Jump to content

Beträffande Rovdjursfrågan

Recommended Posts

Matte Holst
Jag ämnar bedriva ett lite improviserat lobby experiment under de nästa 3 timmarna utan att vara pushig. Kan jag med icke emotionella fakta få en förståelse för jägarnas och landsbygdens agenda om rovdjuren och samtidigt få en bild av hur vi är sedda idag, och kanske också få lite råd om hur vi borde göra?

Huruvida det kommer att gå bra vet jag ej naturligtvis, alla här har saker att förbereda inför dagen, så också jag. Men jag vill bara ta tillfället i akt kolla hur lätt det är att förändra folks åsikter. Tyvärr saknar jag förstås varje cornerstone för ett vattentätt case, men jag har åtminstone min idiologiska övertygelse. :rolleyes:

Tror helt klart att detta är ett kanonrecept och jag vet att du lyckas. Men tyvärr så är inte alla likasinnade, det finns tyvärr för mycket jägare som fortfarande SKRIKER RAKT UT OCH ÄR SKIIIIITFÖRBANNADE.

Tyvärr så tror jag inte det gagnar varken dem själva eller vargdebatten.

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Outdoorsman

10

• Daniel Ligne

7

• Belker

6

• orjant

6

FinneoTysk

Hej alla engagerade..

Bra synpunkter, men på fel ställe!!

Att tjata om detta här är bara att överövertyga dom redan frälsta. Hur många tror att våra folkvalda läser denna länk/tråd?

Det enda som kan göra någon skillnad är att ge sej på dom folkvalda, och speciellt inom Allianspartierna. Påminn dom om vallöftena, mejlbomba era riksdagsmän/kvinnor, upplys dom om att det nu vore klädsamt att visa att det inte bara var vanligt standardvalfläsk!

Skicka era kloka inlägg till insändar och debattsidorna i stora som små tidningar, kort sagt starta en folkstorm!

En dylik ynkedom som Carlgrens beslutsundvikande kan inte få passera utan att det skall svida!!!

orjant
Örjan

Här i Dalarna har vi gjort allt ifrån att få bort de värsta rovdjursälskarna i förbundsstyrelsen så att vi nu har en duktig styrelse i Dalarnas SJF.

Vi hade en eftersöksbojkott där Ove W högste chefen för SJF var i Orsa och pratade med arbetsgruppen och inför senaste valet låg vi på och jobbade stenhårt för vår situation , det slutade med att Statsministern var i Fåsås och lovade bättring för vår situation här i länet..

Vidare så har vi informerat samtliga politiker både lokalt och i riksdagen.. Patrik Forslund i M är mycket medveten om att hans mandat i riksdagen är ett så kallat jägarmandat härifrån Dalarna..

Vad vi inte lyckats med är att påverka vår egen länstyrelse och deras rovdjursansvariga, beroende på att de är starka rovdjursförespråkare, hade vi haft en länstyrelse som de i Gävleborg hade kanske situationen sett annorlunda ut.

Vad vi inte prövat är total anarki och civil olydnad..

Men blir folket tillräckligt desperata och känner att de inte har något inflytande så brukar folk resa sig emot tokiga lagar och förordningar från myndigheterna.....

Så nog gör vi vad vi kan för att påverka samtliga i samhället.

Men en sak som vi inte önskar är att ni ÖVRIGA I LANDET INTE SKA BEHÖVA HA DET SOM VI .....

DET ÄR DÄRFÖR VI KÄMPAR OCKSÅ ... :rolleyes:

Jag tror ändå att ni måste arbeta mer metodiskt efter ett definierat mål.

Vilket syfte hade ni med besöket med Ove W? Var att han kom och besökte er målet eller var det någonting annat? Om målet var att ni skulle få honom att komma är ju detta jättebra. Om målet är att få en förändrad rovdjurspolitik är Oves besök en aktivitet för att nå målet.

