Publicerat Februari 23, 200917 yr Fick idag bekräftelsen på att man är reggad som Lodjurs jägare detta år. Ska ut på söndag o se om man har nån chans. Men det skulle vara betydligt lättare om man hadde en Lodjurs hund. Har då hört ett ryckte att en hona har fått en kull här i byn. Vi har etablerad Lo i byn. Så det skulle vara bra om nån lyckades fälla en LO. Men problemet är att nedan Odlingsgränsen får det bara fällas 5 stycken iår. Är det nån fler som ska ut o jaga LO framöver?
Publicerat Februari 24, 200917 yr Jo vars lodjursjakten är ju lilla julafton . Blir förhoppningsvis ute i 2veckor runt om i landen. Tror nog jakten kommer att gå fort i år då förhållandena är riktigt bra på dom flesta ställen.
Publicerat Februari 24, 200917 yr Lycka till alla Lojägare ! Blev ingen Lo jakt sörmland iår heller Skulle gärna vilja prova nångång dock, har en hund som skällt lo under älgjakt. Så jag chansar och frågar om nån här har plats för mig och hunden så hör gärna av er. /ekebo
Publicerat Februari 24, 200917 yr Jo jag drar iväg på lo-jakt i veckan, men tydligen är det rätt mycket tjuvstartande på marker jag jagar så frågan om det är klart redan Sedan kommer det att bli JOBBIG jakt för det är inte direkt lätt rännt och dem jag jagar med vet att jag är gammal skidåkare och tror att man lever på det i alla evighet
Publicerat Mars 1, 200917 yr Är det någon som har koll på om det finns någon sida där det rapporteras in skjutna lodjur? Har för mig att det fanns det i fjol i alla fall.
Publicerat Mars 1, 200917 yr Är det någon som har koll på om det finns någon sida där det rapporteras in skjutna lodjur?Har för mig att det fanns det i fjol i alla fall. http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vi.../Lodjursjakten/
Publicerat Mars 1, 200917 yr Jag var med på loklapp i dag. En räv blev det, men själv såg jag varken räv eller lo. Räven sköts när jag gick i drevet, så då är det väl min förtjänst, eller???
Publicerat Mars 1, 200917 yr Ett lodjur skjutet för polarens hundar idag i Dalarna iaf. Dom håller på med ytterligare ett nu, men den hade nog tyvärr gått ur ringen.... http://www.nordicpredators.com/
Publicerat Mars 1, 200917 yr Har varit ute idag men utan spårsnö är det inte lätt att jaga Lodjur. Det blev ett rävrev iaf men den räven klarade sig. Och så är jakten avlyst i Västra Götaland sen kl. 12 ca så någonstans har det ju skjutits det enda som fanns på licensen här. Någon som vet var?
Publicerat Mars 1, 200917 yr Författare Tyvär ingen jakt för mig idag råkade försova mig. Men ett Lodjur i Västerbotten har fällts. Nu hoppas jag verkligen att han skrev fel dag reportern. http://www.folkbladet.nu/?p=137490 Sen är det ju en del komentarer som vanligt. 6 stycken fällda i Dalarna http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=4271&avd1=0
Publicerat Mars 1, 200917 yr Kvoten i Uppland är fylld + 1 lodjur överskjutet... redan efter första dagen. Kan detta ge en tankeställare åt myndigheterna kanske?
Publicerat Mars 1, 200917 yr Samt det enda lodjuret i min region i västra götaland var skjutet kl 12 utan någon spårsnö. Samma visa förra året, på barmark var det skjutet efter ett par timmar... Tragiskt att inte tilldelningen höjs...
Publicerat Mars 1, 200917 yr 6 katter skjutna i Tierp idag varav vi fick en. Katten sköts av en kompis till Kolja för deras plotthundar och den andra katten sköts av en kompis för Jaktlivets plottar. Kvoten fylld plus en överskjutning talar sitt tydliga språk, ökad tilldelning nu!!
