Publicerat Mars 6, 200917 yr Min första studsare var en Tikka M65 6,5:a. Mitt förstahandsval till rådjur, räv, toppfågel och dovhjort. Men då vildsvinen gjort entré som jaktbart vilt hemmavid i Västergötland så kompletterade jag med en 338 Win.Mag. Det är dock en enpetare, en Ruger No.1 som är optimal som vakbössa på gris, men mindre så på drevjakt på klövvilt tillika eftersök och eftersom jag sedan ett par år även har tillgång till marker där det knallar nallar skall jag se om det likt don Quijote går att slåss mot byråkratins väderkvarnar och få dispens på en 9,3X57 som skall förses med en Aimpoint jag har liggandes. Hitills har det dock gått segare än lönnsirap men skam den som ger sig. Den gamla 57:an är en mycket trevlig kaliber för kortare håll och har god skottverkan och måttlig rekyl. Dessa kvaliteter verkar göra att kalibern går mot en renässans i takt med vildsvinens ökande antal. Blaser producerar exempelvis pipor till R93:an i kalibern ifråga. Mitt råd skulle mao vara att skaffa en bra begagnad klenare klass 1, tex en 6,5X55 (går att hitta riktigt bra vapen i kalibern billigt idag, tex Tikkas klassiska M65) eller en 308 Win. och sedan komplettera med en grövre kaliber..En Tikka M65 Continental 6,5X55 eller en M55 Trapper i 308W. och en gammal Hva 640 i 8X57JS eller en Hva m/146 i 9,3X57 vore tex en trevlig kombination som dessutom inte kostar skjortan..
Publicerat Mars 7, 200917 yr Författare Nu har jag börjat släppa sargen för att försöka komma in i matchen på allvar! Var hos vapenhandlarn idag, å där var det mycket klämmande, kännande, klickande, funderande osv. Gjorde typ som mbbohman sa och gjorde anläggningar tills det började bränna i kinden. Hade det inte varit för öppettiden hade jag förmodligen ståt där än och pillat och funderat. Fick syn på en trevlig panga som kändes grymt go för mig med en säkring helt i min smak. Det var en weatherby vanguard någon med erfarenhet av denna bössa? // Nyllet
Publicerat Mars 7, 200917 yr Jag tycker absolut att du ska satsa på en 6.5x55 helt klart som första bössa just för att den knappt har någon rekyl och att den är billigaste klass 1 studsaren att träna med sen finns det ju hur många 6.5som helst på beg marknaden kanske på grund av grishysterin känns lite overkill ändå med dessa monsterkalibrar fan en 350 kilos älg dör ju av 6.5 tror en hyffsat stor gris om vi säger 90 kilo inte tål så värst mycke mer men nu är jag kanske inget proffs på grisjakt men på vakjakt då man har tid att riktigt sätta ett fint skott så kan det väl knappast va ett problem. Om man nu bortser från grisjakten så är 6.5x55 en grym allround kaliber fågel, räv, rådjur, hjort och älg helt klart ett första val om man bara skall ha en studsare. Så köp typ en beg tikka m65 i 6.5x55 sedan en beggad ziess, helia, eller liknande modell 1,5-6x42 så har du en allroundpacket som duger till det mesta och till priset av en ny tikka t3 plus att du får över en pengar att köpa ammo för. Hade tidigare en remington 700 30-06 men den sålde jag för att den stötte så förbannat gick suberbra när man stod upp men inte att tänka på att ligga ner t.ex vid toppfågeljakten för då satt kikarsiktet i pannan däremot 6.5x55 känns ju knappt när man trycker av med resultatet bättre skytte. vill du nu ha en 30-06 så fanns det en med fin kikare på blocket. http://www.blocket.se/vi/19716830.htm?ca=2_s&last=1 Feel free att såga mitt förslag
Publicerat Mars 7, 200917 yr fan en 350 kilos älg dör ju av 6.5 tror en hyffsat stor gris om vi säger 90 kilo inte tål så värst mycke mer Det går alldeles utmärkt att fälla 150 kilos-grisar med en 6,5:a. Har sett det med egna ögon!
Publicerat Mars 7, 200917 yr Det går alldeles utmärkt att fälla 150 kilos-grisar med en 6,5:a. Har sett det med egna ögon! +1 på det citatet. Helt OT men vad är det för svärd du håller i på bilden Kristin? Ett Pavel Moc Embelton måhända?
Publicerat Mars 7, 200917 yr Helt OT men vad är det för svärd du håller i på bilden Kristin? Ett Pavel Moc Embelton måhända? Det stämmer! Jämfört med de lite äldre versionerna av Embelton så är det lätt och smidigt och underbart att fäkta med. Är du/har du varit i den branchen själv? Historisk fäktning/vapensmide/etc alltså?
Publicerat Mars 7, 200917 yr Det stämmer! Jämfört med de lite äldre versionerna av Embelton så är det lätt och smidigt och underbart att fäkta med. Är du/har du varit i den branchen själv? Historisk fäktning/vapensmide/etc alltså? Pavels svärd är fina grejor. Har ett av hans Dürrer-svärd själv. Jo jag är aktiv inom historisk fäktning, gjorde ett avbrott för ett år ungefär men är på det igen nu. Vi är en förening uppe i Örebro som håller igång.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Pavels svärd är fina grejor. Har ett av hans Dürrer-svärd själv. Jo jag är aktiv inom historisk fäktning, gjorde ett avbrott för ett år ungefär men är på det igen nu. Vi är en förening uppe i Örebro som håller igång. Då har jag nog fäktats ihop med några av dina klubbkamrater på olika helgkurser. Var själv aktiv i rost i Linköping tills för 1,5 år sedan.