Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första studsaren

Featured Replies

Publicerat

Ska i vår införskaffa min första studsare och jag undrar helt enkelt vad man ska tänka på vid första köpet.

har bestämt mig för kaliber .30-06 då det ska jagas vildsvin, dov, rå och älg. Är lite sugen på tikka t3 hunter eller nått liknande men hur vet jag om bössan passar mig? Jag antar att man inte kan provskjuta bössor från vapenhandlarn.

så vad ska jag tänka på?

//Nyllet

Publicerat

Glöm inte bort att kika lite på halvautomater, kan ju kanske vara lämpligt till grisarna

Publicerat

Jag skulle nog avråda från att välja en halvautomat som första studsare... en vanlig repeterstudsare är helt enkelt mer mångsidig och driftsäker. Tikka T3 är inget dåligt val, även om du kan få mer kvalitet för häften av pengarna om du köper en äldre Tikka eller Sako. Är du det minsta budgetpressad så bör du ta de tusenlappar du sparar där och lägga på bra optik och, icke att förglömma, bra (stål)fästen till optiken.

Du får i normalfallet provskjuta en studsare, men kan inte räkna med att som tidigare få låna den en eller två veckor. Rätt till banan, skjut, och tillbaka tillämpas av många handlare idag. Moderna lätta studsare är trevliga att bära, men ofta inte lika lätta att skjuta med när det blir dags. Väldigt ofta upplevs de då piplätta och vispiga. Du bör ABSOLUT se till att få provskjuta... eller åka till en annan handlare.

Publicerat

Helt enig, köb en begangnet Tikka eller Sako ( tikka er billigst ) og brug flere penger på en bra kikkert.

Har selv Tikke 30 06 og .222 og er meget nöyd.

30 06 tikkaen har jeg haft siden jäger examen for snart 10 år siden og den bare funker :D

Publicerat

Sako Finnbear brukar ligga mellan 3500-5000 beroende på skick och ev. kikarsikte, otroligt mycket bössa för högst rimliga pengar, finns åtminstone en på blocket just nu.

Om du kan tänka dig en 308win istället för 30-06 kan du även kika på Sako Forester, lika Finnbearen förutom längden på lådan (något kortare).

Till de vilt du räknat upp tycker inte jag valet av kaliber 308w eller 30-06 gör någon större skillnad, där emot är chansen större att du hittar ett bra beg. vapen om du är mer flexibel när det gäller kaliber.

Om bössan passar dig eller inte kan som tidigare sagts endast en provskjutning svara på men eftersom vi alla är olika byggda brukar man nästan alltid få anpassa bössan lite, tex korta/förlänga kolven, höja eller sänka kindstödet och justera trycket osv.

Vill du inte grejja själv är det bara att vända sig till en vapensmed.

Publicerat

Bra val av kaliber 30 - 06 är bra mycket bra.

Publicerat

Och tänk på att när du skjaffat din första bössa så kommer du att fundera på nästa... Fundera på vilken jakt du utövar och vad du kommer att vilja utöva för jakt. Börja sedan med att komponera din garderob därefter och köp en bössa i taget. Var inte rädd för att ändra dig, men det är naturligtvis bra att köpa rätt från början. Vill du bara ha en studsare så är en .30-06 bra. Vill du ha flera skall du kanske satsa först på en klenare klass 1 med rejäl kikare och sedan en grovkalibrig med mindre kikare osv...

Publicerat
Och tänk på att när du skjaffat din första bössa så kommer du att fundera på nästa...

...satsa först på en klenare klass 1 med rejäl kikare och sedan en grovkalibrig med mindre kikare osv...

Definiera gärna klen kaliber

6,5x55 .308 ??

Finns det flier?

Publicerat

7x57, 6,5x57, 303 britt, 307 Win, 6,5x68, 260 Rem, 270 Win mfl,

jag har samma syn på detta som Ola, tycker att 30-06 är svår att träna med och skjuta med väl,

rekylkrafterna är sådana att mängd träning blir svår.

Men en senare grövre pang har man mer att arbeta med och kan hålla sig till en laddning för varje vapen som skjuter väl.

/C

Publicerat

/C

För att bredda denna fråga (jag ser att vissa av dessa kalibrar är lite ovnaliga) något så undrar jag vad man får betala för övningsammunition i dessa lämpliga kalibrar?

Förhoppningsvis finns det någon/några som är lite billigare.

Men alltså, vad kostar övningsammunitionen?

Publicerat
För att bredda denna fråga (jag ser att vissa av dessa kalibrar är lite ovnaliga) något så undrar jag vad man får betala för övningsammunition i dessa lämpliga kalibrar?

Förhoppningsvis finns det någon/några som är lite billigare.

Men alltså, vad kostar övningsammunitionen?

Jag är ju också nybörjare och hävdar med en dåres envishet att man måste köpa en bössa i en kaliber man har råd att övningsskjuta med, mycket! Det har jag själv haft mycket glädje av.

