Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det många som skjuter med 7.62x51mm NATO?

Featured Replies

Publicerat

Min sambo är ägare till en Winchester 70 .308.

Frågan är nu bara vad hon ska ha för sikte. Det får inte vara för tungt, men det ska kunna användas till vakjakt mm. Mitt Schmidt & Bender 2 1/2-10x56 föll inte alls i smaken. - För stort.

Efter att ha provskjutit två olika Winchester 70 .308, måste jag säga att jag blev så positivt överaskad att jag är tvungen att köpa mig en själv.

Är det många som skjuter med 7.62x51mm NATO? När man pratar med vapenhandlarna om att ladda med denna typen av ammunition skakar dom lite på huvudet. Vad säger ni? Rent hypotetiskt om man mäter nato hylsorna med en mikrometer och sen bara använder den toleransen som kommer närmast, låt oss säga Norma jaktmatch 308 Win.

Då ska det väl gå bra eller?

2 frågor jag/vi gärna vill ha svar på

Publicerat

Det finns väl en anledning varför alla officerare jagar med 308 :lol: ska inte vara några problem att skjuta nato am. lär vara något med tändhattarna typ hårdare mässing ell dyl så tändstiftet kanske tar stryk lite mer än vanligt. men alltså hörsägen och jag har ingen egen erfarenhet. men mina kolleger använde milam att öva med.

Publicerat

Hylsmåtten är inte identiska.

Det är något med hylsbröstet eller vinkeln vid halsen som inte stämmer.

Finns säkert någon med mera koll.

/Micke

Publicerat

jag vet inte mer än att de går trögt in i läget. varje patron gör likadant och det funkar gång efter annan. jag vet inte va det beror på. billigt sätt att öva på.

Publicerat

Endel fungerar det bra i och i andra inte alls, i min CG1900 går det bra att mata in en patron i loppen och skjuta men funkar mindre bra att repetera ur, går tungt att öppna slutstycket.

Måtten på 7,62 Nato och 308W är inte lika som sagts tidigare.

Publicerat

Upplever exakt samma sak som Andax i min 1900. Måtten är som sagt inte identiska, men det funkar i en del vapen beroende på hur tighta patronlägena är. Känns det "normalt" att kamra och att dra ut skall det vara OK, men annars bör man avstå. Smörj ABSOLUT inte hylsan för att det skall gå lättare att dra ut, vilket är ett "knep" man ibland ser nämnt. Friktionen när hylsan expanderar mot patronläget skall finnas där. Det går att brotscha om till Nato, om man vill. Gissar dock att man tappar en aning precision när man skjuter .308 Win.

Publicerat
  • Författare
Upplever exakt samma sak som Andax i min 1900. Måtten är som sagt inte identiska, men det funkar i en del vapen beroende på hur tighta patronlägena är. Känns det "normalt" att kamra och att dra ut skall det vara OK, men annars bör man avstå. Smörj ABSOLUT inte hylsan för att det skall gå lättare att dra ut, vilket är ett "knep" man ibland ser nämnt. Friktionen när hylsan expanderar mot patronläget skall finnas där. Det går att brotscha om till Nato, om man vill. Gissar dock att man tappar en aning precision när man skjuter .308 Win.

Har skjutit ett 20tal skott och det verkar inte vara någon fara. Men jag la patronerna i en plastbytta med lite vapenolja innan jag använde dom. Ett råd som föregående ägare gav mig. Ja förstår att friktionen ska finnas där ändå, och det gör den även med 4 patroner i magasinet. Men det är dom här som ligger lite längre ut i kalibreringen som kan jäklas lite mår nog bra av lite olja.

Men som sagt dessa patroner tänker jag sortera bort med hjälp av en mikrometer.

Publicerat

En intressant sak är att SAAMI inte har med 7,62 NATO på sin "Unsafe combination"-lista, det skulle tyda på att de anser att det är säkert att skjuta 7,62 NATO i .308 Win :wub:

http://www.saami.org/Unsafe_Combinations.cfm

Publicerat
En intressant sak är att SAAMI inte har med 7,62 NATO på sin "Unsafe combination"-lista, det skulle tyda på att de anser att det är säkert att skjuta 7,62 NATO i .308 Win :wub:

http://www.saami.org/Unsafe_Combinations.cfm

Om man går på det skulle det vara ok att skjute 308 i 30-06 :wub:

Publicerat

Man bör brotcha om sitt vapen till 7,62 nato om man använder denna ammunition.

Det kan fungera annars också men man skall inte göra det.

Man kan skjuta en 308 i en 30-06 också men det är inte heller att rekomendera. (det är vansinne)

Jag bifogar en länk http://www.303british.com/id36.html

Kolla och begrunda.

/Rune :wub:

Publicerat
Om man går på det skulle det vara ok att skjute 308 i 30-06 :wub:

hylsor2.jpg

Det går ju skitbra att köra 308 Win i en 30-06, det är bara att det är svårt att ladda om hylsorna sen, halsen blir lite kort.

Ärligt talat, man skall inte skjuta 7,62 i en 308 win, hylshalsdimensionerna matchar inte och man riskerar mycket höga tryck i vapnet.

Vill man skjuta 7,62 så brotchar man om pangen till det och skjuter på, vid bruk av vanlig 308 Win ammo och vid dess handladdning då kommer man att få lite kortare livslängd på hylsorna, halsarna arbetas för hårt.

