Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är pmt

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Tester om träffbilder med olika laddningar samt penetrationstester skulle va kul ch få se lite av.

Det du får fram tas gärna emot inte bara av mig utan av många här !

Ligg på Lars Hanaeus på Vapentidningen, där ligger en artikelserie om just såna saker. Den kommer sannolikt att publiceras under våren/sommaren enligt vad jag vet.

Men sådana "tester" ska läsas och tas för vad de är: de beskriver bara hur en viss patron ur en viss batch uppför sig i en viss pipa vid en viss temperatur. Så du kan som regel inte dra några som helst mer detaljerade slutsatser av slika tester vad gäller dina vapen och den ammunition du råkar hitta hos din handlare.

En sak jag funderat lite över ang penetrations tester är valet av "motståndet/massan".

Olika testmedia ger väl olika info tex gelatin som är en hel massa och utgör konstant inbromsning eller wellpapp/gips med luft emellan så haglen får möta nytt motstånt osv.

Vad har du testat och finns det ingen skillnad utan resultatet är det samma hela tiden?

Mvh.......

Gelantin är skitbra, tyvärr är gelantin hopplöst ojämt dvs det beror på temperatur, viskocitet, koncentration ..... Så det enda du egentligen kan testa med gelantin är hur patron A skjuten i pipa B presterar mot patron C skjuten ur pipa B. Så för hagel är gelantin omständigt och knöligt att jobba med och ger i realiteten inga som helst fördelar. För kulor som deformeras är det en annan sak, men det räknar man som regel inte med i hagelsammanhang.

Penetrationsbox med pappskivor är inte beroende på temperatur eller annat, men väl på pappen och pappens fuktighet. Så inte heller denna metod kan ge annat än relativa data dvs hur patron A skjuten i pipa B presterar mot patron C skjuten ur pipa B. Men det är skitenkelt att räkna skivor, och man kan samla på sig papp lite varstans. Och det är gratis!

Att mäta haglens fart är knöligt eftersom man i svärm har kanske upp till 10% skillnad i fart mellan de snabbaste och de långsammaste haglen. Och då måste man vara säker på att man mäter "samma" hagel hela tiden vilket man i praktiken inte kan. Och det är inte ovanligt att man får 25 m/s skillnad mellan patroner ur samma pipa med kronografen, men skillnader i anslag/penetration (oavsett gelantin eller pappskivor) som torde indikera skillnader ned mot kanske 10 m/s eller mindre.

Så jag kör pappskivor i penetrationsbox vad gäller hagel, gelantin är för dyrt, för kladdigt och för omständigt helt enkelt när du får samma resultat med papp som kostar gratis.

/Tobias Hassel

Publicerat
  • Författare
Välkommen hit PMT

Jag gillade testet av sluggbössor men jag saknade populära lågprisare som Hatsan Zaffer och ATA

Men annars ett välgort test. All heder åt dej

Tja det får du ta med VT..... Det finns tre typer av artiklar: de man skriver utifrån sitt eget gottfinnande och sedan skickar in till en överraskad redaktion, de som bygger på att man tillsammans resonerar fram en artikel och rena beställningsjobb (aka prostitution) där mangegen är krattad och vapnen är beställda och klara.

För det funkar inte så att man hos den lokale krämaren hittar en splång ny Browning, tar den under armen och säger "Sätt den på en 2-veckorslånelicens, jag ska testa den"..... För efter två veckor får krämaren en lätt begagnad hagelbock i retur som gått ett gäng 100-tals skott, och som ngn kanske öppnat och pillat i...... Den kan han aldrig i helvete sälja som ny.....

/Tobias Hassel