Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regeringen sviker i Rovdjursfrågan?

Featured Replies

Publicerat
Den stora massan har förmodligen noll koll på antalet vargar och de problem som den ställer till med. Jag har mött många i min närhet som antingen tror att det möjligen finns ett litet antal vargar (ca 100) i landet och att dom inte ställer till några problem. Har också träffat en lokalpolitiker (centern) som var övertygad om att vi hade vargjakt redan.

Allt krut måste nog läggas på att informera det "vanliga folket" som inte vet så mycket, för när man talar om hur det verkligen är så blir många förvånade.

"Vargkramarna" kan vi nog lämna därhän för dom har nog skygglappar.

Jag är inne helt på din linje för jag har inte än mött en "normal" människa som ställer sig mot vargjakt när man sakligt förklarat läget med vargen och problematiken med denna.

MVH Jensa

Publicerat
  • Författare

MKJ: Jag förstår dina farhågor och är fullt medveten om att dylika ord kan ge stora konsekvenser i relationen till en politiker. Någon sa en gång att politiker är som elefanter, långsamma och långsinta. Vilket stämmer till 100%. Jag har två gånger i min yrkeskarriär kallat politiker för fega, ingen av dem har pratat med mig på 5 år och julkorten har slutat komma...

Man kan alltid diskutera ordvalet här och jag känner nog ännu att just de orden är såväl motiverade som adekvata. Vilket givetvis kan visa sig felaktigt i eftertankens kranka blekhet.

I just detta fallet så är det en enskild minister som i dagsläget tagit ett ganska stort antal, för oss negativa, beslut trots vissa utfästelser om motsatsen. Till sist kommer man då till en punkt när förtroendet är förbrukat och det inte längre finns en relation att vårda. Det i mina ögon effektivaste motmedlet då är att göra omgivningen uppmärksam på vad som håller på att hända och sätta maximalt tryck, med alla metoder, på denne minister. Då finns det lite olika uppgifter för olika lobbyister. Vissa handlar i det tysta i korridorerna och vårdar i viss mening sina relationer medan andra eldar upp massorna och gör omgivningen uppmärksam på att "tåget går". Återigen, i just detta specifika fall är det relationen med en enskild minister och ett departement som är "körd" och då måste trycket bli maximalt både från partikamrater, allmänhet och opposition samt allians.

Min mycket starka reaktion beror också på att jag tyvärr känner att rovdjursfrågan börjar svalna även i våra egna led. Folk är helt enkelt krigströtta. Då vi nu går in i den viktigaste fasen under hela seklet för vår rovdjursförvaltning så får vi ta till okonventionella metoder både "utåt" och "inåt" för att mobilisera. Skulle denna utredning tillsättas och jakten minimeras under perioden så är mycket i mina ögon kört.

Nämnde minister sa tidigare i år att: "vargstammen måste öka så sakta att folk hinner vänja sig". Vilket väl speglar hans tankar och agerande. Att frysa, minska eller på något sätt stanna upp vargstammens tillväxt är alltså inte aktuellt. Med den grundinställningen måste vi förr eller senare ta aktivt avstånd och jag tror nog att det nu var en ganska väl vald tidpunkt. Det händer mycket i korridorerna i Sthlm just nu tror jag...

Att jag sedan skulle vara en av landets mest framstående jaktlobbyister är i och för sig smickrande men A-laget syns nog inte här eller offentligt över huvud taget. Så då kanske det är rätt att ett sketet biträde skriker lite och andra sköter verkstan?

Du pekar dock på en ganska ny och svår aspekt för oss som förbund att hantera. Fram till förra valet var inte jakten en politisk fråga. Nu är den det i allra högsta grad. Det är ingen hemlighet att vi i förra valet gjorde oss rejält osams med några politiker, främst kanske bland dem som sitter i oposition idag, men även om de är långsinta så vill de nog väldigt gärna samarbeta inför nästa val. Så det är hela tiden en balansgång där vi för dubbla dialoger och någon måste då också vara jobbig och tvär, annars blir det ingen reaktion från medlemmar och allmänhet. Ska vi jobba politiskt, vilket jag tror att vi måste, så får vi nog vara beredda på att både vara obekväma och bilda oheliga allianser. Oavsett vad vi själva eller våra medlemmar tycker rent ideologiskt eller partipolitiskt så får inte dylika tilltag i sakfrågor passera obemärkt. Vilket jag tycker att detta hittills i mångt och mycket gjort.

