Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Introduktionsskytte för fältskyttets friklass

Featured Replies

Publicerat

Den 21 mars är ni alla hjärtligt välkomna till Hacksjöns skjutbana söder om Stockholm för en dags introduktionsskytte för Fältskyttets friklass i Katarina Skytteförenings regi.

Syftet med dagen är att ge alla jägare och skyttar en möjlighet att prova på Fältskytte på ett enkelt och smidigt sätt och samtidigt få lära sig en del om Fältskyttets friklass.

Dagen kommer se ut ungefär som följande:

- Samling vid 0900 i B-hallen.

- Anmälningsavgift 20:-

- Genomgång (säkerhetsregler, etc)

- Uppdelning i patruller

- Skytte för Patrull 1/2/3/ - Markering för Patrull 2/3/1

- Bortförklaring av våra bommar (min expertgren)

- Lätt prisutdelning och tung korvgrillning (medtag egen korv)

Grundläggande fakta om skyttet:

- Avstånden är ej specificerade per station men mellan 0-300 meter

- Fem st stationer varav den första dubblerar som inskjutningsstation (alltså totalt sex skjutningar)

- Sex skott per station (tre på inskjutningsstation)

- Inga begränsningar av gevärets riktmedel eller typ (utöver sikte med laserbaserad avståndsmätare)

- Cylinderrepeter enbart

- Benstöd etc tillåtna

- Mynningsbromsar och ljuddämpare tillåtna

- Enbart liggande skytte

- Regleverk enligt FSR´s gällande fältskyttereglemente

- Gevärsskyttekort, aktivitetskort eller föreningstillhörighet behövs EJ för denna aktivitet!

För att vi ska kunna förbereda dagen på bästa sätt så är det bra om du som vill delta anmäler det till mig via PM så snart som möjligt. PM´et ska innehålla Förnamn Efternamn. Max 21 skyttar kan delta.

Ett stort välkommen till er alla!!!

Mvh Marcus

Publicerat

Om någon undrar så är jag redan anmäld :wub:

/Micke

Publicerat

Av någon anledning är visst jag det med.

Så sugen att få prova på.

/C

Publicerat
  • Författare

Fem st anmälda...

Publicerat
Av någon anledning är visst jag det med.

Så sugen att få prova på.

/C

Kommer du skjuta med riggen du hade med till hackis?

Alltså inte den lila <_<

/Micke

Publicerat

Micke- ja jag tänkte det, borde väl kunna fungera,

skall ut o bygga lite rangecard i helgen så att jag har koll på var jag är och var jag skall,

som vi båda vet är det möjligt att skruva bort sig trots att det är pilar och allt på tuben.

Ett litet aber jag har är att jag saknar ett vettigt benstöd,

det verkar komma att bli MADDOG-style över ryggan som gäller för min del.

Har planer på att ta mig till skjutningen den 1:a mars med, återstår att se om de går i lås.

/C

Publicerat
Har planer på att ta mig till skjutningen den 1:a mars med, återstår att se om de går i lås.

Även jag skulle vilja det men har ingen möjlighet att verifiera mitt rangecard på avstånd mellan 300-600 innan dess.

Har bytt både kikarsikte och ammo sedan jag sköt på 600m förra året.

/Micke

Publicerat
Micke- ja jag tänkte det, borde väl kunna fungera,

skall ut o bygga lite rangecard i helgen så att jag har koll på var jag är och var jag skall,

som vi båda vet är det möjligt att skruva bort sig trots att det är pilar och allt på tuben.

Ett litet aber jag har är att jag saknar ett vettigt benstöd,

det verkar komma att bli MADDOG-style över ryggan som gäller för min del.

/C

det stödet är inte kattskit, har haft problem med motivationen ett tag nu och gjort en massa misstag hela tiden samt lite småtrassel med matrialet och träffbilderna har sett lite skabbiga ut därför såklart men idag var jag ute och tränade och gav allt jag hade, för nu är det ju snart tävlingsdags.

fick fint resultat som jag är nöjd med på serier mellan 10-14 cm på 500m samt ganska bra på 450m men bara med fyra skott pga ammo brist och jag avslutade med en fin bild på 300m som var ca 30mm.

skjuter aldrig med baksäck då jag alltid använder samma metod som på jakt då jag är helt klart jägare framför skytt och meningen med min träning och tävlingar är till att jaktskotten blir bättre och säkrare.

post-703-1235081057_thumb.jpg

jag och LG på väg till en av obygdsbanorna.

post-703-1235081198_thumb.jpg

Publicerat

Kan varmt rekommendera den här introduktionsdagen till alla som funderar att gå men som inte gick sist (i lördags), då det var väldigt trevligt och välarrangerat.

Det här är dessutom rev. 2 så jag vågar bara föreställa mig hur bra det blir :D

Publicerat
  • Författare

8 st anmälda....

Publicerat

Verkar toppen trevligt synd bara att Stockholm ligger så o-centralt ;)

Publicerat

Kan tänka mej att en revanchsugen Mr Mauser står och stampar där redan nu och sugen på att komma igång och svär över att tiden går för sakta.. Ska bli grymt kul att se resultatet och höra snacket efteråt!!

Detta är ju så klockrent för många av er, skulle vara kul att se Johan H där med, måste ju vara hans bag big time med!

