Hoppa till innehåll

Hornady V-Max


Calle9074

Recommended Posts

Har beställt rävpiller i kaliber 30.

Kulan är Hornadys V-Max 110 grains som ska laddas till 308:an.

Krutet blir förmodligen Normas 202.

Frågan är då: Vilka hastigheter rekommenderas till aktuell kula och kaliber???

MVH Mollskinnaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har beställt rävpiller i kaliber 30.

Kulan är Hornadys V-Max 110 grains som ska laddas till 308:an.

Krutet blir förmodligen Normas 202.

Frågan är då: Vilka hastigheter rekommenderas till aktuell kula och kaliber???

MVH Mollskinnaren!

till räv rekomenderas så snabbt som möjligt för att inte få något utgånshål ifall du ska spara skinnet alltså.

Har själv kört en del med V-max i .243" men inte skjutit något med den.

Ska också handla liknande kulor så småningom för att använda när man skjuter på skenande bildäck för att minimera rikochetterna.

MVH/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska också handla liknande kulor så småningom för att använda när man skjuter på skenande bildäck för att minimera rikochetterna.

MVH/Jocke

..eeehhhh...va ?? :mellow:

cow-boy-98.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

..eeehhhh...va ?? ^_^

cow-boy-98.gif

menar du "eeehhhh....va ??" över det sista jag skrev i Mitt inlägg eller?

I sådant fall får jag väll förklara Hur det ligger till.

på vår jaktmark så är det väldigt stenig terräng. Så att tänka på att avlåsa skott med en helmantlad kula mot ett rullande däck där är förkastligt pga rikoshettrisken. men om man tar en varmint kula typ v-max så minimeras rikoshettrisken då dessa kulor exploderar vid en träff mot en sten.

hoppas jag lyckades förklara så ni förstår. och jag vet att det igenteligen inte tillhör ämnet. Men jag bara nämnde det :)

MVH/Jocke

P.S Nu har jag redigerat texten och konstaterat att något mer skrivande i trådarna blir det inte från min mobil då det blir näst intill oläsligt. D.S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

till räv rekomenderas så snabbt som möjligt för att inte få något utgånshål ifall du ska spara skinnet alltså.

Har själv kört en del med V-max i .243" men inte skjutit något med den.

Ska också handla liknande kulor så småningom för att använda när man skjuter på skenande bildäck för att minimera rikochetterna.

MVH/Jocke

Fick hjälp att ladda lite Nosler BST till min 30.06 för att skjuta räv, har för mej att vi la oss på strax under 1000 i hastighet å nog fan blev det utgångshål på räven. Är inte V-maxen samma typ av kula?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick hjälp att ladda lite Nosler BST till min 30.06 för att skjuta räv, har för mej att vi la oss på strax under 1000 i hastighet å nog fan blev det utgångshål på räven. Är inte V-maxen samma typ av kula?

Jo, i praktiken samma kula tror jag men BST:n finns bara i 125 grains

V-Max blir ju lite vassare då den är lättare.

Man får väl va lite försiktig och inte ladda för hårt så kulan öppnar innan den når dit den ska göra jobbet!!! :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nosler BST räknas bara som varmintkula i kal 22, i grövre kaliber är den "bara" lättexpanderande, den har ju Noslers mellanvägg som ger garanterad restvikt, i kal 30 blir det helt säkert tillräckligt mycket restvikt för genomslag på räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nosler BST räknas bara som varmintkula i kal 22, i grövre kaliber är den "bara" lättexpanderande, den har ju Noslers mellanvägg som ger garanterad restvikt, i kal 30 blir det helt säkert tillräckligt mycket restvikt för genomslag på räv.

Inte för att jag vill mästra, men ball tip har ingen mellanvägg oavsett kaliber. Betr 110 gr kulor i 308 kan jag rekommendera dig att använda ett snabbare krut än 202. Själv använder jag 200 krut till Sierras HP110 gr. Skjuter mkt bra. Hur man skall ladda för att få en 110 gr kula att stanna i räven vet jag inte. Har alltid fått genomskott.

