttrar så där av ingen anledning liksom.  Konstigt bara, tycker jag. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå.

En av jyckarna spydde som en kalv o la sig i ett hörn o orka inte resa sig på ett dygn.

Gav han cocacola på veterinärs inrådan o sen igång med ris o vatten.

Vi trodde han käkat en giftig blomma men vet inte.

Pigg vart han iaf efter ett dygn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hade turen att även denna Premiär få med fågel hem.

Trots att vi bara hann ut en timma på kvällen o värmen höll totalt ta dö på både mig o hunden.

post-399-0-13701000-1440566828_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag vart man riktigt glad!!

Först två tjädrar i säcken efter 2 min jakt o sen en tjäder dublee sista 10 min.

Därimellan flertalet tjäder arbeten men de finns mkt träd i skogen.

Hittade även en orrkull som vi fick med oss en kyckling från.

post-399-0-56834700-1441489824_thumb.jpg

post-399-0-48116500-1441489841_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som man blir med valp mot senhösten.

Isf blir det ut parningen mellan Lill-Gemons Alva och min egen Eirams Pigge Primus.

Ska bli så spännande!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Händelsrik helg!

Bestulen av en rävusling på kråkjakten.

Snodde en kråka ute och under tiden vi gjorde eftersök på den, vi visste inte då att den var stulen, passade rackarn på att springa in i gömslet o stjäla en kråka o en trut där också.

Såg bara en räv men de kan varit flera!

Besökte Primus och Alvas valpar o jösses vad söta.

Såg riktiga krigare som visade rejäl kämpaglöd vid framåtmarschen mot spenarna!

De här kommer bli så jäkla kul att få följa men hur i hela världen ska man kunna välja då de e 4 hannar o alla e så välskapta o snygga.

Kolla bara in.

Än finns det liten chans för fler valp spekulanter att få ta del av dessa valpar.

Men jag skulle inte fundera för länge för de kommer gå åt snabbt!

post-399-0-54794100-1443989225_thumb.jpe

post-399-0-76660500-1443989240_thumb.jpe

post-399-0-36338600-1443989265_thumb.jpe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Den här killen gjorde starkt avtryck idag. Måhända är det blivande stjärnskottet härhemma :)

post-399-0-99668200-1445104863_thumb.jpg

post-399-0-28781800-1445104937_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Här e lille Ilaz som flyttar hem till oss om 18 dagar.

Oskrivet kort med många löften för framtiden.

Ska bli sååååååå spännande.

post-399-0-79394300-1446587698_thumb.jpe

post-399-0-89603900-1446587716_thumb.jpe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Eftersom förra valpen hamnade hos en annan familj är det nya väntetider.

7v kvar innan en av dessa valpar flyttar hem till oss. (om de klarar vet.bes.)

post-399-0-37310700-1461998855_thumb.jpe. post-399-0-76027900-1461998971_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Din valp är riktigt trevlig till exteriören. Breton är den enda ras som eventuellt skulle få mig att svika rasen klm.

 

Lycka till med valpen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har valpen varit hemma ett tag, 3v o en hel del har vi hunnit med.

Sitta fint, åka båt, ta de lugnt och apportera såklart.

Både på land och i vatten och såväl dummys, fryst och nyskjuten fågel av olika arter.

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...