Om man vill uppnå en förändring måste man arbeta mot ett klart definierat mål med delmål och aktiviter för att nå målet.

Säg att jag utan förskunskaper målsätter att jag ska skjuta en björn, då har jag definierat ett mål. Hur ska jag då målet? Är målet realistiskt? Vilka delmål ska jag sätta upp och vilka aktiviteter måste jag genomföra för att nå respektive delmål och huvudmålet.

Jo för att skjuta en björn måste jag först och främst ha ett gevär, hur får jag det? Jag är tvungen att ta jägarexamen. Så ett delmål är att få licens på gevär och en aktivitet är att ta jägarexamen osv till jag når mitt målat att skjuta björnen.

Jag tror att den enda chansen att få en förändring är att man sätter sig ner och defienerar målet och hur man ska arbeta mot detta. Idag är det för mycket ad hoc aktiviteter där man arbetar efter den senaste idén som låter bra. Därför kommer det ej att lyckasd med den nuvarande inrikting som rovdjursmotståndarna har.

Jo ni gör vad ni kan för att påverka samtliga i samhället men ni har ingen metodisk plan på hur ni ska göra detta. Ni måste också göra en mediaplan på hur ni ska kommunicera ut ert budskap, detta har ni tyvärr inte heller. Dessa två punkter är ert problem och tyvärr en stor orsak till ert misslyckande.

Det bästa vore om både SvJF och RJ kunde sätta sig tillsammans och göra detta med hjälp av en riktigt bra media- och PR-byrå. Jag vet att det låter väldigt kontroversiellt i mångas ögon men det skulle förändra en hel del och vara värt pengarna, tro mig. ;):o

Är alla överens om vad målet är, tror det är det viktigaste i denna fråga. Jag menar du hittar individer hela vägen på dennna glidande skala av rovdjursförakt, till och med inom jägarleden.

Ett regionalt problem måste inte lyftas upp och bli ett riksangelägenhet, tvärtom. Detta kräver 100% patriotism mot din drabbade näste vilket vi vet inte är självklart då det finns andra frågor som upplevs hetare i södra Sverige idag. Det var ju det som var så genialt med förslaget om ett decentraliserat beslutsfattande på lokal länstyrelsenivå. Jakt på 7 vargar i Dalarna är således dalarnas angelägenhet primärt och inte sittande regerings.

Således handlar det inte om formerna för förvaltningen, dom finns där dessutom som vallöfte. Problemet är att det blåser obehagliga opinionsvindar i korridorerna på rosenbad. Just nu väger risk/nytta värderingen om att förflytta makten till länsstyrelsen över till vargkramarnas fördel, delvis för att dom får stå oemotsagda i tabloiderna eller bara bemöts av emotionella fakta som klubbas ner av vilken jakthatare som helst.

Målet i mina ögon kan således inte vara något annat än att påverka regeringen att just detta beslut genomförs, inte en omedelbar jakt på 50 vargar vilket vi i dagsläget inte är i position att kräva ö.h.t. Detta skall våra insändare handla om, inte döda hundar statistik eller hur jävligt det är att det inte finns några älgar kvar att skjuta i Rättviks komun. Tror just gräsrotssossarna har en oerhört viktig roll att spela här som största parti med många jägare i de värst drabbade områdena dessutom.

Vi behöver inte uppfinna hjulet igen, bara se till att det snurrar åt det hållet som det var tänkt och lovat. Förstår inte riktigt den politiska badwillen som skulle kunna uppstå heller faktiskt, det var ett löfte man vann valet på och samtidigt överlåter man frågan om själva förvaltningen till någon annan, även om det formella beslutet om jakt måste tas av regeringen, men det kunde komma senare. Tror de allra flesta i den svajande massan skulle kunna acceptera det i en rättssäker stat som Sverige, men tydligen gör inte regeringen detsamma - lite idiotförklaring av kuraget hos våra länstyrelser faktiskt.

