Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Introduktionsskytte för fältskyttets friklass

Featured Replies

Publicerat

jag sköt på hacksjö för två helger sedan och jag kan säga att vindarna där är inte likt några andra jag skjutit i.

nu vet jag inte om det är så jämt men det ger skyttet där en annan nivå i så fall.

jag blev helt kall när jag drog av dom första serierna, dom var i mina ögon extremt dåliga men jag fick lite mer kläm på det efter ett tag men jävlar vilken lömsk bana.

Publicerat

Tack grabbar :D

Instämmer med S-C om att dagen var väldigt trevlig! Blir lätt så när likasinnade träffas!

Som vanlig så ska man tydligen alltid göra någon tabbe,började bra på inskjutningsstationens avtinade grusvall.

På station 1 lade jag bössans benstöd som vanligt strax framför mattan och mig själv på dem då smältvattnet var ymnigt idag.

Vad jag inte upptäckte var att under fjolårsgräset var det blankis...vid mitt andra skott tappade jag skjutställningen totalt och kunde inte hitta tillbaks.....efter några stressiga sekunder improvoserade jag iväg resten av skotten ;) att man aldrig lär sig!

Sköt resten av tävlingen med bössan på mattan och mig själv i smältvattnet!

Sjukt svåra vindar på denna bana vilket ordentligt ökat respekten för bänkskyttarna där med tanke på vilka resultat dom skjuter B)

Avstånd:

Inskjutning 200m.

Stn 1 ca120m.

Stn 2 ca170-180m.

Stn 3 300m.

Stn 4 ca225m.

Stn 5 200m.

Tydligen är det tävling på kungsängen nästa helg med kända avstånd mellan 200-600m :P kommer göra allt vad som är i min makt för att vara ledig på lördag!

/Micke

Publicerat
Härlig Ironi Lars,

fullt var 30 träff, Micke sköt som bara en som har sålt sin själ till djävulen kan, han får själv svara på om det är så, men en träffbild om 50 mm på 300 meter under en 45 sekunder skjutning är helt klart imponerande,

att vidare lägga till är att vinden tog tag rejält under patrull två skjutning, vi i lag 1 hade mindre vind och mer mirage att strida mot.

Micke, jag är glad över att få ha förlorat mot dig idag, nu vet jag att att allt är som det skall vara. För egen hade jag otroligt trevligt idag.

/Christian

Det var rätt intressant att markera din och Mattias tavla också :P fick hyffsad prestationsångest när jag klistrade era tavlor-ni satte ribban :D

Jag är fortfarande misstänksam över om du inte har någon giftig skjututbildning i bagaget ;)

Är sjukt nöjd med min 300m träffbild och att jag justerade rätt för sidvinden där.

Riktigt härlig dag B)

/Micke

Publicerat

Snyggt skjutet Micke! Inte särskilt otippat ;)

Jag roade mig själv på Remmene skjutfält med JET, Johan H, m.fl. som du såg i dagboken :D

Publicerat
Det var rätt intressant att markera din och Mattias tavla också B) fick hyffsad prestationsångest när jag klistrade era tavlor-ni satte ribban :P

Jag är fortfarande misstänksam över om du inte har någon giftig skjututbildning i bagaget -_-

Är sjukt nöjd med min 300m träffbild och att jag justerade rätt för sidvinden där.

Riktigt härlig dag B)

/Micke

Ja det var verkligen en bra dag och den först riktiga vårdagen,

jag o Mattias stod i markörgraven och ömsom garvade och ömsom tappade andan när vi såg dina träffar landa i tavlan,

Maddog jag håller med dig om vinden på Hackis, jag har varit där ett par gånger tidigare och var medveten om den, under vår andra station kom vinden från höger till vänster under de första tio sekunderna ie ett och ett halvt skott för att sedan byta och under hela skjutningen göra ett 360 varv.

Micke- det enda giftiga på mig är min tunga, men allt jag säger sägs med kärlek och kanske en liten del vilja att driva med omgivningen, den enda skytteutbildning jag har är den som egen träning och en selekterade forum meddelat.

Rikard kommer vi att få en rapport om resultaten från skyttet tillsammans med Johan H mfl?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack vare Mattias finns det nu bilder att beundra på det andra forumet för den som vill.

Mvh Marcus

Publicerat

Det var jäkligt kul att se tre goa gubbar smiska in 28 träff. -_- Förstod att ni hade problem med vinden som sist var ganska förlåtande.

När blir nästa gång?

/Robban

Publicerat

Tjoho! Killen har lärt sig hålla reda på tavlorna!

-_-:PB)B)

Snyggt Micke!!!!

Mvh!

Publicerat

Jättegrattis till både Micke och Christian!

Faktum är att jag skulle vilja gratulera alla som varit med -_-

Det vore kul med lite fylligare presentation av hur skyttet gick till med avseende vilka mål man valt och tider etc..

Jag lurar på om man skulle snickra ihop lite mer anpassade övningar för detta skytte?

Henrik

Publicerat

Henrik som Micke ovan har angivit var de okända avstånden dessa

Inskjutning 200m.

Stn 1 ca120m.

Stn 2 ca170-180m.

Stn 3 300m.

Stn 4 ca225m.

Stn 5 200m.

De mål vi sköt på var följande,

resultatintrotvligen-1.jpg

Mitt resultat med två förtretliga bommar,

tavlorna var

In: C20

1: L1 korthåll

2: B100 korthåll

3: 1/8

4: C50 korthåll (poängberäkning)

5: C20

Att konstatera då var att L1 korthåll och C50 korthåll var och är läskigt små mål trots de ganska blygsamma avstånden,

iofs var det långt nog för mig.

En minuts förberedelsetid efter tid att ladda samt 45 sek skjuttid, helt klart ok med tid men ett misstag under skjutningen och man blev stressad.

Jag vet att gårdagens vinnare gjorde det med ett skott mindre avlossat än oss andra.

Jag körde ett eget race och försökte att få med en eller flera blindavfyrningar efter att jag fått iväg mina pilar.

/Christian

Publicerat

Idag har jag gjort premiären i fälskytte med kikare och maken till roligt skytte finns inte :rolleyes:

Slänger in en skryt bild på dagens bästa serie S25 V på 335 meter 6st. 5or och 34mm. CC :blush:

post-857-1237741769_thumb.jpg

Utförligare beskrivning finns i min dagbok

Publicerat

Och här är min tavla på samma avstånd (med Lars 7mm BR)

20090322307.jpg

inte lika bra, men jag är nöjd som tusan :rolleyes:

Publicerat

Jo 7br:en väger 2,3kg och skjuter fantastiskt med tanke på det tycker jag :rolleyes:

Publicerat
Jo 7br:en väger 2,3kg och skjuter fantastiskt med tanke på det tycker jag :blush:

Jag som hoppades på att det var skytten som skjöt bra :rolleyes:

Tack för lånet

Publicerat
Jag som hoppades på att det var skytten som skjöt bra :blush:

Tack för lånet

Klart det var det ingen kedja är starkare än den svagaste länken med andra ord väldigt fint skytte speciellt utan att testa bössan innan gör mig imponerad :rolleyes:

Publicerat
Klart det var det ingen kedja är starkare än den svagaste länken med andra ord väldigt fint skytte speciellt utan att testa bössan innan gör mig imponerad :rolleyes:

Sköt ju in den på första stationen, 200 meter - det var enkelt :blush: