Publicerat Mars 6, 200917 yr Hej, ny på detta forum och skulle vilja ha lite råd. Väljer mellan Zeiss belyst victory varipoint 1,5x42 ett belyst Docter i samma storlek och har även titta på Swarovski 1,7x10x42 belyst. Skall ha den till älg o grisjakt men skulle även vilja ha den till vak. Min fråga är vilken är lämpligast enligt eran åsikt? Är inte hundförare men trånga pass finns det ju alltid så därav valet på storleken. Men visst, vaka vill man ju också kunna göra..... Swarren är ju dyrare men vad säger ni? mvh/Mats
Publicerat Mars 6, 200917 yr Hej, ny på detta forum och skulle vilja ha lite råd. Väljer mellan Zeiss belyst victory varipoint 1,5x42 ett belyst Docter i samma storlek och har även titta på Swarovski 1,7x10x42 belyst. Skall ha den till älg o grisjakt men skulle även vilja ha den till vak. Min fråga är vilken är lämpligast enligt eran åsikt? Är inte hundförare men trånga pass finns det ju alltid så därav valet på storleken. Men visst, vaka vill man ju också kunna göra..... Swarren är ju dyrare men vad säger ni? mvh/Mats Jag köpte nyligen ett zeiss 1,5-6x42 och är väldigt nöjd med detta då jag värdesätter en låg lägsta förstoring mer än en hög högsta förstoring men hade jag haft råd så skulle jag valt swarovskin då den har bådadera
Publicerat Mars 6, 200917 yr Jag har under lång tid funderat på detta och testat mig fram på min storviltsbössa. Började med Zeiss VP 1,1-4 men tyckte att det blev för smalt på lite längre håll och var av förklarliga skäl inget för nattjakten. Denna kikare finns emelertid kvar på drillingen där den verkligen gör sig rätta då jag mycket sällan skjuter på håll över 60 meter med denna bössa. Köpte då en Zeiss 1,5-6 vp, höll på den rätt länge då dess optiska kvalité räckte väl för nattjakt inom rimliga håll, men den kändes ändå lite tokig pga tornet till belysningen satt ovanpå och stängdes alltid av. När jag ledsnade på det tänkte jag till ordentligt. Vad vill jag kunna uträtta med min 9,3a? Jo jag vill vaka under tuffa ljusförhållanden, skjuta med precision upp till 150 meter, ha den som hundförarvapen och till eftersök + att den skall funka på drevjakter. Helst skulle den inte vara för klumpig heller. Med detta sagt fanns för mig inget riktigt självklart alternativ. I närstid vill du ner så nära 1x som möjligt, fortfarande kan jag nyttja 50 mm objektiv men knappast 56 som dessutom upplevs som rätt klumpigt. Ett snabbt och belyst riktmedel som klarar både dag och natt jakt. Den kikare finns inte utan det närmaste jag kom var Zeiss VP / Docter UP 2,5-10x50 alternativt Swarovski Z6i 2-12x50. Valde återigen Zeiss med riktmedel 56, det bästa av två världar. Men det viktiga är att det finns ett vridmontage och GENOMTÄNKTA fiberoptiska riktmedel. Känner mig väl hemma med denna lösning. Tror Zeiss optik är lite vassare än Swarovski, och dessutom är den senare så otroligt ful På bilderna nedan ser du skillnaden i storlek på 1,5-6x42 och 2,5-10x50 på samma vapen, jag anser det vara marginellt. Skaffa snabbfäste och 2,5-10 x50 är mitt råd. Doctern är 4500 billigare, men den har inte 56 som riktmedel och en betydligt mindre destinkt punkt än Zeissen.