Mvh!

Publicerat

Jag tror jag uteblir så att Micke aldrig får känna tillfredsställelsen av att klå mig :rolleyes:

Skämt åsido så är vi bokade på långhållsskytte ut till 940-1100 meter den helgen här mer lokalt, så jag tror att jag kommer fullfölja den planeringen.

Publicerat

Något säger mej att Micke den aktuella helgen önskar sig ngn konkret personlighetsklyvning där ena halvan ligger på Hackis och rular och andra halvan gör sitt yttersta att ställa ordningen till rätta nere i dina trakter :rolleyes:B)

Mvh!

Publicerat
Jag tror jag uteblir så att Micke aldrig får känna tillfredsställelsen av att klå mig ;)

Skämt åsido så är vi bokade på långhållsskytte ut till 940-1100 meter den helgen här mer lokalt, så jag tror att jag kommer fullfölja den planeringen.

You can run but you cant hide ;) jag kommer inte att vila innan vi tävlat igen ;)

Den 14-15 mars kommer jag att skjuta på avstånd mellan 300-600m då jag absolut måste verifiera mitt nya rangecard innan det är aktuellt att tävla på dessa håll.

Egentligen har jag inte tid att skjuta den 21mars heller då de två sista helgerna i mars borde läggas på min flytt......men jag bara måste :P

Mitt nya motto är hädanefter:

"Reach ouuuuuuut and hit something" B)

/Mike

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tjo!

Det finns fortfarande fyra st lediga platser till lördagens skytte. Vi börjar kl 9 och avgiften är hisnande 20 kr.

Skicka ett PM om du vill vara med.

Mvh Marcus

Publicerat
Tjo!

Det finns fortfarande fyra st lediga platser till lördagens skytte. Vi börjar kl 9 och avgiften är hisnande 20 kr.

Skicka ett PM om du vill vara med.

Mvh Marcus

Du vet att jag gärna hade kommit men att annat har kommit emellan... ;) Nästa gång dyker jag upp, jag lovar. B)

Publicerat
  • Författare

Grattis Micke!!! <_<

Publicerat
Grattis Micke!!! ^_^

var det allt i resultatväg vi får veta. <_<

Publicerat
  • Författare

Citerat från det andra forumet....

Såååååå....då var den andra introduktionsskjutningen på Hacksjön avklarad! Nio skyttar och några hang-arounds kom till start och möttes av stundtals friska vårvindar och riktigt vårvått underlag.

Skjutledare var Anders "Pavarotti" Lindell som med sin klara och tonsäkra stämma höll skyttarna i skack medan Kari funderade på taktiktrick och jag Marcus idkade propagandaskytte (aka fotograferande och filmande).

Dagens resultat (siffror inom parantes anger poäng på insatsmål):

1. Mikael K 5-5-6-6(23)-6(23) ----- 28 träff

2. Mattias B 6-5-6-5(11)-6(26) ----- 28 träff

3. Christian N 6-6-5-5(19)-6(26) ----- 28 träff

4. Gunnar W 3-6-6-4(11)-6(18) ----- 25 träff

5. Sebastian S 4-6-0-5(20)-6(26) ----- 21 träff

6. Nils-Erik H 4-3-6-2(2)-6(22) ----- 18 träff

7. Alexander L 3-2-2-0(0)-4(10) ----- 11 träff

8. Fredrik L 0-3-1-1(4)-5(17) ----- 10 träff

9. Mikael R 1-0-1-1(2)-6(20) ----- 9 träff

Stort grattis till Micke och ärlige Mattias! Stort tack till alla skyttar som kom samt till Anders och Kari!

Bilder och videos kommer inom kort!

Mvh Marcus

Publicerat

Grattis Micke! <_<

Publicerat

Stiligt Micke ;)

Var 28 fullt ?

Publicerat

Härlig Ironi Lars,

fullt var 30 träff, Micke sköt som bara en som har sålt sin själ till djävulen kan, han får själv svara på om det är så, men en träffbild om 50 mm på 300 meter under en 45 sekunder skjutning är helt klart imponerande,

att vidare lägga till är att vinden tog tag rejält under patrull två skjutning, vi i lag 1 hade mindre vind och mer mirage att strida mot.

Micke, jag är glad över att få ha förlorat mot dig idag, nu vet jag att att allt är som det skall vara. För egen hade jag otroligt trevligt idag.

/Christian

Publicerat

Grattis Micke ;) och alla andra som var med, vore kul att prova detta någon gång.

Träffar säkert bara luften bredvid målen med det smäller ju :D

/Lasse

Publicerat
Härlig Ironi Lars,

fullt var 30 träff, Micke sköt som bara en som har sålt sin själ till djävulen kan, han får själv svara på om det är så, men en träffbild om 50 mm på 300 meter under en 45 sekunder skjutning är helt klart imponerande,

att vidare lägga till är att vinden tog tag rejält under patrull två skjutning, vi i lag 1 hade mindre vind och mer mirage att strida mot.

Micke, jag är glad över att få ha förlorat mot dig idag, nu vet jag att att allt är som det skall vara. För egen hade jag otroligt trevligt idag.

/Christian

Var ingen ironi bara en fråga eftersom tre första alla hade 28 och Mickes skytte har min fulla respekt! Får vi lite info om mål och avstånd också