Publicerat Mars 8, 200917 yr Har länge tänkt köpa en startpistol för att underlätta träningen lite ,slippa dra på hagelsprakaren . men vet inte riktigt vad som gäller när man ska skjuta med en sådan,,,,måste man göra det på egen "jaktmark" eller kan man använda den varsomhelst? så man inte får farbror blå efter sig=) och även om ni vet av någon billig pang så är det av intresse=) jonas
Publicerat Mars 8, 200917 yr Har länge tänkt köpa en startpistol för att underlätta träningen lite ,slippa dra på hagelsprakaren .men vet inte riktigt vad som gäller när man ska skjuta med en sådan,,,,måste man göra det på egen "jaktmark" eller kan man använda den varsomhelst? så man inte får farbror blå efter sig=) och även om ni vet av någon billig pang så är det av intresse=) jonas Ja om allt ska vara ok... så gäller licens samt inta avfyra i byggdaomr utan licens, men...
Publicerat Mars 8, 200917 yr Ja om allt ska vara ok... så gäller licens samt inta avfyra i byggdaomr utan licens, men... behöver ni license i sverige för start pistoler? O,o
Publicerat Mars 8, 200917 yr behöver ni license i sverige för start pistoler? O,o Hehe ja nu behöver man det, inte förut. fråga inte vadför kan ej svara.-''-.
Publicerat Mars 8, 200917 yr Vet att vapendepån sålde billiga 9mm startpistoler, Olympic, förut men hittar inga på deras sida just nu. Ta o ring o kolla med dem. Runt 6-700kr kostade en 9mm revolver då. Har en sådan o den funkar klanderfritt.
Publicerat Mars 10, 200917 yr Författare har varit lat på at kolla upp själv men nu börjar det vara dags å sätta in extra växeln nu när snön sakta börjar packa ihop för denna gång=) men jag hörde att det fanns nån klenare kaliber som var betydligt billigare påde i skott och själva pickadollen
Publicerat Mars 10, 200917 yr Finns ju 6mm också men de används ej i provverksamhet o låter ju knappast som en blyspruta. Men de e många som använder dem. Själv vill jag ha en pistol som ersatte/likna hagelgeväret under rena träningstider där man ej får medhava andra vapen än just signalpistoler. Så de e få skott som avlossas med just pistolen, 16-25aug blir det några o sen mellan 1mars-31apr. Därimellan e de skarpladdat hagelgevär som gäller för mig (om de ej är unghund förstås) Att den dessutom får användas i provverksamhet e ju ett + i kanten också ifall man skulle anordna ngt sådant. De jag vill komma till är att den extra dyra kostnaden för skotten, ca 3kr/st tror ja de kostar, e de värt. //Jimmy
Publicerat Mars 10, 200917 yr Författare okay...då har du väl styrt över mig på en 9 mm =) ska gå till lokala vapenhandlarna och se va dom kan erbjuda
Publicerat Mars 10, 200917 yr okay...då har du väl styrt över mig på en 9 mm =) ska gå till lokala vapenhandlarna och se va dom kan erbjuda En annan sak som jag glömde.. Du måste förnya vart annat år åxå (licens)
Publicerat Mars 10, 200917 yr En annan sak som jag glömde..Du måste förnya vart annat år åxå (licens) Finns inget sådant vilkor i min licens! Det finns en rad på licensen med giltligt t.om men den är, som på alla andra vapenlicenser, oifylld. Vi hundägare har åtm. nytta av den i minst 10år/hund. Vart har du fått den infon ifrån? Är det inte så att du sökt på speciella grunder som tidsbegränsat ditt innehav?
Publicerat Mars 10, 200917 yr Finns inget sådant vilkor i min licens!Vart har du fått det ifrån? RPS Stockholm sa det när jag talade med dom för ca 2år sedan.
Publicerat Mars 11, 200917 yr Jo de tolkar som FAN läser bibeln ibland. Aldrig hört det förut o då känner jag en hel del som innehar startpistoler. Skulle vara kul att se den bestämmelsen i skrift. Men för det kan de ju vara så o då e jag glad att man missade att tidsbegränsa min licens. Men de låter ytterst skumt att man skulle tidsbestämma ett vapeninnehav!?!
Publicerat Mars 11, 200917 yr Jo de tolkar som FAN läser bibeln ibland.Aldrig hört det förut o då känner jag en hel del som innehar startpistoler. Skulle vara kul att se den bestämmelsen i skrift. Men för det kan de ju vara så o då e jag glad att man missade att tidsbegränsa min licens. Men de låter ytterst skumt att man skulle tidsbestämma ett vapeninnehav!?! Alla 'vanliga' pistoler /handeldvapen är tidsbestämda på 5år.
Publicerat Mars 11, 200917 yr kan man inte försöka att köpa en beggad (innan 84 tror jag det var) så slipper man licens problemen. Har en bekant som har en pistol. Och hon var ute och tränade sina hundar. Då kom polisen och fråga om licens, men då svara hon bara bestämt att denna pistol har de haft innan 84 så bågon licens behöver hin inte. Och då höll de med och åkte vidare.
