Hoppa till innehåll

Foxterrier me rävskabb eller inte!


killemall_83

Recommended Posts

Kan de va rävskabb orolig så innih... spyr snart av huvudbry hon är ju bara 3 månader

Här kommer 3 bilder svara snabbt!!!!!!! Kan då väl ändå inte va nån foderallergi el?

Och kliar sig inte heller nåt onormalt

Hoppas de finns nån veterinär också som läser detta för de verkar snabba på nu med hårfällandet trots att jag aldrig sett hon kliat sig runt ögon el huvud nån gång!!!!! Har också två hundar till dom leker naturligtvis hela dagarna men har då aldrig någonsin sett en valp så tunhårig så tror defenitivt inte att de blir "avskrubbat" i samband med lek...

018.jpg

017.jpg

015.jpg

Snabbt nu... vill bara veta vad de handlar om!!!!!!!!!!!!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

häng inte kvar här och låta forumister spekulera. bästa skulle vara att åke till en veterinär som kan titta på henne live istället för suddiga bilder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja tänker de samma... men bor långt ut på vischan och klockan är över 18.00 så knappast idag hon lär ju kanppast dö nu av de... de har ju inte uppstått på några sekunder... så skriv på bara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När min JR-terrier fick skabb började det bakom/under öronen när man drog i pälsen lossade stora tussar.

Jag visste om att han bråkat med en skabbräv och hade koll på honom men ack vad fort det gick när man väl kunde se att det blev hår-avfall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan sak är ju att de ser värre ut nu på photot en i verkligheten har väl med ljuset att gjöra. Suddiga bilder jojo pröva att hålla still en foxterrier!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lossnar ej stora tussar faktisk inte jo kanske ett eller två hårstrån vart man än "drar" i pälsen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lösningen är jätte-enkel:

Ställ väckarklockan i morgon, kliv upp, ring veterinären och få en tid.

Att lägga ut suddiga bilder på ett forum gör dig inte gladare...på sin höjd att nån kommer med en massa inlägg om att det kan vara än det ena och än det andra utan att de faktiskt sitter på någon kompetens. Under tiden tills i morgon hinner du stressa upp dig och kanske till och med få för dig att vi amatörer här på forumet har ställt en dödlig diagnos på din lilla valp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm vad trevliga folk är nu då helt plötsligt. Jag tål nog att höra tänkte bara ju om de fanns nån med liknande erfarenheter så att säga de är långt tills imorgon. Men hallå är inte detta ett forum med en rätt att diskutera de ena och de andra. Ne nu..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm vad trevliga folk är nu då helt plötsligt. Jag tål nog att höra tänkte bara ju om de fanns nån med liknande erfarenheter så att säga de är långt tills imorgon. Men hallå är inte detta ett forum med en rätt att diskutera de ena och de andra. Ne nu..

Jag vet inte riktigt hur du tolkade mitt inlägg? Klart att detta är ett forum där man ska kunna diskutera allt möjligt...jag gav min åsikt: Ring en veterinär i stället som tittar på det IRL för jag kan inte ens utläsa att hunden skulle ha något pälsproblem sett från dina suddiga bilder....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan va vad som helst.

Har haft hundar med rävskabb o de kliar som faen men behöver tydligen inte gör det heller.

Finns andra former av skabb än just rävskabb.

Hade nån tax som blev kal på svansen, va visst skabb då med men då fanns inte rävskabb så det va nog nån annan typ.

Hundskabb??

Vanligt är att det startar som på din runt öron o huvud.

Hur som helst finns ingen anledning till panik.

Skabb går ju bota, du får förmodligen behandla hela hundstallet o de som ev finns i närheten.

Är det foderallergi så kan det ju va knepigare...

Men någon annan än vetrinären är inte o tänka på i vilket fall..

Gör som du redan fått tips om, ring vetrinär o beställ tid.

Bor du som jag och har en vetrinär som är sin egen så är det bara o ringa när som.

Antingen svarar de eller så hänvisas du till jourhavande vet.

Däremot finns det ställen, större mottagningar som tar betalt för o svara på telefon under icke öppettider...