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Jag köpte nyligen ett zeiss 1,5-6x42 och är väldigt nöjd med detta då jag värdesätter en låg lägsta förstoring mer än en hög högsta förstoring men hade jag haft råd så skulle jag valt swarovskin då den har bådadera Vakar du med denna? Om du gör det hur funkar den? mvh/Mats
Publicerat Mars 6, 200917 yr Författare Jag har under lång tid funderat på detta och testat mig fram på min storviltsbössa. Började med Zeiss VP 1,1-4 men tyckte att det blev för smalt på lite längre håll och var av förklarliga skäl inget för nattjakten. Denna kikare finns emelertid kvar på drillingen där den verkligen gör sig rätta då jag mycket sällan skjuter på håll över 60 meter med denna bössa.Köpte då en Zeiss 1,5-6 vp, höll på den rätt länge då dess optiska kvalité räckte väl för nattjakt inom rimliga håll, men den kändes ändå lite tokig pga tornet till belysningen satt ovanpå och stängdes alltid av. När jag ledsnade på det tänkte jag till ordentligt. Vad vill jag kunna uträtta med min 9,3a? Jo jag vill vaka under tuffa ljusförhållanden, skjuta med precision upp till 150 meter, ha den som hundförarvapen och till eftersök + att den skall funka på drevjakter. Helst skulle den inte vara för klumpig heller. Med detta sagt fanns för mig inget riktigt självklart alternativ. I närstid vill du ner så nära 1x som möjligt, fortfarande kan jag nyttja 50 mm objektiv men knappast 56 som dessutom upplevs som rätt klumpigt. Ett snabbt och belyst riktmedel som klarar både dag och natt jakt. Den kikare finns inte utan det närmaste jag kom var Zeiss VP / Docter UP 2,5-10x50 alternativt Swarovski Z6i 2-12x50. Valde återigen Zeiss med riktmedel 56, det bästa av två världar. Men det viktiga är att det finns ett vridmontage och GENOMTÄNKTA fiberoptiska riktmedel. Känner mig väl hemma med denna lösning. Tror Zeiss optik är lite vassare än Swarovski, och dessutom är den senare så otroligt ful På bilderna nedan ser du skillnaden i storlek på 1,5-6x42 och 2,5-10x50 på samma vapen, jag anser det vara marginellt. Skaffa snabbfäste och 2,5-10 x50 är mitt råd. Doctern är 4500 billigare, men den har inte 56 som riktmedel och en betydligt mindre destinkt punkt än Zeissen. Intressant med punkten, är den väl synlig i dagsljus också på Zeissen? mvh/Mats
Publicerat Mars 6, 200917 yr Vakar du med denna? Om du gör det hur funkar den?mvh/Mats Glömde skriva att mitt är obelyst och nej jag har inte vakat med det har dock varit ute och tittat med det på kvällen och det är riktigt hyffsat men om du kommer att vaka någotsånär ofta så ska du nog följa MKJs råd då han har betydligt mer erfarenhet än mig Men som jag sa förut om valet står mellan de 3 du föreslog från början så hade iallafall jag valt Swarovskin tack vare det breda förstoringsintervallet
Publicerat Mars 7, 200917 yr Mest sikte för pengarna får du om du väljer docter, den ligger så pass nära de två andra så att det är väl mest märkes trogenheten om väljer de andra två märkena. Jag hade gått på doctern då jag tycker de är minst lika bra som de två andra. Har gjort en test med docter, sub och ziess och där slog faktiskt docter unipointen zeissens motsvarighet vad det gäller optiken. Sub var inte ens med i leken då den var skit i mina ögon. Swarre har jag ingen större erfarenhet annat än i handkikare.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Intressant med punkten, är den väl synlig i dagsljus också på Zeissen?mvh/Mats Ja just varipoint har belysning för både dag och natt, frågar du mig har jag mer nytta av belysningen dagtid än nattetid. Mycket viktigt att nattbelysningen kan fås glödande, annars är en tysk 4a eller en tysk 1a obelyst ett bättre val. Jag har glasögon oftast varför jag har lite problem med belysta riktmedel nattetid, men detta är individuellt. Dock är en belyst punkt verkligen revolution för rörlig dagjakt, det bevisade aimpoint redan för 25 år sedan. Zeiis har flera modeller (Victory och Classic) som