Publicerat Mars 12, 200917 yr Har faktiskt aldrig sett ngn i hundvärlden använda den typen av startpistoler. Det jag sett är uteslutande revolvrar och även jag innehar en sådan. Vet faktiskt inte varför men har fått för mig att de e mer driftsäkra i de miljöer den används vid hundträning? Men här e jag ute på hal is!
Publicerat Mars 13, 200917 yr Har faktiskt aldrig sett ngn i hundvärlden använda den typen av startpistoler.Det jag sett är uteslutande revolvrar och även jag innehar en sådan. Vet faktiskt inte varför men har fått för mig att de e mer driftsäkra i de miljöer den används vid hundträning? Men här e jag ute på hal is! Erkänn Jimmy...du är mer en western-kille...hehe!
Publicerat Mars 13, 200917 yr Författare sett dom dära glockarna och de andra "replica" vapnen ,,men dom är lite dyra i mitt tycke...mer inne på nån sån dära jimbolo har...sparar jag säkert en 1000 lapp...spelar ingen roll hur den ser ut bara den knallar=)
Publicerat Mars 13, 200917 yr Erkänn Jimmy...du är mer en western-kille...hehe! E de såååå de e Tror iof inte att priset e så mkt skillnad på om man ser till de billigare ur båda kategorierna. En "S&W Chief Special", som verkar vanligaste revolvern, har jag sett för 1500:- ny men de finns de som tar 2500:- för den med. O i den prisgruppen hittar man nog en o annan pickadoll typ glock me tror ja.
Publicerat Mars 13, 200917 yr Hur mycket behöver man träna för att motivera licens på en ollonpistol? Räcker det med egen träning eller måste man ha någon slags kursverksamhet? Jag har stoppat 6mm ollonskott i grytrevolvern hittills och det funkar ju men hade varit smidigt att slippa ladda om mellan varje moment.
Publicerat Mars 13, 200917 yr Det alla som ska fixa revolver för hundträning skall tänka på är att snack med sin rasklubb/kennelklubb el.dyl först. Det står nämligen i fapen att du som enskild medlem ej bör få licens om klubben innhar! se nedan: Ur RPSFS 2006:12 FAP 551-3 6 kap. Behov av skjutvapen i övriga fall Start- och signalvapen Allmänna råd Tillstånd att inneha start- och signalvapen eller så kallade signalgivare bör kunna meddelas den som uppger ett godtagbart ändamål med innehavet. Godtagbara ändamål kan vara att vapnet skall användas som startvapen vid idrottstävlingar eller idrottsträningar, inom lantbruk eller dylikt eller som skrämskottsvapen gentemot skadevållande vilt samt vid hundträning för att träna skottfasthet. Av 2 kap. 2 § andra stycket vapenförordningen (1996:70) framgår att förbund, föreningar och klubbar som är anslutna till Sveriges Riksidrottsförbund, Svenska Brukshundklubben och Svenska Kennelklubben inte behöver ha tillstånd för innehav av start- eller signalvapen. Innehar idrottsförening eller hundklubb startvapen bör enskilda medlemmar normalt inte beviljas tillstånd för sådana vapen. Enligt 3 kap. 1 a § andra stycket 3 vapenlagen (1996:67) krävs inte något tillstånd för att låna ett startvapen för hundträning. Nödsignalering till sjöss eller i fjällen bör i första hand klaras med pyrotekniska varor och inte med skjutvapen. Min klubb ansåg att ett gemensamt ägande, dvs klubbinnehav, ej skulle fungera då det skulle innebära lika många pistoler som medlemmar mer eller mindre då vi e glest spridda över hela Sverige. För i första hand var det ett klubbinnehav jag efterlyste men det slutade i ett privat ägande. Angav det i ansökan o så var de klart.
Publicerat Mars 13, 200917 yr OK, jag vet att "min" organisation inte har någon licens eftersom vi är en liten inofficiell organisation: Västsvenska Blandrasklubben
Publicerat Mars 16, 200917 yr sett dom dära glockarna och de andra "replica" vapnen ,,men dom är lite dyra i mitt tycke...mer inne på nån sån dära jimbolo har...sparar jag säkert en 1000 lapp...spelar ingen roll hur den ser ut bara den knallar=) jag tycker inte runt 2500kr är dyrt för en sån pang,,, finns en annan modell som man kan använda som dummy kastare oxå..... en "bra" revolver kostar runt 1500kr den med........
Publicerat Mars 22, 200917 yr Men min Italiensktillverkade revolver "Olympic .380/9mm" är inge skit men kosta bara ca 700kr splitt ny förra året -08. Däremot vet jag inte om och vem som säljer dessa idag. I jämförelse med det låter 2500:- rätt mkt