Ha råkat ut för o få pröjsa 150:- bara för o bli framkopplad..<_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo skall till vet imorn ... prata med uppfödarn dom påstår sig sett en skabbräv där för ett tag sen. Och han har fött upp kullen ute ja inte ute men ni förstår och sa att han kunde inte minnas att någon av hans andra/förra eller andra valpar/hundar varit allergiska mot något foder. Så förmodligen är det första stadiet i rävskabb . men som jag tror själv. Återstår att se imorgon. Men som sag ingen rodnad el nåt sånt bara tunnhårig med vissa kala små små fläckar. Om man kliar henne på magen så upptsår en så kallad klireflex är de normalt eller ett tecken på skabb. Som sagt långt till imorgon och aint got much to do...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att min har haft skabb sedan i höstas och inte har han dött för det...

Dålig husse? Ja kanske, men det har gått i skov och varit lite olika symptom. Men nu måste jag nog ta han till veterinär.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Närå.. Har ju också vari med på skabb å ohyra men aldrig på en liten puttefjunare... Men när jag tänker igenom allt så vete tusan.. Innan hon kom hem så gav ja tysken en dos stronghold (årligen) mot annan ohyra och sådant... plus bad i grönsåpa som är standard liksom.. Men efter några dagar så ser jag settern börjat klia sig lite mer än normalt och biter sig sporadiskt på rygggen och ben hmm tänker jag då. (valpen hemmkommen ja) Hon kliar sig också men inte så väldigt mycket... men inget på tysken men nu efter ca tre veckor kliar sig faktiskt både tysken och settern rätt ofta inte hela tiden men men.. och valpen med fast inte så väldigt ofta ändå.

Vet ju att skabb är lätt att bli av med men hur är det att bli av med i huset....

Blir nog ett spännande veterinär besök imorgon!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Närå.. Har ju också vari med på skabb å ohyra men aldrig på en liten puttefjunare... Men när jag tänker igenom allt så vete tusan.. Innan hon kom hem så gav ja tysken en dos stronghold (årligen) mot annan ohyra och sådant... plus bad i grönsåpa som är standard liksom.. Men efter några dagar så ser jag settern börjat klia sig lite mer än normalt och biter sig sporadiskt på rygggen och ben hmm tänker jag då. (valpen hemmkommen ja) Hon kliar sig också men inte så väldigt mycket... men inget på tysken men nu efter ca tre veckor kliar sig faktiskt både tysken och settern rätt ofta inte hela tiden men men.. och valpen med fast inte så väldigt ofta ändå.

Vet ju att skabb är lätt att bli av med men hur är det att bli av med i huset....

Blir nog ett spännande veterinär besök imorgon!

Hur gick det hos djurdoktorn?

Det finns mig veterligen bara en sorts skabb som går på hund och det är rävskabb. Hundskabb "finns" inte. Och vad gäller själva infektionen så varierar den otroligt mellan olika djur och hundraser. Parasitens mål är ju att leva i symbios med sitt värddjur och inte orsaka så pass mycket skada så att värddjuret lider - då dör ju parasiten också. Skabben har missat denna balans i vissa avseenden, men det fungerar nog på en del djur såsom hund och varg och till viss del även räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gick det hos djurdoktorn?

Det finns mig veterligen bara en sorts skabb som går på hund och det är rävskabb. Hundskabb "finns" inte. Och vad gäller själva infektionen så varierar den otroligt mellan olika djur och hundraser. Parasitens mål är ju att leva i symbios med sitt värddjur och inte orsaka så pass mycket skada så att värddjuret lider - då dör ju parasiten också. Skabben har missat denna balans i vissa avseenden, men det fungerar nog på en del djur såsom hund och varg och till viss del även räv.

Då måste jag fråga vad led hundarna av innan rävskabben gjorde sitt intåg?

Loppor löss o annat otyg har vi ju haft på hundarna i alla tider.

Även någon form av skabb antar jag?

Brukade handla om en j-vla massa badande i nån blå vätska och så fick man tvätta hundkojor o allt som hundarna låg på eller i.

Betydligt enklare idag men sprutor eller tabletter.

Även vi människor kan ju få loppor o löss osv även skabb, vilken sort det då handlar om vet jag ju inte.

Rävskabben kom väl från finlandshållet vill jag minnas?

Kanske hela tiden varit samma typ av skabb??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gick det hos djurdoktorn?