bara är nattbelysta också. Glömde skriva att mitt är obelyst och nej jag har inte vakat med det har dock varit ute och tittat med det på kvällen och det är riktigt hyffsat men om du kommer att vaka någotsånär ofta så ska du nog följa MKJs råd då han har betydligt mer erfarenhet än migMen som jag sa förut om valet står mellan de 3 du föreslog från början så hade iallafall jag valt Swarovskin tack vare det breda förstoringsintervallet Jag skriver nog mest hur jag upplever det själv, utan möjligheten till att snabbt ta av kikaren och recknagels öppna, hade jag fortsatt med 1,5-6. Ta råden för vad det är värt och fundera alltid vad du förväntas göra med vapnet. Mest sikte för pengarna får du om du väljer docter, den ligger så pass nära de två andra så att det är väl mest märkes trogenheten om väljer de andra två märkena.Jag hade gått på doctern då jag tycker de är minst lika bra som de två andra. Har gjort en test med docter, sub och ziess och där slog faktiskt docter unipointen zeissens motsvarighet vad det gäller optiken. Sub var inte ens med i leken då den var skit i mina ögon. Swarre har jag ingen större erfarenhet annat än i handkikare. Jag har inte gjort samma jämförelse i dåligt ljus som dig Twinn, men jag tror dig. I mitt fall gillade jag inte Docters 0-riktmedel. Punkten är gjord av flera små punkter varför jag upplevde den som suddig och liksom flöt ut i krass jämförelse med Zeissen. En annan intressant anledning är Zeissens andrahandsvärde, jag gav 10000 privat för min 1,5-6 för ett par år sedan (begagnad) Böt in den och fick 11000 på firma när jag jag köpte den nya. Den faktorn är inte ovesäntlig heller och där är inte Docter ännu. Mest sikte för pengarna är otvetydigt Trijicon 2,5-10x56 anser jag. Den slog min gamla belysta Zeiss DZ 3-12x56 med en hel del.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Författare Tacksam för alla råd. Belysningen är ju mest för dag hade jag tänkt mig men lite vak blir det också. Vilken har bäst belysning på dagtid, ni som har erfarenhet av dessa modeller? Har en 3-9x50 Leopold också på en 6,5 men efterlyser något bättre. Prismässigt är ju Doctern intressant men Zeiss Classic med belysning, hur är den? Någon som har erfarenhet av den? Inte lätt det här mvh/Mats
Publicerat Mars 8, 200917 yr Med risk för att bli tjatig säger jag återigen Trijicon 2,5-10x56. Runt 7000 nya på blocket med bra riktmedel för såväl dag som nattjakt. Kanske marknadens bästa mekanik och med en optik i toppskiktet precis under dollargrädden. Triangeln (accupointen) är ju ett pekverktyg för precisionsskyttet men funkar lika bra som en täckande punkt på korta håll vid exempelvis snabba drevskott.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Författare Med risk för att bli tjatig säger jag återigen Trijicon 2,5-10x56. Runt 7000 nya på blocket med bra riktmedel för såväl dag som nattjakt. Kanske marknadens bästa mekanik och med en optik i toppskiktet precis under dollargrädden.Triangeln (accupointen) är ju ett pekverktyg för precisionsskyttet men funkar lika bra som en täckande punkt på korta håll vid exempelvis snabba drevskott. Skall kika lite närmare även på denna när tillfälle ges men 56 känns ju lite högt i montaget men det kanske det inte blir? Skall sitta på en Tikka. mvh/Mats
Publicerat Mars 9, 200917 yr Skall kika lite närmare även på denna när tillfälle ges men 56 känns ju lite högt i montaget men det kanske det inte blir? Skall sitta på en Tikka.mvh/Mats De flesta tyska vridmontage/snabbfästen (EAW, Blaser etc) är utformade för att ge lägsta möjliga montage med 56 objektiv. Beträffande Tikka vet jag inte vilka options som finns till buds, men Leupold QR/Warne QR finns väl i olika höjder passande Tikka. Trijicon har en 3-9x40 också vilket naturligtvis ger lägre montage och smidigare vapen. Finns andra bra och prisvärda sikten också, Meopta har jag haft och varit nöjd med, många hyllar Nikon men där har jag ingen erfarenhet tyvärr.
