Publicerat Maj 17, 201213 yr Lånar denna tråd lite om det går bra. Jag laddar idag 110gr Speer tnt i min 7X57 till jakt på icke matvilt. Den har funkat bra, men eftersom många lovordar V-Max kulan börjar jag fundera om man kanske ska byta till 120gr v-max istället, eller finns det några andra förslag på kulor?
Publicerat Maj 17, 201213 yr Lånar denna tråd lite om det går bra. Jag laddar idag 110gr Speer tnt i min 7X57 till jakt på icke matvilt. Den har funkat bra, men eftersom många lovordar V-Max kulan börjar jag fundera om man kanske ska byta till 120gr v-max istället, eller finns det några andra förslag på kulor? Jag kör med v-max o tycker att den är hårdare än både sieera varminter o tnt nu fans bara v-max hemma så då fick jag ta den kulan annars hade det blivit sieera varminter. Mvh.
Publicerat Maj 17, 201213 yr Tack Flex. Ja, hårdare kula behöver jag inte, jag vill att om djuret lämnar skottplatsen så ska det vara enkelt att spåra
Publicerat Maj 18, 201213 yr Tack Flex. Ja, hårdare kula behöver jag inte, jag vill att om djuret lämnar skottplatsen så ska det vara enkelt att spåra Varsågod ja det ska ju explodera ordentligt Mvh.
Publicerat Maj 18, 201213 yr Lånar denna tråd lite om det går bra. Jag laddar idag 110gr Speer tnt i min 7X57 till jakt på icke matvilt. Den har funkat bra, men eftersom många lovordar V-Max kulan börjar jag fundera om man kanske ska byta till 120gr v-max istället, eller finns det några andra förslag på kulor? jag har använt v-max ,sierra varminter och speer tnt och alla har väl fungerat. men v-maxen är då den som river sönder mest av dom tre, rävarna är nästan i två delar själv tycker jag bäst om sierran för dom dör på fläcken och det är bara ett litet hål ut men allt är trasigt invändigt. speer tnt blir det bara ett litet hål med i fåglarna så jag har varit lite missnöjd över kulan. jag har skjutit alla kulorna i samma 308 med en hastighet på ca 930.
Publicerat Maj 18, 201213 yr Nu skjuter ju jag mestadels alla mina rävar i stickhålet då dom kommer rak emot mig så det blir aldrig några utgångshål men med sieeran 110gr 1000m/s på 3st valpar var inte fina kan jag säga fick lägga dom tätt för o göra dom respektabla sen en annan på riktigt nära håll o den var halv så där la jag aldrig upp en bild sen sköt jag med 243an 1000m/s 70gr tnt halva sidan var borta på räven. Sen fåglar där blir det bara ett hål i kråka kaja med v-max men tnt ett huvud o vinge brukar ramla ner med 222an oxå den runt 1000m/s Men skit samma det blir på plats när man träffar med dom här kulorna. Mvh.
Publicerat Maj 18, 201213 yr Nu skjuter ju jag mestadels alla mina rävar i stickhålet då dom kommer rak emot mig så det blir aldrig några utgångshål men med sieeran 110gr 1000m/s på 3st valpar var inte fina kan jag säga fick lägga dom tätt för o göra dom respektabla sen en annan på riktigt nära håll o den var halv så där la jag aldrig upp en bild sen sköt jag med 243an 1000m/s 70gr tnt halva sidan var borta på räven. Sen fåglar där blir det bara ett hål i kråka kaja med v-max men tnt ett huvud o vinge brukar ramla ner med 222an oxå den runt 1000m/s Men skit samma det blir på plats när man träffar med dom här kulorna. Mvh. dom blir säkert på plats med alla kulorna bara det träffar men ska jag skjuta fågel kommer jag använda v-max för då är det bara ett dun moln och ett huvud å kanske två vingar man hittar, man behöver inte fundera om man träffar. alla kulor skjuter på samma ställe för mig men sierran skjuter nog bäst av dom här tre i min bössa så jag kan välja vilken som helst.
Publicerat Februari 6, 201412 yr Fick hjälp att ladda lite Nosler BST till min 30.06 för att skjuta räv, har för mej att vi la oss på strax under 1000 i hastighet å nog fan blev det utgångshål på räven. Är inte V-maxen samma typ av kula? Nosler BST har en kraftig bas för att få lite genomslag. Tror V-MAX aggressivitet kommer av en tunn mantel och ett djupt hålrum i blyet. Själva Balistik tipen är kanske mest för god kulflykt och för att kulan inte skall skadas i magasin och under i mantling då plasten är tåligare än bly.
Publicerat Februari 6, 201412 yr Mig veterligen så är plastspetsen där för bc och för att skynda på expanderingen Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Mars 4, 201412 yr Vet ni nån handlare som har 110g vmax cal 30 hemma? Letat i flera dagar men det verkar helkört.
Publicerat Mars 5, 201412 yr Tack för svar! har mejlat dom nu men det såg inte ljust ut på deras hemsida.