Det finns mig veterligen bara en sorts skabb som går på hund och det är rävskabb. Hundskabb "finns" inte. Och vad gäller själva infektionen så varierar den otroligt mellan olika djur och hundraser. Parasitens mål är ju att leva i symbios med sitt värddjur och inte orsaka så pass mycket skada så att värddjuret lider - då dör ju parasiten också. Skabben har missat denna balans i vissa avseenden, men det fungerar nog på en del djur såsom hund och varg och till viss del även räv.

Så rätt så ! Men är du säker på att det finns rävar som överlever skabb...jag har sett/skjutit så många och jag betvivlar att någon räv ska kunna överleva denna hämska sjukdom. :D

För vad jag själv sett så där det finns en skabbräv på ett område så där verkar alla att få skabb till sist . Men som sagt jag vet inte hur det förhåller sig...jag bara undrar. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jådå hemma nu... två tusen fattigare... jaja är bara så de. Mycket säkert att det är rävskabb. Spruta och spruta mot klådan tydligen så måste hon kllia sig otroligt på natten för annars skulle hon inte se ut så... Sen har man två hundar till Så Stronghold blev de till dom och även kanske valpen sen . Hoppas nu enligt alla att stronghold är så bra som man säger.!

Får lov att återkomma om ett par dagar med resultat eller ja, ja ni förstår nog vad ja menar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jådå hemma nu... två tusen fattigare... jaja är bara så de. Mycket säkert att det är rävskabb. Spruta och spruta mot klådan tydligen så måste hon kllia sig otroligt på natten för annars skulle hon inte se ut så... Sen har man två hundar till Så Stronghold blev de till dom och även kanske valpen sen . Hoppas nu enligt alla att stronghold är så bra som man säger.!

Får lov att återkomma om ett par dagar med resultat eller ja, ja ni förstår nog vad ja menar.

Jasså det var skabb ändå :o ...otroligt varifrån den kunnat få det. ;)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då måste jag fråga vad led hundarna av innan rävskabben gjorde sitt intåg?

Loppor löss o annat otyg har vi ju haft på hundarna i alla tider.

Även någon form av skabb antar jag?

Brukade handla om en j-vla massa badande i nån blå vätska och så fick man tvätta hundkojor o allt som hundarna låg på eller i.

Betydligt enklare idag men sprutor eller tabletter.

Även vi människor kan ju få loppor o löss osv även skabb, vilken sort det då handlar om vet jag ju inte.

Rävskabben kom väl från finlandshållet vill jag minnas?

Kanske hela tiden varit samma typ av skabb??

Innan rävskabben kom så var det andra så kallade ektoparasiter (utvärtes parasiter) som härjade, liksom även nu. Löss och loppor räknas som egna arter och inte skabb - dit hör i princip bara hudkvalster som tillhör arterna "Psoroptes", "Chorioptes", och "Sarcoptes" (plus några till som jag inte kommer på). Men skabb kommer från latinet och betyder egentligen bara klåda. Skabben är ofta värdspecifik - människans skabb (som dock heter samma som rävens/hundens/vargens) går bara på människa, osv. Dock kan man av hunden bli smittad, men hundens skabbdjur trivs inte på människor. Undantag finns naturligtvis!

Rävskabben kom från Finland över norra Kvarken i mitten på sjuttiotalet och spred sig som en löpeld genom landet. Till Öland kom den först 2004-2005, där man nu upplever en småviltstillgång utan dess like.

De smittade rävar man ser, med de typiska hudförändringarna över öron, svans och ben - där anses loppet redan vara kört. Men kollar man i blodet och letar efter antikroppar mot skabbdjur så ser man att en del till synes friska rävar varit smittade, men sedan klarat sig. Men då handlar det om att ta hand om infektionen på ett tidigt stadium, långt innant 50% av hudytan har blivit drabbad.

Lite matnyttigt från en skabbintresserad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Innan rävskabben kom så var det andra så kallade ektoparasiter (utvärtes parasiter) som härjade, liksom även nu. Löss och loppor räknas som egna arter och inte skabb - dit hör i princip bara hudkvalster som tillhör arterna "Psoroptes", "Chorioptes", och "Sarcoptes" (plus några till som jag inte kommer på). Men skabb kommer från latinet och betyder egentligen bara klåda. Skabben är ofta värdspecifik - människans skabb (som dock heter samma som rävens/hundens/vargens) går bara på människa, osv. Dock kan man av hunden bli smittad, men hundens skabbdjur trivs inte på människor. Undantag finns naturligtvis!