Jag menar det räcker ju inte och ringa länsstyrelsen för att få skjuta en varg etc. Men processen mellan fråga och beslut skulle bli betydligt mindre invecklad och mer geografiskt förankrad och inte varje gång engagera hela Sverige via nosringsmaffian i Aftonbladet.

orjant
Är alla överens om vad målet är, tror det är det viktigaste i denna fråga. Jag menar du hittar individer hela vägen på dennna glidande skala av rovdjursförakt, till och med inom jägarleden.

Ett regionalt problem måste inte lyftas upp och bli ett riksangelägenhet, tvärtom. Detta kräver 100% patriotism mot din drabbade näste vilket vi vet inte är självklart då det finns andra frågor som upplevs hetare i södra Sverige idag. Det var ju det som var så genialt med förslaget om ett decentraliserat beslutsfattande på lokal länstyrelsenivå. Jakt på 7 vargar i Dalarna är således dalarnas angelägenhet primärt och inte sittande regerings.

Således handlar det inte om formerna för förvaltningen, dom finns där dessutom som vallöfte. Problemet är att det blåser obehagliga opinionsvindar i korridorerna på rosenbad. Just nu väger risk/nytta värderingen om att förflytta makten till länsstyrelsen över till vargkramarnas fördel, delvis för att dom får stå oemotsagda i tabloiderna eller bara bemöts av emotionella fakta som klubbas ner av vilken jakthatare som helst.

Målet i mina ögon kan således inte vara något annat än att påverka regeringen att just detta beslut genomförs, inte en omedelbar jakt på 50 vargar vilket vi i dagsläget inte är i position att kräva ö.h.t. Detta skall våra insändare handla om, inte döda hundar statistik eller hur jävligt det är att det inte finns några älgar kvar att skjuta i Rättviks komun. Tror just gräsrotssossarna har en oerhört viktig roll att spela här som största parti med många jägare i de värst drabbade områdena dessutom.

Vi behöver inte uppfinna hjulet igen, bara se till att det snurrar åt det hållet som det var tänkt och lovat. Förstår inte riktigt den politiska badwillen som skulle kunna uppstå heller faktiskt, det var ett löfte man vann valet på och samtidigt överlåter man frågan om själva förvaltningen till någon annan, även om det formella beslutet om jakt måste tas av regeringen, men det kunde komma senare. Tror de allra flesta i den svajande massan skulle kunna acceptera det i en rättssäker stat som Sverige, men tydligen gör inte regeringen detsamma - lite idiotförklaring av kuraget hos våra länstyrelser faktiskt.

Jag menar det räcker ju inte och ringa länsstyrelsen för att få skjuta en varg etc. Men processen mellan fråga och beslut skulle bli betydligt mindre invecklad och mer geografiskt förankrad och inte varje gång engagera hela Sverige via nosringsmaffian i Aftonbladet.

Jag tror att ovanstående är helt rätt väg att tackla frågan.

För att få en förändring så är det lättare att arbeta med en fråga och den regionala förvaltningen känns ju oerhört viktig i Rovdjursfrågan. Det är nog den allra viktigaste lösningen på en framtida förvaltning av Rovdjur.

Hur samarbetar man inom SvJF med andra regionala intressegrupper?

Jag kan tänka mig att inom Lions, Round Table och Rotary, PRO, hembygdsföreningar osv finns en hel del representanter från jägarkåren, Näringslivet samt den kommunala sektorn. Hur påverkas det lokala och regionala näringslivet av en allt för stor regional rovdjursstam? Ser man minskade intäkter för företagen? Förändras kommunernas verksamhet pga detta? Skatteinkomster? osv...

Det finns så mycket man kan göra regional och lokalt om man kan få igång samarbetet om en mycket mer delegerat beslutfattande men man måste ta fram en plan hur man ska nå målet för detta också. :)

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Create New...