Publicerat Mars 11, 200917 yr kan man inte försöka att köpa en beggad (innan 84 tror jag det var) så slipper man licens problemen. Har en bekant som har en pistol. Och hon var ute och tränade sina hundar. Då kom polisen och fråga om licens, men då svara hon bara bestämt att denna pistol har de haft innan 84 så bågon licens behöver hin inte. Och då höll de med och åkte vidare. Förvärvsdatum är det väl som gäller och inte ålder på pickadollen om jag inte är ute å cyklar...
Publicerat Mars 11, 200917 yr Alla 'vanliga' pistoler /handeldvapen är tidsbestämda på 5år. Men detta är ej ett vapen i egentlig mening o går välan knappast under de vilkoren? Om de gjorde det skall väl ett utgångsdatum finnas med på licensen? Tycker vi slänger in frågan till SvJF jurister att svara på! http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=17369 Då får vi svart på vitt! //Jimmy
Publicerat Mars 11, 200917 yr Kunde inte hålla mig till tåls för svar utan kollade lite själv. Däremot vet ja inget om nya påfund! Såvitt jag kan tolka räknas inte signalpistol in under detta då den ej laddas med vad FAP:en beskriver som skott. Kopierat från: RPSFS 2006:12 FAP 551-3 http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/47...PSFS2006_12.pdf 7 kap. Tidsbegränsade tillstånd Allmänna råd Av 2 kap. 6 § vapenlagen (1996:67) framgår, att tidsbegränsade innehavstillstånd skall meddelas beträffande helautomatiska vapen eller enhandsvapen för flerskott. Dessa vapen är mycket eftertraktade i kriminella kretsar, dvs. särskilt stöldbegärliga och särskilt farliga vapen. Om inte särskilda skäl talar emot det skall enligt samma lagrum innehavstillstånd beträffande sådana vapen tidsbegränsas till att gälla i högst fem år. Syftet är att få en kontinuerlig kontroll av att förutsättning föreligger för fortsatt innehav av vapnet. Vid bedömningen av om ett nytt tillstånd skall meddelas för målskjutning bör hänsyn tas inte enbart till medlemskap i en skyttesammanslutning utan även till styrkt aktivitet och skjutskicklighet för respektive ålderskategori. Beträffande sådana vapen som innehas för samlings-, minnes- eller prydnadsändamål och som inte gjorts varaktigt obrukbara bör kontrolleras om förutsättningarna för fortsatt innehav fortfarande föreligger. Bestämmelsen om tidsbegränsning av tillstånd att inneha helautomatiska vapen eller enhandsvapen för flerskott gäller även för tillståndspliktiga delar till sådana vapen. En vapeninnehavare med ett tidsbegränsat tillstånd bör göra en ny ansökan i så god tid att denna hinner behandlas av polismyndigheten före giltighetstidens slut. Även om ansvaret för en ny ansökan åvilar tillståndshavaren bör polismyndigheten underrätta vederbörande i god tid innan tillståndet upphör att gälla. Underrättelsen bör även innehålla upplysning om att vapnet inte får innehas sedan tillståndstiden upphört samt att vapnet i sådana fall kommer att tas i beslag och ansvar för olagligt innehav aktualiseras. Utöver vad som sägs i 2 kap. 6 § andra stycket vapenlagen bör en tidsbegränsning komma i fråga när det gäller uppenbara tillfällighetsinnehav, dvs. i de fall när det redan från början står klart att det inte är fråga om ett varaktigt behov av skjutvapen. En kontroll av en vapeninnehavares lämplighet bör ske på andra sätt än genom att ett tillstånd tidsbegränsas. Ett tillstånd enligt 2 kap. 5 a § vapenförordningen (1996:70) till innehav av skjutvapen för s.k. udda ändamål bör tidsbegränsas då synnerliga skäl krävs för att meddela tillståndet och det sällan är fråga om ett varaktigt behov.
