Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinsmässan

Featured Replies

Publicerat

Vildsvinsmässan i Västerås 8-9/3

Vilka hade tänkt åka?

Själv åker jag och några andra medlemmar på söndagen.

Mvh

// Matte

Publicerat

Jag åker dit imorgonbitti tillsammans med 3 andra medlemmar på sidan

Publicerat

Åker dit på söndag.. Sliter med mig rosven här ifrån forumet!

Ses där!

//Niclas

Publicerat

varför har inte jaktsidan en egen monter???

Publicerat

kommer att åka ner på söndagen :rolleyes:

Publicerat

Som jag skrev i tråden som Orjant refererar till så kommer även jag stå i hundmoter under söndagen. Dock inte kopov, utan en lite finare och förnäm ras. Griffon fauve de Bretange. Jag och Bruno kommer hålla ställningarna fram till lunch och lite till. Välkomna att kika förbi. Nämn gärna ert "nick" alltid kul att få ett ansikte på forumkollegor.

//Erik

Publicerat

Blev besviken på mässan... Det var få stånd, inga sådana dära kanonpriser som man brukar kunna hitta, det var trångt och bökigt att ta sig fram i korridorerna. Var dock inte på någon av föreläsningarna... hoppas de var bra iaf. Vi var klara på 1,5 timme... inte värt soppapengar och inträde.

Publicerat
Det var få stånd...

snuskpelle!

tyckte allt att du hade blicken lite väl lågt på alla som gick förbi!

Publicerat

Trångt, rörigt, för jävla dåligt skyltat är väl ungefär sammafattningen av mässan.

Jag kom upp lite sent så vi i min bil fick tag på biljetter från mor, far å syster när dom åkte hem så vi slapp inträdet. Vilket känns bra för hade ja pyntat 95:- i inträde hade blivit riktigt besviken.

Kul att träffa lite folk från forumet iaf.

Zelda tyckte permobilgrisen var kul och skällde rätt bra men Nora genomskådade den och gick fram å slickade på pälsen B)

Publicerat

Det låter som jag lika gärna kan stanna hemma imorgon...

Publicerat
Det låter som jag lika gärna kan stanna hemma imorgon...

Då gör jag detsamma... :D

Publicerat
Då gör jag detsamma... :D

Ja det var ingen höjdare tycker jag. Kom hit och kolla benstöden imorn istället.

Publicerat
  • Författare
varför har inte jaktsidan en egen monter???

Haft lite för mycket att göra senaste tiden så det har varit svårt att kunna planera in en mässa, stod på vildmarksmässan med egen monter för några år sedan (Edgeflyfishing) och hade skitkul trots fluensan, blev utsedda till bästa monter och tankarna runt att vara med på en mässa har funnits några år, men tiden har varit knapp.

Var riktigt sugen på att vara med på Elmia, men samma där inför iår, men med nya sida och en hel del återfunna krafter är det inte alls omöjligt att vi satsar på det nästa säsong.

Mvh.

//Matte

Publicerat
Haft lite för mycket att göra senaste tiden så det har varit svårt att kunna planera in en mässa, stod på vildmarksmässan med egen monter för några år sedan (Edgeflyfishing) och hade skitkul trots fluensan, blev utsedda till bästa monter och tankarna runt att vara med på en mässa har funnits några år, men tiden har varit knapp.

Var riktigt sugen på att vara med på Elmia, men samma där inför iår, men med nya sida och en hel del återfunna krafter är det inte alls omöjligt att vi satsar på det nästa säsong.

Mvh.