Publicerat Mars 9, 200917 yr På bilderna nedan ser du skillnaden i storlek på 1,5-6x42 och 2,5-10x50 på samma vapen, jag anser det vara marginellt. Skaffa snabbfäste och 2,5-10 x50 är mitt råd. Doctern är 4500 billigare, men den har inte 56 som riktmedel och en betydligt mindre destinkt punkt än Zeissen. Din bössa är ju otäckt lik min rigg. Svinrygg, Zeiss Vp 2,5x10, hyffsat kolvträ, snabbfästen och öppna riktm... Härmapa!! /Må
Publicerat Mars 9, 200917 yr Din bössa är ju otäckt lik min rigg. Svinrygg, Zeiss Vp 2,5x10, hyffsat kolvträ, snabbfästen och öppna riktm... Härmapa!! /Må Åka till Finland för att köpa bayersk backe, du borde skämmas
Publicerat Mars 9, 200917 yr Åka till Finland för att köpa bayersk backe, du borde skämmas Vi är väl alla EU-medborgare.... Åt förövrigt Bratwurst mit Sauerkraut idag på Linköpings Aeropuerto idag till lunch... Man är inte helt förtappad, eller hur MKJ? /Må
Publicerat Mars 10, 200917 yr Författare Det här blir inte lätt men mycket bra tips som man får tacka för. Skall undersöka Trijicon lite närmare och även Docter också. Men visst, Zeissen låter ju riktigt bra men man undrar ju lite om det är värt dom extra slantarna. mvh/Mats
Publicerat Mars 16, 200917 yr Författare NU kommer en fråga till, hur dan är Helias CSX 2,5-10 x 50 med en 4-dot? mvh/Mats
Publicerat Mars 16, 200917 yr Med risk för att bli tjatig säger jag återigen Trijicon 2,5-10x56. Runt 7000 nya på blocket med bra riktmedel för såväl dag som nattjakt. Kanske marknadens bästa mekanik och med en optik i toppskiktet precis under dollargrädden.Triangeln (accupointen) är ju ett pekverktyg för precisionsskyttet men funkar lika bra som en täckande punkt på korta håll vid exempelvis snabba drevskott. Det här skulle jag satsa på. Har haft en sådan i några år och är oerhört nöjd. Bra kvalitét, bäst belysning av all kikare enligt en test i en av de senaste jakttidningarna som kom ut. 2,5-10x56 Tillräckligt låg förstoring för att skjuta snabbt och bra skymmningsvärde. Helt klart mest kikare (med belysning) för pengarna
Publicerat Mars 21, 200917 yr Måste Tipsa om Schmidt&Bender. Finns två serier. Klassik och Zenith. Skiljer i design och dagsbelysningen FD (Zenith). Jag har en S&B Zenith 3-12x50 FD4. Mycket nöjd. Bra optik och relativt tunna riktmedel trots att de är medförstorande. Optiken fungerar jätte bra i dåligt ljus! En väldigt Allround pyrsch/vak kikare.. Jag tycker att förstoringen 3x är alldeles för mycket för vägpasset. Du klarar dig väldigt långt när du vakar med en x42. Det viktiga är att optiken i ditt rör är bra! Lyset i riktmedlet är en smaksak men jag tycker att det är ett måste för ett säkert skott! S&B Zenith finns i: 1,1-4x24 1,5-6x42 3-12x50 2,5-10x56 Det negativa för S&B är tyngden. De är ganska tunga!
Publicerat Mars 21, 200917 yr NU kommer en fråga till, hur dan är Helias CSX 2,5-10 x 50 med en 4-dot? mvh/Mats Har ej provat den i mörker. Bara tittat i den mitt på dagen. Har själv Helia CB. Fördelen med CSX är att den inte är medförstorande , tycker jag då man har tjockare riktmedel vid snabba skott och tunnare vid längre skott. Men det är nog en smaksak. Jag tycker inte om medförstorande och snabba skott då riktmedlen är väldigt tunna. Jag själv skulle köpa den direkt ! Mycket bra optik och en lätt kikare.
