Publicerat Mars 5, 200917 yr Ett gott råd i skabbtider när man jagar i gryt är att köpa exspott på apoteket och ge hunden. Den skyddar emot rävskabb, och all ohyra som en hund kan få. Det är väl använda pengar ..
Publicerat Mars 5, 200917 yr Ett gott råd i skabbtider när man jagar i gryt är att köpa exspott på apoteket och ge hunden.Den skyddar emot rävskabb, och all ohyra som en hund kan få. Det är väl använda pengar .. Gnagare har nog aldrig rapporterats får rävskabb. Det syns mest på räv och lo, men även hos mård, grävling, varg, mårdhund och vildsvin. Exspot skyddar inte mot rävskabb - det är viktigt att veta! Det kanske gör att man blir mindre mottaglig, men studier har aldrig visat på ett skydd mot infektionen. Det är i huvudsak effektivt mot fästingar. /jonas
Publicerat Mars 5, 200917 yr Synes bare at det er litt rart. En skabbrev lever ca 3 mnd etter utbrudd. Skabbmidden lever 2-3 uker uten vertsdyr og da kun under gode forhold. Når så all rev eller nesten all rev dør ut i ett område, sånn som det har vært her, så skulle man jo nesten tro at skabbmidden døde ut av seg selv. Men så kommer det noe rev tilbake, bestanden tar seg opp igjen, og så får man en ny skabbepedemi. Sånn er det her nå, blir aldrig kvitt driten, så da får man jo mistanke om at skabbmidden lever på andre dyr og som kan leve med den uten at de blir syke og dør.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Foxterriervalpen har inte kliat sig ett smack sen behandlingen på måndan! På de andra två vildarna så har de blivit en klart märkbar förbättring. För tidigt att se några nya hår än... kanske skymtas nåt här och där... men de dröjer nog. Kan helt klart och tydligt se att Stronghold funkar! >"Det är en mirakelkur"... va nån som sa det. Känns otroligt skönt.
Publicerat Mars 7, 200917 yr Foxterriervalpen har inte kliat sig ett smack sen behandlingen på måndan! På de andra två vildarna så har de blivit en klart märkbar förbättring. För tidigt att se några nya hår än... kanske skymtas nåt här och där... men de dröjer nog. Kan helt klart och tydligt se att Stronghold funkar! >"Det är en mirakelkur"... va nån som sa det. Känns otroligt skönt. Det låter utmärkt! Jo, Stronghold är väl beprövat och funkar i de allra flesta fall, även om man ibland behöver upprepa behandlingen pga efterhängsa och sega skabbkvalster.
Publicerat Mars 13, 200917 yr Författare Nu börjar det komma nya hårstrån runt munnen och ena ögat...tid 11 dagar helt suveränt!!
Publicerat Mars 14, 200917 yr Nu börjar det komma nya hårstrån runt munnen och ena ögat...tid 11 dagar helt suveränt!! Kanon! Och skönt för hundskrället. /jonas
Publicerat April 6, 200917 yr Hur länge tar det från att hunden blivit smittad tills dess att den visar symptom att den har rävskabb?
Publicerat April 6, 200917 yr Hur länge tar det från att hunden blivit smittad tills dess att den visar symptom att den har rävskabb? Det kan variera väldigt beroende på hundens individuella immunförsvar. Men höftar man lite och betänker skabbdjurens egenskaper och den tid det tar för dem att borra sig ner i huden och stimulera klåda så skulle jag gissa på några dagar till en vecka. /jonas
Publicerat April 7, 200917 yr Har nämligen fått veta att en hund som min hund varit i kontakt med har nu rävskabb. När jag fick veta det var det ca: 14 dagar sedan min hund och denne träffades så min förhoppning är ju att hunden fått det efter att den träffade min! Kan vi ha klarat oss denna gång? Hon visar inga tecken på att klia eller vara irriterad och på nätterna sover hon som en stock. Jag håller tummarna för att "vi" klarat oss! Den hund som nu fått de visade inga som helst tecken heller på att klia eller nått sånt när dom träffades. Såg ut precis som vanligt!
Publicerat April 8, 200917 yr Har nämligen fått veta att en hund som min hund varit i kontakt med har nu rävskabb. När jag fick veta det var det ca: 14 dagar sedan min hund och denne träffades så min förhoppning är ju att hunden fått det efter att den träffade min! Kan vi ha klarat oss denna gång? Hon visar inga tecken på att klia eller vara irriterad och på nätterna sover hon som en stock.Jag håller tummarna för att "vi" klarat oss! Den hund som nu fått de visade inga som helst tecken heller på att klia eller nått sånt när dom träffades. Såg ut precis som vanligt! Jag skulle tippa på att det är lugnt! Men, man kan ju aldrig veta. Själv skulle jag nog andas ut om det rörde sig om min egen hund... Men vi håller tummarna en vecka till, för säkerhets skull... /jonas
Publicerat April 14, 200917 yr Hon visar fortfarande inga tecken på att hon skulle ha blivit smittad så nu börjar även jag andas ut
Publicerat April 14, 200917 yr Hon visar fortfarande inga tecken på att hon skulle ha blivit smittad så nu börjar även jag andas ut Finfint!!!