Publicerat

Ja du Linkis, att vara tjänsteman i en politiskt styrd organisatione är alltid en balansgång...att vara lobbyist är säkert detsamma. Jag tror också att man måste "kunna koderna" för att så att säga nå fram till politiken, och när det kommer till jaktfrågor, och säkert framförallt rovdjursfrågor, blir det nog än viktigare. Jag finns i flera sammanhang där jag kan notera/verifiera att jakt- och rovdjursfrågor är tämligen perifära för det stora flertalet.

Att företräda dessa och hitta sätt att nå fram till beslutsfattare så önskade beslut tas/resultat uppnås är säkert mkt svårt.

Skickade själv ut en diskret fråga till den politiker som finns närmas mig kring den nya rovdjursutredningen och vad man vill med den...får se om han ö.h vet något. Han känner dock med största sannolikhet en av ministrarna du refererar till, då de haft samma lokalpolitiska post :D

kämpa på så gott du kan Linkis, men som MKJ lyfte, behåll den civiliserade tonen :D

Publicerat
  • Författare

Stojjan: Det är exakt på det sätt du agerat vi kan nå framgång, men många måste göra det samtidigt för att det ska ge effekt. För att få många att göra detta samtidigt så krävs det att någon skrämmer/lockar/hetsar/...

Nu tycker jag nog ändå att jag har en riktigt civiliserad ton fortfarande, även om jag nog inte uttryckt mig så kraftigt på några år. Betänk att jag är uppfödd i Hälsinglands skogsbygder och där är "uselt" ett fisförnämt uttryck i paritet med småtaskigt...

Publicerat
Acceptansen för vargen som fredat vilt kommer att få lika lite acceptans som en 70 skylt på motorvägen :(

Man tycker att laglig jakt skulle ge dem en relativt god kontroll över avskjutningen.

Känns väldigt fel att hela riket skall ha en så stor påverkan på jakten i dessa problemområden. Tror att vem som helst skulle förstå behovet av jakt om de fick uppleva de som sker. Inte lätt att påverka någon som är så långt borta ifrån verkligheten... HEMSKT!

Publicerat

Stå på dig Linkis. Politiker är precis vad du skrev. Fega , usla dessutom egoistiska med dollartecknet framför ögonen.

Publicerat
Stå på dig Linkis. Politiker är precis vad du skrev. Fega , usla dessutom egoistiska med dollartecknet framför ögonen.

+1.

Publicerat

Jag kan inte coacha dig i denna fråga Linkis, tveksam om någon annan här kan heller. Är förbundet så uppgivet som du säger är det inga bra signaler.

Folk kommer att slåss för sin hotade livstil om man inte känner supporten från regeringen, tror tyvärr det kan skapa många små tragedier i glesbyggden på sikt.

Jag kommer att dra mitt strå till stacken beträffande privata motioner, tror dock att omdömmet måsta vara med alla som försöker. Ett hotfullt mail till en regeringsmedlem är det samma som en framtid utan vapen i garderoben, tänk på det innan någon trycker sänd i ilska. Dock tror jag på det som påtryckningsmedel.

Publicerat
Jag kan inte coacha dig i denna fråga Linkis, tveksam om någon annan här kan heller. Är förbundet så uppgivet som du säger är det inga bra signaler.

Folk kommer att slåss för sin hotade livstil om man inte känner supporten från regeringen, tror tyvärr det kan skapa många små tragedier i glesbyggden på sikt.

Jag kommer att dra mitt strå till stacken beträffande privata motioner, tror dock att omdömmet måsta vara med alla som försöker. Ett hotfullt mail till en regeringsmedlem är det samma som en framtid utan vapen i garderoben, tänk på det innan någon trycker sänd i ilska. Dock tror jag på det som påtryckningsmedel.

Nu har jag inte den sociala kompetens för att kunna vara politiker, knappast umgås med dom heller då det verkar vara falskspel och uppgörelser mest hela tiden.

Men jag är ju inte dummare en att jag vet hur saker och ting går till i maktens korridorer.

Precis som MKJ och Linkis säger så tror jag med att samtliga jägare och folk i glesbyggden måste göra våra röster hörda, Mail är ju ett smidigt sett att komma i kontakt med herrskapet där uppe.

Inga hotfulla mail kommer att hjälpa utan helt enkelt fråga hur utredningarna går och vad som kommer att ske med våran rovvilt stam.