En ask jaktmatch till 6,5x55 betalade jag 295kr för sist, mao 6kr styck, 30-06 460kr dvs 9,20kr st

Sen går priset bara upp med kalibern. Köper man en ovanlig kaliber kan man glömma billig övningsammo om man inte laddar själv.

Jag började med en 30-06a för att jag fick den av svärfar, min andra bössa var 22an, den har jag till mängdträning, jättenyttigt och billigt.

Tids nog vill du komplettera med fler bössor (oftast ganska snart) men börja med en billig kaliber och kom dig ut på skjutbanan ;)

Publicerat
Ska i vår införskaffa min första studsare och jag undrar helt enkelt vad man ska tänka på vid första köpet.

har bestämt mig för kaliber .30-06 då det ska jagas vildsvin, dov, rå och älg. Är lite sugen på tikka t3 hunter eller nått liknande men hur vet jag om bössan passar mig? Jag antar att man inte kan provskjuta bössor från vapenhandlarn.

så vad ska jag tänka på?

//Nyllet

T3 Bra val! Kaliber valet skulle jag också gått på alt. 308 ingen direkt prestanda skillnad gentimot 30-06.

Båda bra standard kalibrar med ett bra amunitionsutbud att tillgå.

Kikaren som många nämnt är det viktigt att du satsar på kvalitet.

Om jag skulle välja en allround kikare skulle Jag skulle satsa på en kikare med 2,5-10x50-56 Dvs en kikare med möjlighet till hyfsat låg förstoring (så att man kan använda den på drevjakter utan att få sugrörsseende) och med möjlighet till bra ljusinsläpp. som nybörjare brukar det alltid ges möjligheter med vak på gris alt räv. Så Helst skulle jag köpa en belyst riktmedel. men inte livs nödvändigt.

Såvida du inte ska gå med som hundförare direkt För då skulle jag satsa på lågförstorande typ aimpiont alt en kikare med 1-4ggr förstoring.

MVH Jensa

Publicerat

Gissar att tipsen kommer fortsätta hagla in :D

Men de flesta som jagat en tid är nog överens .köp en billig bössa i hyfsat skick, köp en beg kikare av känt fabrikat (av bra kvallitet) kikaren kan du då behålla när du sedan byter bössa. För du kommer att byta bössa......

vad gäller kaliber är det en smak sak men hellre en klen kaliber och bra skott än grov kaliber och dåliga skott (även rutinerade jägare kan bli skotträdda.

Publicerat

Då du skriver gris så tycker jag det är 308, 30-06 eller 8x57 du ska kika på. Alla tre kalibrar ska väl finnas som Tikka T3 vill jag minnas. Är det en överägande del gris/älg så förordar jag 8x57, en trevlig kaliber med mild rekyl. Finns Norma Jaktmatch och Sellier & Belliot att öva med. Knappt dyrare än 30-06.

Men kalibern lär du ju iaf vela fram och tillbaka med längre fram i livet, det kan du vara säker på ;)

När du nu ska välja bössa så råder jag dig till att prova dig fram bland modellerna. Har du tex råd med en bössa för 10000:- så kliv in hos handlaren och säg som det är. Jag vill köpa en bössa för 10000:- , vad har du att erbjuda? Plocka fram de som finns i din prisklass och kläm, känn, gör provanläggningar tills kinden blöder. Sortera ut vilka som känns bäst och upprepa tills du fastnat för en eller två stycken. Först DÅ tittar du närmare på om det är nån av dessa vapen som är i rätt kaliber. Om det inte är det har du iaf hittat en bössa som du vill ha. Tacka för titten och ge dig ut och leta vidare, hos andra handlare eller på nätet. Det är lättare när du har ett märke och en modell att leta efter. Ring runt och fråga, tex Hej, har du nån Sako Hunter 30-06? Nehej, tack då ringer jag vidare. Snart har du hittat nån du vill köpa. Då ser du också hur mycket pengar som blivit över till ett kikarsikte. Samma sak där, vill köpa ett kikarsikte för 8000:- ... osv osv.

Wow! Vad rörigt det där blev, men vafan man är ju ingen Strindberg :D

Publicerat

En begagnad valfri t3a i kal 30-06. Optilock fästen och Leupold kikare. Perfekt paket!

Alt samma men en Sako istället..

Komplettera med en hagelbock och allt kan jagas i Svea rike :D

Publicerat

Sök på torsbo handels hemsida.

Där har du ett stort utbud av beg. hittade ett antal sako 30-06 för 4000kr

OBS! Vet inget om dessa bössor

Publicerat

Humlegaard - det är väl ungefär som SC skriver, allt med kula i 6,5mm, .270, 7mm till max .308 tycker jag passar bra på en långhållsbössa. En lämplig kombo är tex 6,5x55 + 9,3x62 (jag har själv 7x57) eller 7mmRM + .375H&H. Ännu viktigare för användningsområdet är nästan optiken. På den klena bössan har men en kikare med rejäl förstoring och objektiv, för längre håll och vaktjakt, tex 3-12x56. Den grova har man en kikare med låg förstoring och mindre objektiv för ett lägre montage pga rekylen, tex 1-4x20 eller 1,5-6x42.

