Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det många som skjuter med 7.62x51mm NATO?

Featured Replies

Publicerat

I vissa vapen fungerar det, i andra så får man vålda upp slutstycket.

Om man måste göra det senare så finns risken att man får låsklackarna på slutstycket att skära, det kan räcka med en enda gång om man har otur.

Och att smörja hylsorna för att det kärvar är absolut inget att rekommendera, när hylsan börjar expandera i patronläget så låser den fast sig själv i patronläget och avlastar låsklackarna en hel del.

Smörjer man hylsan så kommer den istället att glida i patronläget å belasta låsklackarna alldeles för mycket.

Publicerat

Tja!!

Jag har haft 308 i ca: 25 år och jag har skjutit mycket kronammo genom åren och det har aldrig varit några problem. Men i min nya t3 warmint så vill jag av nån anledning inte skjuta kronplugg, men då drar jag kulan och sätter dit en lapua 8:a grammare och det funkar skitbra för träning och toppfågel.

Publicerat
Funderar mest på vart ni får tag på all kronammo.. :D

Byter mot hembränt så klart! Det är ju enda alternativet!!! :D:):D

• 2 weeks later...
Publicerat
Funderar mest på vart ni får tag på all kronammo.. ;)

Kan ju vara något i stil med:

"Fänrik, all materiell med, "ingen" ammunition kvar!"

:D

Sen dyker det upp natoammo till salu under allsköns olika namn t ex "Black Trainer" osv.

Brukar vara rätt billigt men som sagt lite riskey

Publicerat
Kan ju vara något i stil med:

"Fänrik, all materiell med, "ingen" ammunition kvar!"

:D

Sen dyker det upp natoammo till salu under allsköns olika namn t ex "Black Trainer" osv.

Brukar vara rätt billigt men som sagt lite riskey

All kronam som säljs i 7.62 är att betrakta som stöldgods, precis som bilstereo på plattan, begagnade cyklar som säljs för en tiondel av marknadsvärdet etc.

God Tro är dessutom i fallet kronam obefintlig, eftersom den aldrig sålts kommersiellt.

Den skjuter dessutom uselt, är den tillverkad före -82 är manteln otrevligt hård också.

Sen att det går, är ju en annan sak. Har man bara som krav att det oftast ska smälla när man drar i spaken, så duger den ju.

Publicerat

Precis som orca säger så är all svensk kronammo ni stöter på rent stöldgods, och man tar en risk att bli ställd till svars för användande och innehav av denna ammo.

Dessutom, att som någon uttryckte det att man skulle ljuga sitt befäl rätt upp i nyllet om att man inte har någon ammo kvar efter skjutningen, är att begå ett brott mot gällande bestämmelser, det man gör när man rapporterar vid visitation efter skjutning, är att man sett till att ha all sin utrustning med och inte har någon ammo kvar, det anses att man på heder och samvete lovar att det man säger är sant.

Nu är det ofoget mindre numera, iom att man som militär skjutledare är skyldig att lämna miljörapport till uppgiftsställaren ( den C som ställt uppgiften om skjutningen), och det innebär att man har koll på hur många patroner som delats ut till soldaterna, och hur många tomhylsor som kommit in, antalet avlossade skott ska räknas och föras ner på en blankett.

Jag är medveten om att många inte vet detta, och ingen skugga ska falla över trådskaparen, för jag tror som sagt att det beror på okunskap om hur det ligger till med tillgången på kronammo i 7,62, men det ni diskuterar här är användande av stöldgods från kronan helt enkelt, och därför låser vi tråden.

Ev synpunkter på detta kan tas via PM till mej eller någon annan modd.

/ Janne, i egenskap av moderator

Publicerat

Precis som Janne och Orca konstaterat är all icke militär användning av kronammunition kriminell i ena eller andra formen.

Att det sedan på en del håll förekommer ett utbrett användande av detta stöldgods påverkar inte saken i sig.

Därmed så låser vi tråden eftersom ämnet är avhandlat och jaktsidan inte är bör vara ett forum för att diskutera olagligheter i någon form.

Vänligen,

Henrik

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.