//Matte

tycker det vore kul...¨

jag och säkerligen många fler ställer upp om du behöver hjälp...

mvh

Publicerat

vad ska man säga...

var på "mässan" idag, besvikelse e allt jag kan säga...

trångt, rörigt, ja man visste fan inte var man var ett tag, letade efter alla utställare men insåg efter en runda att det bara fanns dom man sett....

kostnad för att gå på denna "mässa": Inträde 95:- soppa: 100:-, pizza hut :109:-

ja, pizza hut var iallafall värt pengarna... rest my case...

mvh

Publicerat

Jag och kompisen gav blanka fan i alla stånd med bössor och stickknivar som man sett 100 ggr förut och drog till föreläsningssalen direkt där Tomas Ekberg började med att hålla föredrag vildsvinsförvaltning. Därefter blev det paneldebatt med Lrf, Nvv, Sjf, Rjf, Jord arrendatorernas förbund samt Viltskadecenter vilket var mycket intressant att lyssna på då alla parter som berörs av vildsvin var med.

Intressantast var att se minen på en stor jordägare från Mörkö när Mikael Moilanen erbjöd sig att köra ned ett 50-tal jägare från dalarna och skjuta gris men det behövdes ju inte för lantbrukaren hade ju en bekant som jagade på hans ägor på flera 100 ha... :lol:

Likaså lantbrukaren som hävdade att han ej kunde ha elstängsel runt grödan för att det inkräktade på allemansrätten. Allemansrätten gäller ju knappast i växande gröda så vart är problemet? Debatten visade flera ggr krångligheten med att man stirrar sig blind på problemen istället för att hitta lösningar. Kompisen som jag åkte med och som jag f.ö jobbar åt nu bedriver kött och spannmålsproduktion på 3 gårdar runt Tierp och han är nog en av de mest positiva och problemlösarvänligaste lantbrukare jag känner. Hans kommentar vid LRF´s monter när dom visade skador på åkrar var att där går det väl lätt att så direkt och man spar mycket diesel på att slippa harva, trodde att ögonen skulle trilla ur globerna på Lrf gubben som satt bakom bordet. ;);)

Avslutade sen med vildsvinsgryta för 80 kr som satt som en smäck istället för Sliska Hut.. :)

Publicerat
Jag och kompisen gav blanka fan i alla stånd med bössor och stickknivar som man sett 100 ggr förut och drog till föreläsningssalen direkt där Tomas Ekberg började med att hålla föredrag vildsvinsförvaltning. Därefter blev det paneldebatt med Lrf, Nvv, Sjf, Rjf, Jord arrendatorernas förbund samt Viltskadecenter vilket var mycket intressant att lyssna på då alla parter som berörs av vildsvin var med.

Intressantast var att se minen på en stor jordägare från Mörkö när Mikael Moilanen erbjöd sig att köra ned ett 50-tal jägare från dalarna och skjuta gris men det behövdes ju inte för lantbrukaren hade ju en bekant som jagade på hans ägor på flera 100 ha... :lol:

Likaså lantbrukaren som hävdade att han ej kunde ha elstängsel runt grödan för att det inkräktade på allemansrätten. Allemansrätten gäller ju knappast i växande gröda så vart är problemet? Debatten visade flera ggr krångligheten med att man stirrar sig blind på problemen istället för att hitta lösningar. Kompisen som jag åkte med och som jag f.ö jobbar åt nu bedriver kött och spannmålsproduktion på 3 gårdar runt Tierp och han är nog en av de mest positiva och problemlösarvänligaste lantbrukare jag känner. Hans kommentar vid LRF´s monter när dom visade skador på åkrar var att där går det väl lätt att så direkt och man spar mycket diesel på att slippa harva, trodde att ögonen skulle trilla ur globerna på Lrf gubben som satt bakom bordet. ;):)

Avslutade sen med vildsvinsgryta för 80 kr som satt som en smäck istället för Sliska Hut.. :)

VA ska man inte stirra sig blind på problemet och gråta ut offentligt längre ;) Visst finns det de som har problem men en del ser inte längre än sina egna gummistövlar, låter som en bra föreläsning och att det blev rätt kul debatt inlägg.

Publicerat
Ja det var ingen höjdare tycker jag. Kom hit och kolla benstöden imorn istället.

Vi kanske gör så:lol: ..

