Publicerat Oktober 26, 200520 yr Författare Får välan kolla me mina vänner i Norge! Kanske man kan få en tjuvtitt innan man beställer! Men de kliar i fingrarna nu. VILL HA!!
Publicerat November 11, 200520 yr Har fått filmen sen en vecka tillbaka och tittat på den flera ggr. Som stor fågelhundfantast så såg jag att de på filmen jagade skogsfågel med stående fågelhund på vintern. Är det nån här på forumet som erfarenhet av det och hur gör ni i så fall? Själv har jag varit ut någr aggr på vintern och mellan hunden har visat si stå för orrtuppar i träd, men de är ofta så varska att de lättar innan hagelhåll när jag går fram. En annan fundering är att man verkar hitta fågeln på andra ställen än på hösten gärna uppe på hällar som i vanliga fall är fågelfattiga.
Publicerat November 11, 200520 yr dem senaste 2 veckorna har jag varit ut o gått efter fågel några gånger. en hel del fågel stött blev det också, lite bättre skytte så hade man kanske haft sig en fin orrtupp, men men..men iaf, ALL fågel som vi stötte upp var antingen på kala tallhedar eller stenskravel och hällar..där vi brukar stöta mycke fågel under aug-sep är det nästan helt dött, enstaka järpar bara..orren och tjädern verkar ligga uppe på höjderna nu.. men inte för att jag klagar på det, tycker att det är lite trevligare att gå på tallhed, hällar än o plaska i myrvatten ;D
Publicerat November 11, 200520 yr Intressant att höra vilken typ av terräng ni hittar fåglarna på nu. Hoppas fler rapporterar in vad dom upplever.
Publicerat November 11, 200520 yr Författare Har hittat orrar i närheten av myr ibland småtallar på min egen mark o i västerbotten såg jag dem över myren spelandes. Får välan se om de sitter kvar imorgon. Då blir de kombin som får följa
Publicerat November 11, 200520 yr Har fått filmen sen en vecka tillbaka och tittat på den flera ggr. Som stor fågelhundfantast så såg jag att de på filmen jagade skogsfågel med stående fågelhund på vintern. Är det nån här på forumet som erfarenhet av det och hur gör ni i så fall? Själv har jag varit ut någr aggr på vintern och mellan hunden har visat si stå för orrtuppar i träd, men de är ofta så varska att de lättar innan hagelhåll när jag går fram. En annan fundering är att man verkar hitta fågeln på andra ställen än på hösten gärna uppe på hällar som i vanliga fall är fågelfattiga. Är inte snödjupet värre än på filmen ca 3dm och lös går det riktigt bra att jaga med stående hundar. Orre och tjäder sitter oftas uppe i träden på morgon och eftermiddag, däremellan tar dom skydd i snön eller söker föda under yviga granar. Jag har själv haft god lycka med snötäkt backe, det som sätter käppar i hjulet är kylan, skare eller tung blötsnö. Nu på senhösten jagar jag alltid av torra marker typ hällmark, tallbackar, bergssidor m.m Det kan även löna sig att jaga i gamla tallplanteringar ( 30-40 årig skog ) dit tjäderhönorna gärna söker sig. OBS Den 15,e denna månad skjuter vi inga fler hönor av orre och tjäder, nu får dessa vara ifred och jag hoppas de får en massa kyckligar till nästa höst
Publicerat November 12, 200520 yr Författare Hönor har ja inte skjutit under hela hösten, trots att de kliat i fingrarna!
Publicerat November 24, 200520 yr Hallå!!!!! Jag har nyss blivit medlem så jag har inte läst alla förslag du fått... Men jag såg en film i vecka. en norsk film som hette "i skogsfågeln rike". Det var en film i tre delar som tog upp jakt med stående fågelhund, Ställande och även toppfågeljakt. Den varar ungefär 2 timmar och är otroligt bra. Inte en massa reklam och skit som i alla andra filmer utan bara olika jaktsekvenser hela tiden. Den rekomenderar jag skarpt. MVH Tomas
Publicerat November 24, 200520 yr Jo det är en ruggit bra film. Många jaktsidemedlemmar har köpt filmen och jag är en av dem. http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=1939.0
Publicerat November 24, 200520 yr ok.. vad bra.. jag fick ner den från intrenet.. så jag har bränt den.. det e ju billigast så. Jag bor ju i bohuslän där vi nte har så stora möjligheter till denna typ av jakt. Men jag har en moster vid östersund så dit är vi ibland och jagar. Främst topp jakt då. Har planerat en resa mellan jul och nyår. Beställde ny snödräkt idag så nu är man förväntansfull nu när älgjakten lagt sig
Publicerat November 28, 200520 yr ok.. vad bra.. jag fick ner den från intrenet.. så jag har bränt den.. det e ju billigast så. Aja baja.. >