Publicerat Mars 1, 200917 yr Är Gimokatten skjuten på östra sidan där vi hade 2 tilldelade? Isf är det överskjutet med 2 st...
Publicerat Mars 1, 200917 yr Är Gimokatten skjuten på östra sidan där vi hade 2 tilldelade? Isf är det överskjutet med 2 st... Är lite dåligt oreinterad på vädersträcken där men det gränsar mot Harg. Fick bilden av kompisen som jagar där och dom hadde 2st till bena. /P
Publicerat Mars 1, 200917 yr Stort grattis till alla duktiga lojägare, nu MÅSTE vi få gehör för ökad avskjutning! Fullskjutet i Uppsala län innan solnedgången första jaktdagen och med råge om jag förstår rätt... Själv kom jag inte närmare än ett nyslaget rådjur, halvätet men ännu inte helt kallt och färska kattspår, en kattjagande hund hade varit bra idag!
Publicerat Mars 1, 200917 yr I DN idag!http://www.dn.se/nyheter/oro-att-lostammen...aftigt-1.810381 Lite kul citat ur artikeln: "från 85 djur förra året " "Men en stor del fångas i fällor," "Stressen blir extrem, de försöker bita och riva sig ut. De får skador på tänderna och klorna och de sväljer träflisor som skadar tarmväggarna, säger Klas Hjelm" "Förra året fångades åtta lodjur i fällor. Två hade skador på tänderna och flera hade flisor i magen, enligt Naturvårdsverket.""Men Klas Hjelm menar att kontrollen i stort sett är obefintlig." Hmm..10% = stor del?, 20% av dessa uppvisade skadade tänder som givetvis inte kunnat ske på annat vis än av fällan!?, kontrollen är obefintlig? rena spekulationer och förtal. Trams som vanligt, och korkade medelsvenssons bygger sin verklighetsuppfattning på dylika reportage...
Publicerat Mars 1, 200917 yr Lite kul citat ur artikeln: "från 85 djur förra året " "Men en stor del fångas i fällor," "Stressen blir extrem, de försöker bita och riva sig ut. De får skador på tänderna och klorna och de sväljer träflisor som skadar tarmväggarna, säger Klas Hjelm" "Förra året fångades åtta lodjur i fällor. Två hade skador på tänderna och flera hade flisor i magen, enligt Naturvårdsverket.""Men Klas Hjelm menar att kontrollen i stort sett är obefintlig." Hmm..10% = stor del?, 20% av dessa uppvisade skadade tänder som givetvis inte kunnat ske på annat vis än av fällan!?, kontrollen är obefintlig? rena spekulationer och förtal. Trams som vanligt, och korkade medelsvenssons bygger sin verklighetsuppfattning på dylika reportage... Jag läste det och det är ju lite skrämmande att dom går ut med sådana uppgifter utan att kolla om det är sant.
Publicerat Mars 2, 200917 yr stort grattis till alla lag som lyckats.... Mickel: hur många djur har ni spårsäkrat i erat område??
Publicerat Mars 2, 200917 yr Här i stugan är glädjen enorm.våran ryss Ackers Nolga "Taija" drev ett lodjur igår så det blev skötet.. kolla www.skamandros.dinstudio.se
Publicerat Mars 2, 200917 yr grattis till alla som fått bra jakt.och hundar som funkat,, hur många är det som har en hund som inte behöver bandas och ha färska spår?? alltså kanske behöver spåra 2-3 timmar själv?
Publicerat Mars 2, 200917 yr stort grattis till alla lag som lyckats.... Mickel: hur många djur har ni spårsäkrat i erat område?? Har ej exakta uppgifter från inventeringen men bara i söndags hade vi spår efter 15 lodjur inom området vi jagade på så att Marianne Ekholm på Rovdjursföreningen kanske skulle ta bort skygglapparna och bege sig ut i markerna och bilda sig en uppfattning om att hennes påstådda *högt* räknade 70 lodjur i Uppsala län är lika sant som att förintelsen EJ skulle ha ägt rum.