Publicerat Mars 11, 200917 yr Kunde inte hålla mig till tåls för svar utan kollade lite själv.Däremot vet ja inget om nya påfund! Såvitt jag kan tolka räknas inte signalpistol in under detta då den ej laddas med vad FAP:en beskriver som skott. Kopierat från: RPSFS 2006:12 FAP 551-3 http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/47...PSFS2006_12.pdf 7 kap. Tidsbegränsade tillstånd Allmänna råd Av 2 kap. 6 § vapenlagen (1996:67) framgår, att tidsbegränsade innehavstillstånd skall meddelas beträffande helautomatiska vapen eller enhandsvapen för flerskott. Dessa vapen är mycket eftertraktade i kriminella kretsar, dvs. särskilt stöldbegärliga och särskilt farliga vapen. Om inte särskilda skäl talar emot det skall enligt samma lagrum innehavstillstånd beträffande sådana vapen tidsbegränsas till att gälla i högst fem år. Syftet är att få en kontinuerlig kontroll av att förutsättning föreligger för fortsatt innehav av vapnet. Vid bedömningen av om ett nytt tillstånd skall meddelas för målskjutning bör hänsyn tas inte enbart till medlemskap i en skyttesammanslutning utan även till styrkt aktivitet och skjutskicklighet för respektive ålderskategori. Beträffande sådana vapen som innehas för samlings-, minnes- eller prydnadsändamål och som inte gjorts varaktigt obrukbara bör kontrolleras om förutsättningarna för fortsatt innehav fortfarande föreligger. Bestämmelsen om tidsbegränsning av tillstånd att inneha helautomatiska vapen eller enhandsvapen för flerskott gäller även för tillståndspliktiga delar till sådana vapen. En vapeninnehavare med ett tidsbegränsat tillstånd bör göra en ny ansökan i så god tid att denna hinner behandlas av polismyndigheten före giltighetstidens slut. Även om ansvaret för en ny ansökan åvilar tillståndshavaren bör polismyndigheten underrätta vederbörande i god tid innan tillståndet upphör att gälla. Underrättelsen bör även innehålla upplysning om att vapnet inte får innehas sedan tillståndstiden upphört samt att vapnet i sådana fall kommer att tas i beslag och ansvar för olagligt innehav aktualiseras. Utöver vad som sägs i 2 kap. 6 § andra stycket vapenlagen bör en tidsbegränsning komma i fråga när det gäller uppenbara tillfällighetsinnehav, dvs. i de fall när det redan från början står klart att det inte är fråga om ett varaktigt behov av skjutvapen. En kontroll av en vapeninnehavares lämplighet bör ske på andra sätt än genom att ett tillstånd tidsbegränsas. Ett tillstånd enligt 2 kap. 5 a § vapenförordningen (1996:70) till innehav av skjutvapen för s.k. udda ändamål bör tidsbegränsas då synnerliga skäl krävs för att meddela tillståndet och det sällan är fråga om ett varaktigt behov. Läs kapitel 6 kap. Behov av skjutvapen i övriga fall
Publicerat Mars 11, 200917 yr Har läst men förstår inte vart du vill komma? Står inget där om licens på begränsad tid. Vet inte om jag nämnt det men, jag har licens på 9mm startpistol o den är EJ tidsbegränsad. Behovsprövning är ju en individuell grej så den e svår att gå in på.
Publicerat Mars 12, 200917 yr Kunde inte hålla mig till tåls för svar utan kollade lite själv. Däremot vet ja inget om nya påfund! Såvitt jag kan tolka räknas inte signalpistol in under detta då den ej laddas med vad FAP:en beskriver som skott. Har också tänkt att köpa en startpistol, och kunde heller inte låta bli att kolla lite om begränsad licens... Tror att definition av skott är avgörande som du säger. Tidsbegränsning verkar oerhört bökigt, särskilt på 2 år! Jag antar att motivet för licens är att signalvapen kan användas vid brott och att olika polisregioner bedömer risken för detta olika. Förövrigt så FICK jag en 9 mm startpistol av min morfar när jag var 10-12 år som jag efter ett tag tröttnade på. Det gick inte gick att skjuta "på riktigt" med den, vilket gjorde att jag "demonterade" den.... Det enda som finns kvar av den idag är en mindre hörselnedsättning hos mig... Hade kunnat haft en licensfri startpistol... Ibland öskar man att det gick och gå tillbaka i tiden och ta sig själv i örat!
Publicerat Mars 12, 200917 yr Ja min första tanke är ett grovt läs/tolkningsfel! Men tyvärr verkar många sådana göras vid tolkning av fapen. Men å andra sidan e jag glad att vi har en strikt vapenpolicy i Sverige. Visst försvårar det o irriterar ibland men jag sover åtm. gott om natten.
Publicerat Mars 12, 200917 yr Har länge tänkt köpa en startpistol för att underlätta träningen lite ,slippa dra på hagelsprakaren .men vet inte riktigt vad som gäller när man ska skjuta med en sådan,,,,måste man göra det på egen "jaktmark" eller kan man använda den varsomhelst? så man inte får farbror blå efter sig=) och även om ni vet av någon billig pang så är det av intresse=) jonas Kolla på blocket finns ganska många där..
Publicerat Mars 12, 200917 yr Författare har tidigare kikat på blocket men fick inte upp en enda haha. måste nog gjort stavfel isf=) ska gå in och kika genast=)
Publicerat Mars 12, 200917 yr Nä de e svårt att hitta t.om om man googlar. Bästa sättet är kontakt med butik. Vet att Torsbo sa att de hade ett antal modeller med fastän de inte finns med på internetsidan. Så många kan nog ta hem.
Publicerat Mars 12, 200917 yr har tidigare kikat på blocket men fick inte upp en enda haha. måste nog gjort stavfel isf=) ska gå in och kika genast=) http://www.blocket.se/vi/19876285.htm?ca=4_s http://www.blocket.se/vi/20425380.htm?ca=4_s http://www.blocket.se/vi/20425370.htm?ca=4_s http://www.blocket.se/vi/20425369.htm?ca=4_s http://www.blocket.se/vi/20425334.htm?ca=4_s http://www.blocket.se/vi/20425290.htm?ca=4_s Det finns fler än dessa...... Bara att välja och vraka,, jag personligen skulle inte köpa en 8mm för dom är lite dyrare att skjuta med.......