Lapua har just 7,62 hylsor, med bottenstämpel 7,62x51 till skillnad från 308 Win, jag skall passa på att mäta upp dessa vid något tillfälle.

/C

Publicerat
hylsor2.jpg

Det går ju skitbra att köra 308 Win i en 30-06, det är bara att det är svårt att ladda om hylsorna sen, halsen blir lite kort.

Ärligt talat, man skall inte skjuta 7,62 i en 308 win, hylshalsdimensionerna matchar inte och man riskerar mycket höga tryck i vapnet.

Vill man skjuta 7,62 så brotchar man om pangen till det och skjuter på, vid bruk av vanlig 308 Win ammo och vid dess handladdning då kommer man att få lite kortare livslängd på hylsorna, halsarna arbetas för hårt.

Lapua har just 7,62 hylsor, med bottenstämpel 7,62x51 till skillnad från 308 Win, jag skall passa på att mäta upp dessa vid något tillfälle.

/C

Lite lång FF ? :wub: med 308 i 30-06

Publicerat

Sköt kronans ammo i min sako 308, ladda och göra patron ur går helt friktionsfritt, men när jag skjöt ett skott så fastnade slutstycket och jag fick använda minst sagt omild kraft för att få upp slutstycket och ut hylsan.

Pratade med en vapensmed som tyckte att jag skulle brotscha upp patronläget, så skulle det inte vara några problem. Men det är jag inte så intresserad av...

Publicerat
Sköt kronans ammo i min sako 308, ladda och göra patron ur går helt friktionsfritt, men när jag skjöt ett skott så fastnade slutstycket och jag fick använda minst sagt omild kraft för att få upp slutstycket och ut hylsan.

Pratade med en vapensmed som tyckte att jag skulle brotscha upp patronläget, så skulle det inte vara några problem. Men det är jag inte så intresserad av...

Varför inte då?

Det verkar väl osmart att inte ha ett vapen anpassat till den ammo man avser att skjuta frekvent med.

Vilken är din motivering att för var X-onde skott behöva vålda upp pangen?

/Christian

Publicerat
Varför inte då?

Det verkar väl osmart att inte ha ett vapen anpassat till den ammo man avser att skjuta frekvent med.

Vilken är din motivering att för var X-onde skott behöva vålda upp pangen?

/Christian

Han kanske menar att han hellre skjuter vanlig 308w-ammo..?

Publicerat

Jaa kanske det,

jag skulle iofs inte säga nej till en 7,62 pipa om jag visste att jag hade mellan 5-10 tusen 7,62 at skjuta,

då skulle man kunna lägga all tid och kraft på att träna, inte att ladda.

7,62 ammon i Sverige brukar klara runt 30-40 mm på 100 meter, inte bra men adekvat för stora mål.

/C

Publicerat

jag hade en Winchester Mod 88 med bygel som jag provsköt 7,62 Nato med, fick lämna in bössan till sme`n efter då det inte gick att repetera ut hylsan efteråt.

Jag kommer inte ihåg hur han löste det men jag kommer ihåg vad han kallade mej efteråt... :D

Jag gjorde aldrig om det iallafall....

Pb

Publicerat
Om man går på det skulle det vara ok att skjute 308 i 30-06 :D

Njae, jag skulle väl kanske tro att de inte listat alla kalibrar, .308 Win och 7,62 Nato är trots allt klart närmare "släkt" än .30-06.

Vill vi dra det längre så skulle väl .700NE gå i de flesta vapen enligt SAAMI :D

Publicerat

Tjena,

Ni får kalla mig idiot om ni vill! ;) ,men jag har säkert skjutit 3-4´"kronjuveler" i min Husqvarna 1900 i 308w och aldrig haft problem vare sig ladda eller repetera om. Bilden ligger på ca 30-40 mm på 100 meter men det duger alldeles utmärkt på stansning av löpande pappälg.

Självklart kan det skifta från bössa till bössa men i min funkar det alldeles utmärkt (kanske självbrotschats :P " av kronjuvelerna.

/P

Publicerat
  • Författare
Tjena,

Ni får kalla mig idiot om ni vill! ;) ,men jag har säkert skjutit 3-4´"kronjuveler" i min Husqvarna 1900 i 308w och aldrig haft problem vare sig ladda eller repetera om. Bilden ligger på ca 30-40 mm på 100 meter men det duger alldeles utmärkt på stansning av löpande pappälg.

Självklart kan det skifta från bössa till bössa men i min funkar det alldeles utmärkt (kanske självbrotschats :P " av kronjuvelerna.

/P

+1 :P

Publicerat
+1 ^_^

Ja bössan skjuter väl som en dröm med ammon va Tolf?

Tror iof det var min grundliga rengöring som gjorde grovjobbet :lol::)

Publicerat

Funderar mest på vart ni får tag på all kronammo.. :)

Publicerat

Har gått några genom min Winchester och det funkar men slagsiftet har fått stryk.

Ska bli byte av slagstift och fjäder så hänger hon med några år till.

/P

Publicerat

Min Tikka M76 gillar inte kronans ammo.

Jag har provat några skott, men det är som för så många andra,

det går tungt som f-n att få upp slutstycket, så det är inget alternativ för mig.

Publicerat

Jag har skjutit en hel del med kronans ammo i min 308 (Remington mohawk 600) helt utan problem och med fina träffbilder. Men nu håller den ammunitionen på att vara slut. Jag har bara ett 10-tal skott kvar men har haft billig träning i ett par år nu. :lol:

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.