Påtala verkligheten för dom, om det inte hjälper så har vi ju i alla fall försökt.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Amakulu och Crowfear: Jag står på mig, lita på det. Men det innebär inte att jag tänker kalla alla politiker för varken fega, usla eller pengahungriga. Det är lika stor skillnad på politiker som på folk i största allmänhet. I just detta fallet har vi dock en politiker som i mina ögon aktivt tagit ställning för något som är dåligt för mig, SJF och jakten i stort. Då måste man förr eller senare agera kraftfullt och kanske en smula okonventionellt. Att ställa sig upp och skrika högljutt åt allt och alla kommer dock bara att resultera i stollestämpel och en plats i kylan.

I mina ögon så står vi dock inför ett ultimatum här. Går vi med på ännu en utredning så medverkar vi indirekt till att snudd på döda jakten i stora delar av mellansverige. Det får inte hända. Jag offrar gärna mitt eventuella goda rykte för en tid och en skopa förtroende av en enskild politiker för den sakens skull... Vi ska också vara medvetna om att mina ord närmast är västanfläktar jämfört med dem såväl partikamrater som andra alliansföreträdare fällt i samma fråga så pressen är rätt stor nu och det är bra. Det känns faktiskt som det nu är läge att driva frågan till sin spets.

MKJ: Du har i mina ögon helt rätt. Hot leder ingenvart och slår bara tillbaka i slutändan. Däremot är det nu svårt att komma så mycket längre med fakta vilket skapar en mycket farlig situation. Det är en svår balansgång och det blir inte lättare av att vi uppmanar folk som inte brukar skriva att göra just det. Det blir lätt till just hot och sentimentala utläggningar vilket är en potentiell fara.

Jag vill också poängtera att förbundet nog inte är krigströtta, det är nu allvaret börjar. Men medlemmarna och jägarna i rovdjursområdena tror jag i mångt och mycket tappade sugen i och med detta senaste utspel. Därför får vi nog elda på massorna, åtminstone lite lagom... Jag var själv uppe i mina barndoms jaktmarker på lojakt i helgen och jag törs nog lova att vårt gäng på en handfull tappra spårare var de enda som var ute på premiären på över 50 000 ha. En marsdag för 10 år sedan skulle jag varit förvånad om där varit mindre än 10 olika gäng ute. Många tragedier har redan inträffat och jag känner personligen rätt många idag som gett upp sina liv både aktivt och passivt sedan vargen kom... Det gör det inte enklare att jobba med dessa frågor och kanske kan det också vara en förklaring, inte en ursäkt, för överreaktioner.

Publicerat

Nu börjar jag känna igen dig igen. Klart att vi skall agera skohorn i röven så att dom inte kan sätta sig tills ett för oss positivt beslut är taget.

Precis som du säger är alliansen byggd till största del av "i den här frågan pragmatiska personer". Många lokalpolitker har satt hela sitt valfläsk på en fråga. Tror det formligen är lynchstämning på centerpartiets kansli för tillfället.

Mer bensin på elden bara...

Publicerat

Är det någon som blev förvånad!!!

Publicerat

Det enda vi har kvar att göra nu är ett nytt Dalauppror..

Vi måste säga ifrån och låta myndigheterna få ta hand om sina egna eftersök på TRAFIKSKADAT VILT...

När myndigheterna inte lyssnar på oss så varför ska vi springa deras ärenden.

Visst det är hemskt att trafikskadade djur ska behöva lida.

Men det är hemskt när en flock vargar tar våra hundar, förstör vår livskvalite, river våra tamdjur så i det förhållandet kan jag stå ut med att låta myndigheterna få ta sitt ansvar för sina eftersök.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hej

Skrev på nå´n annan tråd om detta oxå...

Se till att mejla era lokala riksdagsmän o lokalpolitiker, särskilt inom Allianspartierna och upplys dom om vikten att hålla sina löften, speciellt som dom löftena gav så många nya röster! Be dessutom alla bekanta göra detsamma, kort sagt starta en folkstorm!!

Att hacka på SJF hjälper inte, bättre att hacka på dom ansvariga och det värsta en rikspolitiker vet är att hamna i skottgluggen för en folkstorm. Ge Andreas, Eskil och Fredrik på nöten från gräsrötterna, SJF nöter nog på den officiella vägen.

Googla på respektive parti och sök på riksdagsmännen, normaladressen är förnam.efternamn@riksdagen.se. Jag har skickat till ett tjugotal, se nu till att göra detsamma istället för att träta inbördes!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.