Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Zeiss, docter, Swarovski

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

B) Ja, nu så är det snart dags för mässan i Jönköping. Hoppas jag kan gämföra lite mera där och eventuellt få till ett köp. Jag tackar för alla råd som strömmat in och det känns som en bra vägledning för ett bra val. Kommer att kolla och gämföra dom lite mera och Helia/Zeiss/S&B är första valet men skall även kolla in Nikon. Trijicon faller lite med 56 men skall kolla lite på den också. Låter lite veligt men, men....

mvh/

Mats

Publicerat
NU kommer en fråga till, hur dan är Helias CSX 2,5-10 x 50 med en 4-dot?

Exakt en sådan har jag haft ett kort tag! Superbra tekniska lösningar och klar och fin optik, MEN den hänger INTE med när det börjar skymma!!! Min Swarovski AV 3-9x36 hade lika bra skymingsegenskaper som den större Helian, och då byte jag bort den direkt mot en Swarovski Z6i i stället! Kan ha varit något felpå mitt ex? men om du har tänkt dig en sådan här glugg, så låna med dig ett ex. hem och kolla noga upp siktets skymningsegenskaper!

Publicerat
För det första kan du väl inte påstå att Zeissen där är snygg? Den har ju lutande tornet i Piza längst bak.. :D (Inte för att Zwarren är speciellt snygg den heller).

För det andra, varför inte titta på Nikon? Kusinen har precis köpt en Nikon Monarch E. 1,5-6*42 vilken jag tycker ser riktigt fin ut. Imponerande kvalitet på grejjerna å kostade 6600 utan belysning och 7600 med belysning. Eftersom Kusinen ska ha den på älgbössan så köpte han utan belysning.

Det lutande tornet i Pisa är borta på de nya varipointarna, men det var varken praktiskt eller snyggt - håller med.

Nikon, javisst! Men har ingen erfarenhet, har aldrig tittat i ett under krävande förhållanden. Men annars är ju Nikon ett kvalitets begrepp.

Publicerat
  • Författare

Då var mässan avklarad och för mig en del frågetecken uträtade. Nikon tyckte jag var inte det jag förväntat mig. Däremot blev jag ganska förtjust i Docter men däremot hittade jag inga Helia, måste bommat dom.

Skall försöka få till att titta på en sådan också innan jag handlar. Ligger mellan Docter och Varipoint och ev Helian CBX.

mvh

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare
Då var mässan avklarad och för mig en del frågetecken uträtade. Nikon tyckte jag var inte det jag förväntat mig. Däremot blev jag ganska förtjust i Docter men däremot hittade jag inga Helia, måste bommat dom.

Skall försöka få till att titta på en sådan också innan jag handlar. Ligger mellan Docter och Varipoint och ev Helian CBX.

mvh

Tack för alla tips som kom in. Det blev en Docter Unipoint 1,5-6 till slut.

mvh

Publicerat
Tack för alla tips som kom in. Det blev en Docter Unipoint 1,5-6 till slut.

mvh

Jag tror inte att du blir besviken. Jag skaffade en Docter UP efter att ha kommit över en billigt och var aningen misstänksam i början men blev positivt överraskad. Dessutom kollade några av mina kompisar i den på en jakt och deras kommentarer var förvånansvärt positiva (jäklar vilken skarp bild) för att komma från märkesfazister (Swarre o Zeisss). :)

Publicerat
Har ej provat den i mörker. Bara tittat i den mitt på dagen. Har själv Helia CB.

Fördelen med CSX är att den inte är medförstorande , tycker jag då man har tjockare riktmedel vid snabba skott och tunnare vid längre skott. Men det är nog en smaksak. Jag tycker inte om medförstorande och snabba skott då riktmedlen är väldigt tunna.

Jag själv skulle köpa den direkt ! Mycket bra optik och en lätt kikare.

Docter UP är både och, beroende på riktmedel (0 eller 4-0) då 4-0 har stolpar som förstoras medan punkten förblir i samma storlek vilket i praktiken upplevs som att den förminskas på målet när förstoringen dras upp.

Publicerat
Jag har inte gjort samma jämförelse i dåligt ljus som dig Twinn, men jag tror dig. I mitt fall gillade jag inte Docters 0-riktmedel. Punkten är gjord av flera små punkter varför jag upplevde den som suddig och liksom flöt ut i krass jämförelse med Zeissen.

En annan intressant anledning är Zeissens andrahandsvärde, jag gav 10000 privat för min 1,5-6 för ett par år sedan (begagnad) Böt in den och fick 11000 på firma när jag jag köpte den nya. Den faktorn är inte ovesäntlig heller och där är inte Docter ännu. :lol: Mest sikte för pengarna är otvetydigt Trijicon 2,5-10x56 anser jag. Den slog min gamla belysta Zeiss DZ 3-12x56 med en hel del.

Jag upplever inte att Docters belysning skiljer sig mot Zeissens men däremot mot Swarrens som jag upplever som något tydligare än de andra två. Kan det bero på individuella skillnader på synen?

Andrahandsvärdet på Zeiss bör minska i förhållande till övriga i framtiden då de numera bara har 10 års garanti och t ex Docter har 30 år.

Publicerat
  • Författare
Jag upplever inte att Docters belysning skiljer sig mot Zeissens men däremot mot Swarrens som jag upplever som något tydligare än de andra två. Kan det bero på individuella skillnader på synen?

Andrahandsvärdet på Zeiss bör minska i förhållande till övriga i framtiden då de numera bara har 10 års garanti och t ex Docter har 30 år.