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Har nu efter ett bra tag kollat i Zeissen varipoint och den var ju inte fy skam. Kollade också i Trijicon och Swarowskin med dag/natt belysning och dom är ju inte dumma någon av dem. Helia får jag väl vänta på tills mässan i Jönköping för där finns väl alla representerade och kanske finns det lite erbjudande också. mvh
Publicerat Maj 9, 200917 yr NU kommer en fråga till, hur dan är Helias CSX 2,5-10 x 50 med en 4-dot? mvh/Mats Hej Mats! Tänkte passa på att göra ett inlägg om val av kikarsikte, jag funderade mycket på vad jag skulle köpa för nåt bra när jag bytte ut min tasco för ca 2 år sedan. Tascon upplevde jag förövrigt som en bra kikare till vettigt pris, dock höll den inte måttet när jag började vaka på räv.. Kollade mkt på zeiss, swarovski mfl, dock gillar jag inte medförstorande riktmedel så efter lite turer så fastnade jag för ett Helia 2,5-10x50, riktm 4-dot. Jag använder min sako 6,5.a till allt från rävvak till älgjakt och tycker att Helian gör sitt jobb bra både för snabba skott och precisionskott på längre håll. Hade lite tur när jag skulle köpa siktet för Torsbo hade utförsäljning av sina sista helia, fick ge 11700 mot annars 16900. Andra som jag tycker verka intressanta är Meopta, S o B och Trijcon Lycka till alla ni som letar optik! / Simon
Publicerat Maj 9, 200917 yr Författare Tackar för din åsikt Simon. Jag skall kolla lite närmare på Helian på mässan. mvh/Mats
Publicerat Maj 9, 200917 yr Jag har under lång tid funderat på detta och testat mig fram på min storviltsbössa. Började med Zeiss VP 1,1-4 men tyckte att det blev för smalt på lite längre håll och var av förklarliga skäl inget för nattjakten. Denna kikare finns emelertid kvar på drillingen där den verkligen gör sig rätta då jag mycket sällan skjuter på håll över 60 meter med denna bössa.Köpte då en Zeiss 1,5-6 vp, höll på den rätt länge då dess optiska kvalité räckte väl för nattjakt inom rimliga håll, men den kändes ändå lite tokig pga tornet till belysningen satt ovanpå och stängdes alltid av. När jag ledsnade på det tänkte jag till ordentligt. Vad vill jag kunna uträtta med min 9,3a? Jo jag vill vaka under tuffa ljusförhållanden, skjuta med precision upp till 150 meter, ha den som hundförarvapen och till eftersök + att den skall funka på drevjakter. Helst skulle den inte vara för klumpig heller. Med detta sagt fanns för mig inget riktigt självklart alternativ. I närstid vill du ner så nära 1x som möjligt, fortfarande kan jag nyttja 50 mm objektiv men knappast 56 som dessutom upplevs som rätt klumpigt. Ett snabbt och belyst riktmedel som klarar både dag och natt jakt. Den kikare finns inte utan det närmaste jag kom var Zeiss VP / Docter UP 2,5-10x50 alternativt Swarovski Z6i 2-12x50. Valde återigen Zeiss med riktmedel 56, det bästa av två världar. Men det viktiga är att det finns ett vridmontage och GENOMTÄNKTA fiberoptiska riktmedel. Känner mig väl hemma med denna lösning. Tror Zeiss optik är lite vassare än Swarovski, och dessutom är den senare så otroligt ful På bilderna nedan ser du skillnaden i storlek på 1,5-6x42 och 2,5-10x50 på samma vapen, jag anser det vara marginellt. Skaffa snabbfäste och 2,5-10 x50 är mitt råd. Doctern är 4500 billigare, men den har inte 56 som riktmedel och en betydligt mindre destinkt punkt än Zeissen. För det första kan du väl inte påstå att Zeissen där är snygg? Den har ju lutande tornet i Piza längst bak.. (Inte för att Zwarren är speciellt snygg den heller). För det andra, varför inte titta på Nikon? Kusinen har precis köpt en Nikon Monarch E. 1,5-6*42 vilken jag tycker ser riktigt fin ut. Imponerande kvalitet på grejjerna å kostade 6600 utan belysning och 7600 med belysning. Eftersom Kusinen ska ha den på älgbössan så köpte han utan belysning.
Publicerat Maj 9, 200917 yr Har haft en Helia 3-12x56CSX, var kanonfin i optiken. Så det lär du inte bli besviken på optikmässigt.