Rävskabben kom från Finland över norra Kvarken i mitten på sjuttiotalet och spred sig som en löpeld genom landet. Till Öland kom den först 2004-2005, där man nu upplever en småviltstillgång utan dess like.

De smittade rävar man ser, med de typiska hudförändringarna över öron, svans och ben - där anses loppet redan vara kört. Men kollar man i blodet och letar efter antikroppar mot skabbdjur så ser man att en del till synes friska rävar varit smittade, men sedan klarat sig. Men då handlar det om att ta hand om infektionen på ett tidigt stadium, långt innant 50% av hudytan har blivit drabbad.

Lite matnyttigt från en skabbintresserad!

Tack!

Informativt.

Funderar ändå..

Det fanns alltså klåda orsakad av hudkvalster som gick på hund men den hette alltså inte hundskabb?

Men nog benämnde man den skabb i folkmun?

Bara lite svaga minne av storrengörningar i hundgårdar o annat när jag va liten tvärhand hög.

Kliade på hundarna o det kunde bli kala fläckar.

Nån tax som hade kal fläck på svansen vill jag minnas.

Skit samma, då lärde man sig nått nytt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där att rävskabb inte skulle gå på människor kan jag inte hålla med om. Jag "känner" flera som fått det av pälshanteringen.

Det är nog inte så troligt att man skulle få det bara för att man vistas i skogen, men har man tänkt att tana räven och inte vet om att den har början till rävskabb så kan man bli smittad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja kan säga så här att efter ett dygn så märks redan STORA resultat. De sa veterinären också att jag kommer göra men "vissa" hundar kliar sig ändå förbannat efter behandling men de avtar mer och mer till slut för att bli helt bra. De kan ta upp till 3 veckor för en hund att bli av med kvalsttren för att de ligger ju under huden döda så att säga.

Kvalstren överlever ute upp till två veckor utanför värddjuret

De överlever 2 kanske 3 dagar inomhus utanför värdjuret.

Så någon vansinnestädning behövs ej. Eftersom behandlingen skyddar 1 månad. Behandlar man igen eter 1 månad finns ingen risk något mera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack!

Informativt.

Funderar ändå..

Det fanns alltså klåda orsakad av hudkvalster som gick på hund men den hette alltså inte hundskabb?

Men nog benämnde man den skabb i folkmun?

Bara lite svaga minne av storrengörningar i hundgårdar o annat när jag va liten tvärhand hög.

Kliade på hundarna o det kunde bli kala fläckar.

Nån tax som hade kal fläck på svansen vill jag minnas.

Skit samma, då lärde man sig nått nytt <_<

Du har helt rätt - den kallades skabb i folkmun men var inte rävskabb. Det beror lite på var i Sverige man befinner/befann sig. Hundloppor finns i södra Sverige, endast (nästan bara Skåne), och där är och var det aktuellt med en stor sanering, eftersom de inte uteslutande lever på djuren. Lössen (blodsugande och pälsätande) blir man av med med bara behandling av hunden. Sen kom jag även på ett annat kvalster som jag glömde nämna innan - demodex! En liten gynnare som borrar sig ner i underhuden (till skillnad från rävskabb som håller till i överhuden) och kan orsaka klåda och håravfall. Den har funnits länge och kan vara det som åsyftades förr när man pratade om skabb. Den är en klurig en som kräver lång behandlingstid...

mycket småkryp blir det!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hei vet-jonas, vet du om det er andre dyr som kan bære reveskabb, tenker da på rotter, mus etc ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har undrat varför inte grävlingen får eller iaf vad jag sett fått skabb,, har tagit 5-6st grävlingar ur samma gryt som en skabbräv legat i,dock inte i samma bo men samma gryt,,lite lustigt dock är juh inte grävlings loppor trevligt men lite mer medgörlig..

trodde förövrigt mina hundar fått skabb efter 3e kontakten med skabbräv på kort tid,dock visade sig att fodret jag hade bytt till var problemet, sägs att hunden ska få nattklåda och kila sig specielt mycket om natten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...