Skönt att höra lite åsikter från en användare av Docter. Har kollat in det mesta under flera månader men valde i slutändan mellan Varipoint och Docter. Kunde faktiskt inte se någon större skillnad men det ger väl inte någon rättvisa när man står i Torsbo och är köpsugen. Det som avgjorde var priset, svårt att se var dom extra tusenlapparna sitter i Varipointen. Men säkert finns det skillnad men jag kunde inte motivera den direkt. Garantin vittnar ju också om att det inte kan vara så dåligt val kanske. Blev en med riktmedel 4-0. Hur är skymningsegenskaperna i din? teoretiskt är dom ju vassa men i praktiken?

mvh

Publicerat

Lämna gärna en recension om hur du tycker att sikte är när du provat det och kanske jämfört det mot nått annat sikte.

Publicerat
Skönt att höra lite åsikter från en användare av Docter. Har kollat in det mesta under flera månader men valde i slutändan mellan Varipoint och Docter. Kunde faktiskt inte se någon större skillnad men det ger väl inte någon rättvisa när man står i Torsbo och är köpsugen. Det som avgjorde var priset, svårt att se var dom extra tusenlapparna sitter i Varipointen. Men säkert finns det skillnad men jag kunde inte motivera den direkt. Garantin vittnar ju också om att det inte kan vara så dåligt val kanske. Blev en med riktmedel 4-0. Hur är skymningsegenskaperna i din? teoretiskt är dom ju vassa men i praktiken?

mvh

Jag hade en Leupold VX-III 50a på bössan innan och Doctorn är märkbart vassare på allt utom möjligen att riktmedlet i Leupolden var bättre för långhållsskytte (kryss mot punkt).

Vad jag märker tydligt är att Doctorn är betydligt bättre på motljus och dåliga ljusförhållande än vad min Zeiss 8X30 handkikare är. Jag har inte upplevt så stor skillnad när jag jagar med andra bössan där det sitter en äldre S&B på. Jag har gjort snabbkoll mot en Helia C 56a och då var Doctorn klarare och skarpare i billden samt mot en Varipoint 50a och där var det jämt skägg. Möjligen upplevde jag Varipointens bild som något ljusare men aningen mindre skarp. Sammantaget tycker jag inte att jag kan motivera prisskillnaden mot de värsta/dyraste siktena utom möjligen mot Swarre z6 som har bättre synfält men nu är det inte devjakt som är min huvudsakliga jaktform.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
Lämna gärna en recension om hur du tycker att sikte är när du provat det och kanske jämfört det mot nått annat sikte.

<_< Hej, har nu jagat ett tag med siktet och försöker mig på en liten recension.

Det bästa med siktet som jag upplevt är dags belysningen. På älgjakten fick jag en tjur i ett tight bakpass och det var faktiskt inte dumt med belysningen. Jag tyckte det gick smidigt att "hitta rätt" när den var påslagen, men kanske tycker jag så för att det gick bra. Har även skjutit en galt en ganska mörk kväll med nattbelysningen på och det fungerade också hyfsat bra men visst finns det begränsningar i skummet men det är ju lika för alla vanliga sikten som inte är IR. Har jämfört den med kompisens Zeiss Classic med nattbelysning i vakkojan och vi kunde inte säga att den var bättre och då är den ändå en 2,5-10x 50. Jag måste säga att så här långt har det varit en trevlig bekantskap, och jag är nöjd med valet, tror inte att jag fått ut så mycket mer utav en Varipoint som egentligen var mitt förstaval. 3000 kr i prisskillnad till Docterns fördel känns som en stark orsak att välja en Docter. Skottfast vid inskjutningen och vid ändringar fram och tillbaka så skötte den sig också bra. Sedan blir man väl kanske en smula påverkad när man har fått använda den vid både älg och gris, men jag försöker vara så objektiv som möjligt. Är väl inte helt rättvist att gämföra den med min Leopold 3-9x50 som sitter på 6,5:an för det är klasskillnad till Docterns fördel. Någon Swarowski eller Helia har jag inte kunnat gämföra med ännu men det är ju fina sikten det också. Min slutsummering är i varje fall att det är en bra kikare till ett bra pris (Gämfört med Varipoint & Swarren). Funderar även att byta på drillingen om 1-4x platsar mellan ringarna på hakmontaget.

mvh

Publicerat

Kul att du blev nöjd !

Intresant att höra gämnförelsen mellan Zeissen & Doctern oxå. För när jag testat sikten ser jag häller ingen direkt skillnad.

Men vissa ser ju (enligt dem själva) skillnad och till å med i mellan märken.!?

Senaste siktet jag köpte va ejbelyst och riktmedlet va tyska ettan. Kan säga att jag testar det fortfarande för jag har inte vakat så mycket med det än. Men en galt tog jag i riktigt mörker ivf. Och till drevjakt känns riktmedlet bra och tydligt.

Publicerat
  • Författare
Kul att du blev nöjd !

Intresant att höra gämnförelsen mellan Zeissen & Doctern oxå. För när jag testat sikten ser jag häller ingen direkt skillnad.

Men vissa ser ju (enligt dem själva) skillnad och till å med i mellan märken.!?

Senaste siktet jag köpte va ejbelyst och riktmedlet va tyska ettan. Kan säga att jag testar det fortfarande för jag har inte vakat så mycket med det än. Men en galt tog jag i riktigt mörker ivf. Och till drevjakt känns riktmedlet bra och tydligt.

:wub: Skönt att det finns flera nöjda.....