Publicerat

jag har samma syn på detta som Ola, tycker att 30-06 är svår att träna med och skjuta med väl,

rekylkrafterna är sådana att mängd träning blir svår.

Men en senare grövre pang har man mer att arbeta med och kan hålla sig till en laddning för varje vapen som skjuter väl.

/C

Vet ej om jag håller med i ditt resonemang. Jag jämför med damens pang som också är en 30-06.

Min 30-06 har tung pipa samt bakkappa och den skjuter som en dröm (custombygge av Stanley Stoltz), medans hennes har lätt pipa och ingen bakkappa. Gillar inte att skjuta med den men bär den gärna på pürschjakten istället för att bära på min "manliga" bössa. De skjuter ganska lika i precisionen (Stanley har byggt hennes också).

Så jag tror att det är en vanesak och kanske lite om man har tendenser av lite SM <_<

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips! Fortsätt gärna med att ösa med er kunskap, väldigt kul med olika synvinklar å tips.

Har nog tänkt om lite när det gäller bössa, börjar luta åt en begagnad och ett bättre kikarsikte.

Kollade i ett trijicon accupoint 3-9 x 40 måste säga att det är lockande :D

//Nyllet

Publicerat
Tack för alla tips! Fortsätt gärna med att ösa med er kunskap, väldigt kul med olika synvinklar å tips.

Har nog tänkt om lite när det gäller bössa, börjar luta åt en begagnad och ett bättre kikarsikte.

//Nyllet

Låter som att du tänker helt rätt :lol:

Publicerat

//Nyllet

Bra val

Tror inte att det är någon på forumet som tycker annat

Publicerat

//Nyllet

Hel rätt tänkt enlig mitt sätt att se :lol:

Min första bössa bössa kostade 150 kr på regementet P10s föråd och var en 6,5x55 av armé modell som jag senare byggde om med delar från midway och satte på en skaplig kikare.

Den presterade femskotts serier i samma klisterlapp på 100m.

Den byttes sedemera ut mot en 30-06 som inte presterade lika bra träffbilder med men jag fastnade för kalibern och hade den i många år tills jag fick ett infall och köpte en ny 30-06. var mycket nöjd med båda mina 30-06or.

Idag har jag 9.3x62 som huvudbeväpning och en 300WSM till ja jag vet inte vad egentligen, skjuter så sällan på över 200 så då duger 9,3an i alla lägen.

och jagar jag predatorer så använder jag mig av 22-250

MVH Jensa

Publicerat

Kollade i ett trijicon accupoint 3-9 x 40 måste säga att det är lockande ;)

//Nyllet

Var bor du?

Har du lämpliga handlare i närheten?

Kanske kamrater som har egna tips & ideér samt möjlighet att provskjuta?

Själv förordar jag en 6,5x55 eller 308W som första bössa eftersom de är bra allround kalibrar som funkar på allt från älg-gris-rådjur-bäver-räv-toppfågel långt eller kort håll det är ju du som sätter gränserna för vad jägarmässiga avstånd är och skjutbara situationer, tro inte på dem som säger att en grövre kaliber funkar som buskröjare bla bla, rena bra skott är det man alltid skall eftersträva oavsett kaliber.

Du kommer säkert framöver då plånboken tillåter & då skjutbanan blivit ordentligt nött med "billig ammunition" vilja utöka innehavet & då kan du mycket väl gå på en 30-06 eller 9,3 (x57 eller x62) eller dyl. men som har kanske 2-3 x priset per pang utan att du laddar själv.

Ett billigt övningsalternativ är ett vettigt luftgevär (ören / skott) eller 22long för mängdträning kring 30-50 öringen / skott (22Longen behöver du inte ta på jaktlicens. Målskjutningslicens blir bättre om du går med i en skytteklubb som bedriver verksamhet med den kalibern om du tränar & är aktiv så kan de skriva ett aktivitetsintyg till Polisens licensavdelning.)

Lägg hellre 5´:- på en beg bössa & gärna ytterligare lite mer på siktet så brukar det bli bra i slutändan.

Lycka till i jakten på första kärleken!

(Själv har jag ett antal olika luftgevär samt 22long, 222Rem, 6,5x55, 308W, 30-06, 9,3x62, kombi 12-7x57R samt några kalaspuffar i form av hagel 12:or). :P

Mvh

Patrick

Publicerat
Då du skriver gris så tycker jag det är 308, 30-06 eller 8x57 du ska kika på. Alla tre kalibrar ska väl finnas som Tikka T3

Tror inte att 8*57 finns i Tikka T3.

Då skulle det stå en sån i mitt skåp :)

Mvh..

Publicerat
Tror inte att 8*57 finns i Tikka T3.

Då skulle det stå en sån i mitt skåp <_<

Mvh..

Jodå de finns, men du får specialbeställa. Jag vet en i Sverige.