MVH

Göran

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill mästra, men ball tip har ingen mellanvägg oavsett kaliber. MVH

Göran

Du har så rätt så rätt :lol: My bad :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på vad vi använde för krut då jag satt med som hantlangare, ska börja min karriär som laddare nu hade jag tänkt.

Enda som jag skjutit och inte blivit genomslag va en som jag sköt ett front skott på, men att flå den va mindre mysigt då det va som tomatpure i hela räven :rolleyes:

Man måste väl ner i klenar kaliber om man vill undgå genomslag? en räv bringa är ju inte speciellt mycket att bromsa upp en cal. 30 kula.

Finns det kanske andra kulor till cal. 30 som fungerar bättre än BST?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Remington accelerator, kanske? hysterisk liten sabotkula i kaliber 30 :P

Verkar vara en liten småhårig sak de där :rolleyes: hysterisk är väl bara förnamnet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller genomskott så är detta inget problem för mej då jag inte tänkt spara på skinnen.

Normas 200 krut är fixat och CCI BR large rifle tändhattar likaså, väntar dock fortfarande på kulorna!

Vilken laddvikt rekommenderas för en hastighet kring 900-950 m/s??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kali...ster&Lang=1

Dessa laddata borde du kunna använda antar jag, det finns ju för två olika Hornadykulor i samma vikt.

Tack för det MarkusR!!

Att jag inte tänkte på Normas sida. Ibland simmar guldfisken inte hela vägen runt! <_<:blink:

MVH Mollskinnaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som vet, och har erfarenheter om hur V-Max:en funkar i cal 300WM. För en polares räkning!!

Kan nämnas att han skjuter med ljuddämpare på vapnet ifråga, om det skulle ha betydelse??

MVH Mollskinnaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Laddade 110 grainarna i .30-06`an till 1050 m/s, effektfullt är väl lindrigt uttryckt. Men ska man inte spara skinnen så är det rätt way to go

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laddade 110 grainarna i .30-06`an till 1050 m/s, effektfullt är väl lindrigt uttryckt. Men ska man inte spara skinnen så är det rätt way to go

Dom kommer inte be om nr 2 fick jag till svar om effekten <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Står själv lite undrande till polarens kulval till 300:an.

Han sköt en kråka i dagarna på 225m ( uppmätt med avståndsmätare ).

Kulan var en 10,7g BST. Efter mycket möda hittade han fågeln, eller rättare sagt, huvud med näbb, köttfärs, fjädrar utan kropp och vingar.

Jag anser att han lika väl kan skjuta räv med den kulan i nämd kaliber istället för V-max. Effekten är det ju inget fel på efter att jag sett fågeln, det som var kvar!!!

MVH Mollskinnaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ballistictippen i .30 är väldigt väldigt blöt å räknas som en varmintkula av dom flesta. Har 180 grainarn som eftersökskula på älgjakten, skjöt en oxe i bogen i höstas å det vart bara pölsa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej jag laddade en V-max kula till min 6,5*55 dom går i ca: 950m/s.

Fungerar bra prec mässigt och det blir inga utgånghål i räven, men det är bara trasor innuti. :lol:

Om man skjuter i bogen......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
.264 6.5MM 95 GR V-MAX

Vilket krut använder du??

För tillfället har jag bara MRP och 202 hemma och är lite sugen på att se vad jag kan locka fram för små monster med hjälp av de två.....någon som har tips på andra krutval (MRP funkade fint med 120 gr matchking......dock med en fin mynningsflamma (ganska kort pipa på det vapnet kan tilläggas).....men tätt och bra blev det träffbildsmässigt)

När jag ändå ställer frågor i annans tråd (ursäkta kapningen) .....men hur långt ifrån varandra "ligger" V-max 95 gr och A-max 120 gr ifråga om "varminteffekt"......A-max verkar ju ha rätt skön BC vilket torde kunna kompensera lite för hastighetsskillnaden....??

Så kort och gott......vilket krut rekommenderar ni för att elda upp nämnda kulor i högsta möjliga hastighet....vapnet ifråga är en Krico Sporter (tror pipuslingen ligger kring 61 cm)?

Och givetvis tas alla erfarenheter kring nämnda kulor tacksamt emot.

Mvh

Hog

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...