Publicerat
VA ska man inte stirra sig blind på problemet och gråta ut offentligt längre :lol: Visst finns det de som har problem men en del ser inte längre än sina egna gummistövlar, låter som en bra föreläsning och att det blev rätt kul debatt inlägg.

Tänk om man kunde ta med sig det i vargdebatten även hos oss i jägarekåren? ;)

Publicerat

Jag får väl på sett och vis hålla med, men samtidigt var det trevligt då det var så mycket folk som man kände. Hade hela familjen med mig varför det tog lite energi att hålla illbattingarna i ordning också.

+ INITIATIVET, EN MÄSSA I TIDEN

+ kOMPETENTA FÖRELÄSARE

+ TREVLIG STÄMNING, MÅNGA FACE SOM MAN INTE SETT PÅ ETT TAG.

+ UPPSLUTNINGEN, TRÄFFADE FOLK FRÅN HELA SVERIGE

+ HELA BILDEN, FÖR DEN MED FRÅGAR FANNS EXPERTISEN FÖR DET MESTA.

- LOKALEN, HUR FAN TÄNKTE DOM ANSVARIGA?

- TRÄNGSELN, MED MIN AXELBREDD VAR DET INTE ROLIGT ATT MÖTAS.

- VAR ÄR JÄGAREFÖRBUNDET NU FÖR TIDEN?

- MÄSSPRISER, HA-HA.

Personligen höll jag ut i 2,5 timme varav jag pratade med folk i 2 timmar. Trevligast var som vanligt att snacka vildsvinsförvaltning med Christer Holmgren, en av dom få som tror som jag om vad som är verkligt viktigt i förvaltningsfrågan - så här långt iaf. Ett par intressanta projekt på G i ämnet där jag kommer att konsulta lite eventuellt i mån av tid.

Dagens underligaste upplevelse fick jag i Kopovmontern där Calle sa åt mig att köpa en Dachsbracke i stället för en Kopov, han var inte ens full..tror jag :lol: (upplagt för smash)

Publicerat

Var där i lördags med Jansson och två illbattingar.

Blir lite beklämmad när jag ser intresset kring vildsvinsfällor, personligen gillar jag inte dom.

Köpte ett slaktset till ett "bra" pris, på rekommendation av Schenan och Gnobben.

Jaja, jag köpte korv också. :lol:

Snackade en del med Micke Moilainen från Jakt & Jägare och han var skitstressad över att det var fullt och typ 200 m kö utanför, är inte det intresset positivt?

Kollade Jensas avslitna finger, vet inte vem som är mest klantig; Hipshot eller Jensa? :P

Träffade en jäkla massa forumister och fick kaffe hos CC. ;)

Illbattingarna var nog mest glada för McDonalds i Hälla samt Sveriges största godisaffär i Hummelsta. :huh:

Publicerat

Det skönaste av allt var att man lyckades vara anonym hela dagen bortsett från att man hälsade på Mkj. :blink:

Publicerat

då var den hära dagen avklarad! :blink:

träffade en massa trevligt folk och prata med :blink:

trevligt att träffa och prata med dej stojjan :blink:

Publicerat

Då har även jag klarat av en dag på mässan. Stod i kopovmonter tillsammans med CC (han var fö lite trött...)

Tycker att det var trevligt. Lokalen var under all kritik, men stämningen var god. Vi stod brevid plottmontern som bara hade med sig en hund, så generös som jag är erbjöd jag dem att "låna" Tess :blink:

Alltså har jag och Stojjan stått i en monter och Tess stått och ylat i montern brevid :blink:

Träffade Jacce som även han stod i en grannmonter och Storviltjägaren som kom och hälsade på. Pikehunter smög i korridoren så några ord han jag växla med honom oxå.

Glömde visst att även Jensa stod i en monter i närheten...

Det bestående minnet av dagen är att det är ganska kul att stå och prata jakt och hundar på en sådan tillställning. Mycket folk man känner till och en del man inte känner till. Jag såg dock inga individer med sex fingrar från Tierp :blink: